2020-07-20, 00:42
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Var det inte Djurfeldt?

Låter iof logiskt. Men kan inte minnas att jag läst det någonstans?
Citera
2020-07-20, 00:59
Medlem
Basfaktas avatar
https://drive.google.com/file/d/1Cc-E2Q4AbQF7xw9cAbwYIz71uQXaNS3H/view

I det här dokumentet finns kortfattade signalement rörande olika män som vittnen sett kring Sveavägen/Grand på mordkvällen. Dokument 32 i loggen.

Om jag förstått rätt ska fantombild 10 visa den man som Mårten Palme såg vid möbelaffären ca 23.15.

Tror bild 6 visar den man som Per Mellberg såg i trappan Gamla stans tunnelbanestation ca 20.35.

Bild 13 är mannen som trängde sig in taxin vid Gamla stans tunnelbanestation ca 23.15. Han som var mycket jäktad och hoppade ur taxin vid Norrmalmstorg.

Den lite suddiga bild 18 ska föreställa mannen som Hubert Falk såg vid busshållplatsen utanför Grand ca 20.55-21.15.

Bild 21 är mannen som John Wiklund såg stå i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen (västra sidan). Mannen med den stora mustaschen som dold bakom en pelare spejade norrut mot Grand ca 23.10-23.15.

Bild 12 är den falska bilden av "Skuggan", en person påhittad av en chilenare som inte gillade att Fantombilden som ska föreställa mördaren visade en utländsk man.
Citera
2020-07-20, 01:00
Bannlyst
HJ:s och Chevamannens beksirvning av GM:s märkliga löpstil, "elefantstil" säger HJ i TV-inslaget, är ändå intressant. Man kan naturligtvis välja att tolka deras beskrivning som en tjackpundare i vild flykt eller en löpare på hal is. Man kan också välja tolka det ordagrant (se länk).

https://www.youtube.com/watch?v=LTHzlUQDGmc

Påminner inte deras lite återhållna "löpstil" om soldatens/specialpolisens framryckning med handeldvapen i stadsmiljö? Tycker nog ändå att det skulle kunna tolkas så. Bäst är väl att visa klippet för HJ dem och fråga om det var så här GM löpte.
Citera
2020-07-20, 01:06
Medlem
OPK123s avatar
Slutligen undrar jag om det går att göra en bedömning kring tid när Sigge Cedergren/Reinhold Jansson, Anette Kohut (högst sannolikt, med tanke på att föregåendes vittnesmål verkar stämma väl överens med hennes) samt den vita (?) volvon befann sig på Luntmakargatan?
Citera
2020-07-20, 01:48
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag tycker det var en bra idé som Davy kom med tidigare idag att resan en staty på Olof Palmes gata föreställandes VG, CP, CA och SE, deras ansikten, typ som Mount Rushmore. Vi borde försöka hitta någon bra skulptör som skulle kunna skapa ett sådant verk. Har sedan folk fått tillåtelse att resa luntorna/obeliskerna så borde ett staty också få bygglov. Den behöver inte vara stor men borde stå på någon typ av pedestal vid någon av fastighetsväggarna på gatan. Material brons.
Citera
2020-07-20, 01:56
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Något jag fastnade för i ett av Ingvar Grundborgs förhör var att han nämnde att, förutom Carl-Gustaf Östling, så hade en tredje person tillgång till deras lokal. Vem var det? Någon som vet?
Om jag minns rätt så var de 3 kompanjoner från början. Där en nästan omgående hoppade av. Hittar ingen länk just nu, så du får ta det för vad det är.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-20 kl. 01:59.
Citera
2020-07-20, 02:11
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Slutligen undrar jag om det går att göra en bedömning kring tid när Sigge Cedergren/Reinhold Jansson, Anette Kohut (högst sannolikt, med tanke på att föregåendes vittnesmål verkar stämma väl överens med hennes) samt den vita (?) volvon befann sig på Luntmakargatan?
Hittar ingen länk just nu. Så du får ta det för vad det är här också.

Ölvebro hävdade att ägaren till Volvon är hittad. Det var en person som höll på och flytta.

Hittade detta i tråden.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Hos granskningskommissionen dateras både den vita Volvon och Sigge Cedergren till ca 2335-40.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-20 kl. 02:21.
Citera
2020-07-20, 02:16
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Angående Moelvs berömda teori om PM: En kuppövning som gått lite snett.

Som argument mot att en konspiration ligger bakom M har hävdats att i princip alla mord på stats- och regeringschefer utförts av ensamma galningar som haft motivet att därmed gå till historien eller något annat mer obegripligt önskemål . Det är en kontrafaktisk invändning. Mord på politiska ledare har ofta, inte alltid, politiska motiv.

Moelvs teori är enligt min mening mycket bra och liknar modus operandi i mordet på Indiens premiärminister Indira Gandhi, som utfördes av hennes livvakt, och som sannolikt hade storpolitiska motiv. Jag delar dock inte Moelvs (och exempelvis Erik Erikssons) teori att överambitiösa patriotiska medlemmar av kuppförsvarets A- eller B-styrka utförde mordet. Moelv och jag är dock inne på samma linje, att någon form av militärövning pågick under morddagen och natten. Min tolkning är att det inte var en kuppövning utan Palmes hemliga livvakt som var i farten den här olycksaliga dagen i vår historia.

Precis som vi ser idag, när en pandemi drabbar värden och oss med förödande kraft, står vi, trots högt skattetryck och myndigheter med ansvar för alla möjliga och omöjliga områden, helt utan beredskap. Vi klappar oss på axeln för hur fantastiska vi är. Fornstora dar och allt det där. För detta är vi kända i omvärlden, men inte som vi inbillar oss utan som värdens ledande moraltant och hycklare. Det finns massor av exempel, allt från skogsbränder, penningtvätterier, gängkriminalitet, försvaret, virusbekämpning, på detta. De myndigheter som är satta att hålla beredskapen, och vi har många myndigheter, är helt enkelt inte mogna de uppgifter de har. Så illa var det också, gissar jag, i fakllet OP:s livvakt åttuosex. De togs helt enkelt på sängen, blev så överraskade och paralyserade under några kritiska sekunder att attentatsmännen kunde slå till och undkomma. Svenska amatörer mötte utländska proffs, svenska halvfeta hemvärnsgubbar som förläst sig på socialdemokratiska partiprogram mötte helt enkelt ett utländskt samövat elitförband. Våra gubbar stod inte en chans.

När det smäller, när den bistra verkligheten smyger sig in på våra knutar, då är våra fornstora dar mer forna än de är stora. Våra myndigheter, som vi fäster sådan enorm tilltro till, fungerar helt enkelt inte, klarar sina uppgifter i kris. Pang! Och förövaren uppslukas av den kalla stockolmsnatten.

Dock lyckades Säkerhetspolisen med en viktig målsättning. Att lösa mordgåtan. Att den sen mörklades kan jag ha viss förståelse för, åtminstone så länge den "liberale" Gorbatjov ännu satt vid makten och administrerade det sovjetiska imperiets sönderfall. Man ville inte genera honom. Det kan jag förstå. Klokt, till och med, kan jag tycka. Vad som hände därefter är däremot mer obegripligt och har antagligen att göra med vår förvrängda självbild. I våra egna ögon är vi, helt enkelt, världens bästa land. Våra grannar småler bakom våra ryggar.

Dina anspelningar på rysk inblandning har vi förstått. Det kan inte bli tydligare.

Problemet är bara ett: Hade det funnits en rysk inblandning hade det inte tystats ned, tvärtom hade du kunnat läsa om det dagligen i 34år i alla dagstidningar, under alla former. Det hade helt enkelt basunerats ut vid vilket tillfälle som helst. Jag törs faktisk dra det så långt, att vi hade haft en bakelse uppkallad efter händelsen.
Det hade aldrig "skakat Sverige i dess grundvalar", det hade bekräftat allas våtaste drömmar om den onde Fi i öst!
Det hade varit meriterande att kunna peka på sina tidigare uttalanden om hur rätt man haft till; upprustning av militären; dess underrättelsetjänst; vår inre spaning; alla dessa hemliga organisationer med sina lustiga namn. Och vi hade sett en upprustning i Sverige som inte ens du, med din livliga fantasi, hade kunnat drömma om. Det hade stått stridsvagnar i varje gatuhörn, från Ystad till Treriksröset. CIA och Nato hade haft hela Kungsholmen som samarbetscentral.

Lägg ner ditt dravel, det finns NOLL substans i det.
Jag säger inte att det är omöjligt ATT det kan ha begåtts av dem. Jag säger att det finns inte, absolut zero bevis för det!
Däremot finns det ett hav att ösa ur ifall du kollar från den andra stranden. Men det är du säkert medveten om, därav ditt trummande?
Citera
2020-07-20, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som vet hur länge La Carterie-personalen jobbade 28 feb 1986?
Är det någon som sett några förhör med La Carterie-personalen?

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag hittade ett förhör med La Carterie personalen.
Det ser ut som det var tre personer som jobbade vid 23-tiden den 28 feb 1986.

https://drive.google.com/file/d/11MKFYsIqAIBKwz9uJGqHcukkwVyFMzjl/view

Och här är det med Lennart i skyltfönstret:
https://drive.google.com/file/d/1mt3H87VuP1kTVS1BgMYUu_TqUw5NX7TC/view
Citera
2020-07-20, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
HJ:s och Chevamannens beksirvning av GM:s märkliga löpstil, "elefantstil" säger HJ i TV-inslaget, är ändå intressant. Man kan naturligtvis välja att tolka deras beskrivning som en tjackpundare i vild flykt eller en löpare på hal is. Man kan också välja tolka det ordagrant (se länk).

https://www.youtube.com/watch?v=LTHzlUQDGmc

Påminner inte deras lite återhållna "löpstil" om soldatens/specialpolisens framryckning med handeldvapen i stadsmiljö? Tycker nog ändå att det skulle kunna tolkas så. Bäst är väl att visa klippet för HJ dem och fråga om det var så här GM löpte.

Jovisst, det där ser ju precis ut som en spetsnazgrupp som övar framryckning på savann! Det är säkert exakt så det såg ut när GM flydde längs Tunnelgatan i sin elefantkostym.
Citera
2020-07-20, 03:05
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det fanns "bevis" Lisbet såg honom stå på den plats andra såg någon som sköt. Han uppträdde efter mordet som om han ville bli misstänkt. Utpekandet försvagades av polis och hovrätten friade honom med en stor summa helt vita pengar. Belöningen!

Nu var den skäligen misstänkta mördaren fri och belönad och kunde dansa på Olof Palmes grav. Det går inte att förstå mordet som annat än ett förvaltningsmord.

NATO ville döda Olof Palme på ett spektakulärt sätt i Kalla krigets slutskede och fick svenska myndigheter att uppträda som kasperdockor. ÖB Lennart Ljung var den ende ÖB med kännedom om samarbetet med NATO och han förstörde alla dokument innan Bengt Gustafsson tillträdde i september 1986:

https://www.kuenker.de/img/00083/00921q00.jpg

https://iesho.blogspot.com/2020/06/60-yggdrasilgruppen.html

Bra med bilden där. Jag minns att jag har skrivit om det tidigare, hur han fick US högsta dekoration, som utlänning, jag har för mig att det var i december 1986.
Inga konstigheter alls, inget att se här, gå vidare---- >Ned till mordplatsen
Citera
2020-07-20, 03:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Här tar du i så du nästan spricker av präktighet och att din ideologi inte spelar någon roll hur du ser på MOP. I nästa andetag anklagar du Ingrid Klering för att ligga bakom MOP för att hennes pappa påstås hata Olof Palme och driver ett eget företag. Det finns inget som tyder på att IK påverkat LOPs val att gå hem utan din helt illvilliga tolkning som saknar grund i vad som återgetts. Sedan antyder du att det finns desinformatörer i tråden på grund av att dom inte delar din världsbild, givetvis utan ett uns av bevis för dina påståenden. I sann kommunistisk stil kommer du med svepande anklagelser för att slippa precisera dig. Det var den grundläggande metoden också 1937.
Din ideologi har fört dig vilse. Det finns många företagare som inte är inblandade i mordet och som även är bra människor. Det är bara så besynnerligt att just IKs far hade det umgänge han hade. Uppgiften kommer från anhöriga och bekanta till hans kompanjon, vilken var bekant med Barbro Sagnell.

Här finns mycket för utredare att forska i, men det vore ju opassande, inte minst därför att dottern idag är generaldirektör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in