Citat:
Men de kostar en spottstyver i sammanhanget. Vi vet att en ubåt eller missil kan sänka ett hangarfartyg och vi vet inte hur bra ett hangarfartyg hanterar en riktig krigssituation mellan stormakter sen AVK.
Citat:
Nu är dock inte USA.s mål att erövra länder, utan att tillsammans med sina allierade upprätthålla maktbalans och trygga sjöförbindelser.
Visst, men frågan är om hangarfartyg behövs för det. Min uppfattning är att det inte gör det. En lätt kryssare håller pirater borta.
Citat:
Inte för att Mahandoktrinen går ut på att erövra länder, utan den handlar om att säkra sjöherravälde, för att säkerställa egen handel och förhindra fiendens.
Nej, inte ens grovt förenklat. Den specificerar vad resp. land behöver göra rent geopolitiskt för att överleva i ett nollsummespel. I fallet Ryssland/ Kina är det att ta över världen, i fallet USA är det att förhindra att Ryssland eller Kina tar över världen.
Citat:
Absolut. Men saken är den att alla alternativ är sämre. Man kan inte ersätta JDAM med kryssningsrobotar med interkontinental räckvidd och man kan inte ersätta F-35 med hundratals B-21
r som ska flyga från centrala, söndra och östra Stilla havet och man kan inte ersätta F-35 med 1000-tals F-22
r som ska flyga uppdrag på >10 timmar från centrala, söndra och östra Stilla havet.
r som ska flyga från centrala, söndra och östra Stilla havet och man kan inte ersätta F-35 med 1000-tals F-22
r som ska flyga uppdrag på >10 timmar från centrala, söndra och östra Stilla havet.
Återigen, jag ifrågasätter inte att de är användbara, jag ifrågasätter att de är nödvändiga eller värda pengarna. Jag ser inte hur USA inte skulle kunna invadera Kina utan hangarfartyg när de har allierade som Sydkorea, Japan och Taiwan. Vilket land är det exakt som USA inte kan klara ett krig mot utan hangarfartyg?
Citat:
Menar du samma Ryssland och Kina som har varit i krig utan att sätta in kärnvapen, eller samma Kina och Indien som har varit i krig utan att sätta in kärnvapen, samma Indien och Pakistan som har varit i krig utan att sätta in kärnvapen?
Taktiska kärnvapen är en helt annan sak än strategiska kärnvapen och till sjöss går det att använda dem utan att någon säger något. USA har med stor sannolikhet använt små taktiska kärnvapen i Afghanistan. I princip alla ASW-system som används mot atomubåtar från helikoptrar som jag känner till är små kärnladdningar.
Citat:
Iran lär undvika att sätta in kärnvapen, av samma anledning som Frankrike, Sovjetunionen, Tyskland och Japan undvek det under andra världskriget, trots att de var på fallrepet eller t.o.m. föll.
Iran lär undvika att sätta in kärnvapen, av samma anledning som Frankrike, Sovjetunionen, Tyskland och Japan undvek det under andra världskriget, trots att de var på fallrepet eller t.o.m. föll.
Återigen, på den tiden hade vi inga små taktiska kärnvapen. Den minsta bomben som fanns var var väl runt 15kton och det var väl för att de inte kunde bygga den modellen varken större eller mindre. Nu finns taktiska kärnladdningar under 100ton, d.v.s runt 0,5% av Hiroshima. Det är inte speciellt troligt att medierna ens lägger märke till att ett sånt vapen används.