2020-07-25, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
CDON är redan ”krossade”, de har gett upp, levar på sitt varumärke och blivit någon sorts allmänt marknadstorg för återförsäljare av allt möjligt krimskrams.

CDONs ägare kallade företaget för en "sketgrej på nätet" redan för 10 år sedan så ingen kan överraskas.

0:48
https://youtu.be/GXAxGOKnEUs
Citera
2020-07-25, 11:38
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Disney gör nog bra pengar på sina animerade barnfilmer. Men vuxenfilm verkar de usla på.

Fast Disneys koncept är inte att släppa barnpubliken. Dessa ska såklart fortsätta konsumera Disneyprodukter och upplevelser genom tonåren och som vuxen osv. De som växte upp med Lejonkungen och Disneydags på helgerna har barn nu och tanken är såklart att de ska introducera sina barn och barnbarn till de Disneyfilmer och parker de har minnen av. Disney är tvungna att ha starka varumärken och vad jag snappat upp går det sådär.

Deras massaker på varumärkena Star Wars och Marvel är som att ge sig själva en hängsnara då de förstör övergången mellan generationer och kundgrupper. Pixarstudion kämpar väl på och fick länge mer frihet än andra delar av Disney - piskan ven rätt fort över Star Wars och Marvel så fort de var uppköpta. Om Pixar får fortsätta återstår att se.
De som gillade filmerna förr tycker att Disneys nya grejer är woke, infantil skit för efterblivna och de blåhåriga transpersonerna som skulle inkluderas i produkterna är inte intresserade av dem mer än att klicka ett like och skriva hur fint det är att gammel-Disney är woke men det blir inga dollars.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nu var det ett tag sedan jag läste om deras ekonomi så jag minns tyvärr ej detaljerna. Men som jag minns det gick deras animerade barnfilmer OK, men inte mycket mer. Deras stora kassako var nöjesparkerna, i princip allt annat gick de back på (möjligen undantaget just de tecknade barnfilmerna). Men just i år är de som bekant stängda, det är därför de sannolikt kommer visa på ett extremt dåligt resultat för innevarande år.

Yes, det är parkerna och enskilda filmer/tv-serier/spel som går bra men överlag verkar Disney ha stora kommande problem vad gäller intresset från kundkretsen. I sin tur påverkas parkerna och merchförsäljningen som kanske inte återhämtar sig ordentligt efter Wuhan-viruset. Deras egna gamla karaktärer från filmerna som Kalle, Musse och co. verkar ha klarat sig bättre. Nya Ducktales är uppdaterat (inte direkt woke) och har fått rätt bra kritik från oss gamla och yngre. Detta är dock bara en piss i Mississippi.

Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Sen har väl EU tvingat dom att en stor del måste vara Made in EU.

Ungefär lika kul som svensk film gjord i Trollhättan eller att läsa DN baklänges.

(Fast 4 Blocks från Berlin var allt annat än PK, så det finns lite hopp.)

Det säger en del om att genus/kvotering/soyboy/gymnasieestetkulturen är lika stor här som i USA. Men jag antar att "transsexuella, handikappade, kvinnor av färg drabbas värst"-draman och Beckfilmer måste ut på något sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
De lär krossa ovan. CDON lär också få en jobbig tid framöver.

Adlibris och Bokus har båda imponerat på mig vad gäller priser, lagerhållning och leveranstider. CDON och Ginza får fan steppa upp sin lagerhållning och sluta ljuga eller bli rövknullade av Amazon. Deal with it. Om jag köper fysiska produkter köper jag det ofta direkt från artisternas egna musikshoppar.
Citera
2020-07-25, 11:42
Medlem
Ratads avatar
Citat:
CDON är redan ”krossade”, de har gett upp, levar på sitt varumärke och blivit någon sorts allmänt marknadstorg för återförsäljare av allt möjligt krimskrams.

Som återförsäljare av digital media blev de strypta när Steam och Epic Games tog fart. De verkar leva på krimskrams och fysiska specialutgåvor av spel med tröjor och skit. Är inte Boozt och Nelly delar av samma koncern och samma försäljningssystem bara med olika banners?
Citera
2020-07-25, 11:44
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
CDONs ägare kallade företaget för en "sketgrej på nätet" redan för 10 år sedan så ingen kan överraskas.

Haha! Ändå var det inte mindre känslonyheter och trams när han tjötar än vad man får av Wolodarski på en vanlig arbetsdag!
Citera
2020-07-25, 12:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Jag tittade efter fysiska filmer här om dagen och tycket faktiskt CDON blivit sämre. Hittade inte vissa filmer, svårt att söka på dem. Vissa hade usel information om dem. Men det är bättre/lättare med en svensk distributör tycker jag, med betalningar och leveranser. Om Amazon blir en svensk sida så skulle jag använda dem mer.
Citera
2020-07-25, 12:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Fast Disneys koncept är inte att släppa barnpubliken. Dessa ska såklart fortsätta konsumera Disneyprodukter och upplevelser genom tonåren och som vuxen osv. De som växte upp med Lejonkungen och Disneydags på helgerna har barn nu och tanken är såklart att de ska introducera sina barn och barnbarn till de Disneyfilmer och parker de har minnen av. Disney är tvungna att ha starka varumärken och vad jag snappat upp går det sådär.

Deras massaker på varumärkena Star Wars och Marvel är som att ge sig själva en hängsnara då de förstör övergången mellan generationer och kundgrupper. Pixarstudion kämpar väl på och fick länge mer frihet än andra delar av Disney - piskan ven rätt fort över Star Wars och Marvel så fort de var uppköpta. Om Pixar får fortsätta återstår att se.
De som gillade filmerna förr tycker att Disneys nya grejer är woke, infantil skit för efterblivna och de blåhåriga transpersonerna som skulle inkluderas i produkterna är inte intresserade av dem mer än att klicka ett like och skriva hur fint det är att gammel-Disney är woke men det blir inga dollars.

Det med (vad som var) vuxenfilmerna förstår jag inte, de vill göra allt till barnfilm. Ja inte ens ungdomar gillar deras versioner av SW och Marvel. Det är inte bara woke och PK utan barnsligt och slätstruket. Men biofilm går nog också mot en avtrubbning, det blir väl streamingtjänsterna som tar över den marknaden.
Citera
2020-07-25, 12:57
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det med (vad som var) vuxenfilmerna förstår jag inte, de vill göra allt till barnfilm. Ja inte ens ungdomar gillar deras versioner av SW och Marvel. Det är inte bara woke och PK utan barnsligt och slätstruket. Men biofilm går nog också mot en avtrubbning, det blir väl streamingtjänsterna som tar över den marknaden.

Det var en bra beskrivning av hur bossarna på Disney väljer manusförfattare och regissörer. "Mkay, vi , behöver en stark slay-queen och är typ en boss fast Patriarkatet™ lett av en arg vit man håller tillbaka henne. Hon får inte utsättas för några prövningar eller ha karaktärssvagheter! Vi vill göra en film för TJEJERNA nu!"

"Får hon ha mer djup än Mia Khalifas karaktärer?"

"Absolut inte! Här har du pengar för att du gör som vi säger!"

"Yes massah!"

Berättande medier överlag är i en riktigt trång, ängslig och bajsnödig åsiktskorridor just nu. "Joker" som tacklade psykisk ohälsa väldigt brutalt för att vara en film baserad på en seriefigur blev populär just därför att den stack ut i det hipsterängsliga träsket. Men det var ju såklart en "farlig film för incels" enligt gammelmedia.

På tal om streamingserier som blev helt dumma i huvudet kan "Westworld" och "Stranger Things" tas fram som exempel på vad som händer när bolagsfolk ängsligt försöker mosa in målgrupper och allt blir barnsligt och efterblivet.
Senast redigerad av Ratad 2020-07-25 kl. 13:01.
Citera
2020-07-25, 13:18
Medlem
Ratads avatar
Såg att Amazon har börjat rensa ut "olämpliga" verk.

De är inte annorlunda från de andra drakarna.
Citera
2020-07-25, 13:50
Medlem
Fejkits avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

Jag trodde faktiskt att de gick bra. Det här med att de är en marknadsplats numera tyckte jag var rätt smart men har tydligen inte fungerat.

https://www.allabolag.se/5564061702/bokslut

Nu vet ju alla att en resultatrapport kan ju tolkas på flera sätt men jag trodde på ett bättre rörelseresultat.
Citera
2020-07-25, 14:02
Medlem
Mediechefers inkomst runt 2015. Hur har det gått för dem sedan?

https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/har-ar-mediechefernas-lonelyft-6234856
Citera
2020-07-27, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppets
Mediechefers inkomst runt 2015. Hur har det gått för dem sedan?

https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/har-ar-mediechefernas-lonelyft-6234856

Listan är gammal men för att nämna några. Pontus, Peder, Carl-Johan och Jonas Bonnier sitter "säkert" eftersom de är medlemmar av Bonnierfamiljen och där med miljonärer, miljardärer eller arbetar i koncernen. Flera är pensionärer så som Adamo, Brors, Anrell, Ekdal, Hermele, Fichtelius, Hagen, Hamilton, Dabrowski, Breitholtz, Jerselius, Swartz, van den Brink, Scherman, Adelsohn-Roth, Oldsberg, Rosenberg och Fylking. Jan Scherman fick sparken av TV4 för tio år sedan när han var 60 år. Han fick ett rätt stort avgångsvederlag (tiotals miljoner) och har de senaste tio åren suttit i TV-soffan och klagat på Bonnier. Hasse Anrell blev varslad vid 60 år från Aftonbladet. Detta var nog för tio år sedan. Hans avgångsvederlag var tre årslöner. Han arbetade sedan på NWT fram tlll pensionen. Mångmiljonären Robert Aschberg, är förvisso pensionär men är kvar på Aftonbladet som krönikör och programledare.

Frida Boisen fick sparken som chefredaktör för Expressens edition i Göteborg för ett par år sedan. Hon är krönikör i Expressen och moderator. Thomas Mattsson fick sparken från Expressen. Orsaken är okänd och även vad han gör idag. Miljonären Martin Timell fick sparken från TV4 och hamnade i rättegång för "våldtäkt". Han friades och är idag pensionär. Fredric Karén fick sparken från SvD förra året. Alex Schulman är kvar på Expressen. Hanne Stjärne är kvar på SVT. Björn Wiman är fortfarande kulturchef på Dagens Nyheter. Åsa Linderborg fick sparken som kulturchef på Aftonbladet förra året. Heidi Avellan är kvar på Sydsvenskan. Gry Forssell är programledare i radio. Faje Gani är försäljningschef i något utanför media. Stina Honkamaa Bergfors är VD för Google Sverige. Michael Porseryd är VD för SF. Raoul Grünthal är fortfarande koncernchef för Schibsted.

Adam Alsing var radiojournalist tills han nyligen dog i Covid-19. Lena Melin är kvar på Aftonbladet men går i pension mycket snart. PM Nilsson är kvar på Dagens Industri. Kristian Luuk är programledare på SVT. Johan T Lindwall är kvar på Svensk Damtidning. Jan Helin är programchef på SVT. Helena Giertta är fortfarande chef för tidningen Journalisten. Eshan Fadakar sparkades olagligen under Metoo för att han ett par år tidigare har varit otrevlig i ett SMS mot en kollega. Han är idag arbetslös. Miljonären Carolina Gynning är konstnär. Miljonären Ebba von Sydow gifte sig rikt, bor på Östermalm, trebarnsmamma, hemmafru skriver för Elle och figurerar då och då som programledare under nobelmiddagen eller annan statlig högtidlig TV-sändning. Linda Skugge är krönikör på Expressen. Fredrik Virtanen sparkades olagligen av Aftonbladet och är idag arbetslös.

Leo Lagercrantz är kvar på EFN (tänk Bloomberg TV) och skrev för något år sedan en artikel om att de journalister som arbetar kvar på tidningar är naiva eftersom sådana verksamheter är döende. Kändisen Peter Siepen gifte sig vid 50 år med en 20 år yngre kvinna och fick ett par barn med henne enligt skvallerpressen. Enligt samma artikel föreläser han om träning. Susanna Popova (gift med Hakelius) skriver fortfarande för SvD och frilansar för Timbro. Viggo Cavlng är kvar i PR-svängen sist jag såg honom i TV. Miljonären Bingo Rimér äger ett antal lönsamma bolag inom PR, fotografi, media, catering osv. Johan Hakelius skriver fortfarande böcker och krönikor. Agneta Sjödin är programledare. Carl M Sundevall blev alkoholist och föreläser nu om sitt tidigare missbruk.

Många av de här människorna var aldrig journalister. En del kanske hade bakgrunden men många var ekonomer som arbetade eller arbetar för ett mediebolag. En del har det såklart gått åt helvete för. Varken Fredrik Virtanen eller Eshan Fadakar hade något att falla tillbaka på. Båda var oskyldiga - men i mediebranschen är taket lågt och anställningstryggheten obefintlig. Hasse Anrell var smart. Han tog sitt avgångsvederlag vid ett stort varsel på Aftonbladet. Han tog sedan ett sämre betalt jobb på NWT för att sedan leva ett skönt men tråkigt pensionärsliv - om jag förstår honom i en intervju. Leo Lagercrantz har i sak helt rätt att mediebranschen är döende och det är också därför han jobbar för EFN.
Senast redigerad av Edgerton 2020-07-27 kl. 02:02.
Citera
2020-07-27, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Sen har väl EU tvingat dom att en stor del måste vara Made in EU.

Ungefär lika kul som svensk film gjord i Trollhättan eller att läsa DN baklänges.

Ja det är ju bara av sentimentala skäl som EU säger att 30 % av Netflix produktioner måste vara gjorda i Europa. Om nu Los Angeles och Kalifornien har stordriftsfördelar, finns det inga rationell anledning att inte filma där.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Streaming är utan tvekan nästa bubbla. Konkurrenter och pengar strömmar (sic) in för tillfället.

Den globala jätte som verkar svårast att utmana är Amazon, möjligen för att bokmarknaden är så fragmenterad. De står dessutom på flera ben med både streaming och försäljning av allt möjligt.

Egentligen är tekniken med torrents bättre och effektivare än streaming. I synnerhet nu när det finns fiberbredband. Så om det inte rört sig om att privata medieindustein har börjat jaga fildelare, hade jag hållt med dig om att det var en streamingbubbla. De har gett drakoniska straff för att statuera exempel. Trots att fildelning inte ses som ett riktigt brott av allmänheten, har folk som skapat fildelningssiter fått bötesbelopp för miljoner. På grund av rädsla för rättsliga följer tror jag folk kommer fortsätta prenumerera på streamingtjänster. Om dom har lyckats få svenskar som är pirater att bli laglydiga streamers, varför kan dom inte få skattefifflande greker att betala skatt?

Nästa "gammelmedia" som jag tror kommer falla däremot, är de fysiska bokbutikerna. Folk kommer att av bekvämlighetsskäl köpa eböcker från sina hem. Skärmar blir bara bättre och bättre så det kommer kännas mindre och mindre obekvämt att läsa digitala böcker.
Senast redigerad av Artsdoktor 2020-07-27 kl. 09:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in