2020-07-18, 13:26
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fattar inte ens att du kan argumentera om det. Varför tror du att samtliga stora krig sen romartiden primärt handlat om kontrollen över östra Europa?

Om det nu inte vore för att de flesta större krig sedan romartiden, inte primärt eller inte alls har handlat om kontrollen över östra Europa.

Det moriska kriget (5 miljoner döda), reconquistan (7 miljoner döda), An Lushan-kriget (13-36 miljoner döda), korstågen (1-3 miljoner döda), hundraårskriget (2-3,5 miljoner döda), spanska erövringen av Aztekimperiet (>24 miljoner döda), spanska erövringen av Yucatan (>1 miljon döda), spanska erövringen av Inkariket (>8 miljoner döda), de franska religionskrigen (2-4 miljoner döda), den japanska invasionen av Korea (1 miljon döda), kriget mellan Qing och Mingdynastierna (>25 miljoner döda), trettioåriga kriget (4-12 miljoner döda), Mughal-Maratha-krigen (>5 miljoner döda), Tay Son-upproret (1-2 miljoner döda), Mfcanekrigen (1,5-2 miljoner döda), Taiping-upproret (minst 20-30 miljoner döda), Dunganrevoltet (8-20 miljoner döda), kinesiska inbördeskriget (8-12 miljoner döda), det andra kinesisk-japanska kriget (20-25 miljoner döda), koreakriget (1,5-4,5 miljoner döda), vietnamkriget (2-5 miljoner döda), nigerianska inbördeskriget (1-3 miljoner döda), kriget i Afganistan (1-2 miljoner döda), andra sudanesiska inbördeskriget (1-2 miljoner döda) och det andra kongokriget (2-6 miljoner döda) har inte handlar om Östeuropa på något sätt.

Sedan så har vi andra krig, såsom t.ex. första världskriget, som delvis har utspelat sig i Östeuropa, men som inte har handlat om kontrollen av Östeuropa.

Citat:
Vad var Hitlers främsta mål?

Att säkra fortsatt tyskt ekonomiskt välstånd. Detta krävde enligt honom utrotandet av judarna och säkrandet av råvaror, jordbruksmark och slavarbetskraft.

Citat:
Vad var Napoleons främsta mål?

Att säkra Frankrikes territoriella och politiska integritet.

Citat:
Vad var Karl XIIs främsta mål?

Att säkra Sveriges territoriella och politiska integritet

Citat:
Och varför har Ryssland alltid varit aggressiva mot omvärlden?

Det har de inte alltid varit.

Citat:
De har inte befunnit sig i krig sen de skaffade kärnvapen. Skulle ett marint krig uppstå mellan dessa stater skulle vi dock antagligen se små taktiska kärnvapen bli använda jo.

Både Sovjetunionen-Kina (1964-1969), Kina-Indien (2020) och Indien-Pakistan (1999, 2016-2018 och 2019) har varit i krig, efter det att båda inblandade nationer fick tillgång till kärnvapen.

Citat:
Källa?

Det är inte min uppgift att motbevisa dina påståenden om amerikansk kärnvapenanvändning i Afganistan.

Citat:
Märkligt val av länder här. Du tänker att Tyskland, Italien, Japan, Sydkorea och Sverige har kärnvapen?

Länderna som jag tog upp har alla kärnvapen, eller utvecklar ubåtsjaktsvapen för helikoptrar. Tvärtemot vad du påstod, så har samtliga tagit fram konventionella vapen för detta, och ingen har några kända kärnvapen operativa för den rollen.

Citat:
Kul iaf att läxa upp lilla besserwaisserschlange även om samtliga på listan är ur drift:

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_depth_bomb

Så du hade rätt, eftersom du hade fel?

Citat:
I synnerhet ex. https://en.wikipedia.org/wiki/WE.177 samt https://en.wikipedia.org/wiki/RUR-5_ASROC som specifikt designades som ASW system.

WE.177 är ut tjänst sedan länge, ASROC har inte längre kärnladdning som alternativ och kan vidare inte användas från helikopter.

Citat:
Kända ja. Däremot är det inte speciellt otroligt att de skulle återintroduceras i ett skarpt läge då 100 kg trotyl inte nödvändigtvis sänker en atomubåt.

Bortsett från att man inte använder trotyl, utan t.ex. torpex eller riktad sprängverkan.

Citat:
Du fattar att chockvågen från ett 10 ton kärnvapen är mindre än från konventionella vapen som den här: https://en.wikipedia.org/wiki/GBU-43/B_MOAB ?

Om nu USA hade några kärnvapen med 10 ton TNT sprängkraft.

De klenaste laddningarna som USA har ligger på 300 ton TNT, d.v.s. 25-30ggr mer än MOAB.

Citat:
Ja men du kan inte veta om det är en kärnladdning eller konventionell bomb vilket ju självklart var det som diskuterades. Du kan göra en uppskattning om hur stor sprängkraften var men inte avgöra vilken typ av bomb det är.

Jo man kan avgöra vilket typ av laddning som det var, eftersom de minsta kärnladdningarna som USA har är 25-30ggr kraftigare än deras kraftigaste konventionella bomb, och eftersom deras kärnladdningar resulterar i radioaktivt utfall.

Citat:
Läste du stycket du citerade? Det handlar om en underjordisk explosion, så det blir inget radioaktivt nedfall och du insinuerar att alla seismologiska stationer skulle klara att skilja på en 10 ton bomb från trotyl resp. en 10 ton bomb från en kärnladdning vilket jag gärna skulle vilja se hur det går till.

Jo det kan man, eftersom man ändå får radioaktivt utfall, och eftersom 300 fortfarande är mycket mer än 11.

Notera vidare att MOAB enbart kan detoneras ovanför mark, så skillnaden i stötvåg, är mycket, mycket större än en faktor 25-30.

En atombomb som penetrerar marken, kommer f.ö. att resultera i mycket större radioaktiv kontaminering, än en som har luftbrisad, eftersom den kommer att kasta upp enorma mängder radioaktivt stoft i atmosfären.

Citat:
Jag skrev inte att de har gjort det, jag skrev att de antagligen gjort det då de använt större bomber i Afghanistan än vad deras minsta kärnladdningar ligger på.

Nej 11 (MOAB) är inte mer än 300 (B61 med sin lägsta inställning).

Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Hangarfartyg kommer att försvinna sakta men säkert med tanke på alla nya "hypersonic" missiler som byggs nu.
En enda missil som omöjligt går att stoppa räcker för att sätta ett stort hål rakt ner i hangarfartyget...

Bara för att ryssarna påstår att deras ännu inte operativa robotar med en hastighet på mach 8-9 inte går att skjuta ner, eftersom de är för snabba, så innebär inte det att det är sant. US Navy har sedan länge, visat att de kan skjuta ner mål som gör mach 30.

En robot med en scramjet gör det självfallet svårare att bekämpa roboten, men det gör det också extremt mycket svårare att träffa med roboten, eftersom roboten skapar ett eget plasmafält som gör en egen målsökare omöjligt, eller extremt lågpresterande, samtidigt som hastigheten kräver en mera potent målsökare. Således måste roboten antingen fjärrstyras via radiolänk och måldata matas in från t.ex. egna flygplan, hela vägen till träff, eller så måste roboten sakta in för att använda sin egen målsökare, varvid samtliga existerande robotsystem kan bekämpa den.
Citera
2020-07-18, 13:33
Medlem
Citat:
Läser du ens vad jag skriver? Hur kan en vindriktning påverka detektionen från en underjordisk explosion?
Sluta! Du har "antagit" att små kärnvapen använts operativt. Vi talar inte om en underjordisk test (som förvisso släpper ut radioisotoper, men långsammare och mycket lägre kvantiteter. Detta kan, men behöver inte, vara avgörande för detektion).
Citat:
Jag flyttar inte målstolparna ditt jävla äckel. Sluta felcitera mig. Jag skrev inte att USA har använt kärnvapen i Afghanistan, jag skrev att de ANTAGLIGEN gjort det eftersom de använt betydligt större konventionella vapen än vad deras minsta kärnvapen är samt de har möjlighet att strypa informationsflödet från Afghanistan på ett sätt som de inte har i andra områden.
Nu ljuger du igen. Jag har HELA JÄVLA TIDEN påpekat att du just precis ANTAGIT att USA använt kärnvapen i strid, i Afghanistan. Jag centrerar mig kring just detta specifika påstående, samtidigt som du snackar om underjordiska tester, Akula-ubåtar, mediakontroll och annat irrelevant strunt.
Citat:
Diskussionen handlar om taktiska kärnvapen, inte strategiska kärnvapen.
JA. Håll dig till det. Taktiska kärnvapen som "antagligen" använts i strid, i Afghanistan. Det är vad jag talar om, det är vad du "antar" ha skett (jag börjar tro att du kanske inte förstår orden du själv använder) och det är just precis vad du har fel i, vilket jag och andra har redovisat för dig.
Citat:
Diskussionen handlade om att sänka atomubåtar från helikoptrar. Därav att vi kom in på taktiska kärnvapen, då i princip samtliga ASW-vapen mot atomubåtar från helikoptrar som jag kände till var kärnvapen. Diskussionen om Afghanistan är en sidodiskussion som du hoppade in i utan att bemöda dig läsa föregående poster på ett typiskt skitstövelsätt som du utmärkt dig med flera gånger.
Och jag koncentrerar mig alltså på just precis ditt påstående om att du "antar" att taktiska kärnvapen används i strid, i Afghanistan. Vad som föranledde dig att trampa i klaveret är inte riktigt relevant. Du har sått, så du får skörda. Ingen behöver förklara något för dig om någonting, innan du kommit med belägg som inte är verklighetsfrånvända, okunniga eller påhittade.
Senast redigerad av DjILY 2020-07-18 kl. 13:38.
Citera
2020-07-18, 13:40
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Förklara också vad det är för motivation att inte använda kärnvapen som är mindre än konventionella bomber mot ett land som Afghanistan när man kontrollerar nyhetsflödet. USA rädda för bad will?

Därför att det är ofantligt mycket dyrare, och kräver en helt annan logistikkedja, samt ett helt annat säkerhets och dokumentationsförfarande.
Citera
2020-07-18, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Varför byggs de så gigantiska? "In order for a carrier to deploy, it must embark one of ten Carrier Air Wings (CVW). The carriers can accommodate a maximum of 130 F/A-18 Hornets or 85–90 aircraft of different types, but current numbers are typically 64 aircraft."

En välriktad missil/torped, snacka om förlust? Och hur många är det inte som jobbar på dessa skepp?

Varför inte ha mindre fartyg med mindre besättning och mindre antal flygplan? Men då ett större antal skepp?

Jag tänker kanske jävligt dumt här, handlar det om att skeppen måste vara så stora pga start/landning?
Misstänker att det är så.

Men med annan teknik jag tänker Engelska Harrier "The Harrier, informally referred to as the Harrier Jump Jet, is a family of jet-powered attack aircraft capable of vertical/short takeoff and landing operations (V/STOL). Named after a bird of prey,[1] it was originally developed by British manufacturer Hawker Siddeley in the 1960s."

Så skulle ju mindre hangarfartyg kunna fungera hur bra som helst, säg 10 plan på ett fartyg?
Tanken bakom hangarfartyg är en plattform som kan förflytta sig och utöva makt. Man började med detta utifrån de långsiktiga planerna man hade för världen. Kommunister hade sina planer och liberalisterna andra utsikter etc. Men vad som är viktigt är att planer man har haft för världen har inte förverkligats såsom man har velat. Tekniken var endast en komplement till krigsmaskinens mjukvaror.
När det ena misslyckas framstår denna gigantiska skräphög som en måltavla.

1) Stormakterna har misslyckats helt med att spärra in strategiska teknologier. Idag ser du att ett land som Yemen med lätthet utmanar amerikansk teknologi. De skulle inte ha några som helst problem med att utmana ett hangarfartyg.

2) När allt har misslyckats såsom du kan se kvarstår nya försök och strategier där hangarfartyg inte längre är en prioritering. Prioriteringen är idag mycket annat.

Men ruttna bönder på FB kommer ändå inte att acceptera denna förlust. För sådana förluster avslöjar även FM:s felaktiga proamerikanska satsningar. Det är därför du kan läsa gapkäften här med jämna mellanrum. Tråkigt att de verkliga aspekterna i en diskussion inte får utrymme.
Citera
2020-07-18, 14:29
Medlem
Hotcakes avatar
Problemet med dessa hypersoniska robotar är väl att dom måste behöva ordentliga värmesköldar för att kunna flyga i farter över mach 5? Om man jämför med North American X-15 som flög på 30.000 meters höjd där det är mycket lägre luftmotstånd, och hade värmebeständigt chassi, men som iallafall kom tillbaka helt sönderbrända, hur ska då en hypersonic robot kunna överleva att flyga på havsnivå med enormt mycket högre luftmotstånd där dom vore svårast att upptäcka? Känns ju som att dom kommer tappar sin förmåga att överraska fiendens missilförsvar om dom måste flyga högt uppe i stratosfären.
Citera
2020-07-18, 14:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Om det nu inte vore för att de flesta större krig sedan romartiden, inte primärt eller inte alls har handlat om kontrollen över östra Europa.

Du menar att ett krig är stort för att de dödar många? Det är ju klart en definition i sig men inte den enda definitionen. Stora krig handlar i geopolitiska sammanhang om just geopolitik.

Citat:
Sedan så har vi andra krig, såsom t.ex. första världskriget, som delvis har utspelat sig i Östeuropa, men som inte har handlat om kontrollen av Östeuropa.

Sorry, helt fel. Första världskriget handlade uteslutande om kontrollen över östeuropa. Britterna var med för att förhindra att centralmakterna gick österut. Ryssland kontrollerar större delen av Asien för att *trumvirvel* de kontrollerar området mellan Ukraina och Ural. Innan Ryssland gjorde det så var Kazakstan eller Mongolrikena de stora blobbarna som gjorde det.

Citat:
Att säkra fortsatt tyskt ekonomiskt välstånd. Detta krävde enligt honom utrotandet av judarna och säkrandet av råvaror, jordbruksmark och slavarbetskraft.

Genom att förklara krig mot USA? Nej, allt handlade om området mellan Polen och Ural. Den som kontrollerar det kontrollerar Asien och då kontrollerar man mer än hälften av alla kända resurser som finns på planeten vilket leder till att man vinner "numbers game". Precis som Mahan skrev på 1800-talet om du hade orkat läsa vad han faktiskt skrev.

Citat:
Att säkra Frankrikes territoriella och politiska integritet.

Genom att marshera mot Moskva? Kan det vara så att det är där matchen avgörs av andra anledningar?

Citat:
Att säkra Sveriges territoriella och politiska integritet

Genom att marshera mot Moskva? Kan det vara så att det är där matchen avgörs av andra anledningar?

Citat:
Det har de inte alltid varit.

Jasså? Exempel? Rurik eller?

Citat:
Både Sovjetunionen-Kina (1964-1969), Kina-Indien (2020) och Indien-Pakistan (1999, 2016-2018 och 2019) har varit i krig, efter det att båda inblandade nationer fick tillgång till kärnvapen.

Oj, Kina Indien i krig 2020? Du menar när de gick loss på varandra med pinnar och slagträn?

Citat:
Det är inte min uppgift att motbevisa dina påståenden om amerikansk kärnvapenanvändning i Afganistan.

Mina påståenden om möjliga kärnvapenanvändningar ja. Ifrågasätter du också att USA använde Apachehelikoptrar för att döda journalister i Irak eller använder drönare för att döda barn till terrorister? Hur stort är steget egengligen från att släppa en 11 tons konventionell bomb på afghaner till att släppa en 7 tons kärnladdning och varför tror du ett land som USA med en president som Donald Jennifer Trump skulle bry sig?

Citat:
Länderna som jag tog upp har alla kärnvapen, eller utvecklar ubåtsjaktsvapen för helikoptrar. Tvärtemot vad du påstod, så har samtliga tagit fram konventionella vapen för detta, och ingen har några kända kärnvapen operativa för den rollen.

Visst men du glömmer att de här vapnen togs ur drift efter att Sovjetunionen kollapsade vilket är en liten men inte helt obetydlig detalj då Sovjet var den enda atomubåtsutrustade staten som utgjorde någon slags hot mot Nato.

De senaste 15 åren har i princip samtliga kärnvapenstater i världen satsat betydliga resurser på att förnya sin kärnvapenarsenal och i synnerhet då taktiska kärnvapen som är den typ som diskuteras här.

Citat:
Så du hade rätt, eftersom du hade fel?

Jag visade argumentationen som är relevant för diskussionen: ett vapen som kan användas från helikopter eller drönare mot atomubåtar. Att USA och Storbritannien la dem i malpåsen efter Sovjets fall är helt naturligt då de är extremt dyra i underhåll men jag väntar med spänning på ett exempel på en konventionell sjunkbomb som kan släppas från en helikopter som kan sänka en Acula.

Citat:
WE.177 är ut tjänst sedan länge, ASROC har inte längre kärnladdning som alternativ och kan vidare inte användas från helikopter.

Så hur går det då till enligt dig när USA bestämmer sig för att sänka en Acula som är i närheten av en CTF?

Citat:
Om nu USA hade några kärnvapen med 10 ton TNT sprängkraft.

7 är deras minsta. De har mängder med dial warheads så att de kan ställa in olika sprängverkan.

Citat:
De klenaste laddningarna som USA har ligger på 300 ton TNT, d.v.s. 25-30ggr mer än MOAB.

Som du känner till ja, de nya är fortfarande hemligstämplade om du inte har något att upplysa oss med om dem.

Citat:
Nej 11 (MOAB) är inte mer än 300 (B61 med sin lägsta inställning).

Frågan är varför du räknar B61 som ett taktiskt kärnvapen när det är en gravitationsbombsdesign. Det är ju meningen att man ska kunna slå ut en fientlig angripare med vapnet utan att bli nedskjuten innan man når bombmålet.
Citera
2020-07-18, 14:42
Medlem
volvo 240s avatar
HMS Gotland lyckades ju "sänka" USS Ronald Reagan fem gånger under övningar i mitten på 00-talet. Man övade ju då mot en hel carrier strike Group och inte bara hangarfartygett. Så det går ju. Frågan är hur phalanxsystemen står sig mot hypersonicmissilerna som det pratas om att ryssarna ska ha.. Man bör kanske dubbla antalet av de här systemen på vardera fartyg för säkerhets skull. AEGIS-kryssare är ju okcså till för att skjuta ner missiler så hur står sig detta system? Sedan får man ju hoppas att jänkarna lärde sig nåt efter att ha varit tilltug åt HMS Gotland.
Citera
2020-07-18, 14:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Därför att det är ofantligt mycket dyrare, och kräver en helt annan logistikkedja, samt ett helt annat säkerhets och dokumentationsförfarande.

Ja, men när man väl utvecklat dem och producerat dem som USA har så blir de inte billigare för att man inte använder dem. Kostnaden att ha kärnvapen är samma oavsett om man använder dem eller inte.
Citera
2020-07-18, 15:27
Medlem
Här diskuterar två experter samma fråga i en debatt

https://www.youtube.com/watch?v=x8sdNU0K1Hg
Citera
2020-07-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Varför byggs de så gigantiska? "In order for a carrier to deploy, it must embark one of ten Carrier Air Wings (CVW). The carriers can accommodate a maximum of 130 F/A-18 Hornets or 85–90 aircraft of different types, but current numbers are typically 64 aircraft."

En välriktad missil/torped, snacka om förlust? Och hur många är det inte som jobbar på dessa skepp?

Varför inte ha mindre fartyg med mindre besättning och mindre antal flygplan? Men då ett större antal skepp?

Jag tänker kanske jävligt dumt här, handlar det om att skeppen måste vara så stora pga start/landning?
Misstänker att det är så.

Men med annan teknik jag tänker Engelska Harrier "The Harrier, informally referred to as the Harrier Jump Jet, is a family of jet-powered attack aircraft capable of vertical/short takeoff and landing operations (V/STOL). Named after a bird of prey,[1] it was originally developed by British manufacturer Hawker Siddeley in the 1960s."

Så skulle ju mindre hangarfartyg kunna fungera hur bra som helst, säg 10 plan på ett fartyg?

Dom är stora av flera anledningar, men i huvudsak så rör det sig om räckvidd och uthållighet. En torped kommer ha väldigt svårt att sänka en supercarrier, med tanke på dess storlek och utformning. Dom är faktiskt väldigt svårsänkta, även om en direktträff troligtvis innebär att det operativa förmågan begränsas kraftfullt ska det mycket till att sänka den. Se t.ex till tidiga (mycket känsligare) sänkta hangarfartyg, exvis Lexington/Yorktown eller Shokaku.

Supercarriers ger USA global maktprojicering. Längre start/stopsträcka ger möjlighet för tyngre flygplan att lyfta. Harriers/F35B är ett sätt att komma runt det, men lösningen för med sig ganska stora problem. Den maximala startvikten reduceras och mängden bränsle som förbrukas vid start är väldigt stor. Finns möjlighet till lufttankning precis i anslutning till fartyget går det dock att komma runt det till viss del.

Den ekonomiska biten är även den ganska viktig. Att ha 10 stora hangarfartyg är billigare i drift än, säg 30 mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
En kombination av lågt IQ och brist av erfarenhet i naval warfare.

Du kan inte ens tänka dig ur en papperspåse, ingen bryr sig om vad din lilla trollhjärna för får sig.
Citera
2020-07-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Dom är stora av flera anledningar, men i huvudsak så rör det sig om räckvidd och uthållighet. En torped kommer ha väldigt svårt att sänka en supercarrier, med tanke på dess storlek och utformning. Dom är faktiskt väldigt svårsänkta, även om en direktträff troligtvis innebär att det operativa förmågan begränsas kraftfullt ska det mycket till att sänka den. Se t.ex till tidiga (mycket känsligare) sänkta hangarfartyg, exvis Lexington/Yorktown eller Shokaku.
Lågt IQ om du tror att torpeder är det enda hotet mot hangarfartyg.

Lågt IQ om du tror att torpeder som är tillverkade för att förstöra just hangarfartyg inte kan förstöra ett hangarfartyg.

Lågt IQ om du tror att lede fi endast avfyrar en torped per mål.
Citera
2020-07-18, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
HMS Gotland lyckades ju "sänka" USS Ronald Reagan fem gånger under övningar i mitten på 00-talet. Man övade ju då mot en hel carrier strike Group och inte bara hangarfartygett. Så det går ju. Frågan är hur phalanxsystemen står sig mot hypersonicmissilerna som det pratas om att ryssarna ska ha.. Man bör kanske dubbla antalet av de här systemen på vardera fartyg för säkerhets skull. AEGIS-kryssare är ju okcså till för att skjuta ner missiler så hur står sig detta system? Sedan får man ju hoppas att jänkarna lärde sig nåt efter att ha varit tilltug åt HMS Gotland.

HMS Gotland tog bilder på Reagan. Vilket är imponerande, men man har inte tillräckligt med eldkraft för att sänka den.

Sen ska man komma ihåg att förutsättningarna inte var särskilt realistiska. I en verklig situation hade Reagan varit mitt på djupa havet och hållt en marschfart på 30 knop, eller 19 knop snabbare än Gotlands maximala hastighet. Gotland hade alltså varken haft möjlighet att ta sig till Reagan eller ens komma ikapp den.

Vad gäller i princip samtliga hypersoniska robotar är deras svaghet att de, till följd av sin höga hastighet, har en extremt begränsad förmåga att manövrera. De följer en extremt förutsägbar kastbana samt är ganska stora, vilket gör dom sårbara mot lv-bekämpning. Phalanx är hangarfartygets absolut sista försvarslinje, och jag skulle tippa på att hypersoniska sjömålsrobotar generellt ligger över Phalanxens måldataparametrar (dvs. Phalanxen skulle inte ens skjuta mot en sådan robot).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in