2020-07-29, 14:40
Medlem
Lästips: Just nu pågår en debatt i Dagen ( dagen.se) om sex och äktenskap. Jag håller inte med debattstartaren Cykel Cilla som oroar sig för att unga gifter sig för att få ha sex. Problemet är väl att man gifter sig för snabbt i en del sammanhang, men jag tror ju att risken för att klistra ihop sig med fel person ökar man har sex för tidigt.

Förtydligande: låt kärleken ta tid!
Citera
2020-07-29, 14:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Man måste väga liv mot liv.
Det är svårt.
Men om moderns liv är i fara kan det vara mer rättfärdigt att låta henne leva.

Gudfruktiga lägger det i sin guds händer. Då blir det garanterat rätt
Våldtäktsbarn
Mongosar
Multipelsjuka
Cpskadade.

Ingen fara för moderns liv.
Då slår spärren till, antar jag?
Citera
2020-07-29, 15:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Studiekamraten var inte religiös i någon mening som jag känner till. Hade hon varit det, gissar jag att det inte varit en ryggmärgsreflex att abortera bara för att hon pluggade.

Hur man än ser på det, är det klart att man som kvinna fattar att det man bär inom sig kan bli ett barn. Kanske är det lätt för en del män att missa det och bara se det som ett "problem"?

Och jag har sett många exempel på hur fpsystemet leder till väldiga konstigheter med både hel del utnyttjande av systemet och oerhörda konsekvenser för den som fallit ur det av misstag. ( Ex: en sommar får två studenter inte sommarjobb. Båda åker på semester men den ena tar a-kassa under tiden, medan den andra inte gör det eftersom hen tycker att det vore fel. Myglaren belönas med massor av pengar om hen får barn, medan den andre som sagt får mindre än dagspressen hen fått om hen hamnat i fängelse. Vaddå fritt val? Jag tänker inte fråga er om ni tagit bort barnet om det kom efter 2 år och en månad.)

De kvinnor jag vet, som gjort abort, har bara tyckte, att det var till besvär att bli gravid.
Mest förbannade på sin egen klantighet.

Mygel med skattepengar är ett brott även om det inte upptäcks. Skit ska de ha!

Vi hade full koll på tider. Möjligen hade vi väntat till inkomsten var hög igen.
Senast redigerad av pollenper 2020-07-29 kl. 15:11.
Citera
2020-07-29, 15:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vist jag kan gå med på att kalla det "mänskligt liv", om du går med på att det inte är en mänsklig individ... än, då de saknar alla förutsättningar för att kunna vara en sådan.

Och det är nu "mänsklighet" i form av just individer vi tar hänsyn till och inte "mänsklighet" i form av könsceller, DNA, celldelning eller "hudavskrap".

Här kommer praktiken in i bilden. Det är i praktiken oerhört svårt att hitta så många fasta hållpunkter för när "människoindividen" uppstår. Vi har konceptionsögonblicket och nedkomsten, samt numera den tidpunkt vid vilken ett prematurforster kan fås att överleva med konstgjorda medel. I övrigt är antalet veckor på individnivå tämligen varierande, vilket också förklarar att de flesta nedkomster inte inträffar på det prognostiserade datumet. Därför är det svårt att komma undan just konceptionsögonblicket som startpunkt och att det då uppstår en ny, unik, DNA-uppsättning tyder på att vi här vetenskapligt hittar människolivets startpunkt och att det som kommer därefter är mer individuellt, slumpartat och osäkert.

Citat:
Det finns enorma fördelar att hämta i form av minskat lidande i att ett samhälle som har fri aborträtt.

Och det finns enorma nackdelar i form av ökat mänskligt lidande....kivnnors, mäns, och framförallt! utvecklade, födda barn som föds rakt in i misär, bra för allt detta trams om värdet mänskliga konceptionsögonblick, i att förbjuda kivnnor sin rätt att avgöra om de vill ha ett barn eller inte.

Ett konceptionsögonblick har ingenting av allt det vi anser vara värdefullt med en mänsklig individ ....men födda barn HAR det definitivt.
Det ät det senare vi ska prioritera, och inte några celldelningar.

Jag har aldrig ifrågasatt det instrumentella, särskilt på individnivå, i den "fria" aborträtten. Men, då har man lämnat värdediskussionen och övergått till att diskutera sådant som är ändamålsenligt. Då är man inte värdekonservativ utan utilitarist. Som jag ser saken, så nedströms i den utilitaristiska forsen hittar man också folkfördrivningar, utrotningar, massmord och så vidare - alltid försvarat med ändamålsargument. För mig är det därtill en dramatisk etisk skillnad mellan att ändamålsmotivera hårda åtgärder mot födda och kapabla människor och födda och ofödda små barn som inte kan sägas vara ansvariga för någonting. Jag är alltså etiskt känslig i början av livet, men blir hårdare ju mer ansvar det är rimligt att kunna utkräva av vuxna människor. Du är tvärtom, och tillskriver det ofödda livet ringa eller inget värde, medan Du månar desto mer om vuxna, stundom fasansfulla, illgärningsmän. Vi har helt enkelt helt olika perspektiv, förmodligen grundade i skillnader i människosyn, kunskapssyn, värdefrågor osv.

Det är förvisso bra att sådana skillnader i ställningstaganden tydliggörs och debatteras.
Citera
2020-07-29, 15:14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Lästips: Just nu pågår en debatt i Dagen ( dagen.se) om sex och äktenskap. Jag håller inte med debattstartaren Cykel Cilla som oroar sig för att unga gifter sig för att få ha sex. Problemet är väl att man gifter sig för snabbt i en del sammanhang, men jag tror ju att risken för att klistra ihop sig med fel person ökar man har sex för tidigt.

Min första stora kärlek höll i sju år.
Det känns som många separerar efter liknande tidpunkter.

Du kan omöjligen planera med en så lång horisont, människor förändras, ibland glider vi isär.
Citera
2020-07-29, 15:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Jag läste någon gång i tidskriften forskning och framsteg.
En som hade undersökt hur man hittar den perfekta partnern.

Gör ett seriöst försök med 12 personer, sen, gift dig med den första som är bättre än de föregående tolv.

Jag minns inte hur seriöst det var, men det är i alla fall tänkvärt.
Stämde hyggligt på mig.

Tillägg
Därför är sambolagen så bra. Lagligt reglerat. Men om man får barn rekommenderar jag giftermål. (För lagarnas skull)
Senast redigerad av pollenper 2020-07-29 kl. 15:23.
Citera
2020-07-29, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Min första stora kärlek höll i sju år.
Det känns som många separerar efter liknande tidpunkter.

Du kan omöjligen planera med en så lång horisont, människor förändras, ibland glider vi isär.
Människor förändras, men vi kan ta ansvar för att vårda oss om förhållandet så att vi inte bara "faller" ur och i kärlek.
Citera
2020-07-29, 15:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Människor förändras, men vi kan ta ansvar för att vårda oss om förhållandet så att vi inte bara "faller" ur och i kärlek.
Lycka till
Citera
2020-07-29, 15:40
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Här kommer praktiken in i bilden. Det är i praktiken oerhört svårt att hitta så många fasta hållpunkter för när "människoindividen" uppstår. Vi har konceptionsögonblicket och nedkomsten, samt numera den tidpunkt vid vilken ett prematurforster kan fås att överleva med konstgjorda medel. I övrigt är antalet veckor på individnivå tämligen varierande, vilket också förklarar att de flesta nedkomster inte inträffar på det prognostiserade datumet. Därför är det svårt att komma undan just konceptionsögonblicket som startpunkt och att det då uppstår en ny, unik, DNA-uppsättning tyder på att vi här vetenskapligt hittar människolivets startpunkt och att det som kommer därefter är mer individuellt, slumpartat och osäkert.

Jag har aldrig ifrågasatt det instrumentella, särskilt på individnivå, i den "fria" aborträtten. Men, då har man lämnat värdediskussionen och övergått till att diskutera sådant som är ändamålsenligt. Då är man inte värdekonservativ utan utilitarist. Som jag ser saken, så nedströms i den utilitaristiska forsen hittar man också folkfördrivningar, utrotningar, massmord och så vidare - alltid försvarat med ändamålsargument. För mig är det därtill en dramatisk etisk skillnad mellan att ändamålsmotivera hårda åtgärder mot födda och kapabla människor och födda och ofödda små barn som inte kan sägas vara ansvariga för någonting. Jag är alltså etiskt känslig i början av livet, men blir hårdare ju mer ansvar det är rimligt att kunna utkräva av vuxna människor. Du är tvärtom, och tillskriver det ofödda livet ringa eller inget värde, medan Du månar desto mer om vuxna, stundom fasansfulla, illgärningsmän. Vi har helt enkelt helt olika perspektiv, förmodligen grundade i skillnader i människosyn, kunskapssyn, värdefrågor osv.

Det är förvisso bra att sådana skillnader i ställningstaganden tydliggörs och debatteras.
Den snackar bullshit om utilitarismen.

Du kan sätta gränser vid hjärnans tillblivelse eller kanske nervsystemets.
Inbyggt i naturen är äta eller ätas, naturen slösar med liv, livet är bara värt det vi människor värderar det till.

Med utilitarism och nihilism resonerar vi oss fram till vettiga lagar som inte bygger på objektiva sanningar.
Citera
2020-07-29, 15:54
Medlem
Barnafödande och familjebildning har minskat kraftigt i stora delar av världen.

Enligt experter kommer Europa bli väldigt beroende av stor invandring från länder där man fortfarande ser till att ha många barn per kvinna. Länder som Nigeria i Afrika:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/nigeria-kan-radda-europa-fran-framtida-aldersfalla/

Utan högt barnafödande klarar man sig inte.
Citera
2020-07-29, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Citat:

Nej, det är inte alls svårt.
Det som utgör den absoluta basen för både alla kroppsliga funktioner som krävs hos en mänsklig individ OCH! en "själ" eller medvetande är en "sambandscentral" eller hjärna.
och det är också vad man utgår efter.

Du har aldrig ifrågasatt vad? Det "instrumentala" i den fria aborträtten?
Vad menar du med det?

Inget av allt det du rabblar där är ens associativt med företeelsen av fri aborträtt....
Skärp dig nu Uven.

Dessa saker är snarare betydligt mer företeelser som dyker upp i eftersläpet till den typ av tänk du själv kör med.
Nationalism, Fokus på "värdet" i olika etnicteter, kulturer, sexualiteter, Idén att vissa är värd mer ä'n andra....., Viljan att begränsa kvinnors rättigheter etc etc.

Det är i DETTA du finner dödsstraff, etniska utrensningar, krig och ett jävla lidande för kvinnor, homosexuella samt barn som råkar födas "FEL" eller är "mindre värda" enligt nån töntig Uvs lilla "värderingsskala".

Men du fattar ju inte ens själv hur sunkig ditt eget tänk är.

Samhällen ska alldeles självklart fokuserar på det som ger bra, vettiga och värdiga konsekvenser, dvs är "ändamålsenligt" för människan som individ och samhällsvarelseer, för miljö och liv generellt på denna planet.

Och de tär alltså inte att tvinga världens alla kivnor att utveckla oönskade mänskliga konceptionsögonblick till barn som sen det inte ens finns käk till.

Människan behöver nu mer än någonsin, kunna reglera sin reproduktion så den fungerar i
REALITETEN!! Uven och inte i din vimsiga värdekonservativa utopi, som aldrig någonsin har exitsterat på denna planet.
Sen är det helt tvärtom Uven.....

Det är jag här som avkräver ett aktivt ansvar hos den vuxna reproduktiva människan, från BÅDA könen.
Det är DU som vill frånta kivnnor denna möjlighet, och låta män slippa överhuvudtaget att ens behöva tänka på konsekvenserna av sitt sexande.
För att istället ålägga små födda barn ett ansvar för hur de kom till via att se till att de ska påtvingas ekonomiska konsekvenser.

Men återigen, du fattar ju inte ens detta.

Du tror att "ta ansvar" är samma som att tvingas.
Citera
2020-07-29, 15:58
Medlem
Citat:

Unga gifter sig för snabbt? Giftasåldern i genomsnitt i Sverige är väl 30+ numera. Vid den åldern har man sexualdebuterat sedan länge. Inte sällan har svenskar redan barn när de gifter sig. Majoriteten av barn som föds i dagens Sverige föds utanför äktenskapet. Det man förr kallade oäktingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in