Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Kan oroligheterna som uppstår i mötet med främmande kulturer i dagens Sverige få en liknande effekt på vår nationalkänsla? Jag vill tro att många i tråden hävdar exakt det.
Nu spekulerar jag lite i det följande och är lite vag i de konkreta exemplen och oklar i slutledningarna, men jag tror inte oroligheterna som sådana verkar en svensk identitet, mer än möjligen hos dem som har oturen att direkt beröras av dem.
Nej, det är i maggropen inför diffusa obehag och hot som identiteter tar form. Jag tror att det är som i Geijers dikt där han skriver "stugan (blev) mig trång". Svensken har varit van vid att röra sig fritt, att ha "allmänningar" i form av promenadstråk i närheten, att för det mesta kunna röra sig utan att trängas, kunnat räkna med att om barnen bara sköter sig kommer de att hitta ett arbete och någonstans att bo och klara sig bra i livet. Kunnat hålla axlarna sänkta och garden låg i det dagliga livet.
När nu "svensken" måste beakta tid och plats för var det är säkert eller "lågstressigt" att röra sig, får se tidigare "allmänningar" i de större städerna bebyggda eller åtminstone designade/planerade/övervakade/alltid myllrande, får uppleva trängsel i kollektivtrafiken och på gatorna som en regel, inte bara i rusningstid, undrar över var de skall bo "när de blir stora" (
och "de stora" undrar över hur deras barn och barnbarn skall hitta någonstans att bo), då tror jag känslan av att "det är trångt" breder ut sig. Eller, det har den redan gjort.
Maggropskänslan av att "det är trångt" och det dagliga stresspåslaget kan bedövas bort med droger och yoga. Men till slut omvandlas den till ett
behov av identitet. Då är identiteten som "svensk" näraliggande eftersom minnet ännu lever kvar hur Sverige en gång var för ännu några årtionden sedan.
Att det minnet inte alltid är historiskt korrekt och att antagligen de kommande identitetsmedvetna inte kommer att vilja erkänna sin likhet i sak med tidigare identitetsförkämpar är en annan sak. Gör Sverige svenskt igen i
innehållet, men absolut inte BSS, de var ju nazister, det vet ju alla!