Den förste som öppet i media, som jag hittar alltså, framförde tanken på SE som misstänkt gärningsman är Olle Minell. Det var
1991.
http://proletaren.se/artikel/finns-helt-klart-fortfarande-saker-att-utreda
''I Thomas Petterssons reportage i Filter hänvisas till Olle Minells artiklar i Proletären, där Olle Minell redan för 27 år sedan ifrågasatte Skandiamannens uppgifter och skrev om kopplingarna till den hemliga Stay behind-rörelsen i Skandiahuset.
Men om Palmegruppen ska komma någonstans så kan de inte närma sig Skandiamannen utifrån en ny teori om en ensam mördare, utan de måste göra det utifrån att han ingår i en komplott.
Olle Minell träffade och intervjuade Stig Engström för Proletären
1989. Minnena från det mötet gör att Olle Minell tvivlar på att han skulle vara mördaren.
– Jag träffade Stig i en och en halv timme och jag säger ungefär som Leif GW Persson, det är fel gubbe.
Till nästföljande nummer av Proletären intervjuade Olle Minell säkerhetsmannen Häggström.
”Två gånger efter de här förhören i juni 1986 har jag aktivt försökt få Palmeutredningen att intressera sig för Skandiamannen. Men jag har inte fått någon respons, de bryr sig inte om det. Det är inte intressant – jag ska säga dig en sak, jag har varit inom kåren och hade jag haft hand om mordutredningen i jakten efter Olof Palmes mördare så hade det här varit uppklarat nu.”
Här har vi troligen ursprunget till Guldspanevinnarens intresse för SE. Och Jallais koncept i sin bok 2011.
Ingen av Jalli, Inga-Britt Ahlenius, Thomas Pettersson, Olle Minell eller Krister Petersson kunde koppla ihop SE med SB. Där alla insåg svårigheten att peka ut Stig som ensamagerande gärningsman.
Det innebar för TP att han måste använda en annan taktik. Han måste få ut sekretessbelagt material från PU. Vilket han försöker med via Edqvist, DA och KP. Han måste också placera honom utanför Grand. Vilket innebar att han måste pressa väktare A-L Gahn. Eftersom hon anger att SE återkom till Skandia 20,10. Alltså hittar TP på en historia som han senare tvingar andra att intyga. Smutsigt.
http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/skandia-vittne-1-gahn-anna-lisa.html
Krister Peterssons och PUs utredande och insatser i att peka ut SE är skralt. En provskjutning av ett vapen. DNA-analys av ett brev. En uppmaning till exfrun Margareta att berätta allt hon vet eftersom man ändå ska hänga ut Stig som gärningsman. Research av SB och en förfrågan till Säpo om det pågick någon form av övning mordkvällen. Plus Peterssons lapsus på pressträffen. Det går inte att utesluta att SE ingick i en konspiration.
Resten fick man av TP. Och därmed indirekt av Lars Larsson. Och det går att se att KP/PU på ett tidigt stadium bestämde sig för Engström. Där just TP anger juli 2017 som den tidpunkten han första gången fick ut sekretessbelagt material. Vilket han inte skulle fått om inte intresset låg på just honom redan då.
Jag tycker att man ganska klart kan se hur det har gått till när KP pekar ut SE. När man lägger ihop det med det som jag redovisat tidigare. Nu återstår det att bevisa att KP/PU verkligen lämnade ut sekretessbelagda handlingar till en privatperson. Och att bevisa att KP/PU verkligen intimt samarbetade med en privatperson. Som Thomas Pettersson öppet hävdar.