Citat:
Förväxla inte "slå fast" med olika grader av sannolikhet! Vittnesuppgifter - särskilt samstämmiga sådana- ger indikationer. Om dessa skulle kunna betyda vad som helst bleve allt polisarbete i det närmaste utsiktslöst. Var det någon sakkunnig, kriminolog eller polis med erfarenhet av spaningsmord, som under det första året hävdade att mordet var amatörmässigt utfört?
Polisarbete kan ha arbetshypoteser och göra profiler osv, men det går vad jag förstår inte ut på att göra sig en bild av vem mördaren måste vara och rensa bort alla andra dom omöjliga. Så nej, det gör inte polisarbete omöjligt att inte låsa fast sig vid att mördaren måste vara ett proffs eller icke proffs eller något annat. Det har ju upprepats till leda i samband med Palmemordet att det är just sådant polisarbetete som riskerar att föra helt snett, men det beror uppenbarligen på vem man frågar vad detta skall innebära. För den senaste upplagan av PU ledde som bekant den uttalade förutsatsen att gå tillbaka till mordplatsen att man med våld ville passa in pusselbiten SE i pusslet trots att man inte hade pusselbitar som passade med honom mer än marginellt.
Liksom när du tidigare efterfrågar missbrukare som mördat någon kallblodigt är det svårt för mig att svara på om och med vilken styrka någon sakkunnig hävdade att mordet var utfört av en amatör. Jag har inte den kunskapen att dra fram någon ur rockärmen och inte möjlighet att kolla upp det snabbt heller. Men det är möjligt jag kan återkomma om saken.
Min uppfattning är i alla fall att ngen eller få sådana auktoritet på något sätt uteslöt det vid den tidpunkten eller senare.
Citat:
Här vänder du på logiken; du förutsätter nämligen det som ska bevisas. Det som torde utmärka en professionell mördare är just att han agerar så snabbt och diskret att ingen hinner göra en användbar observation.
Nej, jag vänder inte på logiken. Utgångspunkten är inte som du utgår från här att scenariot med en professionell mördare är det som skall motbevisas och andra scenarier skall beläggas. Vi utgår från noll och skall göra troligt vilken sorts mördare det är. Då hittar vi vissa saker som tyder på det ena och vissa som tyder på det andra.
Att mördaren har tur som inte stöter ihop med polisen som passerar uppe på åsen i samband med mordet eller stöter ihop med andra är ingen orimlig slutsats oavsett om han är välordnad eller kaotisk. Alltså säger inte bristen på spår att han är professionell. Det är visserligen möjligt att som du gör att dra slutsatsen att det stämmer med en mer professionell mördare, men det är knappast speciellt säkra eller stora sannolikheter vi talar om då.