Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-20, 22:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Jävla humör på dig.

Det var inte det som var poängen. Poängen var att det mesta gällande detta mord inte stämmer. Oavsett vad vi tror.
De flesta eller alla spekulationerna har förstås grova fel, men när det gäller vittnesuppgifterna är det en annan sak. De är visserligen alla otillförlitliga men är den enda källan till kunskap om mordet.
Citera
2020-07-20, 22:35
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Till skillnad från dig som värnar om avlidna Palmehatare och svärmorsdrömnar med bajonett i innerfickan. Hatet mot familjen Palme är nog den mest extrema borgerliga ideologin i Sverige. Och resultatet av en lång förtals- och förföljeseaktion mot hela familjen.

Det handlar inte om hat. Det handlar om något som benämns som allas lika värde. CP och SE har samma människovärde som OP.

Och hat eller beundran för OP ändrar inte det faktum att MP har pekat ut två olika personer som mördare.

Vad sägs om den förtalskampanjen som pågått sedan 1986 där alla borgerliga utmålas som potentiella mördare.
Citera
2020-07-20, 22:36
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Oklart vad de gör i lägenheten i en kvart? Kanske i ett paralyserat tillstånd letade efter de kläder som Lisbet bett om? Eller vad tror du? Att de letade efter komprometterande material som skulle undanröjas? Som visade att Palme var KGB-agent?

Det är kanske du som är ideologiskt styrd, ända ut i den antikommunistiska smutsen under naglarna?
LP ville med största sannolikhet även få möjlighet att komma i kontakt med Mattias och meddela vad som hänt. Därför bad hon väl Mårten svänga förbi Gamla Stan och hämta telefonnumret till honom som hon hade hemma någonstans. Svårare än så behöver det inte vara.

Det underliga är att familjen inte ens vill reda ut dessa oklarheter för att få slut på spekulationer och skitprat. Man hade möjlighet under rättegångarna men sa då inget vad jag minns.
Citera
2020-07-20, 22:38
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Jag har nu mailat DOD för info om detta.

Fantastiskt! Det var både raskt och initiativrikt. Vi får vänta och se.
Citera
2020-07-20, 22:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Jag köper mycket av dina resonemang, men jag anser att en inhyrd GM kan kosta på sig den lyxen.

Tanken är att han ska kunna smälta in i omgivningen, utföra handlingen och sedan försvinna. (med hjälp)
Inga konfrontationer kommer att kunna efterlikna vad de sett ändå.

Precis som har skett.

Brasklappen är ifall PU hade velat lösa fallet, och tidigt varit ute med bilder till vittnena, på misstänkta (inkomna tips), i den ström de kom in.

Men hur som haver är det oftast en klar fördel att vara i förhand.

Beredd på plats, i tid och koll på omgivningen.

Att jaga är knappast att föredra på något vis.

Låt offret gå rakt in i fällan, troligen så det gick till.
Citera
2020-07-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det är väl större chans att klara sig genom att åka hem än att återkomma till Skandia där han inte vet om poliser befinner sig och med risk att lukta krut och kanske även ha vapnet kvar?

Ja, det kan det vara. Men om SE är GM så hade han efter skotten 4 alternativ:
1) fly och tillbringa resten av livet på flykt
2) ta sig hem till frun enligt vad han sagt till väktarna
3) stanna kvar på platsen
4) lita på att polisen gör ett dåligt jobb och inte upptäcker att han borde varit där.

Observera här att alternativet 2 - hem till frun - förutsätter att han kommer hem i tid, som han sagt till väktarna. Han hade inte råd att missa rätt tunnelbana. Trafiken var gles på kvällarna och skulle han komma hem 45-60 minuter för sent skulle göra honom misstänkt.

Alternativ 1: ser jag som en omöjlighet för en person som SE.
Alternativ 2: den möjligheten missade han genom att fly in på Tunnelgatan istället för att ta Sveavägen rakt fram.
Alternativ 4: visst, men vem som har begått ett brott skulle välja att chansa på det?
Återstår alternativ 3: stanna kvar på platsen, det kunde han givetvis inte göra bokstavligen men däremot genom att ta sig tillbaka till brottsplatsen.
Citera
2020-07-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Jag delar inte din uppfattning; SE som GM kan ju inte veta vad vittnen har sett och inte sett.. jag inbillar mig att han nog känner sig rätt så säker, där och då, på att det kommer att ske vittnesmål som pekar åt hans håll, heller hur man ska uttrycka det..

I min värld så tänker nog SE att väktarna förr eller senare kommer att sätt ihop 1+1.. föregå dem..

Det får bära eller brista helt enkelt.

Huruvida polisen är på Skandia eller inte, kanske han han ser och bedömer att de inte är där..vad vet jag...

Om han nu vore GM och redan då har ”outat” sig på arbetet så är också hans kontakt med polisen dagen efter mer förståelig..

Det är min uppfattning i alla fall; ska jag tro på SE som GM så är det gjort ”i affekt”.
Om han känner sig rätt så säker på att vittnen sett honom, varför riskera att bli sedd igen på väg till Skandia och även inne på Skandia`ifall poliser skulle komma medan han står där?
Vilken väg tar han sig tillbaks? Varför är inte SE rimligare som vittne?
Citera
2020-07-20, 22:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det handlar inte om hat. Det handlar om något som benämns som allas lika värde. CP och SE har samma människovärde som OP.

Och hat eller beundran för OP ändrar inte det faktum att MP har pekat ut två olika personer som mördare.

Vad sägs om den förtalskampanjen som pågått sedan 1986 där alla borgerliga utmålas som potentiella mördare.
Människors lika värde gör det inte omöjligt att urarta. Petterssons samvetslöshet och likgiltighet för andras liv och hälsa, samt Stig Engströms hat mot Palme är urartat. Pettersson passade bäst i fängelse och enda nackdelen hade varit att de verkliga mördarna då hade gått helt fria. Engström skulle enligt hans exfru gärna sett Palme död och kanske skulle ha varit nöjd med att vara Palmemördare postumt?

Mårten och Lisbet drabbades kanske hårdast av mordet vilket förändrade deras fortsatta liv helt. Det har framkommit att han föraktar alla som har mordet som hobby och han kanske är helt på samma linje som KP och PU: att få ett avslut. Men så blir det ju inte.
Senast redigerad av iesho 2020-07-20 kl. 23:01.
Citera
2020-07-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, det kan det vara. Men om SE är GM så hade han efter skotten 4 alternativ:
1) fly och tillbringa resten av livet på flykt
2) ta sig hem till frun enligt vad han sagt till väktarna
3) stanna kvar på platsen
4) lita på att polisen gör ett dåligt jobb och inte upptäcker att han borde varit där.

Observera här att alternativet 2 - hem till frun - förutsätter att han kommer hem i tid, som han sagt till väktarna. Han hade inte råd att missa rätt tunnelbana. Trafiken var gles på kvällarna och skulle han komma hem 45-60 minuter för sent skulle göra honom misstänkt.

Alternativ 1: ser jag som en omöjlighet för en person som SE.
Alternativ 2: den möjligheten missade han genom att fly in på Tunnelgatan istället för att ta Sveavägen rakt fram.
Alternativ 4: visst, men vem som har begått ett brott skulle välja att chansa på det?
Återstår alternativ 3: stanna kvar på platsen, det kunde han givetvis inte göra bokstavligen men däremot genom att ta sig tillbaka till brottsplatsen.
Varför ge sig in i ett getingbo där flera vittnen kan ha känt igen honom?
Om man vill vara fyrkantig så kan man hävda att alternativ 2 pekar åt att GM inte är SE för då hade han inte flytt in på Tunnelgatan utan hade flytt Sveavägen rakt fram som du skriver.
Citera
2020-07-20, 22:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
LP ville med största sannolikhet även få möjlighet att komma i kontakt med Mattias och meddela vad som hänt. Därför bad hon väl Mårten svänga förbi Gamla Stan och hämta telefonnumret till honom som hon hade hemma någonstans. Svårare än så behöver det inte vara.

Det underliga är att familjen inte ens vill reda ut dessa oklarheter för att få slut på spekulationer och skitprat. Man hade möjlighet under rättegångarna men sa då inget vad jag minns.
Det var tufft att ingå i Olof Palmes familj. Illviljan mot honom spillde över på de andra familjemedlemmarna. Efter mordet vände massmedia ut och in på deras liv och sånt som ingen vågade säga medan han levde kom nu upp i form av ett utdraget karaktärsmord. Deras förtroende för allmänhetens förmåga att döma dem rätt, ifall de helt skrotade sin integritet och ställde sig till samhällets och privatspanarnas tjänst, var förstås noll.

Det är inte lätt att hämta kläder till någon i deras hem. Var fanns de olika plaggen och vilka plagg ville hon egentligen ha? Jag hade inte klarat det på en kvart ens i bra form.
Citera
2020-07-20, 23:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Intervju med KP i februari 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Känns ju helt absurt att ha denna inställning. Att sätta en tidsgräns för lösningen. Men styrker min tes om att de lade ner det i samförstånd med familjen Palme och sap. Målet var aldrig att hitta mördaren utan att lägga ner PU. Sen att SE blev fall guy skiter de fullständigt i.

Jag anser att detta numera är uppenbart. Jag startade ju också en tråd om att detta med stor sannolikhet var att vänta: (FB) Hur ärlig är Krister Petersson när han utlovar en lösning på mordgåtan?

Detta utesluter inte att man verkligen trott eller skall man sägas hoppats på Stig Engström som GM. Men man snöade istället in på en privatspanarteori och det visade sig inte finnas minsta bevis mot SE.

Den senaste delen av utredningen är värre än till och med inledningen av utredningen, vilket inte vill säga lite. Det är ett totalt fiasko utredningsmässigt och det följs av en obehaglig och odemokratisk mörkläggning som också går utöver tidigare mörkläggning av mordet på statsministern.
Citera
2020-07-20, 23:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Som jag förstått det så kategoriskt vägrade LP att vara med. Men visst, det kanske bara är den officiella versionen.
Källa på det? Det lär vara så att Lisbet aldrig mer gick i närheten av mordplatsen och vad jag har hört blev hon inte ens tillfrågad om att delta i rekonstruktionen.

Är det verkligen vanligt att brottsoffer som kanske har fått posttraumatiska skador kallas till rekonstruktioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in