Citat:
Ursprungligen postat av
FruFri
Hej igen!
Vilket gensvar. Merparten av svaren verkar inne på kontakt med mitt försäkringsbolag så det blir det. Dock kan man bara anmäla via webben på söndagar så det får bli imorgon när jag kan prata med en person för att se hur jag går tillväga. Jag har kollat mina försäkringshandlingar (självklart har jag hemförsäkring) och jag har gudskelov även drulleförsäkring. Borde båda gott.
Har även kontaktat kalasvärdinnan och meddelat att det här måste bli en försäkringsfråga då det är en sådan kostsam vas. Här blev reaktionen ganska märklig. Hon tyckte det var urdumt att ta det med dem för ett "sådant litet belopp" och undrade om det verkligen var nödvändigt. Hon hade inte fått intryck av att vi hade det så knapert...
Gör inte en skadeanmälan på internet utan ring ditt försäkringsbolag. Detta för att spara tid. Din hemförsäkring täcker skador i ditt hem och din "drulle" täcker skador på ditt lösöre. Det är vasägarinnans försäkring som täcker det här och det är vad ditt försäkringsbolag kommer säga. Du är inte skyldig att betala självrisken men kan såklart göra det av goodwill.
Om du tänker efter är det ganska logiskt, var och en ansvarar för att sina saker är försäkrade. Man kan ju inte kontrollera om sina gäster har en försäkring innan man släpper in dom i sitt hem. Olyckor sker trotts allt, om en kompis till mig råkar riva ner tv:n från väggen är jag trygg i och med att jag har en "drulle", oberoende om kompisen har egen försäkring eller pengar.
Att anse att det är onödigt att ta det via försäkring känns minst sagt märkligt oavsett belopp, det är inte mycket jobbigare att fylla i en skadeanmälan än att föra över pengar bortsett från med Swish. Men det är klart, det blir ju jobbigt om försäkringsbolaget hävdar ett lägre värde på vasen än vad man själv hoppas.
Lycka till och berätta hur det går!