2020-07-17, 13:42
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Enligt Sowell finns det idag väldigt få "renrasiga" indianer i USA, men aldrig någonsin så många som identifierar sig som indian, väsentligt fler än innan européerna kom till USA. Vem vet, den svenska identiteten kanske blir som starkast när "svensken" inte längre finns?
Intressant, vi har ju samma fenomen även här med alla som bara kan hitta minsta spår av same i släkten för att kunna gå all in i sin nya identitet med namnbyte och allt.

Sannolikt gäller det även med andra minoriteter att majoritetssvenskar gärna vill kunna hävda sig vara något annat än majoritet, för några decennier sedan var det tvärtom men det beror ju på att exempelvis samer (eller lappar som äkta samer säger) idag har högre status än en vanlig svensk och har blivit eftersträvansvärt att vara.

Din fråga om svenskens identitet som framtida minoritet beror ju helt på vilken status en sådan identitet skulle ha.

Själv finner jag det helt osannolikt att några andra folkslag skulle se upp till medlemmar av en annan folkgrupp, sånt håller bara västerlänningar på med, det spelar ingen roll vilken självbild man har om alla andra föraktar en. Svensken kommer att ha låg status i Suedistan
Citera
2020-07-17, 13:53
Medlem
Citat:
Enligt Sowell finns det idag väldigt få "renrasiga" indianer i USA, men aldrig någonsin så många som identifierar sig som indian, väsentligt fler än innan européerna kom till USA. Vem vet, den svenska identiteten kanske blir som starkast när "svensken" inte längre finns?

Kan inte låta bli att dela den här karamellen apropå det ökande antalet indianer: Antonie Grahamsdaughter, en kanadensisk konstnär, identifierar sig som indian och ättling till en hövding som råkar pryda en svensk glass. Så nu är hon ett offer.

Citat:
Nu kritiseras Triumfglassen ”Sitting Bull”. Debattören Antonie Grahamsdaughter som själv tillhör den nordamerikanska ursprungsbefolkningen anser att glassen kränker och förlöjligar hennes befolkning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...et-ar-skamligt

Glassbolaget vek sig direkt, så nu kan Antonie fira med en hövding.
Citera
2020-07-17, 14:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Själv finner jag det helt osannolikt att några andra folkslag skulle se upp till medlemmar av en annan folkgrupp, sånt håller bara västerlänningar på med, det spelar ingen roll vilken självbild man har om alla andra föraktar en. Svensken kommer att ha låg status i Suedistan.
Så var det dags igen.
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du har åtminstone delvis rätt, även om en framtid med Malcolm-kloner på flera nivåer känns - dystopisk.

Grejen är att identitär konflikt inte är avhängig av utseende. Om alla ser likadana ut, blir det bara andra markörer som skiljer ingrupper åt. I Mellanöstern får du huvudet avskuret om du tillhör fel religion - liksom religions- och klasskrig i Europa inte var mindre grymma om alla såg likadana ut. Om något skapas en högre grad av misstänksamhet om vem som är vän och fiende om det inte är trovärdigt att personen i min uniform inte bara försöker luras. Det är därför etniska kläder, seder, gester och språk hålls så dyrbara - de hänger samman med överlevnadsstrategier i en multietnisk kontext. I brist på annat har man tillgripit kroppsstympning eller tatueringar för att veta vilken främling som tillhör den egna utökade ingruppen.

"Rasism" är en historiskt ovanlig lyx att kunna se skillnad mellan vän och fiende - inte en inherent högre grad av fiendskap. Det normala har varit att göter och svear, araber och hebréer inte kan se tillförlitlig skillnad på vem som tillhör, vilket inte gjorde den existentiella kampen för överlevnad mysigare.

Svaret på om Malcolm X är svensk eller inte är alltså felställd. Frågan är om han är att lita på eller inte. Ingen tillhör ovillkorligt någon ingrupp. Hussvenskar eller fellow-svenskar hör inte till den gemenskap de motverkar.

Det man kan säga att det finns en paradox som innebär att den som kräver att få tillhöra utan bevis, definitivt inte tillhör. Detta innebär ju en kollektivt sänkt gard, vilket ingen lojal ingruppsmedlem kan önska.

En annan sak är att det finns en helt oproblematisk insikt att Elisabeth Warren är mindre native american än någon som ser annorlunda ut och bättre passar in i en fenotypisk mall, arketyp, schablon. Att man är mindre svart i hudnyans gör att man kanske måste bete sig mer "normsvart" för att signalera sin tillhörighet. Och att det fortfarande finns de där mallarna och skalorna, efter hundratals år av sammanblandning.

Detsamma kommer gälla svenskar. Det kommer aldrig en tid då någon inte kan "se" mer eller mindre svensk ut och den som avviker från mallen inte måste kompensera. Malcolm-klonerna kommer veta om att de inte ser svenska ut och bör vara OK med det. Detta är inget inomsvenskt konstigt utan allmänmänskligt normalt. Kritisera denna norm, fine - men gör det då på rätt, allmän nivå. Annars är du en objektiv rasist som kräver att ingruppsbeteende ska skilja sig åt beroende på hudfärg.
En positiv syn på rasism = att stärka sig själv och sitt folk på bekostnad av andra. Där spelar utseendet en avgörande roll, precis som du skriver.

Det är från utseendemässiga skillnader som den avvaktande attityd till främlingar utgår, som ligger till grund för den positiva rasismen.
Jag tror inte att detta är något som evolutionen rår på — definitivt inte på bara några generationer. Det är inte "modernt" eller "upplyst" att inta en avväpnande position gentemot främmande människor och folk, vilket aningen paradoxalt tycks ha varit normen i vårt land sedan länge.
Den svenska gästfriheten påbjöd att din dörr är öppen för alla, utom den som kommer i ofred. Det betydde troligen inte att alla dessa gäster var ditt folk, och de folk man "hälsade på oss" behövde man ju inte precis behandla humant.

Om någon kommer hit och beter sig förtjänar denna gäst respekt, som främling. Alla andra som hänger här hos oss — not so much.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-07-17 kl. 14:32.
Citera
2020-07-17, 15:48
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Så var det dags igen.
Nu avslutade du med en smiley så jag vet inte om du räknar in mig till dysterkvistarna men för att klargöra, vi ska inte göra oss några illusioner om att främmande ockupanter någonsin kommer att sätta oss på en piedestal.

Desto viktigare alltså att aldrig försätta oss i den situationen, det kommer aldrig att bli något Suedistan.
Citera
2020-07-17, 15:56
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det blir ju lätt så, att det haltar betänkligt när man försöker härföra de ekonomiska skadorna till coviden. Som du säger så är coviden ett svepskäl; ekonomin är skuldmättad, globalt. Både hos oss i Sverige, och i EU och i USA. Konsumtionen räcker inte för att upprätthålla det monetära systemet.

För stor del av pengarna går alltså tillbaka till bankerna i form av räntekostnader för tidigare lån, vars räntekostnad nu har skapat ett ränteberg. Pengar är skuld, och systemet för skapande av pengar tar inte med kostnaden för ränta. Vi löser igenting genom att skuldsätta mer. Ränteberget kommer att fortsätta växa - även om lån och bidragstransfereringar används för att dopa systemet.

Grundproblemet kvarstår. Skuldmättnad. Efterfrågeminskning. Och denna efterfrågeminskning beror på att bankerna ska ha tillbaka sina räntekostnader så att pengar försvinner ur realekonomin in i banknerna som gör rekordvinster, till historiskt låg ränta.

Så visst är det som du säger. Ord och inga visor. EUs svanesång närmar sig. EU kanske hinner självfinansiera sin fond, om dom hinner införa samma noll-ränte-system som USA har som longbow4y pratade om häromdagen.

Men bygger man en fond med pengar som utgörs av privat kontrollerad räntebelastad skuld så kommer det att gå åt helvete med besked.

Aha! Internationell beskattningsrätt i EU alltså. Inte ens socialdemokraterna och Löfvén kan väl vara så inihelvete dum att man går med på ett avtal med internationell beskattningsrätt? Visst är Sverige det mest globalistiska landet i mångt och mycket och dom som bestämmer vill ha det så. Återstår då för våra politiker att dyrka Merkel, Macron, Trudeau, Clinton, Obama och Soros. Men nån jävla måtta får det vara.

Man kan dra sig till minnes om den där debatten mellan Alexander Bard och Gustav Kasselstrand, där Gustav förespråkar "Swexit" för vi ska inte ha en federal stat i Europa. Tillochmed imperialistkramaren Alexander förespråkar en "Swexit" när internationell beskattningsrätt kom på tal.

Konstgjord andning medelst omfördelning av skatter. Coronaliket EU.

Bra inlägg! Ett komplement till det jag tidigare refererade om Noam Chomsky som redan under tidigt 90-tal förutspådde en ökad agendadriven journalistik med aktivism av identitetspolitiska aktörer för att skydda ekonomiska intressen åt globala företag och stater. Hans förslag då var att börja med att bojkotta Hollywood.
Citera
2020-07-17, 16:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Nu avslutade du med en smiley så jag vet inte om du räknar in mig till dysterkvistarna men för att klargöra, vi ska inte göra oss några illusioner om att främmande ockupanter någonsin kommer att sätta oss på en piedestal.

Desto viktigare alltså att aldrig försätta oss i den situationen, det kommer aldrig att bli något Suedistan.
Med tanke på ordvalen (Suedistan!) hade jag väntat mig ett Sverige kommer-scenario i värsta/bästa I&I-stil — fanatiska mussar halshugger hundratals svenskar på öppen gata varje vecka, fanatiska mussar våldtar alla svenska tjejer som förtjänar att våldtas, osv.

Nejdå. Jag skojade. Pga. formuleringen.
Citera
2020-07-17, 18:44
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSnorre
Snubblade över ett samtal mellan Aron Flam och skaparen av mediakanalen "Hur kan vi?" Navid Modiri.

https://www.hurkanvi.se/faq/

Det svenska samtalsklimatet mår uruselt.
https://youtu.be/G19b3sXY8bY

Den där afghanen Navid är inte någon vän av svenskarna iaf, en femtekollonare enligt min uppfattning. Han tror sig vara nåt form av språkrör mellan svenskar och invandrare för att han uppenbarligen tror sig besitta omfattande kunskap om den svenska folksjälen, vilket han inte gör. Han har bara träffat den typen av svenskar som fjäskar och viker sig dubbel när de träffar en invandrare, sådär som många svenskar gör. Därav hans uppfattning av svenskarna som allmänt naiva när de egentligen bara gör sig till för att inte skapa dålig stämning. Tyvärr får många invandrare denna syn på svenskar av samma anledning. Det är samma princip som att om man har ett killgäng som sitter och dricker öl och plötligt kastar in en tjej runt bordet så kommer atmosfären förändras och killarna uppträda och prata annorlunda, och tjejen får sin uppfattning om dessa utifrån denna icke-autentiska, tillrättalagda atmosfär. Samma sak om du sätter en invadrare runt ett bord med svenskar så kommer atmosfären att förändras och invandraren få sin bild av dessa utifrån denna ”nidbild”.

Han hade ju inga problem att skriva sarkastiska saker på Twitter om bilden på svenska fotbollssupportrar som stod och vaktade Linnéstatyn. Skulle Linnéstatyn rivas av ett gäng invandrare så skulle han enbart se det som ett perfekt ”material” att bygga ett ytterligare avsnitt av sin poddserie på, och tjäna pengar på det.
Citera
2020-07-17, 19:50
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det finns ju oräkneliga artiklar, inslag, reportage, ledare och så vidare som handlar om olika problem som hänger ihop med invandringen. Det kan ju ses som en slags kritik.

Inte i överflöd men jag hör vad du säger. Däremot är den inte konkret nog oftast eller så lever den inte efter den riktiga sanningen som oftast är rätt jobbig att skriva om.
Citera
2020-07-17, 19:51
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Trådens diskussion om att "gräva där du står" och påverka handlar alltså inte om att "trigga" någon utveckling, utan att kreera en ideologisk "överbyggnad" till något som en dag bara plötsligt finns där hos tillräckligt många svenskar: En självklar identitet, på förekommen anledning (smittspridning). Först finns identiteten, grundat i verkligheten, sedan den ideologiska överbyggnaden för den. Någon ideologi som redan finns nära till hands. Människor handlar först, och skaffar sig anledningar till sitt handlande i efterhand.
[...]
Framtidens svensk kommer att ha en stark känsla för sin svenskhet och kräva regress för gamla (dvs samtida för oss) orättvisor. och han kommer att se ut som Keyune.
Intressant, och jag tror uppriktigt sagt att du har "rätt" i det du skriver — jag ser det i så fall som en repris på den konsolideringsprocess som framväxten av en nationell identitet inneburit historiskt (från 1400-/1500-talen, någon gång).
Hur gick det till första gången, under loppet av ett antal sekler? Ett yttre tryck har spelat in. Dansk nationalism tvingade fram en svensk motsvarighet. Den svenska överheten gjorde också sitt bästa för att göra svenskar av våra förfäder. I dag är det tvärtom.

Kan oroligheterna som uppstår i mötet med främmande kulturer i dagens Sverige få en liknande effekt på vår nationalkänsla? Jag vill tro att många i tråden hävdar exakt det.

Jag tänkte annars att man kunde starta ett par hundra fakekonton på Instagram och bara posta bilder på svenska män och kvinnor som ler tillsammans vid matbord prydda med svenska bordsflaggor.
Citera
2020-07-17, 21:56
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
"Rasism" är en historiskt ovanlig lyx att kunna se skillnad mellan vän och fiende - inte en inherent högre grad av fiendskap. Det normala har varit att göter och svear, araber och hebréer inte kan se tillförlitlig skillnad på vem som tillhör, vilket inte gjorde den existentiella kampen för överlevnad mysigare.

Svaret på om Malcolm X är svensk eller inte är alltså felställd. Frågan är om han är att lita på eller inte. Ingen tillhör ovillkorligt någon ingrupp. Hussvenskar eller fellow-svenskar hör inte till den gemenskap de motverkar.

Amen. Historiskt har det krävt betydligt subtilare tecken och signaler än hudfärg för att skilja hög- från lågriskfrämlingar.

Citat:
Det man kan säga att det finns en paradox som innebär att den som kräver att få tillhöra utan bevis, definitivt inte tillhör. Detta innebär ju en kollektivt sänkt gard, vilket ingen lojal ingruppsmedlem kan önska.

En väldigt bra beskrivning av hur det utvidgade kollektiva immunförsvaret mot smittor och parasiter måste fungera. Och vilken argumentationsvektor för attack som används för att försvaga det. Fear, uncertainty and doubt.

Citat:
Detsamma kommer gälla svenskar. Det kommer aldrig en tid då någon inte kan "se" mer eller mindre svensk ut och den som avviker från mallen inte måste kompensera. Malcolm-klonerna kommer veta om att de inte ser svenska ut och bör vara OK med det. Detta är inget inomsvenskt konstigt utan allmänmänskligt normalt. Kritisera denna norm, fine - men gör det då på rätt, allmän nivå. Annars är du en objektiv rasist som kräver att ingruppsbeteende ska skilja sig åt beroende på hudfärg.

Man kan säga att det varit ett gefundenes Fressen för de mångkulturellt sinnade att de subtilare tecknen och symbolerna för när garden skall höjas och sänkas i vår tid urartat till den ganska vulgära och med bred pensel målade hudfärgen. Memet "rasism!" har gett de gränslösa liberalerna onödigt stor eldkraft, och "rasist" har blivit en halmgubbe i deras mediakrig mot det utvidgade immunförsvaret. I Amerika på 1500-talet var förstås hudfärgen synnerligen relevant som signal för det utvidgade immunförsvaret, men frågan är om det egentligen är den viktigaste enskilda faktorn i Sverige idag? Eller imorgon, som ju per definition inte är som idag, bara oklart i vilket avseende.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-07-17 kl. 22:53.
Citera
2020-07-17, 22:14
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, det OCH att en stor del av mediakriget utspelar sig på plattformar som Facebook och Twitter. Deras format gör att grupper som #jagärhär och härskartekniker kan dominera och trycka ner sakliga diskussioner.

PK-aktörerna klarar INTE den typ av diskussioner som finns här på Flashback med ämnesstyrda trådar och krav på att hålla sig till ämnet. PK-retoriken bygger till stor del just på sådant som räknas som trams och OT på Flashback.
Sen jag insåg att PK handlar om att markera att man har råd att köpa sig fri från mångkulturen förstår jag inte längre poängen med mediakriget. Andra människors statusmarkörer är ju inget man egentligen kan vinna eller förlora över. Ju mer man pekar på integrationsproblem, desto mer bekräftar man att människor som sluppit bli berikade är högstatuspersoner.

Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Sverige är ett exportberoende land och länder som får bidragen (och som redan är stora årliga nettomottagare genom budgeten) måste kunna fortsätta köpa svenska produkter annars råkar Sverige mycket illa ut, är den stående förklaringen från liberalerna och gränsöverskridarna.

Vi ser EU:s svanesång. Det är ohållbart i längden att inte lika rika länder skall få pengar för att köpa från rikare i unionen. Det kan gå så, och är redan på väg, att förment rika länder faller ned i kronisk fattigdom när de litet mindre rika ändå inte köper varor av landet de fått pengar från eftersom alla ekonomiska system som drivs av ökande bidrag fallerar till slut liksom de som pumpas på pengar för att hålla det dödsdömda systemet under armarna.
Merkels och Macrons hemsydda väv är ett falsk svepskäl under pandemins täckmantel för att lappa och laga i en fallerande union.

Storbritannien var, trots alla sina inneboende fel som de i sin ogripbara liberalism brottas med, en föregångare i den största av alla frågor i Europa.
Euron är ett gigantiskt misstag. Det är som ett exempel en omöjlighet i längden att ha samma valuta i två länder som Tyskland och Grekland.

Två välmående och exporterande länder som Schweiz och Norge kan sitta och titta på och dra en lättnadens suck att de inte gick in i unionen.
Du missar poängen med euron, nämligen att arbetsskygga sydeuropeer som bor hemma hos mamma och går i tidig pension sänker värdet på valutan så att fabrikerna i Nordeuropa kan exportera billigt.

Under napoleonkrigen var det "alla mot Frankrike" och under världskrigen "alla mot Tyskland". Kol- och stålunionen garanterar att Frankrike och Tyskland står på samma sida i nästa storkrig. Bidragsregnet till Syd- och Östeuropa handlar om att muta dem så de följer Frankrikes och Tysklands utrikespolitik.
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Roland Poirier Martinsson var, eller är Sveriges enda konservativa filosof. Bor i Austin Texas och blir publicerad i SvD och Aftonbladet. Idag skriver han i den senare publikationen att vita amerikaner bör betala ”reparations” till svarta amerikaner för slaveriet.
Påminner om dagens sommarpratare Kjell A. Nordström och Alliansen 2006 som kom med vettig kritik mot DDR-Sverige men som ter sig som gamla mumier idag.
Citera
2020-07-17, 22:46
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kan oroligheterna som uppstår i mötet med främmande kulturer i dagens Sverige få en liknande effekt på vår nationalkänsla? Jag vill tro att många i tråden hävdar exakt det.

Nu spekulerar jag lite i det följande och är lite vag i de konkreta exemplen och oklar i slutledningarna, men jag tror inte oroligheterna som sådana verkar en svensk identitet, mer än möjligen hos dem som har oturen att direkt beröras av dem.

Nej, det är i maggropen inför diffusa obehag och hot som identiteter tar form. Jag tror att det är som i Geijers dikt där han skriver "stugan (blev) mig trång". Svensken har varit van vid att röra sig fritt, att ha "allmänningar" i form av promenadstråk i närheten, att för det mesta kunna röra sig utan att trängas, kunnat räkna med att om barnen bara sköter sig kommer de att hitta ett arbete och någonstans att bo och klara sig bra i livet. Kunnat hålla axlarna sänkta och garden låg i det dagliga livet.

När nu "svensken" måste beakta tid och plats för var det är säkert eller "lågstressigt" att röra sig, får se tidigare "allmänningar" i de större städerna bebyggda eller åtminstone designade/planerade/övervakade/alltid myllrande, får uppleva trängsel i kollektivtrafiken och på gatorna som en regel, inte bara i rusningstid, undrar över var de skall bo "när de blir stora" (och "de stora" undrar över hur deras barn och barnbarn skall hitta någonstans att bo), då tror jag känslan av att "det är trångt" breder ut sig. Eller, det har den redan gjort.

Maggropskänslan av att "det är trångt" och det dagliga stresspåslaget kan bedövas bort med droger och yoga. Men till slut omvandlas den till ett behov av identitet. Då är identiteten som "svensk" näraliggande eftersom minnet ännu lever kvar hur Sverige en gång var för ännu några årtionden sedan.

Att det minnet inte alltid är historiskt korrekt och att antagligen de kommande identitetsmedvetna inte kommer att vilja erkänna sin likhet i sak med tidigare identitetsförkämpar är en annan sak. Gör Sverige svenskt igen i innehållet, men absolut inte BSS, de var ju nazister, det vet ju alla!
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-07-17 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in