Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-19, 12:28
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Hej igen!

Vilket gensvar. Merparten av svaren verkar inne på kontakt med mitt försäkringsbolag så det blir det. Dock kan man bara anmäla via webben på söndagar så det får bli imorgon när jag kan prata med en person för att se hur jag går tillväga. Jag har kollat mina försäkringshandlingar (självklart har jag hemförsäkring) och jag har gudskelov även drulleförsäkring. Borde båda gott.

Har även kontaktat kalasvärdinnan och meddelat att det här måste bli en försäkringsfråga då det är en sådan kostsam vas. Här blev reaktionen ganska märklig. Hon tyckte det var urdumt att ta det med dem för ett "sådant litet belopp" och undrade om det verkligen var nödvändigt. Hon hade inte fått intryck av att vi hade det så knapert...

Jag kan ju tycka att hon kan köpa en ny vas om det är sådana småpengar för henne och helt klart blir jag misstänksam över vasens egentliga värde. Det bra i det hela är att det i alla fall kröp fram att vi har samma försäkringsbolag vilket borde underlätta framöver.

Ser att någon ifrågasatt 6-åringar på kalas utan föräldrar och det är nog norm att man går utan när man går i förskoleklass. Som förälder brukar man ju då utgå från att föräldrarna till kalasbarnet övervakar barnen och plockar bort släktklenoder och dyra vaser om man ska vara inomhus. Jag hoppas verkligen inte att detta elände kommer slå tillbaka på mitt barn.

Det luktar bedrägeriförsök. Det spelar ingen roll hur mycket pengar man har, går något som är så pass dyrt sönder så använder man hemförsäkringen.
Men eftersom hon använder härskarteknik mot dig för att få dig att betala så har det nog aldrig funnits någon vas, det finns garanterat inget kvitto på 35000.

Vad säger din son? har det hänt överhuvudtaget?

Söker man på Astrid gate så ligger dom flesta vaser i prisklassen 1000-1700kr.
Barnaby har sålt en vas för 24000, kan inte hitta någon som skulle vara värd 35000.
Citera
2020-07-19, 12:34
Medlem
Gustaf.Horns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag tror inte på den här tråden. Känns osannolikt att man har en vas för 35 000kr öht och ännu mer osannolikt att man har den framme i ett hus där man har barnkalas.

En bekant till mig jobbar som barnsköterska i utlandet. För ett par år sedan när de var ute på utflykt med barnen så tappade ett av de rika barnen bort sin jacka. Tydligen blev hon då skadeståndsskyldig och tvungen att betala över 50 000 SEK. (Jag tycker naturligtvis att hon skulle vägrat, men hon tror sig följa reglerna). I ett land där lönen för barnskötare ligger under 10 000 SEK i månaden leder detta till en djup skuldsättning som hon inte kunnat ta sig ur på flera år.

Det finns definitivt rika föräldrar som låter barn hantera dyrbarheter, och som har mage att begära ersättning från andra när olyckan är framme.
Citera
2020-07-19, 12:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Vem fan har vaser för 35 lax stående hemma? Jävla trams-människor.
Citera
2020-07-19, 12:49
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är ju ditt barn du får ju ta ansvar för vad han/hon gör. Klart man som förälder får ersätta skit ens barn har sönder.
Absolut!

Klart att den som bjuder in sexåringar att kasta boll i en porslinsbutik inte har något som helst ansvar för det ”skit” som eventuellt träffas av bollar och går sönder. Det är naturligtvis barnens föräldrar som får ta ansvar.

Kanske blev det en fläck på duken också, i samband med barnkalaset. Ett unikt broderi av självaste Astrid Gate, värderat till 250 000 kr. Det är bara att casha upp!
Citera
2020-07-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf.Horn
En bekant till mig jobbar som barnsköterska i utlandet. För ett par år sedan när de var ute på utflykt med barnen så tappade ett av de rika barnen bort sin jacka. Tydligen blev hon då skadeståndsskyldig och tvungen att betala över 50 000 SEK. (Jag tycker naturligtvis att hon skulle vägrat, men hon tror sig följa reglerna). I ett land där lönen för barnskötare ligger under 10 000 SEK i månaden leder detta till en djup skuldsättning som hon inte kunnat ta sig ur på flera år.

Det finns definitivt rika föräldrar som låter barn hantera dyrbarheter, och som har mage att begära ersättning från andra när olyckan är framme.

Helt bisarrt. Jag skulle vägrat betala och hänvisat till att de ju kunde försöka bevisa skulden i domstol om de kände för att förlora ytterligare pengar. Det skulle ju inte gått att bevisa att barnskötaren var skyldig till en jacka som tappades bort så barnskötaren skulle ha fått sina rättegångskostnader betalade av den förlorande parten.
Citera
2020-07-19, 12:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Om inköpsvärdet på vasen är 35 000 så kommer hennes försäkring garanterat slå ner på värdet.

Det är hon säkert högst medveten om.

Jag råder åter TS att kontakta sitt försäkringsbolag innan den andra parten fabricerar ihop en historia.

/en som jobbat med försäkringsärende i 7 år

Ja det är rätt givet såvida inte vasen är en antikvitet som inte tappar värde men det är inte ens säkert då som du säkert har bättre koll på om du har jobbat med detta.

Med tanke på hur slemmig ägaren är kommer hon säkert vilja få ersättning av TS om inte försäkringsbolaget anser att vasen är värd 35 kkr men ersättningen bör inte vara högre än värdet och det fastslår bolaget.
Citera
2020-07-19, 12:58
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Det luktar bedrägeriförsök. Det spelar ingen roll hur mycket pengar man har, går något som är så pass dyrt sönder så använder man hemförsäkringen.
Men eftersom hon använder härskarteknik mot dig för att få dig att betala så har det nog aldrig funnits någon vas, det finns garanterat inget kvitto på 35000.

Vad säger din son? har det hänt överhuvudtaget?

Söker man på Astrid gate så ligger dom flesta vaser i prisklassen 1000-1700kr.
Barnaby har sålt en vas för 24000, kan inte hitta någon som skulle vara värd 35000.
Hur söker du?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4001396

Det räcker ju att googla på "astrid gate vas" så får man upp massvis med bilder på vaser och andra prydnadasaker för 85.000, 32.000, 39.000.

Så den kan mycket väl ha kostad 35.000 kronor.

Utan kvitto är det ju som sagt dumt att utgå från ett pris.
Senast redigerad av SilentVictory 2020-07-19 kl. 13:01.
Citera
2020-07-19, 13:06
Medlem
Vi får ju hoppas att ägarinnan till vasen har ett äkthetsintyg för dyrgripen för det kommer säkert försäkringsbolaget vara intresserat att ta del av.
Vem vet kanske är vasen idag värd 100.000kr!
Citera
2020-07-19, 13:06
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
En jävla vass för 35 papp som står framme när det springer runt massa ungar?
Aldrig i livet att jag hade betalat det.
Dessutom hade lekande för mina ungar hemma hos den där familjen därefter varit förbjudet då man riskerar att välta nån antik staty för 100 000...
Hade knappt vågat gå runt som vuxen i det där hemmet.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2020-07-19 kl. 13:14.
Citera
2020-07-19, 13:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det borde täckas av försäkring som hör till den som äger vasen. Den som kastade bollen saknade uppsåt, någon form av brott var det inte, därför ej heller möjligt att kräva skadestånd. Däremot ett fall för hemförsäkringen.
Fast då ska det väl vara "drulle"-skydd i hemförsäkringen? Det är det inte alltid.

Men jag anser att människan som bjöd in barn och ordnade aktiviteter i samma rum som dyrabara vaser får stå sitt kast (!). TS ska inte betala!
Senast redigerad av Karman 2020-07-19 kl. 13:38.
Citera
2020-07-19, 13:15
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Hur söker du?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4001396

Det räcker ju att googla på "astrid gate vas" så får man upp massvis med bilder på vaser och andra prydnadasaker för 85.000, 32.000, 39.000.

Så den kan mycket väl ha kostad 35.000 kronor.

Utan kvitto är det ju som sagt dumt att utgå från ett pris.

Nypris i butik är inte värdet på vasen. Nu sökte jag i bara 2 minuter så det kanske finns dyrare men den dyraste som jag hittade såldes för 24000 på auktion.
Att dom inte vill blanda in försäkringsbolaget betyder förmodligen att vasen aldrig kostat några 35000.
Citera
2020-07-19, 13:23
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Ta inte för givet att märkvärdiga föräldrar tar bort dyra grejer när det är barnkalas på gång, det är då allt ska tryckas upp i ansiktena på föräldrarna.
Hade Mickan i solsidan lagt under dyra vaser om dom skulle ha barnkalas? Nej då är det extra viktigt att alla ser dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in