Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Ang. behov av Grand-man:
jag tror du missförstår den logiska implikationsriktningen. Det är inte så att man först har iakttagelser av Grand-man, sedan försöker man få in dessa i ett mord-scenario. I stället är det faktumet att ingen (?) i förväg visste att LOP skulle till Grand som driver behovet av någon som spanar där i ett trovärdigt mord-scenario.
Om OP:s lägenhet och telefon är avlyssnad och övervakad så visste man ju flera timmar tidigare att OP skulle till Grand ca 18:30. Om man stryker det första och bara tar övervakningen in i beräkningen så vet de inblandade efter 20:30 att OP är på väg med grön linje in till stan. Övervakarna i Gamla Stan kan ju ha åkt med samma tåg som OP till Rådmansgatan och sedan kontaktat bilburna att komma till Sveavägen. Sen har de suttit där under filmens gång och rapporterat till möjliga attentatsmän när väl OP kommit ut och börjat gå söderut. Ingen av dessa övervakare har behövt bete sig som en tjackpundare utanför Grands ingång. Är inte det ett mycket mer troligt händelseförlopp?
Citat:
Du tror också på ”en man vid Grand”, fast så diskret att ingen sett denne. Det kan vara min GM. Den stora poängen är att om GM förföljer LOP från Grand så behövs en enda person på plats. Du behöver minst 3, plus WT som ingen sett vid Dekorima 23:15 eller N om Grand där minst en potentiell GM behövt stå. K.I.S.S., du vet! ,-)
Jag är övertygad om att OP var övervakad utanför Grand men då av personer som Robert Gustafsson beskriver. Om det samtidigt pågick en kuppförsvarsövning så har minst ett tiotal personer varit inblandade, kanske det dubbla. Vad är då 3-4 möjliga skyttar i en liten sammansvärjning inbakad i övningen? Det blir efter dådet samtidigt väldigt svårt för de som inte var inblandade att prata. Deras liv kan ju vara i fara om de röjer att en övning "gått fel".
Ingen har någonsin förklarat varför en "Grandman" måste existera för att MOP ska kunna äga rum. De enda som måste ha en "Grandman" i MOP är de som förespråkar CP eller SE som gärningsmän, vilket ju du inte gör.