2020-07-18, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är ingen som har sett det.

I MOP har folk uppgett att de har sett allt mellan himmel och jord, men någon WT i handen på GM har inte en jävel sett.

Inte ens IM som påstår sig ha sett GM i 5 minuter har någonsin uppgett att den personen förefaller kommunicera med någon.
Så jäkla debila sandlåderesonemang var det länge sedan man hörde. Klart man stoppar undan kommunikationsutrustning innan skotten. Det skulle sett ut det. Enligt DF fanns det utrustning som kunde bäras dolt under kläderna.

Med ditt konstruerade sätt att motargumentet bort saker utan minsta sakliga grund visar ju hur uppenbart känsliga vissa saker är. Vi får inte ens komma nära för du vet bäst.
Är du så nära de som konspirerade?

Oturligt för dig var jag och LGWP inblandade i att framföra attentatsgruppens detaljerade begäran om åtalsfrihet för 9 år sedan. En begäran som avslogs.
Citera
2020-07-18, 07:36
Medlem
Citat:
Att WT män ingår in en konspiration att mörda Palme kräver att GM har en.

Om ingen har sett det, går det lika bra att efterkonstruera en, så att det passar i ett påhittat scenario.

Du är den ende som vet och kan avfärda saker med konstruerade resonemang. Inse att de flesta redan genomskådat dig.
Citera
2020-07-18, 07:49
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Enligt DF hade de modernare grejer som inte kunde ses också.

Modernare eller inte. WT-männen har använt sig av WT med kristaller som i stort sett var omöjliga att spåra. Det är i stort sett omöjligt att ratta in rätt frekvens (megahertz) och vara tredje part och lyssna.

Dock, en journalist hörde ju tydligen. "Hur har ni det där uppe? Jävligt kallt", eller liknande. "Statsministren är skjuten".

Danita 86, den har en stark mottagare. Det här är bara ett bevis, inget med MOP att göra.
https://www.youtube.com/watch?v=Vj14CNPHiu4
Citera
2020-07-18, 07:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Oturligt för dig var jag och LGWP inblandade i att framföra attentatsgruppens detaljerade begäran om åtalsfrihet för 9 år sedan. En begäran som avslogs.

Har du eller PU någon dokumentation angående detta?
Citera
2020-07-18, 07:58
Medlem
Citat:
Vad jag vet har SÄPO i högsta grad varit med och utrett.

Du om någon borde ju förstå att namn är inget man slänger ur sig bara sådär.
Nu är du där igen och fabulerar. Säpos order sedan dag 1 är att de bara får "hjälpa utredningen" om den begär det. De får inte granska, utreda eller ens diarieföra tips de får. De fick inifrån utredningen tips om de falsarier som gjordes med indicier mot CP men de fick inte utreda det utan det gjorde kollegor med personliga kopplingar till de misstänkta. Samma gäller tipsen om att poliser som ingått i PU och som kunnat påverka slutsatserna dels hade egna tvivelaktiga kontakter och lämpliga vapen som aldrig provsköts. Trots att Säpo hade egna dokument om just de här personerna sedan tidigare som gjorde tipsen särskilt intressanta så bestämde Rikspolischefen personligen att de inte fick göra något alls och skulle lämna uppgifterna att utredas bland annat av en av de anklagade själva.

Det är ingen nyhet att Säpo hade koll på grupperingar inom polisen och verksamheter inom den militära sidan. Ta bara en sådan sak som när DF förhördes av PU och vägrar lämna ut identiteter. Trots att Säpo vet vem som åsyftas som Lennart får de inte ta fram och lämna ut uppgiften till PU. Trots att Säpo vet att poliser ingick i gruppen får de inte tala om det på eget initiativ. Trots att de har en mapp om Lennart och hans åsikter om OP får de inte föra det till utredningen utan att få en fråga.

Kolla du med PU. Där finns inga som helst dokument från Säpo diarieförda i dessa ämnen.
Citera
2020-07-18, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Rätt intressant vinkel och tankegång kring det hela.

Intervju med privatutredaren Erik Engström
Han har faktiskt många rätt i sin utläggning. Liknande beskrivningar kom fram t ex i samband med att en grupp ville få immunitet och åtalsfrihet mot att berätta vad som hände.

Det är tillräckligt för att inte "komma runt" spåret men inte tillräckligt för att bevisa vilka det var utom tvivel.

Sannolikt hör gm till Gruppen som benämnts Leon eller Lennart. Det senare dennes verkliga namn enligt både OF och förhörsprotokoll.
Citera
2020-07-18, 08:39
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Svar till HohNils,

Det är ett misstag anta att CIA på Palmes tid - och idag - agerar som en monolit. Det är det inte och det gör inte CIA och det gör inget väl fungerande underrättelserorgan. Dessa kännetecknas istället av strikt "compartamentalization", d v s man agerar på en "need to know basis, få avdelningar vet vad andra avdelningar sysslar med. Inte ens på hög nivå vet en chef vad den andre chefen sysslar med om inte en samordnad information anses gynna målsättningen. Den ena handen vet som regel inte vad den andra gör, i synnerhet i så känsliga operationer som ett infiltration av den sovjetiska statsapparaten.

Flertalet CIA-anställda - och där inkluderar jag även det chefsskiktet - var troligen övertygade om eller misstänkte att Palme var en säkerhetsrisk, där håller jag med dig. Samtidigt måste man förhålla sig till ett annat faktum, nämligen det att alla amerikanske presidenter under Palmes regeringsår försåg Sverige med topphemlig strategisk och taktisk militär teknologi och naturligtvis även var underrättade om USA:s topphemliga försvarssamarbete med med Konungariket Sverige. Således måste presidenterna haft "en mer nyanserad" bild av Palmes lojalitet än flertalet CIA-anställda hade. Påståendet att CIA som helhet skulle ha haft den ena eller andra gemensamma uppfattningen om Olof Palme är därför kontrafaktiskt.

Min poäng är att underrättelseoperationer av den art Palme och hans "pojkar" bedrev bakom Järnridån inte var något man talade om utom inom en utomordentligt liten krets initierade operatörer inom de västliga underrättelsetjänsterna, än mindre något man skröt vitt och brett om på diplomatbjudningar och inför journalister. För infiltrationen skulle kunna genomföras var det nödvändigt att Palme och hans "pojkar" gjorde ett antal "marxistiska piruetter" och att James Jesus Angleton spred ryktet att de är "KGB-agenter".

Det är intressant i sammanhanget att Ebbe Carlsson under Ingvar Carlssons hemliga utredning av Kurdspåret anklagade statssekreteraren i utrikesdpartementet Pierre Schori och Ryssrotelns Näss för att vara "KGB-agenter". I Näs' fall var det troligen för att passificera en anhängare av Rysspåret. I Schoris fall kan det ha funnits ett annat syfte, nämligen att ge Schori ett större rörelseutrymme bakom Järnridån. Att Schori, Åström m fl och även Palme skulle ha varit rekryterade av KGB har ju även påståtts av f d medlemmar av den svenska underrättelse- och säkerhetstjänsten (jag tänker här på Winge och Frånstedt, där åtminstone den sistnämnde säger sig ha fått uppgifterna från James Jesus Angleton). Uppgifterna och misstankarna är naturligtvis rent nys, vilseledande och syftande till att förse Palmes "pojkar" (läs: NATO-infiltratörer av östblocket) med för uppgiften passande lösskögg.

Informationskontroll är en av paradgrenarna inom underrättelsetjänst rent generellt och kanske i synnerhet inom konstraspionage. Ibland lurar man sina egna om det anses gagna ett visst betydelsefull strategiskt syfte, som i det här fallet demonteringen av Sovjetunionen och Warzawapakten. Paradexemplet på att underrättelsetjänster kan säga av en sak men göra en annan är svenska regeringars officiellt deklarerade "alliansfrihet i fred och neutralitetet i krig" när man i verkligheten är - om än hemlig - medlem av NATO.

Ditt antagande leder fel om du vill försöka förstå hur underrättelsetjänster arbetar och opererar, igår såväl som idag. I underrättelsevärlden är föga vad det förefaller vara. Många CIA-anställda ansåg Palme som suspekt. Visst. Men de hade bara i likhet med flertalet svalt den mytbildning om Palme som spreds av Angleton. Vissa chefer på CIA visste uppenbarligen var Palmes lojalitetet låg, en kunskap som de uppenbarligen delade med sig till och accepterades av samtliga amerikanska presidenter under Palmes regeringstid.
Sant, till detta kommer underbelly av hangarpunds
Citera
2020-07-18, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Har du eller PU någon dokumentation angående detta?
Nej, det skall inte finnas diariefört officiellt.i PU.

Däremot kan det finnas hos Säpo och kan ev vara möjligt att få ut.
Citera
2020-07-18, 09:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad säger du då om handledsväskan? Gärningsmannen hade ingen handledsväska, Stig Engström hade en handledsväska, så slutsatsen är även där rätt given, eller?

Det ska finnas uppgifter om en väska redan på mordplatsen, men, det har enligt uppgift inte gått få klarhet i vem som lämnar den. Uppgifter florerar på mordplatsen och personer hinner gå därifrån innan deras uppgifter lämnas till polis.

Det ska, så långt jag kom i det, ha varit därför Gedda reagerar på en person med väska på Regeringsgatan.
Citera
2020-07-18, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Ändrade lite stavfel mm. Glömmer bort att korrektur läsa mina inlägg ibland.

Akta dig Davy, nu kommer du att bli anklagad för att tillhöra SE-förnekarna och ryggdunkarklubben.

Tyvärr finns ett hat från de som naglat sig fast vid att Skandiamannen är GM mot de som öppet vill debattera detta här i tråden.

Jag trodde faktiskt att ett forum var till för debatt inte bara för att göra tråden till en ekokammare för sina egna tankar.

Något jag märkt av från SE-anförarna är att de inte sakligt vill debattera och är snarstuckna om någon sticker hål i deras osmakligt svaga hypotes om att Skandiamannen är GM.

Istället kommer hat och personliga angrepp som att kvalitén på inlägget är lägre än lågt.

Jag önskar istället att SE-anhängarna för fram sakliga argument och motargument varför Skandiamannen är/inte är GM.

1) Mordvapnet?

2) Hur nagla fast Skandiamannen med en revolver 23:21 i hörnet?

3) Ge exempel på trovärdiga vittnen som entydigt kan peka ut Skandiamannen som GM.

4) Motiv?

5) Förklara varför Skandiamannen sökte kontakt med polis och media?

6) Hur tog Skandiamannen sig tillbaka till Skandia 23.40?

7) Förklara bort att han inte luktade starkt av krut när han klev in på Skandia igen?

8) Bevis för kopplingar till AGAG, Stay Behind, Contras och EAP?

9) Var tog mordvapnet vägen?

10) Hur visste Skandiamannen att det var LOP?

11) Hur kunde LP peka ut CP och inte Skandiamannen?

12) Varför har ingen beskrivit ett signalement som passar in på Skandiamannen?
Stickad mössa, vältränad (snygg kropp enligt ett vittne) , 30-40 år?

13) Vapenvana? Hade Skandiamannen rört ett vapen efter sin tid i lumpen?

14) Om nu Skandiamannen var delaktig i en konspiration hur kunde de andra låta honom kontakta polis och media? Han borde ha städats undan av sina konspirationsbröder som en säkerhetsrisk?

15) Känner ni inte alls att detta är CP 2.0 på något sätt alls? Ni får ingen magkänsla efter presskonferensen att det är samma historia igen men med en ny huvudperson. Jag tycker mig se en alltför slående likhet med haveriet kring CP.

Privatspanare, Tidningar och TV vill slå mynt av detta. Ingen granskande journalism. De sväljer ännu en gång en tunn soppa liknande den kring CP utan att tveka och tvivla och göra sitt jobb. Allt för att tjäna sig en slant.

Nu dags för att få lite svar med kvalité av er SE-förespråkare och jag undanber mig hat och personliga påhopp. Tack.

Hej, som du säkerligen redan vet så är jag en av dem som förespråkar SE som skäligen misstänkt.. inte bortom all rimligt tvivel GM.

Jag kommer runt SE ”konstigheter” om jag utgår ifrån SE’s egna scenario.. en GM som utför dådet i förhastat affekt, dvs det var aldrig planerat att verkligen skjuta Palme.

Då får jag bl a ihop varför SE beger sig tillbaka till Skandia; alternativet att springa hem är i min värld ett sämre alternativ..han ju vet att väktarna säkerligen skulle misstänka något när en beskrivning av GM kommer fram.

Jag får även ihop hans något märkliga promenad till mordplatsen; jämför detta med IM’s vittnesmål om hur GM kommer till dekorima, som påstår att GM släntrar in mot dekorimas skyltfönster. Samt så har IM en aning om nåt som sker vid reklampelaren men som han inte kan få fram i minnet.

Slumpen? gör ju då att SE, just i höjd med reklampelaren sneddar han in mot skyltfönstret för att kolla klockan.. beaktat att han nyligen har stämplat ut, samt att han enbart gått 30m?...

Kan det möjligen vara så att SE vill föregå ev utpekningar innan mordplatsen? Kanske vet han att något sker vid reklampelaren som skulle kunna ha väckt uppmärksamhet?

Vare sig jag eller KP kan bevisa något eller ens placera ett vapen i SE’s hand. Men att SE inte skulle kunna ha ett vapen går ju inte att helt utesluta..

Gällande samtalets tid med väktaren efter utstämplingen; detta är ju något som vi aldrig heller kan få klart.. ”ett par minuter” kan i min värld vara så kort som 15s-30 sek beaktat att väktaren säger detta i förhör som utförs rätt så lång tid.

ja.. i min värld så är SE misstänkt utifrån hans egna scenario och hans egna vittnesmål.
Citera
2020-07-18, 09:22
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Nej, det skall inte finnas diariefört officiellt.i PU.

Däremot kan det finnas hos Säpo och kan ev vara möjligt att få ut.
Ok.

Lägger märke till att du inte svarar på frågan om du har någon dokumentation.

Förundersökningen är nu nedlagd. Vilket gör att vi nu kan begära ut den i sin helhet. Vilket kostar en miljon enligt polisens egen uppgift.

Men var framgår det att vi eventuellt kan begära ut uppgifter från Säpo? Eftersom de sedan länge varit skyldiga att överlämna ut allt sitt material angående mordet till Palmeutredningen. Och samtidigt hävdar att man just gjort det.

Och skulle man kunna få ut material från Säpo som bevisligen inte finns i PU erkänner man att man tidigare ljugit. Kanske det idag finns någon Säpogubbe som tidigare grävt i sin trädgård?
Citera
2020-07-18, 09:24
Medlem
Citat:
Han har faktiskt många rätt i sin utläggning. Liknande beskrivningar kom fram t ex i samband med att en grupp ville få immunitet och åtalsfrihet mot att berätta vad som hände.

Det är tillräckligt för att inte "komma runt" spåret men inte tillräckligt för att bevisa vilka det var utom tvivel.

Sannolikt hör gm till Gruppen som benämnts Leon eller Lennart. Det senare dennes verkliga namn enligt både OF och förhörsprotokoll.

Kuppförsvarsövningen...den har gnagt en del genom åren.

Luftar lite tankar kring den:

-Kan det vara så att när Olof lämnar sitt hem vet han att det ska övas under kvällen och att han fått "instruktioner" att promenera hem? Han har avsagt sig livvaktsskydd men vet att han är skyddad ändå.

-Finns ju vittnen som säger att Olof och Lisbet haft ett kort möte/promenad tillsammans med gm. Tänk om gm kliver upp bakom Palme, säger lite skämtsamt att "det är jag som är den tilltänkta skytten"...de skrattar lite åt det...och sen PANG.

-Vid en eventuell statskupp var det ju inövat att skydda vissa personer och vissa platser. Detta sker inte. Är det för att man omgående vet att det inte är någon statskupp och således inte heller något behov av person- och platsskydd?

-Som jag förstått det så skapades svenska SB av SAP? Våra skattepengar finansierade gruppens existens. Om mördaren fanns inom SB så skulle det dels slå tillbaka mot socialdemokraterna, dels skulle SB nagelfaras och föras fram i ljuset.

Alltså inleds operation Mörkläggning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in