2020-07-24, 10:53
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Vi får väl se hur länge Netflix, HBO, YT och Disney+ överlever.

Streaming är utan tvekan nästa bubbla. Konkurrenter och pengar strömmar (sic) in för tillfället.

Den globala jätte som verkar svårast att utmana är Amazon, möjligen för att bokmarknaden är så fragmenterad. De står dessutom på flera ben med både streaming och försäljning av allt möjligt.
Citera
2020-07-24, 11:37
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Streaming är utan tvekan nästa bubbla. Konkurrenter och pengar strömmar (sic) in för tillfället.

Den globala jätte som verkar svårast att utmana är Amazon, möjligen för att bokmarknaden är så fragmenterad. De står dessutom på flera ben med både streaming och försäljning av allt möjligt.

Håller helt med. Amazon är som en spindel med det enkla mottot "vi säljer och förmedlar saker". Skulle de sänka sin mediadel med dåliga tjänster och produkter är det enklare för dem att behålla värdet på varumärket Amazon jämfört med hur HBO och Disney gjort varumärkesdekonstruktion till en konstform.
Citera
2020-07-24, 13:19
Medlem
***s avatar
Citat:
HBO, Netflix och övriga har ingen chans alls mot Amazon eftersom de numera är ett techbolag och äger infrastrukturen som många av de andra använder sig av, för att inte tala om alla andra bolag som använder deras infrastruktur för sina molntjänster. Resten som Amazon sysslar med är sidoverksamheter där de kan kapitalisera på sin egna infrastruktur genom att bland annat nyttja tillfällig överkapacitet. Amazon är nymedia, inte gammalmedia.
Citera
2020-07-24, 15:24
Medlem
Citat:
Håller helt med. Amazon är som en spindel med det enkla mottot "vi säljer och förmedlar saker". Skulle de sänka sin mediadel med dåliga tjänster och produkter är det enklare för dem att behålla värdet på varumärket Amazon jämfört med hur HBO och Disney gjort varumärkesdekonstruktion till en konstform.

Jag köper ”bara” böcker (mest i pappersform) från Amazon och har inte så mycket koll på vad de gör i övrigt.

Hotar Amazon svensk gammelmedia på något sätt?

För mig personligen har det varit ett lyft kunna köpa böcker via nätet, jag köper från andra sajter också.

Jag antar att dagsmedia var bättre förr vad gäller kultursidor, det var väl längre texter och kanske mer insatta skribenter? Numera är det sällan jag läser recensioner i svensk dagspress. Amazon brukar ha läsaromdömen, och det händer att dessa känns mer läsvärda än så kallade professionellas texter i svensk MSM.

Tillägg (saxat från Sveriges Radios hemsida):

”Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.”

Är det inte helfestligt att de ”måste” skriva sådana ”brasklappar”.

Och vad menas med ”professionell bedömning”? Att man gjort denna bedömning ”i tjänsten”? För att vara litteraturvetare med x antal poäng från Uni tycks inte (längre) behövas. Och kanske håller kurserna på Uni ändå inte så hög nivå??
Senast redigerad av Hoppets 2020-07-24 kl. 15:31.
Citera
2020-07-24, 15:42
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppets
Jag köper ”bara” böcker (mest i pappersform) från Amazon och har inte så mycket koll på vad de gör i övrigt.

För mig personligen har det varit ett lyft kunna köpa böcker via nätet, jag köper från andra sajter också.

Jag antar att dagsmedia var bättre förr vad gäller kultursidor, det var väl längre texter och kanske mer insatta skribenter? Numera är det sällan jag läser recensioner i svensk dagspress. Amazon brukar ha läsaromdömen, och det händer att dessa känns mer läsvärda än så kallade professionellas texter i svensk MSM.

Tillägg (saxat från Sveriges Radios hemsida):

”Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.”

Är det inte helfestligt att de ”måste” skriva sådana ”brasklappar”.

Och vad menas med ”professionell bedömning”? Att man gjort denna bedömning ”i tjänsten”? För att vara litteraturvetare med x antal poäng från Uni tycks inte (längre) behövas. Och kanske håller kurserna på Uni ändå inte så hög nivå??

Inte vad jag vet men de spelar på en helt annan nivå. Svensk gammelmedia kommer säkert köpa material av dem om de inte redan gör det. Grejen är att även om det är osannolikt kan även något så fläskigt som Amazon kollapsa om finanserna inte sköts och om man blir bekväma med att vara giganten i branschen.

Och punkt två. Ja, det menas att det är gjort som en del av arbetsuppgifterna på jobbet som du mycket riktigt tolkade det som.
Citera
2020-07-24, 16:12
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ***
HBO, Netflix och övriga har ingen chans alls mot Amazon eftersom de numera är ett techbolag och äger infrastrukturen som många av de andra använder sig av, för att inte tala om alla andra bolag som använder deras infrastruktur för sina molntjänster. Resten som Amazon sysslar med är sidoverksamheter där de kan kapitalisera på sin egna infrastruktur genom att bland annat nyttja tillfällig överkapacitet. Amazon är nymedia, inte gammalmedia.

Amazon är utan tvekan unikt. Jag visste inte att de var så stora på nättjänster också.

Jag tror att bokförsäljandet har ett fortsatt värde eftersom det ger dem en annan profil än Alibaba och Blocket. Deras streamingverksamhet är inte alls lika inriktad på egen produktion vilket gör att den inte är lika dyr i drift (en del av deras produktioner håller dock högsta klass, som Bosch).

Citat:
Ursprungligen postat av Hoppets

Om de ger sig in på den svenska bokmarknaden är de ett existentiellt hot mot Adlibris och Bonniers.

Citat:
Jag antar att dagsmedia var bättre förr vad gäller kultursidor, det var väl längre texter och kanske mer insatta skribenter?

Ingen del av media har förändrats så mycket som kultursidorna. Tidigare var de väldigt torra och akademiska. Nu är de Nöjesguiden.
Citera
2020-07-24, 17:35
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Amazon är utan tvekan unikt. Jag visste inte att de var så stora på nättjänster också.

Jag tror att bokförsäljandet har ett fortsatt värde eftersom det ger dem en annan profil än Alibaba och Blocket. Deras streamingverksamhet är inte alls lika inriktad på egen produktion vilket gör att den inte är lika dyr i drift (en del av deras produktioner håller dock högsta klass, som Bosch).

Har man släkt i utlandet som jag har så blir det även en hel del köp av presenter, cyklar och leksaker via Amazon. De har infrastrukturen och logistiksystem för att även sköta det praktiska åt andras försäljning och lagerhållning (eller spridning av media). Därmed sätter de villkoren.

Klanen Bonnier har samlat konst i Villa Gorilla...
Citera
2020-07-24, 19:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag håller inte med dem som säger att företag eller organisationer kan vara "too big to fail". I alla fall inte ekonomiskt. Man kan alltid köra slut på sin budget oavsett storleken och till sist tröttnar även den mest inbitna Rothschild på att pytsa in fejkvaluta i skiten.
Även Disney, som ofta beskrivs som för stora för att falla, kan behöva ställa sig på knä i finansmarknadens parkeringshus för att få ihop pengar till husse.
Deras misshandel av Star Wars-varumärket har dödat intresset. De äldre som är uppväxta med SW tycker att de förstört världen och yngre tycker det är så dåligt att de inte är intresserade. Försäljningen av merch går visst dåligt. Speciellt leksaker och grejer från den senaste trilogin samlade visst damm på lager och i leksaksaffärer.
Deras lösning har varit att försöka pumpa ut halvdana Marvelfilmer, vilket gjorde att de dödade även den genren.
HBO kanske är den Godaste™ för stunden.
Problemet som jag förstått det verkar vara att storsatsningarna som alla är tänkta att samlas kring eller ha ett förhållande till, lite som gammaldags linjär fredags-tv, har varit ekonomiska och kreativa misslyckanden. Netflix tog visst ner rätt mycket material som ansågs vara Problematiskt™. Material det fanns intresse för.
Det här är egentligen en spännande fas för media - det dör dinosaurier här och och många som fortfarande anser att de är unga, hippa och coola läxar upp sin publik av omtanke (på ett stortyskt tankeförbudssätt). De är självgoda som fan.

Disney gör nog bra pengar på sina animerade barnfilmer. Men vuxenfilm verkar de usla på.
Citera
2020-07-25, 01:04
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Vi får väl se hur länge Netflix, HBO, YT och Disney+ överlever. Den förstnämnda har ju massor av skit som få verkar vara intresserade av. De fick någon hybris och vräkte in pengar i diverse woke skit.

Sen har väl EU tvingat dom att en stor del måste vara Made in EU.

Ungefär lika kul som svensk film gjord i Trollhättan eller att läsa DN baklänges.
Citera
2020-07-25, 08:24
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Disney gör nog bra pengar på sina animerade barnfilmer. Men vuxenfilm verkar de usla på.

Nu var det ett tag sedan jag läste om deras ekonomi så jag minns tyvärr ej detaljerna. Men som jag minns det gick deras animerade barnfilmer OK, men inte mycket mer. Deras stora kassako var nöjesparkerna, i princip allt annat gick de back på (möjligen undantaget just de tecknade barnfilmerna). Men just i år är de som bekant stängda, det är därför de sannolikt kommer visa på ett extremt dåligt resultat för innevarande år.
Citera
2020-07-25, 08:34
Medlem
Fejkits avatar
Citat:

Om de ger sig in på den svenska bokmarknaden är de ett existentiellt hot mot Adlibris och Bonniers.

De lär krossa ovan. CDON lär också få en jobbig tid framöver.
Citera
2020-07-25, 08:48
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
De lär krossa ovan. CDON lär också få en jobbig tid framöver.
CDON är redan ”krossade”, de har gett upp, levar på sitt varumärke och blivit någon sorts allmänt marknadstorg för återförsäljare av allt möjligt krimskrams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in