Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-22, 13:56
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Inget mordplatsvittne har talat om en flaggstång eller stör. AB säger att han var lika lång som han själv. Alltså 173 centimeter enligt uppgift. IM pratar om en decimeter längre än OP. Vilket skulle innebära drygt 180 centimeter. Sammantaget skulle det leda till runt 180 centimeter.

Vet inte om jag sett någon uppgift om hur lång Tell var. Rör det sig om över 190 centimeter skulle jag utesluta honom. Skulle då vara 2 decimeter längre än Palme. Då stämmer det inte alls med vittnesmålen. Samma resonemang kan föras avseende både Avsan och Enerström. 191,5 respektive 194 centimeter enlig uppgifter jag sett.

173 kan han inte vara. Palme var 175 och skottvinkeln sneddar neråt. Passar dessutom med vad flera vittnen, exempelvis Morelius, säger. Jag skulle säga att 180-185 blir spot-on. Jag har heller ingen uppgift på Tells längd. Men finns ett par bilder i helfigur via exempelvis släktingars Facebook. Mitt intryck av dessa är påfallande lång, tillräckligt för mordplatsvittnena att ta fasta på i högre utsträckning. Se även denna video. Rejält mycket längre än i princip alla manliga kollegor.
Citera
2020-09-22, 14:21
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
173 kan han inte vara. Palme var 175 och skottvinkeln sneddar neråt. Passar dessutom med vad flera vittnen, exempelvis Morelius, säger. Jag skulle säga att 180-185 blir spot-on. Jag har heller ingen uppgift på Tells längd. Men finns ett par bilder i helfigur via exempelvis släktingars Facebook. Mitt intryck av dessa är påfallande lång, tillräckligt för mordplatsvittnena att ta fasta på i högre utsträckning. Se även denna video. Rejält mycket längre än i princip alla manliga kollegor.
Jo, jag känner till resonemanget om skottvinklar. Att jag valde AB och IM är att de är de personer som observerade gärningsmannen under längst tid på mordplatsen. Där jag tvivlar på att AB skulle missat en längd på över 190 centimeter. Hur full han än var.

Håller med om att 180-185 centimeter är en rimlig slutsats sammantaget. Eller runt 180 om man så vill. Där 190 centimeter plus inte stämmer. Och i videon ser han onekligen rejält lång ut. Inget som man missar.
Citera
2020-09-22, 18:22
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det finns några illustra personer i MOP. Har inte sett någon kommentera följande. Sid. 76 i följande länk. Anders Larsson. Alltså han som varnade OP några dagar före mordet via ett brev.

https://drive.google.com/file/d/18i4PUE_4ht3gFUtRIwxSI4ENKFnP29oB/view?fbclid=IwAR1bveOt_7fwsMp2BDgw69X6znziJHAVJBLm bEnnWgKjJ6ixDPLNoq1NCkc

Juli 1990.

Anders Larsson skriver att han utfört en egen utredning av mordet på Palme. Han pekar ut polisman Tell (nazist) som den som mördade Palme med Östlings vapen.

PG Näss dolde mordet på Palme och hindrade polisundersökningen och lurade stackars Hans Holmer och Ebbe Carlsson med sina CIA-inspirerade falskspår.

Berättar i stora drag sitt livs historia med flertalet resor runt världen. Imponerade samling av uppdrag och arbetsuppgifter.

Denna texten verkar vara klar och redig. Trovärdighet?
Följer samma mönster:
Peka åt sk nazister och norrmalmpoliser.

Sid 18
Balmages ger alibi åt Anders Larsson.
De talade i telefon.
Anders Larsson blev utesluten ur WACL 1984
Senast redigerad av Gothus 2020-09-22 kl. 18:27.
Citera
2020-09-22, 18:32
Medlem
Är det någon som sett några indikationer på någon sorts kuppförsvarsövning den 28 feb 1986 eller ska man utgå från att det är en skröna?
Citera
2020-09-22, 18:59
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som sett några indikationer på någon sorts kuppförsvarsövning den 28 feb 1986 eller ska man utgå från att det är en skröna?

Talar för gör att de kunnat skapa unika förutsättningar som möjliggjort MOP. Hade också kunnat förklara "laggandet" på LAC, exempelvis Ulf Helins märkliga förvirring rörande huruvida det faktiskt skett ett mord. Hade kunnat förklara svårigheterna/oviljan att utreda walkie/talkie-männen, exempelvis det "stopp" som PG Näss beskrev.

Kan förklara vittnesmålen från Klarabergsgatan samt walkie/talkie-iakttagelserna i Gamla Stan där ingen knarkspaning pågick. Attentatsövningen mot ÖB -85 liknar MOP och flera av de inblandade kom att bli centralfigurer efter mordet. Man kan notera en hög aktivitet kring CG Östling under kvällen och en taxichaufför hävdar sig t.o.m ha hämtat honom i området.

Talar emot gör att det fortfarande inte finns en ordentlig källa på det, bara rykten. MUST nekar i skrivelser till PU. Övningen, som den beskrivs, bör ha varit förhållandevis omfattande och även känd även utanför deltagarna. En whistle-blower till exempelvis Borgnäs eller Wall hade kunnat finnas, framförallt hos de icke-invigda deltagare som i så fall blev utnyttjade. Samtidigt tror jag personligen att om MOP uppklaras kommer man förvånas över hur många som klarat att vara tysta. Svenskar är bra på detta.

Kjell Fernberg som hör kodad radiotrafik i området före mordet tolkar det som civilspanare. Det kan vara så att en övning är att gå över ån efter vatten. Det räcker med de man vet var i området, utan att behöva dra in hypotetiska militärförband. För mig är en övning i nuläget en riktigt bra teori - men en teori.
Senast redigerad av H24 2020-09-22 kl. 19:08.
Citera
2020-09-22, 19:25
Medlem
Basfaktas avatar
I mina gamla anteckningar hittade jag följande:

1.
Tre gånger innan mordet, men ingen gång efter, har ett vittne på tunnelbanan sett tre män kliva på i samma vagn om morgnarna vid Gamla Stan. Alla hade läderrockar. Två av dem såg mycket "osvenska" ut och hade svarta rockar. Den tredje var 190 cm, blond och mycket kraftig. Näsan var knäckt och tillplattad som på en boxare. Han hade ett runt ansikte, sönderslagna ögonbryn och liknade den förre boxnings-världsmästaren Jack Dempsey. Den blonde hade en grön läderkappa. Vid ett tillfälle växlade de tre männen några ord med varandra på ett språk som vittnet trodde var tyska.

2.
Cirka klockan 18.00 mordkvällen såg en konsthandlare två män som stod på Västerlånggatan några meter från Palmes bostad och tittade mot bostaden.

En av männen var "jättestor", hade ”en blick som hos en boxare som kan mörda” och rakt ljust hår och ljusblå ögon. Den andre mannen var huvudet kortare än den långe blonde mannen och hade mörkt hår. Båda männen bar stora svarta skinnjackor som räckte en bit nedanför höften.

Jackorna var av en äldre modell som man inte ser i Sverige nuförtiden, förklarade konsthandlaren som i vittnesögonblicket funderade över hur säkerhetspolisen kunde anställa personer som såg så skrämmande ut.

Konsthandlaren bedömde senare, när han insett att de båda männen inte var livvakter, att den kortare mörkhårige mannen kan vara samme man som polisen eftersökte med den s k Fantombilden på mördaren. Han menade dock att Fantombilden inte gav en korrekt bild av mannen – varken den raka näsan, den smala munnen, håret eller de insjunkna kinderna överensstämde med utseendet på mannen på Västerlånggatan.

Den man som konsthandlaren såg hade mörkt vågigt bakåtkammat hår, en normal mun, rundare kinder och en bredare näsa. Han ”såg bättre ut i verkligheten” än på Fantombilden. Konsthandlarens beskrivning av den mörkhårige mannens utseende bör jämföras med den beskrivning som lämnas av den 35-åriga kvinna som tre dagar före mordet registrerat en man med ”iskall blick” i Gamla stan, i en gränd 30 meter från paret Palmes bostad:

Han är mycket snyggare än han ser ut på bilden. Han har inte så grov näsrygg och inte så hopsjunkna kinder. Han har en vanlig snygg mun, inte så hopknipen. Håret var mörkt, mer bakåtkammat och smålockigt.

Har inte hittat några källor men det kan vara medieuppgifter. Någon som känner igen detta? Kan också ha redovisats här i tråden.
Citera
2020-09-22, 20:35
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Nej det gör han inte.
Va sne jag blir, texten är klippt, antagligen för lång, nytt försök senare
Citera
2020-09-22, 20:46
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
I mina gamla anteckningar hittade jag följande:

1.
Tre gånger innan mordet, men ingen gång efter, har ett vittne på tunnelbanan sett tre män kliva på i samma vagn om morgnarna vid Gamla Stan. Alla hade läderrockar. Två av dem såg mycket "osvenska" ut och hade svarta rockar. Den tredje var 190 cm, blond och mycket kraftig. Näsan var knäckt och tillplattad som på en boxare. Han hade ett runt ansikte, sönderslagna ögonbryn och liknade den förre boxnings-världsmästaren Jack Dempsey. Den blonde hade en grön läderkappa. Vid ett tillfälle växlade de tre männen några ord med varandra på ett språk som vittnet trodde var tyska.

2.
Cirka klockan 18.00 mordkvällen såg en konsthandlare två män som stod på Västerlånggatan några meter från Palmes bostad och tittade mot bostaden.

En av männen var "jättestor", hade ”en blick som hos en boxare som kan mörda” och rakt ljust hår och ljusblå ögon. Den andre mannen var huvudet kortare än den långe blonde mannen och hade mörkt hår. Båda männen bar stora svarta skinnjackor som räckte en bit nedanför höften.

Jackorna var av en äldre modell som man inte ser i Sverige nuförtiden, förklarade konsthandlaren som i vittnesögonblicket funderade över hur säkerhetspolisen kunde anställa personer som såg så skrämmande ut.

Konsthandlaren bedömde senare, när han insett att de båda männen inte var livvakter, att den kortare mörkhårige mannen kan vara samme man som polisen eftersökte med den s k Fantombilden på mördaren. Han menade dock att Fantombilden inte gav en korrekt bild av mannen – varken den raka näsan, den smala munnen, håret eller de insjunkna kinderna överensstämde med utseendet på mannen på Västerlånggatan.

Den man som konsthandlaren såg hade mörkt vågigt bakåtkammat hår, en normal mun, rundare kinder och en bredare näsa. Han ”såg bättre ut i verkligheten” än på Fantombilden. Konsthandlarens beskrivning av den mörkhårige mannens utseende bör jämföras med den beskrivning som lämnas av den 35-åriga kvinna som tre dagar före mordet registrerat en man med ”iskall blick” i Gamla stan, i en gränd 30 meter från paret Palmes bostad:

Han är mycket snyggare än han ser ut på bilden. Han har inte så grov näsrygg och inte så hopsjunkna kinder. Han har en vanlig snygg mun, inte så hopknipen. Håret var mörkt, mer bakåtkammat och smålockigt.

Har inte hittat några källor men det kan vara medieuppgifter. Någon som känner igen detta? Kan också ha redovisats här i tråden.
Här är jätten imho
https://alchetron.com/cdn/patrick-haemers-75a86dd6-9dc3-4e0c-bc61-6a6d9b0b84b-resize-750.png
Citera
2020-09-22, 20:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Här är jätten imho
https://alchetron.com/cdn/patrick-haemers-75a86dd6-9dc3-4e0c-bc61-6a6d9b0b84b-resize-750.png

Ha ha, ja den har man studerat några gånger. Ett livligt gäng. Talade flamländska. Länk till Sverige är Armfelt.

Haemers vita Mercedes hade varit i Sverige 1986. Stoppades av tullen i Oslo på hösten.

Etc.
Senast redigerad av Basfakta 2020-09-22 kl. 20:55.
Citera
2020-09-22, 21:10
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Va sne jag blir, texten är klippt, antagligen för lång, nytt försök senare
Pröva detta
https://drive.google.com/file/d/1s92KjKLv4DyrXWktEvFeC8x2QZG4RhJa/view?usp=drivesdk
Eller
https://drive.google.com/file/d/1s92KjKLv4DyrXWktEvFeC8x2QZG4RhJa/view?usp=drivesdk
Citera
2020-09-22, 21:14
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ha ha, ja den har man studerat några gånger. Ett livligt gäng. Talade flamländska. Länk till Sverige är Armfelt.

Haemers vita Mercedes hade varit i Sverige 1986. Stoppades av tullen i Oslo på hösten.

Etc.
Livliga pojkar jajamän, ouppklarade väktar- rånet i Malmö var nog patrick som hade slut på väl tilltagen cocke-kassa
Åsså har vi den utbrända röda golfen en signatur
Sen erkände en av dem palmemordet i våras, på resa har ej länken men skrivit om det i tråden tidigare
Senast redigerad av heheho 2020-09-22 kl. 21:20.
Citera
2020-09-22, 21:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Livliga pojkar jajamän, ouppklarade väktar- rånet i Malmö var nog patrick som hade slut på väl tilltagen cocke-kassa
Åsså har vi den utbrända röda golfen en signatur
Sen erkände en av dem palmemordet i våras, på resa har ej länken men skrivit om det i tråden tidigare

Att en av dem erkänt Palmemordet visste jag inte. Vem av dem var det? Sa han nåt mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in