2020-11-24, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Problemet i hela den här soppan är att en åtalad får ljuga, ändra, fabulera hur mycket som helst utan att det hålls emot honom. Sen att rätten VET att det är han som är skyldig till mordet är en helt annan sak. En och en kunde indicierna förklaras bort. Men ser man sammanhanget, vilket rätten säkert också gjorde, så finns ingen annan mördare i den här historien. Normalt sett hade man haft allt klart för sig sista förhandlingsdagen. Det hade man inte här. Man satt i förhandling över hela påsken så som jag förstått det, och lät SD sitta i sin cell och vänta i fem dygn. Hade detta varit ett klart mål för att förklara honom oskyldig så hade man släppt honom efter förhandlingen. Men vad man skrev var att åklagaren inte kunnat bevisa "utom rimligt tvivel". Inget annat.

Målet är långt ifrån klart. Låååångt ifrån. Han kommer få skaka galler. Länge.

Det är nog på det viset, att SD kommer även att friskrivas av HovRätten, vilket kommer att ske någon gång under våren 2021 och jag är mycket övertygad om att så blir fallet.
Citera
2020-11-24, 11:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har svårt att förstå den eviga diskussionen om SD:s dator, huruvida den är tillräckligt utredd eller ej. Åklagaren har fört fram att det inte går att avgöra om aktiviteten var användarinitierad eller systeminitierad. Ur åklagarsynpunkt är datoraktiviteten därför inget alibi för SD och jag kan inte se att TR har dragit den slutsatsen heller. Om försvaret hävdar annorlunda (vilket de inte gjort) så är det väl försvarets sak att visa att åklagaren har dragit fel slutsats.
Det är svårt att hänga med i resonemangen i domen, men det har väl att göra med att man har försökt "göra juridik" av någonting som i själva verket är helt okomplicerat. En möjlig förklaring till förvirringen kring datoraktiviteten 23:34 är alltså att tingsrätten av formella skäl har valt att inte alls ta ställning till SD:s egen redogörelse.
"Detta hänger även samman med att åklagarnas bevisning ska värderas först och att den på egen hand måste uppnå beviskravet ställt utom rimligt tvivel. Först om bevisningen gör det ska Stefan Davidssons berättelse granskas."
(Tingsrättsdomen s. 57)
Hade åklagaren däremot lyckats göra troligt att SD var gärningsmannen så hade tingsrätten blivit tvungen att granska och värdera även SD:s egen förklaring (dvs. att han använde datorn just då), men nu ansåg man sig inte behöva göra det. Och det är väl i så fall ur det här perspektivet man får förstå hur tingsrätten kan mena att den av åklagarsidan föreslagna "spöksurfningen" är en acceptabel förklaring till 23:34-aktiviteten. Tingsrätten kände helt enkelt inte (åtminstone inte formellt) till något annat alternativ.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-24 kl. 11:47.
Citera
2020-11-24, 11:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej han krävde total lydnad när det gäller RT annars kan det lätt hända att det ligger ett ljus i sängen som en påminnelse på olydnad

Det är bra att det finns sånt som ”RT”. Kort och definitivt, när det förkortas dessutom. RT, RT, RT.

Bra när man också har ett mellanled i form av en elektriskt manick. Som man bär omkring på hela tiden.

Borde väl funnits SF också. Strösselförbud. Och lite andra förbud. Som i lumpen, men här kan vem som vill använda det på vad som helst. Barn o otrogna.

Praktiskt när andra mänskor är som en claesolhlson-katalog. Man beställer vad man vill ha. Sen är det bara att vänta, så komemr det. Jaha då vet vi.

Or else...
Citera
2020-11-24, 12:24
Medlem
Jag har sökt i tråden men blir inte klok. Ni får rätta mig om nedan är en total tankevurpa. Inte helt inläst än.

Den plats SD delar till LW när han är på väg till ”Viken” 21:09 14/5 är på Varbergagatan.

Den plats som man menar LW ska ha sökt på som en av de sista (näst sista?)i livet i Google Maps är också Varbergagatan.

Vissa tror denna sökning på Varbergagatan gjordes 7 oktober av okänd person dessutom.

Kan det inte vara så enkelt som att hon klickat på platsdelningen i Whatsapp och det dyker upp som en sökning? Vissa har spekulerat i om hon förberedde nåt geocacherelaterat och andra skäl till sökningen men kanske så enkelt att hon eller annan klickat på platsdelningen Varberagatan från SD?
Senast redigerad av Avel 2020-11-24 kl. 12:27.
Citera
2020-11-24, 12:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag tvivlar inte heller på att @Dalaan:s hörde skrik under den aktuella kvällen.

Men, det finns en möjlighet att det var två kvinnor som var i luven på varandra och bråkade, slet varandra i håret av all kraft som kvinnor brukar att göra när dom bråkar på allvar, och just vid sådana lite mer allvarligare kvinnobråk då dom sliter varandra i håret med full kraft, då är det inte ovanligt att den ena eller båda kvinnorna skriker riktigt högt.

Enligt @Dalaan:s pågick ju skriken under nästan hela 5 minuters tid (23:30 - 23:35)

Jag tycker, att det är en ovanligt lång och utdragen tid i detta fallet med tanke på, att om gärningspersonen slog en hammare i huvudet på LW så tuppade hon av för gott och var sålunda inte kapabel till att kunna skrika något mera. LW hade rundade märken efter slagen som kan ha orsakats av en hammare.

Jag ifrågasätter om det verkligen var LW:s skrik som @Dalaan:s hörde under en så pass lång tid som 5 minuter.

A 150/31

Förhör JD 20 maj- 18:

"Han hörde skriken 3-4 gånger innan han väckte E*melie. Intervallen
mellan skriken var ca 5 sekunder. Detta var natten/kvällen mellan den 14 och 15 maj 2018.
Tidpunkten när han hörde första skriken var runt 23.30-tiden. Emelie hörde också skriken.
Kvinnoskriken upphörde efter några minuter. Johan och Emelie var fortfarande kvar i
lägenheten när kvinnoskriken slutade.
"

sid 91

Förhör EL

"E*melie berättade att hon väcktes av J*ohan vid kl 23.30 på kvällen/natten mellan måndag och
tisdag 14-15 maj 2018 av att han vaknat av kvinnoskrik. E*melie hörde också hjärtskärande
kvinnoskrik. Kvinnoskriken var i intervaller i max 30 sekunder, Det är enligt E*melie svårt att
säga exakt hur långt det var mellan skriken. E*melie hörde tre kvinnoskrik. Det var samma
tonläge. Det var varken högre eller lägre. E*melie är helt säker på att det var kvinnoskrik
"
//

"Kvinnoskriken upphörde enligt E*melie vid 23.33. De hade då inte hunnit
lämna bostaden. De gick ut vid 23.40.23.45-tiden till bilen. De var tvungna att klä på sig och
sätta in linser vilket gjorde att det tog lite tid från att de hörde skriken tills de kom ut
."

Det var ett tag sedan jag lyssnade på deras larmsamtal, vilket man kanske bör göra igen för att avgöra hur vittnenas upplevelse av hur länge skriken höll på.

Vid rättegången har det gått lång tid mellan mordet och rättegången, och minnen hos vittnen med exakta tidsangivelser mm har bleknat.

Om man ska gå efter deras förhör i FUP, verkar de prata om "några minuter" och tre minuter. JD var den som hörde skriken först.

Vi vet inget om det var en hammare som användes vid dådet, mer än att polisens forensiker nämnde i TR att man varit ute i handeln för att titta på olika typer av hammare. Man har även pratat om att det kunnat vara två olika tillhyggen, varav ett cylinderformat tillhygge har nämnts skulle kunna passa.

Det finns skoavstryck på kropp och kläder. Åklagaren sa vid rättegången att Lena kan ha sparkats omkull eller slagits omkull. Inget säger att Lena måst ha blivit medvetslös omedelbart, utan slag mot huvudet kan ha kommit efter denna omkullslagning. Då vi inte har obduktionsrapporten är det svårt att veta hur slagen mot huvudet har tagit, men vi vet att blodstänkbilden talar för att det mesta av våldet har skett i låg höjd, då Lena legat ner. Första slaget ger sällan blodstänk.

Däremot vet vi att att det var mörkt och att flera slag har tagit i stammen till ett syrenträd. Det betyder att slag kan ha missat Lena, som kanske behövde kontrolleras med en fot som ryckte ner henne? Hon har också levt så länge att hon kunnat skydda huvudet med händerna. Flera fingrar var brutna. Det betyder kanske att några av slagen var otillräckliga för att skada så att Lena blev medvetslös direkt.

Du kan inte övertyga mig om att det var omöjligt för Lena att skrika, eller att Lena kan ha levt i flera minuter alternativt pendlat mellan medvetslöshet och vakenhet.

Jag tror även att försvaret får svårt att hävda att hon blivit medvetslös omedelbart eftersom hon har avvärjningsskador (skyddsskador) på händerna. Vill minnas att hon hade några andra blåmärken på armarna? Här är jag osäker på om jag kan minnas helt fel.
Citera
2020-11-24, 13:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har sökt i tråden men blir inte klok. Ni får rätta mig om nedan är en total tankevurpa. Inte helt inläst än.

Den plats SD delar till LW när han är på väg till ”Viken” 21:09 14/5 är på Varbergagatan.

Den plats som man menar LW ska ha sökt på som en av de sista (näst sista?)i livet i Google Maps är också Varbergagatan.

Vissa tror denna sökning på Varbergagatan gjordes 7 oktober av okänd person dessutom.

Kan det inte vara så enkelt som att hon klickat på platsdelningen i Whatsapp och det dyker upp som en sökning? Vissa har spekulerat i om hon förberedde nåt geocacherelaterat och andra skäl till sökningen men kanske så enkelt att hon eller annan klickat på platsdelningen Varberagatan från SD?

Intressant.

Utredningen kom aldrig fram till varför denna sökning gjordes på Varbergagatan.

Jag hittar inte den information du har om att Lena sökte på Varbergagatan som det sista (näst sista) hon sökte på i livet.
Jag vet att hon var i Varberga med sonen den 13 maj med sonen där de spelade tennis och lekte i en lekpark.
Jag vet inte hur nära den platsen ligger (är det Varbergaparken som avses?) den sökta platsen på Google Maps 7 oktober, som ligger på gården Varbergatan 31, ett höghusområde med flera byggnader som omringar gården.

Jag vet ju också att SD skriver i sin skrivelse att den som loggar in den 7 oktober verkar göra det från Varberga, men då avser han säkert mastområden. Master som både Lena och SD kopplar upp sig mot när de är hemma är just en av Varbergamasterna (161 No 60).

Det är hur som helst mycket intressant den sökning som är gjord på Varbergagatan.

Det finns inget för mig längre som pekar på att någon annan än SD har gjort de här inloggningarna.
@piastrones upptäckt av att s*aabstefanspam@gmail.com inte verkar vara en mailadress som används av andra än SD och Lena är helt avgörande i min tro.

Det tillsammans med de övriga sökningarna, SDs kännedom om Lenas variationer av inloggningar, hans historik av att göra otillåtna inloggningar på andras enheter, 05- inloggningen på mordmorgonen; allt detta pekar enbart på en enda person.

Lägg till att SD vägrar att lämna ut sina egna inloggningsuppgifter till sitt googlekonto, och deras enormt inflammerade bråk och hot tiden före morden, så kan väl inge tvivla längre.

DNA på ringen, sperma på kjolen och (blod) DNA djupt inne i plösen är grädde på moset.
Citera
2020-11-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Intressant.

Utredningen kom aldrig fram till varför denna sökning gjordes på Varbergagatan.

Jag hittar inte den information du har om att Lena sökte på Varbergagatan som det sista (näst sista) hon sökte på i livet.
Jag vet att hon var i Varberga med sonen den 13 maj med sonen där de spelade tennis och lekte i en lekpark.
Jag vet inte hur nära den platsen ligger (är det Varbergaparken som avses?) den sökta platsen på Google Maps 7 oktober, som ligger på gården Varbergatan 31, ett höghusområde med flera byggnader som omringar gården.

Jag vet ju också att SD skriver i sin skrivelse att den som loggar in den 7 oktober verkar göra det från Varberga, men då avser han säkert mastområden. Master som både Lena och SD kopplar upp sig mot när de är hemma är just en av Varbergamasterna (161 No 60).

Det är hur som helst mycket intressant den sökning som är gjord på Varbergagatan.

Det finns inget för mig längre som pekar på att någon annan än SD har gjort de här inloggningarna.
@piastrones upptäckt av att s*aabstefanspam@gmail.com inte verkar vara en mailadress som används av andra än SD och Lena är helt avgörande i min tro.

Det tillsammans med de övriga sökningarna, SDs kännedom om Lenas variationer av inloggningar, hans historik av att göra otillåtna inloggningar på andras enheter, 05- inloggningen på mordmorgonen; allt detta pekar enbart på en enda person.

Lägg till att SD vägrar att lämna ut sina egna inloggningsuppgifter till sitt googlekonto, och deras enormt inflammerade bråk och hot tiden före morden, så kan väl inge tvivla längre.

DNA på ringen, sperma på kjolen och (blod) DNA djupt inne i plösen är grädde på moset.

Uppgiften om att hon sökt (eller klickat på SD:s platsdelning då som är lite min teori) på Varbergagatan hittade jag i ett av Piastrones inlägg.

”Ja fast SD trollar oss här, för det skedde ingen inloggning från Varbergagatan den 7 oktober utan det är LWs nästsista sökning i Maps 14 maj. Enligt protokollet så kan man inte se varifrån inloggningen skedde den 7 oktober. Varbergagatan finns med i protokollet som det sista LW gör sökningar på (förutom Vi i femman hbtq) innan hon mördas (ev letade hon en ny plats att sätta ut en cash då den går till en parkeringsplats).

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Platsdelningen från SD och den ”mystiska” sökningen bland det sista LW gör är då samma plats enligt ovan info. ”Sökningen” kan vara en klickning på platsdelningen i Telegram då.
Citera
2020-11-24, 14:28
Medlem
Ingen verkar ha diskuterat Telegrams funktion Live Location.

Live Location gör det möjligt att dela sin position i realtid. Slarvigt förklarat: man ser hur den eller de som man konverserar med rör sig på kartan.

Det här måste SD och LW ha använt sig av kartnördar och locationdårar som de var.

Se Live Location närmare beskrivit här:

https://telegram.org/blog/live-locations

This is useful when you are on your way to an appointment or are trying to coordinate with friends at a large event. ”

Så då är frågan om hur en sån här typ av platsdelning ändrar förutsättningarna för hur SD och LW kunde t.ex bestämma möte eller annat?
Vilken typ av location-delning gjorde då SD när han cyklade till Viken, Live Location eller vanlig kan man vidare undra?

Jag förmodar att de här delningarna kan raderas sen efteråt som allt annat i Telegram. Se bilder i länk ovan hur det ser ut i flödet när Live Location är aktiverat.

Mer om Live Locations i Android:

https://www.guidingtech.com/share-live-location-telegram-android/

Tillägg. Google Maps har liknande funktion.

https://www.guidingtech.com/68515/google-maps-share-real-time-location/

Edit:
Kommentar till uppgifter i tråden om att platsangivelsen som hon söker på är en parkeringsplats på Varbergagatan stämmer inte. Söker man dock på ”Varbergagatan” i Google Maps så får man början av gatan som ligger vid just en större parkering. Det lär inte vara samma plats som SD delat då man rör sig på annan del av Varbergagatan under cykelfärd till Gustafsvik.
Senast redigerad av Avel 2020-11-24 kl. 15:26.
Citera
2020-11-24, 16:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Uppgiften om att hon sökt (eller klickat på SD:s platsdelning då som är lite min teori) på Varbergagatan hittade jag i ett av Piastrones inlägg.

”Ja fast SD trollar oss här, för det skedde ingen inloggning från Varbergagatan den 7 oktober utan det är LWs nästsista sökning i Maps 14 maj. Enligt protokollet så kan man inte se varifrån inloggningen skedde den 7 oktober. Varbergagatan finns med i protokollet som det sista LW gör sökningar på (förutom Vi i femman hbtq) innan hon mördas (ev letade hon en ny plats att sätta ut en cash då den går till en parkeringsplats).

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Platsdelningen från SD och den ”mystiska” sökningen bland det sista LW gör är då samma plats enligt ovan info. ”Sökningen” kan vara en klickning på platsdelningen i Telegram då.

Ah
Ja, piastrone har nog rätt där. Den sökningen på Varbergagatan kan ha gjorts då. Men forensikern kopplar då konstigt nog inte ihop den sökningen med att SD skickat platsdata, utan konstaterar att man inte vet varför sökningen gjorts..

Samtidigt kan man inte utesluta att SD har fått uppgifter från utredningen som vi missat. Men detta borde väl finnas med i FUP och inte i sidomaterialet.

Första gångerna jag läste om inloggningarna missade jag att de sista var gjorda 14 maj- 18. Det är rent märkligt hur SD då även efter själv rättegången nämner att inloggningen är gjord från Varberga.

En sak som jag funderar på, är tiden för den sökningen; Varbergagatan.
SD skriver till Lena kl 21:09:17 till Viken nu och platsdelningen kommer strax efter.
Sökningarna på Varbergag har inga klockslag, men däremot "Vi i femman hbtq", kl 22:50:40, som ligger mellan två av sökningarna.

Lena borde ju veta var Viken ligger och varför gör hon sökningen hon så sent?
Samtidigt skickar Lena ett meddelande till Stefan kl 22:55:14 om att hon fixar lite till A:s födelsedag och att hon hoppas att det tar mindre än en timme, dvs några minuter efter sökningen (isf).

Nej, jag blir inte riktigt klok på det här.
Något som fattas, jag hänger inte riktigt med.

Så här ser sökningarna ut:

A 164 A/6-8

Man upptäckte denna inloggning ganska sent, och kanske det är därför man inte har lagt in den i Lenas tidslinje i huvudprotokollet och därför sambandet inte kunnat kopplas?

Eller vad är det jag inte fattar?
Citera
2020-11-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ah
Ja, piastrone har nog rätt där. Den sökningen på Varbergagatan kan ha gjorts då. Men forensikern kopplar då konstigt nog inte ihop den sökningen med att SD skickat platsdata, utan konstaterar att man inte vet varför sökningen gjorts..

Samtidigt kan man inte utesluta att SD har fått uppgifter från utredningen som vi missat. Men detta borde väl finnas med i FUP och inte i sidomaterialet.

Första gångerna jag läste om inloggningarna missade jag att de sista var gjorda 14 maj- 18. Det är rent märkligt hur SD då även efter själv rättegången nämner att inloggningen är gjord från Varberga.

En sak som jag funderar på, är tiden för den sökningen; Varbergagatan.
SD skriver till Lena kl 21:09:17 till Viken nu och platsdelningen kommer strax efter.
Sökningarna på Varbergag har inga klockslag, men däremot "Vi i femman hbtq", kl 22:50:40, som ligger mellan två av sökningarna.

Lena borde ju veta var Viken ligger och varför gör hon sökningen hon så sent?
Samtidigt skickar Lena ett meddelande till Stefan kl 22:55:14 om att hon fixar lite till A:s födelsedag och att hon hoppas att det tar mindre än en timme, dvs några minuter efter sökningen (isf).

Nej, jag blir inte riktigt klok på det här.
Något som fattas, jag hänger inte riktigt med.

Så här ser sökningarna ut:

A 164 A/6-8

Man upptäckte denna inloggning ganska sent, och kanske det är därför man inte har lagt in den i Lenas tidslinje i huvudprotokollet och därför sambandet inte kunnat kopplas?

Eller vad är det jag inte fattar?

Utan att vara helt insatt i hur allt funkar så ser det ut som att sökningen på samna adress sker på två olika ”sätt”. Se fetmarkering ovan (i spoilern) och nedan.

Sök
Platser:
Från dina platser (hem):
https://www.google.com/maps/@?api= 1 &map action=map&center=5 9 .28486
9,15. l 78506&zoom=l2

respektive

Sök
Platser:
Från din enhet:

https:/ /www.google.com/maps/@?api= 1 &map action=map&center=59 .28486
9.15.l 78506&zoom=12

Angående Dina platser (Från dina platser ovan) i Google Maps:

https://support.google.com/maps/answer/3093979?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=sv
Senast redigerad av Avel 2020-11-24 kl. 16:42.
Citera
2020-11-24, 16:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ingen verkar ha diskuterat Telegrams funktion Live Location.

Live Location gör det möjligt att dela sin position i realtid. Slarvigt förklarat: man ser hur den eller de som man konverserar med rör sig på kartan.

Det här måste SD och LW ha använt sig av kartnördar och locationdårar som de var.

Se Live Location närmare beskrivit här:

https://telegram.org/blog/live-locations

This is useful when you are on your way to an appointment or are trying to coordinate with friends at a large event. ”

Så då är frågan om hur en sån här typ av platsdelning ändrar förutsättningarna för hur SD och LW kunde t.ex bestämma möte eller annat?
Vilken typ av location-delning gjorde då SD när han cyklade till Viken, Live Location eller vanlig kan man vidare undra?

Jag förmodar att de här delningarna kan raderas sen efteråt som allt annat i Telegram. Se bilder i länk ovan hur det ser ut i flödet när Live Location är aktiverat.

Mer om Live Locations i Android:

https://www.guidingtech.com/share-live-location-telegram-android/

Tillägg. Google Maps har liknande funktion.

https://www.guidingtech.com/68515/google-maps-share-real-time-location/

Edit:
Kommentar till uppgifter i tråden om att platsangivelsen som hon söker på är en parkeringsplats på Varbergagatan stämmer inte. Söker man dock på ”Varbergagatan” i Google Maps så får man början av gatan som ligger vid just en större parkering. Det lär inte vara samma plats som SD delat då man rör sig på annan del av Varbergagatan under cykelfärd till Gustafsvik.

Nu borde jag inte ge mig in i den här diskussionen, då jag är en teknisk idiot.

Jag är dock tacksam för att du och några till ger mig ledtrådar som jag kan snappa upp för att förstå något lite bättre.

Jag kan se i huvudprotokollet att platsdelningen kl 21:09:59 gjordes just på Telegram (A 145/97).

Jag har förstått att många geocachare använder Telegram inom geocahingen. Jag vet inte riktigt på vilket sätt appen används där dock.

SD hävdar i sin skrivelse att Lena och han inte använt den funktion på Telegram som självraderar sig direkt. Samtidigt verkar ju det mesta av bilder och konversationer vara borta. Man lyckades bara återskapa lite på slutet (från Lenas moln tror jag). SDs förklaring har varit att de raderat fortlöpande.

Sökningen på Varbergagatan finns det koordinater på i A 164 A/8, vilket ger en adress som ligger ungefär här (har inte lagt in koordinaterna, utan bara kollat på kartbilden i FUP nu):

https://kartor.eniro.se/?c=59.284477,15.178310&z=17&d={%22m%22:[[59.284847,15.178503,null,0]]}
Citera
2020-11-24, 17:11
Medlem
Citat:
Nu borde jag inte ge mig in i den här diskussionen, då jag är en teknisk idiot.

Jag är dock tacksam för att du och några till ger mig ledtrådar som jag kan snappa upp för att förstå något lite bättre.

Jag kan se i huvudprotokollet att platsdelningen kl 21:09:59 gjordes just på Telegram (A 145/97).

Jag har förstått att många geocachare använder Telegram inom geocahingen. Jag vet inte riktigt på vilket sätt appen används där dock.

SD hävdar i sin skrivelse att Lena och han inte använt den funktion på Telegram som självraderar sig direkt. Samtidigt verkar ju det mesta av bilder och konversationer vara borta. Man lyckades bara återskapa lite på slutet (från Lenas moln tror jag). SDs förklaring har varit att de raderat fortlöpande.

Sökningen på Varbergagatan finns det koordinater på i A 164 A/8, vilket ger en adress som ligger ungefär här (har inte lagt in koordinaterna, utan bara kollat på kartbilden i FUP nu):

https://kartor.eniro.se/?c=59.284477,15.178310&z=17&d={%22m%22:[[59.284847,15.178503,null,0]]}

Klart de har använt självradering i Telegram. Åtminstone i perioder.

Klickar man på den symbol som ser ut som ett runt sikte i Eniro för den UNGEFÄRLIGA platsen du länkar till så får man dessa koordinater i olika ”standarder” om jag tolkat allt rätt.

WGS84
59°17'4.1"N 15°10'41.9"E
WGS84 DDM
59°17.069'N 15°10.699'E
WGS84 decimal (lat, lon)
59.284477, 15.17831

RT90 (nord, öst)
6573897, 1464270
SWEREF99 TM (nord, öst)
6571743, 510160

Fetade verkar vara den standarden som Google Maps använder i sin URL. Jämför med ”sökresultatet”. Benämns även decimalgrader i dessa sammanhang.

Min tanke vidare är att SD menar att det nog var Telegram som användes även 11-12/5 och jag menar att han inte är helt öppen med hur hitta varandra där i skogen. Han visste ingen speciell plats eller tid i tingsrättsförhör. Då och även mordnatten kan de ha använt Live Locations i Telegram. Men såklart vanlig chat i Telegram även om Live Locations i princip är samba sak för det ligger i flödet.

Och sen bara för att förtydliga så menar jag att två saker sker gällande Varbergagatan.

1. SD skickar (live?)location i Telegram till Lena på väg till Viken.

(Live Location kan vara på i 15 min, 1 timme eller 8 timmar kan tilläggas.)

2. En (nästa sista?) sökning sker i LW:s Google Maps efter en adress på Varbergagatan eller i dess närhet.

Varför viktig för de båda kan man undra ja?

Om man bekräftar att SD skickar location från vägen han cyklar på hemifrån som då är Varbergagatan så passerar han den ungefärliga plats du skickat (LW:s sökning) ett kvarter bort. Det ser man i t.ex Eniro då. SD:s plats skulle då vara ungefär där gång/cykelbron kommer över Västerleden till Varbergagatan och den plats du skickar ligger nån 10” meter bort västerut vid en lekpark.

SD:s plats i Telegram på Varbergagatan är iaf nån stans mellan överfarten Ekersvägen vid Skördevägen och nästa överfart Västerleden han måste ta på väg till Gustavsvik vid Tegelmästargården. Om han cyklade den vägen.

Edit: Detta inlägg blev delvis inaktuellt vad gäller LW:s sökning och koordinater när jag testade enligt inlägget som följer detta.
Senast redigerad av Avel 2020-11-24 kl. 17:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in