Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-20, 07:40
Medlem
Davys avatar
Nåt som många glömmer bort är följande.

Om vi ponerar att det är CP, då är ju alla vittnesuppgifter och indicier mot SE felaktiga. Detsamma gäller omvänt mot CP om det var SE. Om det var CA så gäller ovanstående mot CP och SE. Etc, osv.

Poängen är att det är mer eller mindre omöjligt att försöka få fram en GM genom att gå på vittnesuppgifterna. Det spretar för mycket.
Citera
2020-07-20, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, så är det! Verkligen ingenting som det nickas gillande åt om man kommer dragandes
med herr Pettersson som boven i detta gamla drama. Närmast så man blir betraktad som
mindre vetande då. Ändå är karln ifråga utpekad av huvudvittnet som är till hundra procent
övertygad om sin sak. Vittnet LL uppger sig också vara mycket säker på att det var CP
som "älgade iväg" in i gränden den gången efter skotten. Därtill denne HJ, taxichauffören
alltså. Det centrala vittnet IM tror jag också är rätt säker på att det var CP han såg.
Sen har vi korvhandlaren LN som påstår sig vara helt säker på att det var CP som
följde efter makarna Palme på vägen från Grand.

Men CP är en för simpel lösning tycks det som. Han duger inte att ha som mördare i detta
historiska mordfall. Det måste vara nåt mera storslaget än så.
Palmemordets lösning måste helt enkelt stå i paritet med offrets betydelse.
Då duger det inte med vem som helst.
Engström funkar inte heller. Närmast lika simpelt det.

I ett vanligt mordfall med nån Svensson som offer så hade givetvis ett starkt vittnesmål
som Lisbeths plus de andra utpekanden som refererades till, räckt fuller väl för att
åstadkomma en fällande dom i både tings- och hovrätt, det är jag närmast bergis på.

Vittnesmålen spretar rätt så mycket så det blir svårt att få en klar bild. Lisbet borde väga tungt men det blev ju förstört.
Citera
2020-07-20, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Nåt som många glömmer bort är följande.

Om vi ponerar att det är CP, då är ju alla vittnesuppgifter och indicier mot SE felaktiga. Detsamma gäller omvänt mot CP om det var SE. Om det var CA så gäller ovanstående mot CP och SE. Etc, osv.

Poängen är att det är mer eller mindre omöjligt att försöka få fram en GM genom att gå på vittnesuppgifterna. Det spretar för mycket.

Precis, det finns ingen tydlig bild. Därför är det så svårt att veta. Man får bilda sig en uppfattning om vad som är troligast/trovärdigt.
Citera
2020-07-20, 07:51
Medlem
Vittnesmålen varierar ju kraftigt men ganska mycket stämmer in på antingen Christer Pettersson eller Stig Engström. Några vittnen pekar ut CP och andra beskriver klädseln som påfallande lik Stigs. Det gör att jag tycker att det finns rätt mycket som pekar på någon av dem som mördaren. Å andra sidan är det andra saker som får mig att tveka. Svårt!
Citera
2020-07-20, 08:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
IM:s beskrivning visar inte på CP. Tvärtom.
IM har sagt att den man han såg liknade Christer Pettersson, men också att han agerade ungefär som en kommandosoldat.

Jag hörde honom säga i direktsändning i radio från någon av rättegångarna:

- Var det inte du så var det någon som var jävligt lik dig.

Det går tydligen inte att hitta i efterhand, men det kan delvis bero på svordomen.

Dessutom var min äldsta syster bekant med IM, hon passade två av hans barn ibland, och till henne har han sagt att han var övertygad om att det var Christer Pettersson han sett. Han var till och med lite tjatig och tog upp det flera gånger när de träffades.

CPs bakgrund:
https://iesho.blogspot.com/2016/11/36-christer-pettersson-1.html
https://iesho.blogspot.com/2019/04/50-miljon-kring-rovarna-pa-oxen.html
Senast redigerad av iesho 2020-07-20 kl. 08:24.
Citera
2020-07-20, 08:25
Medlem
OPK123s avatar
Är det Palmes mördare som står i denna bild längst upp till vänster? Jag tror det.

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=255438087983864&id=100005530244881& set=a.246113502249656&source=11
Citera
2020-07-20, 09:05
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
IM har sagt att den man han såg liknade Christer Pettersson, men också att han agerade ungefär som en kommandosoldat.

Jag hörde honom säga i direktsändning i radio från någon av rättegångarna:

- Var det inte du så var det någon som var jävligt lik dig.

Det går tydligen inte att hitta i efterhand, men det kan delvis bero på svordomen.

Dessutom var min äldsta syster bekant med IM, hon passade två av hans barn ibland, och till henne har han sagt att han var övertygad om att det var Christer Pettersson han sett. Han var till och med lite tjatig och tog upp det flera gånger när de träffades.

CPs bakgrund:
https://iesho.blogspot.com/2016/11/36-christer-pettersson-1.html
https://iesho.blogspot.com/2019/04/50-miljon-kring-rovarna-pa-oxen.html

Får inte ihop hans beskrivning av en lugn behärskad man med kontroll på kroppen med CP. Är det inte IM som ändrat sig flera gånger under årens lopp?

En annan grej. Varför utgår man ifrån att GM måste ha blivit sedd av något vittne innan mordet? Ta LJ, ingen har sett honom komma till korsningen tunnel/lunt. Han bara "dyker upp". På samma sätt kan det varit med GM, han bara dyker upp. Kommer helt osedd från åsen eller lunt några minuter innan.
Citera
2020-07-20, 09:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Får inte ihop hans beskrivning av en lugn behärskad man med kontroll på kroppen med CP. Är det inte IM som ändrat sig flera gånger under årens lopp?

En annan grej. Varför utgår man ifrån att GM måste ha blivit sedd av något vittne innan mordet? Ta LJ, ingen har sett honom komma till korsningen tunnel/lunt. Han bara "dyker upp". På samma sätt kan det varit med GM, han bara dyker upp. Kommer helt osedd från åsen eller lunt några minuter innan.
– Han var en kommandosoldat, säger en lumparkompis.

– Han skulle platsa i amerikanska marinkåren utan vidare.

Christer Pettersson blir uttagen till en underbefälsutbildning.

Men också i lumpen ställer hans humörssvängningar till det.

– Han blev svart i ögonen, och som ett åskmoln, berättar en annan lumparkompis.

Under en övning vägrar Christer Pettersson att ta på sig sin regnrock, men befälet tvingar honom.

– Han säger att han behöver tala med befälet, och uppenbarligen hotar han befälet ganska rejält.

Efter en tid med hot, lögner och stölder skickas han hem från militärtjänstgöringen.

Men inte alla har förståelse för beslutet. Enligt lumparkompisarna sa ett högt befäl:

– Det är konstigt. Det finns ungefär tusen rekryter här, men det fanns bara en enda riktig soldat - och honom skickade man hem.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/MgaOMK/ny-dokumentar-visar-en-annan-sida-av-christer-pettersson
Citera
2020-07-20, 09:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Din ideologi har fört dig vilse. Det finns många företagare som inte är inblandade i mordet och som även är bra människor. Det är bara så besynnerligt att just IKs far hade det umgänge han hade. Uppgiften kommer från anhöriga och bekanta till hans kompanjon, vilken var bekant med Barbro Sagnell.

Här finns mycket för utredare att forska i, men det vore ju opassande, inte minst därför att dottern idag är generaldirektör.

Att hon är generaldirektör påverkar inte det faktum att det var makarna Palme Själva som valde att gå Sveavägen söderut och korsa densamma. Finns inget som kopplar det till Agne Klerings umgängeskrets.
Citera
2020-07-20, 09:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag drar inte slutsatser av informationer utan ser bara vilka bilder de passar in i. Motsägelser i information och minnesbilder är naturligt.

Men en besynnerlig sak med LJ är att han idag hävdar säkert att det inte var CP han såg, medan han i båda rättegångarna hade CPs öde i sina händer. Hade han stött LPs version hade CP levt idag och hade han sagt att det inte var CP så hade hans vittnesmål räknats som starkare än LPs (eftersom han kände till CP sedan tidigare). Men han låg lågt.

Nej jag har märkt att du inte bryr dig om information utan skapar dina egna historier istället.

Det som är intressant är det faktum att Lars Jeppsson från dag 1 inte gör någon koppling till Christer Pettersson , en person han väl känner till från hemorten Sollentuna. CPs utseende och karaktäristiska sätt att röra sig såg LJ i det närmaste varje vecka.

Om det varit CP jag sett tycker jag nog myntet borde trillat ner” säger LJ under förhör med PU. Finns inget märkligt med det mer än att han håller sig till sanningen .
Citera
2020-07-20, 09:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Om OP:s lägenhet och telefon är avlyssnad och övervakad så visste man ju flera timmar tidigare att OP skulle till Grand ca 18:30. Om man stryker det första och bara tar övervakningen in i beräkningen så vet de inblandade efter 20:30 att OP är på väg med grön linje in till stan. Övervakarna i Gamla Stan kan ju ha åkt med samma tåg som OP till Rådmansgatan och sedan kontaktat bilburna att komma till Sveavägen. Sen har de suttit där under filmens gång och rapporterat till möjliga attentatsmän när väl OP kommit ut och börjat gå söderut. Ingen av dessa övervakare har behövt bete sig som en tjackpundare utanför Grands ingång. Är inte det ett mycket mer troligt händelseförlopp?

Jag är övertygad om att OP var övervakad utanför Grand men då av personer som Robert Gustafsson beskriver. Om det samtidigt pågick en kuppförsvarsövning så har minst ett tiotal personer varit inblandade, kanske det dubbla. Vad är då 3-4 möjliga skyttar i en liten sammansvärjning inbakad i övningen? Det blir efter dådet samtidigt väldigt svårt för de som inte var inblandade att prata. Deras liv kan ju vara i fara om de röjer att en övning "gått fel".

Ingen har någonsin förklarat varför en "Grandman" måste existera för att MOP ska kunna äga rum. De enda som måste ha en "Grandman" i MOP är de som förespråkar CP eller SE som gärningsmän, vilket ju du inte gör.
Det finns ett starkt skäl till att utgå från att GM följer efter från Grand (förutom att det är den i särklass enklaste förklaringen): frånvaron av WT-observationer N om Grand. Detta är den troliga färdvägen för LOP eftersom det är varifrån de kom.

Det enda starka skälet att tro att GM stod och väntade vid MP är att IM uppger detta i senare förhör. Men han ser å andra sidan ingen WT där (och ingen annan gör det heller). Jag tänker att GM mycket väl kan ha följt efter från Grand, passerat LOP vid Sari och väntat någon minut vid MP. Det är också tänkbart att GM förföljer på V sidan och korsar vid Tunnelgatan, öven om IM inte såg det.

Jag tycker man skall se det hela från GM(s) synvinkel:
- kl. 21:15 vet han/de att LOP är på Grand och kommer att komma ut strax efter kl. 23.
- Vad de kommer att göra då är okänt, men T-bana Rådmansgatan, taxi eller SÄPO-bil är de rimliga alternativen. Vi vet nu att promenad till MP för kvällste också diskuterades.
I det här läget är det rimliga för GMs att kraftsamla vid Grand, inte att sprida ut sig i kvarteren runtomkring. Det senare kräver minst 3-4 personer och ökar upptäcktsrisken eftersom WT måste användas. Om man i stället sitter 2 personer i en bil och väntar så kan GM lugnt kliva ut och förfölja när han ser vart LOP går. Det kan också vara en ensam GM som väntar i bil eller på andra sidan gatan.

Knäckfrågan för mig är inte Grand utan hur GM vet att LOP skall dit. Om det är en sammansvärjning är det enda rimliga att de vet om biobesöket tidigare på dagen. En tanke som slagit mig på sistone är möjligheten att man skuggat MP från hemmet; dvs man visste att LOP skulle på bio med MP men inte var. Är detta utrett?
Citera
2020-07-20, 09:50
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vittnesmålen varierar ju kraftigt men ganska mycket stämmer in på antingen Christer Pettersson eller Stig Engström. Några vittnen pekar ut CP och andra beskriver klädseln som påfallande lik Stigs. Det gör att jag tycker att det finns rätt mycket som pekar på någon av dem som mördaren. Å andra sidan är det andra saker som får mig att tveka. Svårt!

Om man bara utgår från vittnen som verkligen sett GM vid mordplatsen så finns det inget som pekar ut SE.

Om man istället väljer vittnen som tror sig ha sett GM längs den förmodade flyktvägen så finns det mycket som pekar ut SE .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in