2020-07-27, 08:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Mycket möjligt är att en sådan typ av skydd kan ha använts, det är inte särskilt sannolikt att de aktuella skorna ska ha befunnit sig på BP och det utan skydd; det saknas helt enkelt stänk och avtryck på ovan- och undersida sko. Ett sko- och benskydd som följer och omsluter vaden en bit upp och som samtidigt väger lätt kan komma i fråga, d v s om inget sko-ombyte ägt rum efteråt. Blodiga spår efter skor saknas också utanför BP vilket kan indikera att ett par eventuella skydd har tagits av bredvid BP direkt efteråt.
På kjol och fleecetröja kunde någon form av avtryck urskiljas, eller rättare sagt linjer; ett par skoskydd av typen ovan kan ha försvårat identifiering av avtryck?

Ja, de avtryck som kunde utskiljas som troliga skoavtryck, men som saknade tillräckligt med information för att kunna bindas till någon sko, kan mycket väl ha avsatts med en sko klädd i skoskydd.

Nu verkar det finnas en hel del skoskydd på marknaden, då inte enbart för att skydda sig mot bakterier och virus utan för utomhusbruk. De skoskydd som används på sjukhus, är ofta av tunn plast och är inte särskilt hållbara om man har grus på sulorna eller omvänt, att de används på ojämn, grusig eller på annat sätt vassa/skarpkantade underlag. Jag kan tänka mig att det lätt går hål på dessa om man ska utkämpa en dödsmisshandel bland buskar och grenar. Fördelen med dessa kan vara att HD hade redan sådan hemma, som hon tagit från jobbet.

Skoskydd för utomhusbruk, finns otaliga modeller:

https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/mc-klader_c11/regnstall--reflexvastar_c151/sweep-regnskydd-skor-svart_pid-PM-4057327?gclid=CjwKCAjw0_T4BRBlEiwAwoEiATHyLMTo1tt2 h_YYo3kLVVOdfMRC m7Zde6fx1_Lzl5nxENWJ3-Y9OxoCEqUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.fruugo.se/oxford-tjocka-regnstovlar-med-tjock-rorsula-skoskydd/p-48165754-95723297?language=sv&ac=croud&gclid=CjwKCAjw0_T4BR BlEiwAwoEiAewocVEQzdNI98-zORkOqhF0RYLebmXzOqTge_xpXnUbDK15cbW84BoCDKIQAvD_B wE

https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/regnskydd-till-skorna.html?gclid=CjwKCAjw0_T4BRBlEiwAwoEiAbhQDwR0 mhevWoGspfqE315Jj5Qb_DW5SzCHlGQCE4m e-3mj5D1EKhoC5GAQAvD_BwE

SD som har levt ett aktivt uteliv, som cyklar till jobbet, kanske har haft ett par sådana?

:
Citera
2020-07-27, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, de avtryck som kunde utskiljas som troliga skoavtryck, men som saknade tillräckligt med information för att kunna bindas till någon sko, kan mycket väl ha avsatts med en sko klädd i skoskydd.

Nu verkar det finnas en hel del skoskydd på marknaden, då inte enbart för att skydda sig mot bakterier och virus utan för utomhusbruk. De skoskydd som används på sjukhus, är ofta av tunn plast och är inte särskilt hållbara om man har grus på sulorna eller omvänt, att de används på ojämn, grusig eller på annat sätt vassa/skarpkantade underlag. Jag kan tänka mig att det lätt går hål på dessa om man ska utkämpa en dödsmisshandel bland buskar och grenar. Fördelen med dessa kan vara att HD hade redan sådan hemma, som hon tagit från jobbet.

Skoskydd för utomhusbruk, finns otaliga modeller:

https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/mc-klader_c11/regnstall--reflexvastar_c151/sweep-regnskydd-skor-svart_pid-PM-4057327?gclid=CjwKCAjw0_T4BRBlEiwAwoEiATHyLMTo1tt2 h_YYo3kLVVOdfMRC m7Zde6fx1_Lzl5nxENWJ3-Y9OxoCEqUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.fruugo.se/oxford-tjocka-regnstovlar-med-tjock-rorsula-skoskydd/p-48165754-95723297?language=sv&ac=croud&gclid=CjwKCAjw0_T4BR BlEiwAwoEiAewocVEQzdNI98-zORkOqhF0RYLebmXzOqTge_xpXnUbDK15cbW84BoCDKIQAvD_B wE

https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/regnskydd-till-skorna.html?gclid=CjwKCAjw0_T4BRBlEiwAwoEiAbhQDwR0 mhevWoGspfqE315Jj5Qb_DW5SzCHlGQCE4m e-3mj5D1EKhoC5GAQAvD_BwE

SD som har levt ett aktivt uteliv, som cyklar till jobbet, kanske har haft ett par sådana?

:

Han köpte ett par skoskydd (pjäxskydd) i januari 2018. Det är väl kontrollerat om de finns kvar eller har blivit aska i pelletspannan.
Har för mig att de fanns med på kvitto eller kontoutdrag i FUP (om jag inte haft en sanndröm) så det är nog genomgånget av polis.
Senast redigerad av VigosRos 2020-07-27 kl. 08:51.
Citera
2020-07-27, 09:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Han köpte ett par skoskydd (pjäxskydd) i januari 2018. Det är väl kontrollerat om de finns kvar eller har blivit aska i pelletspannan.
Har för mig att de fanns med på kvitto eller kontoutdrag i FUP (om jag inte haft en sanndröm) så det är nog genomgånget av polis.

Ja, just det!
Finns med i Aktbil 145, sid 351
Inköpta 19/1-18, då han även köpte längdskidshandskar och byxor på XXL SPORT & VILDMARK ÖREBRO:

• 3838432612211 XC Shoe Cover Alpina
  • Coach Usx

https://www.xxl.se/alpina-xc-shoe-cover-alpina-elite-19-20-pjaxoverdrag-neopren-rod/p/1123116_1_style
https://www.xxl.se/lill-sport-coach-langdskidhandske-unisex-svart/p/1137023_1_style?gclid=CjwKCAjw9vn4BRBaEiwAh0muDK9a h8Q7eBFcW2I3XJesrbdgTG_yNCrmZ9n5wuP2ichmGHN9RETbMR oCo1gQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Den enda invändningen man kan ha mot skidskydd, är väl att de lämnar ju sulan oskyddad, detta för att man ska kunna fästa skidskon/pjäxan på skidan.
Citera
2020-07-27, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Tänkte själv köpt såna skoskydd då de sägs skydda mot blötan ute.Man drar dem över skorna och det blir som en "plaststövel".
Citera
2020-07-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ja, just det!
Finns med i Aktbil 145, sid 351
Inköpta 19/1-18, då han även köpte längdskidshandskar och byxor på XXL SPORT & VILDMARK ÖREBRO:

• 3838432612211 XC Shoe Cover Alpina
  • Coach Usx

https://www.xxl.se/alpina-xc-shoe-cover-alpina-elite-19-20-pjaxoverdrag-neopren-rod/p/1123116_1_style
https://www.xxl.se/lill-sport-coach-langdskidhandske-unisex-svart/p/1137023_1_style?gclid=CjwKCAjw9vn4BRBaEiwAh0muDK9a h8Q7eBFcW2I3XJesrbdgTG_yNCrmZ9n5wuP2ichmGHN9RETbMR oCo1gQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Den enda invändningen man kan ha mot skidskydd, är väl att de lämnar ju sulan oskyddad, detta för att man ska kunna fästa skidskon/pjäxan på skidan.
Det finns skydd som ska simulera en "gummistövel" i plast.Plastpåse för hela skon inkl sulan.Att beställa via internet.
Citera
2020-07-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
MGM:s skarpsynta utsagor om de tre hotfulla männen:
Mordplatsen kan jämföras med en återvändsgränd; offret med en liten mus som trängts in i ett hörn. Hålet på platsen har pga växtlighet kring och i hålet bedömts ha funnits där sedan en viss längre tid, men samtidigt kan det också ha bidragit till att förövaren valt just denna plats. Det kan (beroende på hur länge mordet planerats) inte uteslutas att GM själv grävt hålet, alt. att någon som tid. besökt platsen uppmärksammat hålet och funnit detta lämpligt som snubbelgrop, för att sedan kort tid före mordets genomförande ha täckt över/kamouflerat det med växtdelar.

De tre aluminiumburkarna ska ha tagits om hand för ev. senare undersökning (har ej kunnat se huruvida dessa prydligt uppradade burkar har granskats närmare).
Varför grävdes ett hål/grop?
Citera
2020-07-27, 09:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Det finns skydd som ska simulera en "gummistövel" i plast.Plastpåse för hela skon inkl sulan.Att beställa via internet.

Jo, de är av enklare slag, som kan lätt vikas ihop i en cykelväska/ryggsäck för att dra över skon om man överraskas av regn.
Jag kan tänka mig att SD har haft något sådant i bilen eller i sin väska till jobbet eftersom han alltid är beredd att sticka ut på "skattjakt".

Finns varianter som är lite mer som väldigt åtsittande galoscher, att ha på cykelskor. Finns mängder av varianter.
Citera
2020-07-27, 10:01
Medlem
Citat:
Du vet att du kan redigera dina inlägg inom en timme?
Jag ser att du svarat på mitt inlägg fyra gånger, alla inom bara några minuter.
Det tar onödigt mycket plats.

Denna bindning som blir mellan SD och LW, den kan inte brytas på samma sätt som en reflex reagerar; från ryggmärgen. Här gäller det att ha hjärnan med också.

Precis som vilken annan osund bindning är detta som kräver tid. Det är en process. Läs gärna expertvittnet.

Vad gäller HD tror jag att även hon har denna osunda bindning. Jag kan inte förstå hur hon annars kan fortsätta med SD som inget har hänt. Jag blir också fundersam över vad som hände med hennes relation till S*llen. Det verkade ju så bra i början.

Det känns mysko att den relationen tar slut i princip då SD deklarerar att "det ska bli så bra så". Och att SD hävdar att han vill ha tillbaka sin drömkvinna. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det.

Man kan ju inte blunda för att SD ljugit och fört HD bakom ljuset i sex långa år. Det är ett stort svek, särskilt som att HD också har mått mycket dåligt.

Det är möjligt att HD nämnt att hon vill ha bort Lena. I första hand har hon nog velat ha bort Lena bara ut ur deras liv. Att lena ska försvinna på ett definitivt sätt, den tanken är SDs från grunden.

Det är SD som har den destruktiva bindningen till Lena, det är han som inte kan bryta, inte HD. Att han inte mäktar med situationen och att avsluta sitt liv med att ha älskarinna, det kan man bara lasta SD för. Han å sin sida lastar säkert Lena för alla fel.

Tänk bara på hur JG vände sig mot Lena. Mycket aggressivt vad jag har läst. Han var upprörd och skrek hemska saker till henne. Vilken version fick han av SD?

För min del har jag läst så många vittnesmål om hur manipulativ SD är. T om JG har vittnat om det. Han sa också att SD kunde vara oempatisk i vissa situationer. Jag tror att alla tre, LW, HD och JG har varit manipulerade och lögnerna från SD har varit många. Allt för att han ska kunna fortsätta sin relation med Lena.
(Ja,jag vet att jag kan redigera mail.Det var mitt internet som ställde till det..)
Ja, det är självklart det blir ett osunt förhållningssätt. Det är inte fel att ha en jordnära vän som kan ta ner en på jorden när känslor blir för starka till ingen nytta.Jag har ju haft det liknande vis själv och förstår..men ändå..Hon borde haft en vis människa som talat om för henne att en gift man/kvinna redan är upptagen och bara tänker med de nedre regionerna.Det blir så mycket enklare då att släppa taget.
Jag brukade fundera så här: Vem besöker mig på sjukhuset om jag blir sjuk? Inte den gifte mannen.Hade L börjat tänka i sådana banor så blir det enklare att lämna ett sjunkande skepp.
Jag skulle inte bli förvånad om det är ett krav från HD.Sedan blir det bra.HD fick utstå oerhört mkt från L.(HD relation med Sillen måste varit ett hittepå)Kanske HD inte vill söndra familjen.De har ju barn ihop.
Att fortsätta som om inget hänt?Ja, jag förstår det inte, men vissa klarar att gå vidare.Kanske är inte HD en stor känslomänniska utan mera jordnära.Kanske ser hon inte till sina egna behov främst utan till andras?Sina barns behov av en hel kärnfamilj? Jag vet inte.Jag skulle själv bara känt en stor tomhet i hennes kläder.Det tror jag SD gör också.Ingen av oss känner ju varken SD eller HD eller JG.VI gissar ju bara.Vi vet inte hur de är som personer.Jag tror SD är svag för kvinnor och behöver bekräftelse och spänning i tillvaron.HD är jordnära och proper.Inget fel med det men kan blir något som fattas i ett förhållande om inte spänning / magi finns mellan parter?Jag är ingen expert på relationer.
Varför lämnar inte HD SD efter allt han ställt till med? För att HD vill ha sin familj sin position med SD och hon är van vid honom sedan många år.HD vill inte förlora allt pga otrolhet pga L.Därför lämnar inte HD SD.Min spekulation.
På fotot tycker jag att HD s leende är tillgjort.
Senast redigerad av Sambucusnigra 2020-07-27 kl. 10:10.
Citera
2020-07-27, 10:11
Medlem
Citat:
Lite sliten ser han allt ut. Borta är det pojkaktiga och ögonen är lite lätt insjunkna. Leendet är något stelt.
Inte så konstigt.Om man tänker efter.
Vad var meningen med gropen på BP?
Vem grävde den? och varför?
Jag har inte läst att L varit i/snubblat i en grop vid mordet.
Senast redigerad av Sambucusnigra 2020-07-27 kl. 10:17.
Citera
2020-07-27, 10:13
Medlem
Citat:
Jo, de är av enklare slag, som kan lätt vikas ihop i en cykelväska/ryggsäck för att dra över skon om man överraskas av regn.
Jag kan tänka mig att SD har haft något sådant i bilen eller i sin väska till jobbet eftersom han alltid är beredd att sticka ut på "skattjakt".

Finns varianter som är lite mer som väldigt åtsittande galoscher, att ha på cykelskor. Finns mängder av varianter.
Ja, visst. Hade tänkt skaffa dessa plastöverdrag till mig själv.En plaststövel som sitter åt mot sko/byxa.
Citera
2020-07-27, 10:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
(Ja,jag vet att jag kan redigera mail.Det var mitt internet som ställde till det..)
Ja, det är självklart det blir ett osunt förhållningssätt. Det är inte fel att ha en jordnära vän som kan ta ner en på jorden när känslor blir för starka till ingen nytta.Jag har ju haft det liknande vis själv och förstår..men ändå..Hon borde haft en vis människa som talat om för henne att en gift man/kvinna redan är upptagen och bara tänker med de nedre regionerna.Det blir så mycket enklare då att släppa taget.
Jag brukade fundera så här: Vem besöker mig på sjukhuset om jag blir sjuk? Inte den gifte mannen.Hade L börjat tänka i sådana banor så blir det enklare att lämna ett sjunkande skepp.
Jag skulle inte bli förvånad om det är ett krav från HD.Sedan blir det bra.HD fick utstå oerhört mkt från L.
Varför lämnar inte HD SD efter allt han ställt till med? För att HD vill ha sin familj sin position med SD och hon är van vid honom sedan många år.HD vill inte förlora allt pga otrolhet pga L.Därför lämnar inte HD SD.Min spekulation.

Jo, vi är hänvisade till spekulationer.

Jag tycker att det är många som varnar Lena, och hon vet med sig själv att hon är helt fel ute. Någon berättade att hon blev arg när någon sa till henne att hon skulle lämna. Ja, så reagerar även en alkoholist. Lena visste med sig själv att hon måste lämna och att relationen förstörde henne.

Så det behövs en process, liksom en lkolist som måste först inse att hon är en alkoholist. Sedan gäller ett idogt arbete.

Jag tänker att det är synd att Lena inte kunde få hjälp från den kvinnofridshjälp hon sökte. Som jag minns det nu, var det pga av att hon inte hade avslutat relationen. Och det är väl där som en del kvinnor inklusive Lena behöver hjälp, att bli avprogrammerade.

Nu var hon väl en bit på väg. Men hon hann inte.

Jag läste lite konversationer mellan SD och LW igår innan jag knöt ihop för natten. Den är så destruktivt, deras konversation. Maktkamp hela tiden.
Jag läste lite vid tiden efter bilincidenten och att JG blivit störtförbannad på Lena. Skrikit hemska saker till henne. Men också att Lena pratade om anmälan till polisen, att den förmodligen inte skulle bli någon rättegång. Det var inte så allvarligt våld, men ändå våld. Och SD som sa att han skulle skylla allt på Lena. Att han skulle skylla på henne om han blev kallad till förhör. Han sa att han skulle hävda att hennes avbrutna naglar kom sig av att hon kom åt växelspaken, att hon slog sig på bildörren och att hon ramlade i asfalten.
Citera
2020-07-27, 10:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Inte så konstigt.Om man tänker efter.
Vad var meningen med gropen på BP?
Vem grävde den? och varför?
Jag har inte läst att L varit i/snubblat i en grop vid mordet.

Från FUP, aktbil 145, sid 244:

https://forumbilder.com/i/rXKD

"Bild 10. Visar ett hål i marken mitt i brottsplatsområdet. Oklart hur detta hål uppstått,
men vi kunde konstatera att det inte är nyligen gjort utan viss växtlighet kring och i
hålet visar att det funnits under lång tid (månader).
[...]"

I naturen och även på tomter, kan sådana hå uppstå på olika sätt. Träd och buskar har rötter och med tiden kan rötterna bli grova och stick upp över markytan. Regn och annat kan medföra att jord sipprar ut och det bildas håligheter. Något träd kan ha dött, sågats bort och en stubbe har ruttnat bort och kan lämna liknande håligheter. Ibland kan djur som råttor, sorkar mm gräva hål också.

Jag minns att kriminalteknikerna som kom på plats reagerade på att den del av området där Lena hittades var anmärkningsvärt kal på växtlighet. Inte då pga av att kroppen legat på växterna utan ett område runt omkring kroppen, vilket han tyckte var konstigt kal och han inte visste vad det berodde på.

Jag tänker att det kan ha berott på skugga/torka, men också kan det ha antingen legat skräp där som städats bort, eller så har det varit ett ställe där ungdomar trampat ner. Det kan också vara så att någon har använt stället för att hälla ut någon skit som de inte velat ha på sin tomt.
Senast redigerad av notknapparen 2020-07-27 kl. 11:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in