Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
Håller helt med. Amazon är som en spindel med det enkla mottot "vi säljer och förmedlar saker". Skulle de sänka sin mediadel med dåliga tjänster och produkter är det enklare för dem att behålla värdet på varumärket Amazon jämfört med hur HBO och Disney gjort varumärkesdekonstruktion till en konstform.
Jag köper ”bara” böcker (mest i pappersform) från Amazon och har inte så mycket koll på vad de gör i övrigt.
Hotar Amazon svensk gammelmedia på något sätt?
För mig personligen har det varit ett lyft kunna köpa böcker via nätet, jag köper från andra sajter också.
Jag antar att dagsmedia var bättre förr vad gäller kultursidor, det var väl längre texter och kanske mer insatta skribenter? Numera är det sällan jag läser recensioner i svensk dagspress. Amazon brukar ha läsaromdömen, och det händer att dessa känns mer läsvärda än så kallade professionellas texter i svensk MSM.
Tillägg (saxat från Sveriges Radios hemsida):
”Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.”
Är det inte helfestligt att de ”måste” skriva sådana ”brasklappar”.
Och vad menas med ”professionell bedömning”? Att man gjort denna bedömning ”i tjänsten”? För att vara litteraturvetare med x antal poäng från Uni tycks inte (längre) behövas. Och kanske håller kurserna på Uni ändå inte så hög nivå??