Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-19, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.testfakta.se/sv/foraldra...ckan-ar-framme

– I hemförsäkringen finns ett ansvarsskydd, så om mitt barn tar sönder något hos någon annan så går det på föräldrarnas hemförsäkring, förklarar hon. Ansvarsskydd har alla hemförsäkringar och det täcker upp till fem miljoner kronor.
Men helt kostnadsfritt blir det ju inte, eftersom de flesta har en självrisk på runt 2.000 kronor.

Fast om ditt försäkringsbolag avvisar kravet pga att det var vasägarinnan själv som tog initiativet till att göra bollhav av rummet där vasen stog och inte borde varit så oaktsam och inget betalas ut av försäkringsbolaget är jag ganska säker på att TS slipper självrisken helt.

Och det är inte alls någon omöjlighet att utgången blir så.

Om vasägarinnan därefter vänder sig till sitt eget bolag och får ersättning där i från åker hon ju på en självrisk men det är inte TS problem.

Han kan alltså med lite tur ha tagit sitt ansvar för det inträffade, samtidigt som det inte kostar honom en krona.
Citera
2020-07-19, 11:41
Medlem
EyesWideShuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Hej igen!

Vilket gensvar. Merparten av svaren verkar inne på kontakt med mitt försäkringsbolag så det blir det. Dock kan man bara anmäla via webben på söndagar så det får bli imorgon när jag kan prata med en person för att se hur jag går tillväga. Jag har kollat mina försäkringshandlingar (självklart har jag hemförsäkring) och jag har gudskelov även drulleförsäkring. Borde båda gott.

Har även kontaktat kalasvärdinnan och meddelat att det här måste bli en försäkringsfråga då det är en sådan kostsam vas. Här blev reaktionen ganska märklig. Hon tyckte det var urdumt att ta det med dem för ett "sådant litet belopp" och undrade om det verkligen var nödvändigt. Hon hade inte fått intryck av att vi hade det så knapert...

Jag kan ju tycka att hon kan köpa en ny vas om det är sådana småpengar för henne och helt klart blir jag misstänksam över vasens egentliga värde. Det bra i det hela är att det i alla fall kröp fram att vi har samma försäkringsbolag vilket borde underlätta framöver.

Ser att någon ifrågasatt 6-åringar på kalas utan föräldrar och det är nog norm att man går utan när man går i förskoleklass. Som förälder brukar man ju då utgå från att föräldrarna till kalasbarnet övervakar barnen och plockar bort släktklenoder och dyra vaser om man ska vara inomhus. Jag hoppas verkligen inte att detta elände kommer slå tillbaka på mitt barn.
Jag håller med dig om att hennes reaktion när du nämner att det får regleras via hemförsäkringen är klart underlig och tämligen misstänksam. Varför ha försäkring överhuvudtaget om man inte ska använda den när något händer? 35 000 kr är ganska mycket pengar även för någon som har ganska gott om pengar. Och om nu värdinnan tycker det är typ "kaffepengar" som man inte behöver belasta hemförsäkringen med så borde hon väl, precis som du skriver, kunna hosta upp pengarna själv och köpa en ny vas.
Citera
2020-07-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Betala inget, inte ens självrisken. Min reflektion är att den vuxna som ser efter barnen för tillfället har ansvar att barnen leker på ett säkert sätt. Denne har också ansvar att ställa undan saker som kan ta skada av barns lek samt se till att barn leker i en miljö (rum) som är okej för lek.

Jag hade sagt blankt nej till alla krav och hänvisat dom till hemförsäkringen.

Problemet med den lösningen är ju dock att dom som fick vasen förstörd kan älta detta för lång tid framöver, att frufri's unge förstörde en vas som dom vägrar ersätta.

Dessutom är ditt eget försäkringsbolag på din sida, så finns det möjlighet att som du säger lägga över ansvaret på vasägaren själv kommer dom göra det. Nämn en enda gång ett försäkringsbolag betalat ut något dom egentligen inte behövt.. och betas ingen ersättning ut kommer ts med stor sannolikhet inte behöva betala någon självrisk.

Åter igen vänder man sig till sitt eget bolag sköter dom förhandlingen, det kan bli helt gratis men du har ryggen helt fri och kan kontra med att du gjort vad man rimligen kan begära.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-07-19 kl. 11:57.
Citera
2020-07-19, 11:54
Medlem
Många tror att vårdnadshavarna är skyldiga att betala för skador som deras barn vållar. Men så är det bara om föräldern själv är delaktig i vållandet av skadan, t.ex. på grund av bristande tillsyn, föräldrabalken 6 kap 2 §. Däremot kan man säga att föräldrarna indirekt medverkar till finansieringen av barnets skadestånd genom att de bekosta familjens ansvarsförsäkring, som även täcker barnens skadeståndsskyldighet.

Det förekommer att kommuner skickar räkning till föräldrarna när deras barn skadat eller förstört egendom i skolan eller på annan plats. Detta är inte juridiskt hållbart och föräldrarna är inte skyldiga att betala.

Oavsett så ska ni själva inte argumentera, kontakta försäkringsbolag. De brukar ofta ha jurister som kollar på ärendet. Sitt lugnt i båten.
Senast redigerad av joeykiller 2020-07-19 kl. 11:58.
Citera
2020-07-19, 12:01
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skadestånd är att betala för något man åsamkat skada, det behöver verkligen inte föreligga någon som helst konflikt mellan parterna för detta. Om och när skadestånd kan vara aktuellt är ju vad denna tråd handlar om i sin helhet.

Ts bör som sagt överlåta till sitt försäkringsbolag att hantera detta, om de i sin tur hänvisar till motpartens bolag, då är det lätt att relatera till detta gentemot vasägarinnan.

Av priser på andra alster som härrör från samma person så är värdet fullt rimligt.
Nej det är det verkligen inte.

Citat:
Skadestånd är den ekonomiska ersättning som den som har orsakat en skada, eller den som ansvarar för annans vållande, är juridiskt förpliktad att betala till den har som drabbats av skadan.
Citera
2020-07-19, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Nej det är det verkligen inte.
Det ni hänvisar till och det jag skrev strider inte mot varandra vad jag kan se.
Citera
2020-07-19, 12:08
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Hej igen!

Vilket gensvar. Merparten av svaren verkar inne på kontakt med mitt försäkringsbolag så det blir det. Dock kan man bara anmäla via webben på söndagar så det får bli imorgon när jag kan prata med en person för att se hur jag går tillväga. Jag har kollat mina försäkringshandlingar (självklart har jag hemförsäkring) och jag har gudskelov även drulleförsäkring. Borde båda gott.

Har även kontaktat kalasvärdinnan och meddelat att det här måste bli en försäkringsfråga då det är en sådan kostsam vas. Här blev reaktionen ganska märklig. Hon tyckte det var urdumt att ta det med dem för ett "sådant litet belopp" och undrade om det verkligen var nödvändigt. Hon hade inte fått intryck av att vi hade det så knapert...

Jag kan ju tycka att hon kan köpa en ny vas om det är sådana småpengar för henne och helt klart blir jag misstänksam över vasens egentliga värde. Det bra i det hela är att det i alla fall kröp fram att vi har samma försäkringsbolag vilket borde underlätta framöver.

Ser att någon ifrågasatt 6-åringar på kalas utan föräldrar och det är nog norm att man går utan när man går i förskoleklass. Som förälder brukar man ju då utgå från att föräldrarna till kalasbarnet övervakar barnen och plockar bort släktklenoder och dyra vaser om man ska vara inomhus. Jag hoppas verkligen inte att detta elände kommer slå tillbaka på mitt barn.

Extremt märklig reaktion. Om hon tycker att detta är småpengar varför tjafsar hon då och inte tar eget ansvar för att hon låtit denna vas stå framme när hon anordnat bolltävlingar under ett barnkalas?

Bluffar hon kanske, är den inte värd 35 kkr och därför inte vill ta detta på försäkringen?

Och ja det förenklar nog att ni har samma försäkringsbolag, då blir det inget tjafs om vilket bolag som borde stå för detta.

Själv har jag gott om pengar men jag skulle inte ta ansvar för att hon beter sig som en idiot och arrangerar bolltävlingar för barn under dessa förutsättningar. Jag skulle heller inte krävt pengar av en annan förälder om jag själv hade varit så korkad att jag hade gjort motsvarande.
Citera
2020-07-19, 12:12
Medlem
Som de flesta skrivit så är det hemförsäkring som täcker det, tror din hemförsäkring i värsta fall också kan täcka det ifall barnet är inkluderad i försäkringen (man betalar ca 20kr extra på normal försäkring då, har egentligen ingen koll på vad detta täcker.)

Och som några andra skrivit så tycker jag också att ansvaret mestadels ligger hos ägaren utav vasen. Man håller inte i barnkalas och har en vas för 35kk ståendes. Lite som att inte-kasta-sten-i-glashus.

Har jag besök med kort varsel från en vän med ett barn i åldern 1-3 så gör jag en snabb flytt på allt ömtåligt inom dess räckhåll och stänger dörrar till ex toalett och sovrum mm som barnet inte ska vistas i. Mest med hänsyn till att barnet inte ska skada sig men hade jag haft en vas för 35kk så hade jag flyttat den också, speciellt om det var tal om ett tiotal hyperaktiva och upprymda ungar på ett livligt kalas.

Jag hade inte ens haft mage till att begära ersättning, vad är det för svenne-fasoner?
Citera
2020-07-19, 12:20
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Hej igen!

Gör inte en skadeanmälan på internet utan ring ditt försäkringsbolag. Detta för att spara tid. Din hemförsäkring täcker skador i ditt hem och din "drulle" täcker skador på ditt lösöre. Det är vasägarinnans försäkring som täcker det här och det är vad ditt försäkringsbolag kommer säga. Du är inte skyldig att betala självrisken men kan såklart göra det av goodwill.

Om du tänker efter är det ganska logiskt, var och en ansvarar för att sina saker är försäkrade. Man kan ju inte kontrollera om sina gäster har en försäkring innan man släpper in dom i sitt hem. Olyckor sker trotts allt, om en kompis till mig råkar riva ner tv:n från väggen är jag trygg i och med att jag har en "drulle", oberoende om kompisen har egen försäkring eller pengar.

Att anse att det är onödigt att ta det via försäkring känns minst sagt märkligt oavsett belopp, det är inte mycket jobbigare att fylla i en skadeanmälan än att föra över pengar bortsett från med Swish. Men det är klart, det blir ju jobbigt om försäkringsbolaget hävdar ett lägre värde på vasen än vad man själv hoppas.

Lycka till och berätta hur det går!
Citera
2020-07-19, 12:23
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Extremt märklig reaktion. Om hon tycker att detta är småpengar varför tjafsar hon då och inte tar eget ansvar för att hon låtit denna vas stå framme när hon anordnat bolltävlingar under ett barnkalas?

Bluffar hon kanske, är den inte värd 35 kkr och därför inte vill ta detta på försäkringen?

Och ja det förenklar nog att ni har samma försäkringsbolag, då blir det inget tjafs om vilket bolag som borde stå för detta.

Själv har jag gott om pengar men jag skulle inte ta ansvar för att hon beter sig som en idiot och arrangerar bolltävlingar för barn under dessa förutsättningar. Jag skulle heller inte krävt pengar av en annan förälder om jag själv hade varit så korkad att jag hade gjort motsvarande.
Om inköpsvärdet på vasen är 35 000 så kommer hennes försäkring garanterat slå ner på värdet.

Det är hon säkert högst medveten om.

Jag råder åter TS att kontakta sitt försäkringsbolag innan den andra parten fabricerar ihop en historia.

/en som jobbat med försäkringsärende i 7 år
Citera
2020-07-19, 12:26
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLACKEDdotcom
Även om nu familjen skulle ha en slags drulleförsäkring så lär den inte betala om någon främling som de bjudit in i hemmet haft sönder vasen.

Det är just vid sådana tillfällen den gäller.
Citera
2020-07-19, 12:27
Medlem
Har man sånt stående framme när 6åringar springer runt så får man skylla sig själv.
Har man sånt stående framm när 6åringar spring runt utan att ens ha skiten försäkrad då får man VERKLIGEN skylla sig själv.

Betala inte en enda spänn, betala inte ens kvinnans självrisk om hon har någon. Det finns ingen anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in