2020-07-25, 14:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Förväxla inte "slå fast" med olika grader av sannolikhet! Vittnesuppgifter - särskilt samstämmiga sådana- ger indikationer. Om dessa skulle kunna betyda vad som helst bleve allt polisarbete i det närmaste utsiktslöst. Var det någon sakkunnig, kriminolog eller polis med erfarenhet av spaningsmord, som under det första året hävdade att mordet var amatörmässigt utfört?

Polisarbete kan ha arbetshypoteser och göra profiler osv, men det går vad jag förstår inte ut på att göra sig en bild av vem mördaren måste vara och rensa bort alla andra dom omöjliga. Så nej, det gör inte polisarbete omöjligt att inte låsa fast sig vid att mördaren måste vara ett proffs eller icke proffs eller något annat. Det har ju upprepats till leda i samband med Palmemordet att det är just sådant polisarbetete som riskerar att föra helt snett, men det beror uppenbarligen på vem man frågar vad detta skall innebära. För den senaste upplagan av PU ledde som bekant den uttalade förutsatsen att gå tillbaka till mordplatsen att man med våld ville passa in pusselbiten SE i pusslet trots att man inte hade pusselbitar som passade med honom mer än marginellt.

Liksom när du tidigare efterfrågar missbrukare som mördat någon kallblodigt är det svårt för mig att svara på om och med vilken styrka någon sakkunnig hävdade att mordet var utfört av en amatör. Jag har inte den kunskapen att dra fram någon ur rockärmen och inte möjlighet att kolla upp det snabbt heller. Men det är möjligt jag kan återkomma om saken.

Min uppfattning är i alla fall att ngen eller få sådana auktoritet på något sätt uteslöt det vid den tidpunkten eller senare.

Citat:
Här vänder du på logiken; du förutsätter nämligen det som ska bevisas. Det som torde utmärka en professionell mördare är just att han agerar så snabbt och diskret att ingen hinner göra en användbar observation.

Nej, jag vänder inte på logiken. Utgångspunkten är inte som du utgår från här att scenariot med en professionell mördare är det som skall motbevisas och andra scenarier skall beläggas. Vi utgår från noll och skall göra troligt vilken sorts mördare det är. Då hittar vi vissa saker som tyder på det ena och vissa som tyder på det andra.

Att mördaren har tur som inte stöter ihop med polisen som passerar uppe på åsen i samband med mordet eller stöter ihop med andra är ingen orimlig slutsats oavsett om han är välordnad eller kaotisk. Alltså säger inte bristen på spår att han är professionell. Det är visserligen möjligt att som du gör att dra slutsatsen att det stämmer med en mer professionell mördare, men det är knappast speciellt säkra eller stora sannolikheter vi talar om då.
Citera
2020-07-25, 18:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Så mycket som var fel, men mördaren hade alltså en sagolik tur. Lika tur som mördaren CP vilken utan att någon märkte det gick omkring med ett stor puffra - alternativt lyckades hitta det mordkvällen och osedd smög efter makarna fram till mordplatsen. Hade dessutom - kanske med en tillsats beräkning- lyckats dölja varje fysiskt spår som kunnat knyta honom till mordplatsen eller till något mordvapen.

"Det är sannolikt att något osannolikt inträffar" (Aristoteles). Men inte att flera osannolika händelser inträffar samtidigt.
Revolvern behöver väl inte nödvändigtvis ha synts om den befann sig i en jackas innerficka
eller ytterficka. Han lär ju knappast ha gått omkring och haft vapnet framme hela tiden.
Och sen det där med att han skulle ha förblivit osedd vid förföljandet av makarna Palme:
riktigt så tycks det ju inte vara faktiskt. En åtminstone påstår sig ju vara säker på att den
man han ser gå efter paret är identisk med herr Pettersson. Nämligen korvhandlaren LN.
Om än det dröjer något med att han känner sig så övertygad om denna sak.
Senast redigerad av Grandioso 2020-07-25 kl. 19:28.
Citera
2020-07-25, 19:05
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Polisarbete kan ha arbetshypoteser och göra profiler osv, men det går vad jag förstår inte ut på att göra sig en bild av vem mördaren måste vara och rensa bort alla andra dom omöjliga. Så nej, det gör inte polisarbete omöjligt att inte låsa fast sig vid att mördaren måste vara ett proffs eller icke proffs eller något annat. Det har ju upprepats till leda i samband med Palmemordet att det är just sådant polisarbetete som riskerar att föra helt snett, men det beror uppenbarligen på vem man frågar vad detta skall innebära. För den senaste upplagan av PU ledde som bekant den uttalade förutsatsen att gå tillbaka till mordplatsen att man med våld ville passa in pusselbiten SE i pusslet trots att man inte hade pusselbitar som passade med honom mer än marginellt.

Liksom när du tidigare efterfrågar missbrukare som mördat någon kallblodigt är det svårt för mig att svara på om och med vilken styrka någon sakkunnig hävdade att mordet var utfört av en amatör. Jag har inte den kunskapen att dra fram någon ur rockärmen och inte möjlighet att kolla upp det snabbt heller. Men det är möjligt jag kan återkomma om saken.

Min uppfattning är i alla fall att ngen eller få sådana auktoritet på något sätt uteslöt det vid den tidpunkten eller senare.

Nej, jag vänder inte på logiken. Utgångspunkten är inte som du utgår från här att scenariot med en professionell mördare är det som skall motbevisas och andra scenarier skall beläggas. Vi utgår från noll och skall göra troligt vilken sorts mördare det är. Då hittar vi vissa saker som tyder på det ena och vissa som tyder på det andra.

Att mördaren har tur som inte stöter ihop med polisen som passerar uppe på åsen i samband med mordet eller stöter ihop med andra är ingen orimlig slutsats oavsett om han är välordnad eller kaotisk. Alltså säger inte bristen på spår att han är professionell. Det är visserligen möjligt att som du gör att dra slutsatsen att det stämmer med en mer professionell mördare, men det är knappast speciellt säkra eller stora sannolikheter vi talar om då.
Halmdocka! Har aldrig hävdat att gm måste vara en professionell. Däremot på basis av observationerna:
- väl förtrogen med vapnet
- agerar snabbt, kallblodigt och effektivt

Stämmer inte in på CP. En missbrukare med noll impulskontroll.
Citera
2020-07-25, 19:09
Medlem
Citat:
Halmdocka! Har aldrig hävdat att gm måste vara en professionell. Däremot på basis av observationerna:

Studsar man upp för Tunnelgatans långa trappa, är man nog mer vältränad än gemene man. Polis, yrkesmördare, militär?
Citera
2020-07-25, 19:13
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Revolvern behöver väl inte nödvändigtvis ha synts om den befann sig i en jackas innerficka
eller rockficka. Han lär ju knappast ha gått omkring och haft vapnet framme hela tiden.
Och sen det där med att han skulle ha förblivit osedd vid förföljandet av makarna Palme:
riktigt så tycks det ju inte vara faktiskt. En åtminstone påstår sig ju vara säker på att den
man han ser gå efter paret är identisk med herr Pettersson. Nämligen korvhandlaren LN.
Om än det dröjer något med att han känner sig så övertygad om denna sak.
LN ändrade sig flera gånger och sade f ö inget om förföljande. Men ingen av tillfrågade besökare sade sig ha sett någon följa efter paret trots att dom spanat efter var förväntade livvakter rörde sig. Onekligen skickligt av pundaren med det rätt så ruskiga utseendet att agera så diskret...
Citera
2020-07-25, 19:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
LN ändrade sig flera gånger och sade f ö inget om förföljande. Men ingen av tillfrågade besökare sade sig ha sett någon följa efter paret trots att dom spanat efter var förväntade livvakter rörde sig. Onekligen skickligt av pundaren med det rätt så ruskiga utseendet att agera så diskret...
Om vi nu utgår från att någon verkligen följde efter makarna från det att man lämnade
området vid Grand vilket jag själv kan tycka är rimligt att anta trots allt, så kan ju denne
förföljare varit mån om att, till en början åtminstone, hålla ett längre avstånd till det
framförvarande paret så att intrycket hos eventuella "observatörer" inte blev att det
försiggick just en ren förföljelse. En GM som aktat sig noga för att vara direkt i hälarna på
målobjektet med vidhängande partner med andra ord alltså.
Kan man inte tänka sig detta?
Citera
2020-07-25, 21:22
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Om vi nu utgår från att någon verkligen följde efter makarna från det att man lämnade
området vid Grand vilket jag själv kan tycka är rimligt att anta trots allt, så kan ju denne
förföljare varit mån om att, till en början åtminstone, hålla ett längre avstånd till det
framförvarande paret så att intrycket hos eventuella "observatörer" inte blev att det
försiggick just en ren förföljelse. En GM som aktat sig noga för att vara direkt i hälarna på
målobjektet med vidhängande partner med andra ord alltså.
Kan man inte tänka sig detta?
Naturligtvis kan man tänka sig det och detta kräver just kyla och beräkning; att hålla lagom avstånd men inte så långt att man förlorar objektet ur sikte och samtidigt inte väcka uppseende genom en spanande uppsyn. En färdighet som tränas i en del polisutbildningar. Vi ska komma ihåg att CP här hade ett handikapp i och med att hans apparition drog uppmärksamheten till sig.
Senast redigerad av Massajen 2020-07-25 kl. 21:23. Anledning: felstavning
Citera
2020-07-26, 14:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

.

Ok. Jag försökte täcka in allt från amatör till professionell, alltså även den GM du skisserar. Jag anser fortfarande då att den person du skisserar måste kallas relativt proffsig.
Citera
2020-07-26, 15:03
Medlem
Grandiosos avatar
Nån som hört det här programmet?

Fängelsepodden special: Christer Pettersson. "Hör hans okände son"

https://podme.com/se/fangelsepodden?utm_source=Schibsted%20progammatisk %20banner%20F%C3%A4ngelsepodden%20CP&utm_medium=Sc hibsted%20progammatisk%20banner%20F%C3%A4ngelsepod den%20CP&utm_campaign=Schibsted%20progammatisk%20b anner%20F%C3%A4ngelsepodden%20CP

Kan detta stämma tro? Aldrig tidigare hört att CP skulle blivit far i sitt liv.
Men omöjligt är det ju inte.
Citera
2020-07-28, 10:03
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Nån som hört det här programmet?

Fängelsepodden special: Christer Pettersson. "Hör hans okände son"

https://podme.com/se/fangelsepodden?utm_source=Schibsted%20progammatisk %20banner%20F%C3%A4ngelsepodden%20CP&utm_medium=Sc hibsted%20progammatisk%20banner%20F%C3%A4ngelsepod den%20CP&utm_campaign=Schibsted%20progammatisk%20b anner%20F%C3%A4ngelsepodden%20CP

Kan detta stämma tro? Aldrig tidigare hört att CP skulle blivit far i sitt liv.
Men omöjligt är det ju inte.

Däremot verkar han ha en dotter. (som det verkar okänd för honom själv)
Senast redigerad av sankmark 2020-07-28 kl. 10:06.
Citera
2020-07-28, 19:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarInvandrare
Jag har lyssnat på podden och historien är faktiskt trovärdig. Grabben är idag runt 40 och ska ha blivit till genom en romans mellan modern som var krimanlvårdare och CP som satt inne.

En annan fråga som väcktes när jag hörde avsnittet var att bajonettoffret tydligen var småbarnsfar. Vet vi vem han var?
Ja, killen som blev dödad då var pappa till två barn. En tvåårig son och en fem veckor
gammal flicka. 22 år var när han dödades. Vet inte vad han hette.
Kallas Klas-Göran Sundström i en bok av Gunnar Wall, men det är inte offrets riktiga namn.

Så historien om att CP skulle blivit pappa till en pojke låter inte alls omöjlig.
Nej, varför skulle inte han kunnat fått en avkomma?
Undrar om CP fick träffa sonen nån gång. Kanske inte ens visste om att han blivit far?
Om det nu är sant alltså med det här om en son.
Senast redigerad av Grandioso 2020-07-28 kl. 19:32.
Citera
2020-07-28, 20:33
Medlem
Grandiosos avatar
Ingen vill ta hand om Christer Petterssons begravning

Citat:
De bröt kontakten med sin ökände släkting.
Nu måste Christer Petterssons familj se till att han får en ordentlig begravning.
Vi väntar på att de anhöriga tar initiativet, säger Birgit Abel på socialtjänsten i Sollentuna.

När Christer Pettersson avled i slutet av september var han utblottad och bodde på Maranatarörelsens hotell i Bromma. Under många år hade han inte haft kontakt med sina släktingar. – Vad jag vet hade han inte pratat med sina syskon på 15 år. Jag har försökt fråga socialtjänsten om begravningen, men har som vanligt inte fått något svar, säger radiojournalisten och vännen Gert Fylking.
https://www.expressen.se/nyheter/ingen-vill-ta-hand-om-christer-petterssons-begravning/

Det dröjde ända tills slutet på januari 2005 innan begravningen ägde rum.

Citat:
Socialtjänsten får bekosta begravningen, eftersom Christer Pettersson inte efterlämnade några ekonomiska tillgångar. Enligt Page Holmberg blir det ändå lika fint och värdigt som när dödsboet står för kostnaderna.

- De enda begränsningarna är att det inte ingår förtäring och att dödsannonsen blir en så kallad upplysningsannons av mindre format.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEAM1n/i-dag-far-pettersson-sista-vilan

Några gamla barndomsvänner till Christer ska ha varit med på begravningen.
Om hans två systrar som han ju ska hållit av så mycket infann sig undandrar sig min
kännedom.

Här är hans gravplats förresten: https://www.youtube.com/watch?v=PPC0-KLBXnI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in