2020-07-18, 13:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Hade du läst på hade du inte kallat ett så allvarigt misstag i utredningen som skvaller.

Att ge en enligt all statistik misstänkt fd tillgång för att "kolla igenom hennes hus" vilken är en BP där ett förmodat människorov BP begåtts (ganska exakt 24 tim efter mordet 2018-05-15 22:55) kan väl inte vara något annat än tjänstefel?

Aktbilaga 158 inspelade samtal (4) sid 326

LKC: Polisen.
U: Hej Polisen mitt namn är UlfWesström.
LKC: Hej.
U: Jag ringer angående ärendet med Lena som är försvunnen.
LKC: Ja.
U: Eh .. jag är exmake å är pappa till våra gemensamma barn.
LKC: Ja.
U: Eh .. men jag ville bara kolla .. den äldsta hos mej han .. ja alla vi mår ju dåligt..
LKC: Ah ..
U: I situationen som den är .. å han ville gärna att jag skulle ta sällskap med honom bort å bara
kolla igenom hennes hus
, vi bor väldigt nära varandra.
LKC: Ah.
U: A då tänkte ja innan vi går dit så ville ja prata med er först så att.. det är okej o att .. så det
inte är nån teknisk undersökning eller nånting som blir .. vi .. vi har ju inte vati där sen imorse
när..
LKC: Näe .. förstår..
U: .. det här hände ..
LKC: Men ni önskar få tillträde till bostaden igen eller höra så att det går?

--------------------------
Med tanke på tiden är det inte osannolikt att det är LKC pajas som ca, 24 timmar tidigare negligerade dalaans larm om Lenas långa, desperata "hjärtskärande" skrik på hjälp när hon blev slagen sönder och samman?

I vilket fallvisar det på en bemanning nattetid som inte vill besväras av oviktiga samtal, gäääsp, snark.

Men hur gick det?
Fick de gå in?

Forts på samtalet Aktbil 158, sid 322-323
[...]
"LKC: Men ni önskar få tillträde till bostaden igen eller höra så att det går?
U: Ah om det.. om det.. vi kan ju liksom gå runt utanför om det är så att så att.. så att ni inte
vill att vi ska gå in men jag tänkte det lät smartare o prata med er först än o bara kliva dit..
LKC: Absolut. Eh .. kan vi göra så att jag ringer tillbaks till dej om en liten stund?
U: Ah men .. ( ohörbart)
LKC: Eh .. så kan .. så kan ja kolla upp det här.
U: Ah för du ser mitt nummer där? Så att du har det?
LKC: Ah precis det.ligger kvar sen tidigare då.
U: Jepp.
LKC: Yes.
U: Jättebra.
LKC: Bra.
LKC-samtal med U*lf W*esström 20180515 22:55:58, PM, 2018-05-15 22:55 diarienr: 5000-K574218-18
U: Tackar.
LKC: Tack. Hej.
U: Hej.
"

---------------------------------------------------------------------------------------

Om avspärrning Lenas hus:
Aktbil 155, sid 1

Avspärrning ------- 2018-05-16 10:40----- Hiding, Åsa
Häva----------------2018-08-28 11 :49----- Hiding, Åsa
Citera
2020-07-18, 13:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det utesluter inte att det va p.g.a. LW som han gjorde slut med flickvännen
och flyttade till Örebro.

Så Lena och JS kände varandra innan det var slut med flickvännen och han flyttade till Örbro?
Citera
2020-07-18, 13:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Spännande teori som sannolikt S skulle försöka påverka J, H och SOA till på ett manipulativt sätt. Det du nämner skulle absolut kunna innebära att S skulle frias i HR, men jag tror ingen skulle tro på varken J, H eller SOA om någon av dem plötsligt skulle få ett minne som ger S alibi. Dessa vittnen som har raderat i mobiler, haft selektiva minnesförluster och undanhållit fakta är nog lite "farliga" för S som i sin tur kan vara livsfarlig för dem. Klart olustig situation.

Just nu vet S en del vad Åkl har lyft till HR och vad han måste parera för att gå fri i HR, men han vet inte allt eftersom kompletteringarna inte behöver lämnas förrän 21 aug.

Om de tre nu skulle "plötsligt" från ingenstans minnas något sådant, räcker deras vittnesmål inte. Det måste backas upp på annat sätt också, det är jag övertygad om.

Jag förmodar att man redan sedan tidigare har koll ganska mycket var dessa personer sysslat med runt denna tidpunkt.
Citera
2020-07-18, 13:38
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja så illa är det , ÅK har inte ens fattat motivet och därför kommer mordet antagligen aldrig lösas.

Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Ja,mordet kommer aldrig att lösas
Motivet förstår inte ÅK.

Jag är benägen att hålla med. Tyvärr basunerade tidningsrubriker nästan omgående (inledningsvis synnerligen frekvent av tidningen Metro) att faktorer i stil med "triangeldrama" och "svartsjukemotiv" misstänktes ligga bakom försvinnndet. Och sedan dess har ÅK fastnat i detta som enda tänkbara motiv.

FUP har dock visat att LW levde ett liv som präglades av flertalet komplicerade relationer - både sexuella men även andra typer av relationer - som mycket väl kan ha gett upphov till att någon individ i hennes krets uppfattat henne som en "försvårande omständighet" vilket slutligen utmynnat i vredesmod med dödlig utgång.
Citera
2020-07-18, 13:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Och varför ställdes inte frågan från UW till NW och från LKC till curling UW vad det var för något som NW ville kolla så "kollandet" inte påverkade utredningen av hans kidnappade mamma.

Var det så att curling UW visste varför NW ville in men ändå uttryckte sig svepande om anledingen till att begära tillträde till den förmodade BP. Om det inte var så att UW visste anledningen så bör han inte frågat då det kunde vara menligt för utredningen.

1.Det som först slår en är att kollandet avser något som har med försvinnandet av mamman. Är det så, så är det anmärkingsvärt att UW dristar sig till att ställa polisen frågan och ännu mer anmärkningsvärt att han får tillträde att nattetid rota igenom den förmodade BP

2. Det andra att tänka på att kollandet avser hämtandet av någonting som är så vikigt att det inte kan stå tillbaka för oron vad som hänt mamman.

Frågade utredarna verkligen inte i senare förhör med NW vad det var för något han avsett att kolla i LWs bostad, och om detta i sin tur föranledde att han eventuellt kunde ha tagit med sig något föremål? Det är synnerligen anmärkningsvärt.
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-07-18 kl. 13:48.
Citera
2020-07-18, 13:48
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ett av barnen (Aron?) ville hämta lite av sina tillhörigheter. Antar att du inte läst annat än skvaller om LW i fupen.

Citat:
Antar att du inte läst annat än skvaller om LW i fupen.

Jag tycker inte att det finns något skvaller
om LW i fupet.

Däremot finns det massor med skvaller om
SD som LW matade sina flying monkeys
med för att svartmåla SD.

ÅK ger dessa flying monkeys stor
uppmärksamhet under rättegången för att
måla upp bilden av en rädd och misshandlad
kvinna.
Citera
2020-07-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tycker inte att det finns något skvaller
om LW i fupet.

Däremot finns det massor med skvaller om
SD som LW matade sina flying monkeys
med för att svartmåla SD.

ÅK ger dessa flying monkeys stor
uppmärksamhet under rättegången för att
måla upp bilden av en rädd och misshandlad
kvinna.
Jag upprepar vad jag skrev tidigare idag eftersom du uppenbarligen valde att ignorera - eller helt enkelt varken läste eller begrep:

Tänkte mer att du kanske skulle läsa allt i fupen istället för att koncentrera dig enbart på LW. Då kanske du får ytterligare infallsvinklar istället för 2 års tunnelseende. SD har lurat LW, han har lurat HD, han skiter i andra människor. Endast han själv är viktig.
Citera
2020-07-18, 13:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du skriver "hur mycket tydligare kunde han vara"!

Hade SD varit tydlig hade han inte fortsatt sitt umgänge med LW under alla år.

Efter första avslöjandet om hans otrohet så valde han att fortsätta umgås med LW (fast mer i smyg).

Det var inget frivilligt val. Det var tvunget att ske i smyg förstås då SD inte ville HD skulle få reda på det. Eller någon annan heller för den delen hur LW har kontroll över honom. Han skulle ju skämmas ihjäl om det kom ut att Lena styrde och ställde med honom.

Jag tror att Hiding verkligen missbedömt motivet. Det handlar inte om svartsjuka gentemot andra män utan om att återta kontroll över sitt eget liv och beslut. SD kunde inte stå ut med att LW hade makt över honom.
Senast redigerad av Rosamund 2020-07-18 kl. 13:56.
Citera
2020-07-18, 13:54
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag är benägen att hålla med. Tyvärr basunerade tidningsrubriker nästan omgående (inledningsvis synnerligen frekvent av tidningen Metro) att faktorer i stil med "triangeldrama" och "svartsjukemotiv" misstänktes ligga bakom försvinnndet. Och sedan dess har ÅK fastnat i detta som enda tänkbara motiv.

FUP har dock visat att LW levde ett liv som präglades av flertalet komplicerade relationer - både sexuella men även andra typer av relationer - som mycket väl kan ha gett upphov till att någon individ i hennes krets uppfattat henne som en "försvårande omständighet" vilket slutligen utmynnat i vredesmod med dödlig utgång.
Och ändå, såhär över 2 år senare, så är det fortfarande bara Stefan som misstänks och som saknar alibi men definitivt inte varken motiv eller personlighetsdragen av en mördare. Bara Stefan som mordhotat henne dessutom.

Han hade även Lenas inloggningsuppgifter och en vana att dyka upp utanför hennes hus i tid och otid. Allt tyder även på att de hade bestämt träff. Stefan gjorde ju ett halvtaskigt arbete när han redigerade deras kommunikation.

Det är också enbart spår av Stefan som hittas på Lena och det är Lenas blod på Stefans tvättmaskin.

Han planerade högst troligen att mörda henne redan den 11/5. Hela Mållganhistorien är så efterbliven att bara Draifos kan tro den.
Citera
2020-07-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Spännande teori som sannolikt S skulle försöka påverka J, H och SOA till på ett manipulativt sätt. Det du nämner skulle absolut kunna innebära att S skulle frias i HR, men jag tror ingen skulle tro på varken J, H eller SOA om någon av dem plötsligt skulle få ett minne som ger S alibi. Dessa vittnen som har raderat i mobiler, haft selektiva minnesförluster och undanhållit fakta är nog lite "farliga" för S som i sin tur kan vara livsfarlig för dem. Klart olustig situation.

Just nu vet S en del vad Åkl har lyft till HR och vad han måste parera för att gå fri i HR, men han vet inte allt eftersom kompletteringarna inte behöver lämnas förrän 21 aug.
Som vi sett så har alla inblandade redan nu vaga minnesbilder och glömska.Kanske har deras liv tett sig så rörigt att det bidragit till att de alla haft så svårt för att klart minnas bakåt i tiden.Minns du själv vad du hade för kläder på dig förra lördagseftermiddagen till exempel?Det här med minnet är klurigt.
Varför skulle J,H eller SOA vara farliga för S? Vem vill inte bistå i denna situation om man kan?
Vem annars har kunnat suttit vid tangenterna den aktuella natten?Som också kan intyga och således ge ett riktigt starkt alibi åt MGM?
Efter det kan utredningen fokusera på rätt gärningspersoner. och lära sig av sina tidigare misstag i det känsliga spaningsläget initialt.
Citera
2020-07-18, 14:02
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Frågade utredarna verkligen inte i senare förhör med NW vad det var för något han avsett att kolla i LWs bostad, och om detta i sin tur föranledde att han eventuellt kunde ha tagit med sig något föremål? Det är synnerligen anmärkningsvärt.

Har läst igenom hans tre förhör och inte hittat något som berör vad anledningen till detta var.

AK 146 förhör LW (7)

Förhör med vittne, Wesström, Noa Lars Elliot Förhör 1 ...................................... 82
Förhör med målsägande, Wesström, Noa Lars Elliot Förhör 2 ............................ 86
Förhör med målsägande, Wesström, Noa Lars Elliot Förhör 3 ............................ 92
---------------
Noa vill inte stanna kvar och invänta polisen när det visade sig att Lena inte var hemma tidigt på morgonen 2018-05-15

AK 146 förhör LW (7) pdf-sida 87

De hade pratat om att de måste ringa till polisen eftersom, Ulf gjorde sedan detta. Noa fick klart för sig att det skulle komma en polispatrull hem till Ulf. Noa kände att han inte kunde göra någon nytta och han gick därför hem. Han ville få något annat att tänka på, han kände sig orolig.
--------------
Uppenbart blev NW mindre orolig av att undvika poliserna?

AK 146 förhör LW (7) pdf-sida 89 (Efter förhören tillsammans med sina föräldrar om snatteri på polishuset)

Noa har i tidigare förhör berättat om att han var på förhör i Vivalla tillsammans med pappa Ulf och mamma Lena på eftermiddagen 14 maj Noa ombeds att berätta vad han gjorde under kvällen 14 maj, var han tillsammans med någon?
Noa fick skjuts hem av Ulf. Noa brukar sätta sig vid datorn och spela, han tror att det var det han gjorde men han kan inte säga säkert. Eventuellt kan han ha varit och gymat på Motionsform som ligger nedanför krämaren. Han har träningskmi där.

Senare i förhöret tittar han i sin telefon och ser att han hade chatkontakt på snapchat med sin tjej Sanna under kvällen. Han tror också att de pratade i telefon. Vissa konversationer är sparade beroende på att Sanna sparat dem, därför kunde han nu se detta. Hade Noa någon kontakt med Lena under kvällen? Noa tror inte att han hade någon kontakt med Lena under kvällen efter att de skiljdes åt vid polisen i Vivalla, han hittar i vilket fall inget sms.

----------------
NW sticker ut såtillvida han inte kommer ihåg vad han gjorde kvällen när hans mamma förvann (gymmet eller hemma vid datorn) eller ens om han hade kontakt med henne samma kväll?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-07-18 kl. 14:24.
Citera
2020-07-18, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om de tre nu skulle "plötsligt" från ingenstans minnas något sådant, räcker deras vittnesmål inte. Det måste backas upp på annat sätt också, det är jag övertygad om.

Jag förmodar att man redan sedan tidigare har koll ganska mycket var dessa personer sysslat med runt denna tidpunkt.
Ja,självklart måste det backas upp av flera människor som kan styrka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in