Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-19, 00:09
  #1
Medlem
Hämtade idag min 6-åring som varit på barnkalas i ett ab de flådigare hemmen i villaområdet där vi bor. Vid hämtning berättade födelsedagsbarnets mamma att det skett en liten "incident" under kalaset. I samband med att barnen lekt en lek där de kastat bollar i en hink (inomhus!) missade min son hinken och blev då jättearg. I affekt ska han ha kastat bollen hårt åt ett annat håll och träffat en vas som då gått sönder. Jag beklagade såklart det inträffade och erbjöd mig pliktskyldigat att ersätta vasen. Kalasvärdinnan tackade för detta och har nu under kvällen återkommit med kontonummer och en summa: 35 000 kr! Tydligen var det en unik glasvas av Astrid Gate (aldrig hört om människan). Trodde ju att det skulle handla om hundralappar, vad ska jag ta mig till. Kan ju tycka att människorna är galna som har bollkastningstävling för 6-åringar i ett hem med sådana rariteter. Vad säger ni? Hur kommer jag ur detta?
Citera
2020-07-19, 00:12
  #2
Medlem
Hon får väl ta det på sin hemförsäkring.
Citera
2020-07-19, 00:13
  #3
Medlem
BucNasty-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Hämtade idag min 6-åring som varit på barnkalas i ett ab de flådigare hemmen i villaområdet där vi bor. Vid hämtning berättade födelsedagsbarnets mamma att det skett en liten "incident" under kalaset. I samband med att barnen lekt en lek där de kastat bollar i en hink (inomhus!) missade min son hinken och blev då jättearg. I affekt ska han ha kastat bollen hårt åt ett annat håll och träffat en vas som då gått sönder. Jag beklagade såklart det inträffade och erbjöd mig pliktskyldigat att ersätta vasen. Kalasvärdinnan tackade för detta och har nu under kvällen återkommit med kontonummer och en summa: 35 000 kr! Tydligen var det en unik glasvas av Astrid Gate (aldrig hört om människan). Trodde ju att det skulle handla om hundralappar, vad ska jag ta mig till. Kan ju tycka att människorna är galna som har bollkastningstävling för 6-åringar i ett hem med sådana rariteter. Vad säger ni? Hur kommer jag ur detta?

Låter ju idiotiskt att ha bolllekar inomhus om dom har dyra prylar som kan gå sönder, jag hade inte betalat för skadan. Dom visste ju att ett gäng små barn skulle va där så det är deras ansvar
Citera
2020-07-19, 00:22
  #4
Medlem
"Främst är det barnet själv som ansvarar för egendomsskada som orsakats genom brott eller av en olycka. Märk att ett barn kan begå ett brott även om barnet är under 15 år, men lagen begränsar endast att barnet inte kan dömas till påföljd som fängelse eller böter. Det innebär att föräldrarna till barnet kan bli skadeståndsskyldiga om barnet orsakat skada genom brott. Det är däremot vanligt att denna typ av krav på skadestånd kan ersättas genom ansvarsskyddet som finns i de flesta hemförsäkringar."

https://lawline.se/answers/vad-galle...-orsakar-skada
Citera
2020-07-19, 00:36
  #5
Medlem
Innan du ens funderar på det hade jag begärt kvitto/bevis på att vasen faktiskt kostade 35k. Om så är fallet hade jag försökt få de via hemförsäkringen eller dylikt, men hade absolut inte blint fört över 35k.

Mvh
Citera
2020-07-19, 00:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abius
Innan du ens funderar på det hade jag begärt kvitto/bevis på att vasen faktiskt kostade 35k. Om så är fallet hade jag försökt få de via hemförsäkringen eller dylikt, men hade absolut inte blint fört över 35k.

Mvh
Det borde täckas av försäkring som hör till den som äger vasen. Den som kastade bollen saknade uppsåt, någon form av brott var det inte, därför ej heller möjligt att kräva skadestånd. Däremot ett fall för hemförsäkringen.
Citera
2020-07-19, 00:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Hon får väl ta det på sin hemförsäkring.
Visst menar du med "hon" damen som ägde vasen?
Citera
2020-07-19, 00:52
  #8
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Hämtade idag min 6-åring som varit på barnkalas i ett ab de flådigare hemmen i villaområdet där vi bor. Vid hämtning berättade födelsedagsbarnets mamma att det skett en liten "incident" under kalaset. I samband med att barnen lekt en lek där de kastat bollar i en hink (inomhus!) missade min son hinken och blev då jättearg. I affekt ska han ha kastat bollen hårt åt ett annat håll och träffat en vas som då gått sönder. Jag beklagade såklart det inträffade och erbjöd mig pliktskyldigat att ersätta vasen. Kalasvärdinnan tackade för detta och har nu under kvällen återkommit med kontonummer och en summa: 35 000 kr! Tydligen var det en unik glasvas av Astrid Gate (aldrig hört om människan). Trodde ju att det skulle handla om hundralappar, vad ska jag ta mig till. Kan ju tycka att människorna är galna som har bollkastningstävling för 6-åringar i ett hem med sådana rariteter. Vad säger ni? Hur kommer jag ur detta?
Jag hade nog sagt "oj, jag insåg inte att det handlade om så stora summor. I så fall får jag nog be er dra det via er hemförsäkring. Mvh". Vilka jävla idioter. Alternativt kan ni ersätta med en sprillans ny IKEA-vas
https://www.ikea.com/se/sv/p/stilren-vas-lila-60442043/
Citera
2020-07-19, 00:56
  #9
Medlem
Du meddelar: Tack, jag ger 1500 för självrisken, resten tar ni på hemförsäkringen
Citera
2020-07-19, 00:57
  #10
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Hon får väl ta det på sin hemförsäkring.

Precis,
De får naturligtvis kontakta sitt försäkringsbolag och reda ut det hela. Sen får du be om bolagets räkning för självrisk (i original) för att säkerställa att inga försök till sidoinkomster förekommer.

Rimligtvis åker du på att betala sisådär 1-5.000:- för olyckan.
Har värdparet i fråga inte täckning för att begära ersättning av försäkringsbolaget är detta deras förlust och inget som ska lastas dig.
Citera
2020-07-19, 01:03
  #11
Medlem
Ägarinnan av vasen skall göra anmälan till sitt försäkringsbolag. Därest bolaget ersätter skadan påföres självrisk, även den skall betalas av ägarinnan. Det handlar om en olycka, inte om skadegörelse, då kan ingen annan lastas för det även om skadan åsamkats av annan person.
Citera
2020-07-19, 01:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Precis,
De får naturligtvis kontakta sitt försäkringsbolag och reda ut det hela. Sen får du be om bolagets räkning för självrisk (i original) för att säkerställa att inga försök till sidoinkomster förekommer.

Rimligtvis åker du på att betala sisådär 1-5.000:- för olyckan.
Har värdparet i fråga inte täckning för att begära ersättning av försäkringsbolaget är detta deras förlust och inget som ska lastas dig.
Vad grundar ni påståendet att ts "åker på att betala..."?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback