2020-07-16, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Haha! Vad är det här med Flashback egentligen..?

(Fel)
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2020-07-16 kl. 19:04.
2020-07-16, 19:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Det kanske är på tiden att FI förnyar sina rekommendationer utifrån rådande marknadsläge.
Skulle snarare tro att FI kommer att slå sig för bröstet och säga att titta så stabil bostadsmarknaden varit trots att vi genomgått den värsta lågkonjunktur på mycket länge.
Detta visar, kommer FI säga, att våran reglering har varit precis den rätta.

Och när dom sagt kan dom inte ändra något.
2020-07-17, 08:58
Medlem
Trillskes avatar
Fachinerande utveckling detta ändå, nu när priserna går sidledes igen. Nominella priser har nu stått extremt stilla sedan 2016, och det gäller egentligen både klubbmedlemskap och ägda boenden även om de tagit lite olika vägar under åren. Förutom två tillfällen (den extrema kraschen 2017 och den något mindre extrema i April i år) under ganska låg volatilitet.

Att nominella priser står stilla under 4 år i en valuta som går riktigt dåligt innebär att värdet sjunker i en konsekvent riktigt snabb takt, men utan att det ger några större chockar i det lokala systemet.

Om vi tittar på hur diskussionerna gick just 2016 hade vi de clowner som trodde klubbmedlemskap i fastigheter var någon slags magisk tillgång som alltid skulle upp i pris, men samtidigt på andra sidan sådana som jag som ifrågasatte hur ekonomin skulle må av den oundvikliga sättningen. Nu 4 år senare har värdet gått ned rejält; Stockholm är inte alls längre lika högt prissatt som världens mer attraktiva städer - men det har skett under otroligt ordnade former.

I den pinsamt trasiga marknad detta är i stort, så är detta en fachinerande ljusglimt. Svensk ekonomi har inte gått så värst bra dessa 4 år, men heller inte katastrofalt dåligt.
Senast redigerad av Trillske 2020-07-17 kl. 09:00.
2020-07-17, 10:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Om vi tittar på hur diskussionerna gick just 2016 hade vi de clowner som trodde klubbmedlemskap i fastigheter var någon slags magisk tillgång som alltid skulle upp i pris, men samtidigt på andra sidan sådana som jag som ifrågasatte hur ekonomin skulle må av den oundvikliga sättningen. Nu 4 år senare har värdet gått ned rejält; Stockholm är inte alls längre lika högt prissatt som världens mer attraktiva städer - men det har skett under otroligt ordnade former.

I den pinsamt trasiga marknad detta är i stort, så är detta en fachinerande ljusglimt. Svensk ekonomi har inte gått så värst bra dessa 4 år, men heller inte katastrofalt dåligt.

Jag tror att du hallucinerar, jag kollade igenom en hel del inlägg från din valda tidsperiod och hittade inte ett ett inlägg från någon som skrev att det måste gå upp. Däremot en del som var säkra på att det var en bubbla. Det är för övrigt så det ser ut vilken tidsperiod man än kollar på.

Det här är några typiska inlägg som exempel från 2016 men de skulle kunnat vara från vilket år som helst sedan 2010 då tråden startade:

Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Nej ! inte halva Europas banker !!! Precis ALLIHOP kan/kommer ramla omkull förstatligas eller stängas medans politikerna trollar bort de flesta skulder genom att införa nya valutor med kopplingar till riktiga värden. Så illa är det ! Låt nu Svensson leva i sin bubbla och tro att deras lägenhet som de köpte för 5 år sedan nu är värd det dubbla.

Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Hur förbereder ni er för kraschen?
Typ vad ska man tänka på förutom att ha lån då

Ska man vara rädd för att svenska valutan kommer minska i värde, och kanske ha växlat en månadslön till USD eller något och ha hemma

Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Antar att UBS utspel postats här.
Vad har vi nu?
Ett stort antal extremt tunga bedömare som är eniga om att Sverige går mot en bostadskrasch.
Jag antar att det inte spelar någon roll för de belånade flashbackarna med skygglapparna på.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Alla som kom före november får fritt ta in bidragsparasiter till släktingar, miljöpartiets krav på att stödja uppgörelsen. Så det kan komma flera hundratusen som anhöriginvandrare.
En av anledningarna till att bostadsmarknaden kommer krascha, 2018 är det slut på statsbidrag för asylparasiterna till mottagarkommunerna. Då skatte och avgiftshöjningar över hela landet.
Kombinera det med börsras och lågkonjuntur.

The Perfect Storm är på väg.

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vi skulle kunna ha en hel massa olika saker. Det betyder dock inte att vi har det.

UBS skriver att vi fått högre priser pga sänkt ränta. Därför har vi en bubbla.

Ser du inte att logiken haltar?

Det är som att påstå att matpriserna är onaturligt höga eftersom jordens befolkning ökat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Helt irrelevanta, då bostäder skenar över hela landet pga det låga priset på krediter.

2020-07-17, 10:46
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag tror att du hallucinerar, jag kollade igenom en hel del inlägg från din valda tidsperiod och hittade inte ett ett inlägg från någon som skrev att det måste gå upp.
Till skillnad från dig har jag rätt bra koll vad som i stort hände i den här tråden 2016. Det är helt omöjligt att du skummat fram detta nu (för många inlägg), alltså har du sökt efter vad du vill hitta. Så grattis för att du hittade vad du vill hitta.

Och nej, det är oerhört stor skillnad på 2010 och 2016, både i verkligheten och i tråden. Före 2015 fanns i princip inga seriösa genomgångar kring varför situationen är dålig.

Det är återigen ett case av "se vad man vill se", så grattis till att lyckas se vad du vill se.

För att exemplifiera kan vi ta mig själv, och vad jag egentligen påstått i den här tråden. Har man en stor vilja och lika stor sprudlande fantasi kan man tex få för sig att jag länge gissat på nedgångar i priser. Sanningen är att jag gjort det under en enda period - 2016-2017. Jag var även aktiv i tråden 2015, dock med snack kring asymmetrisk belåning, faran med styrningen, eventuella konsekvenser av bostadskrach (därav reflektionen i mitt förra inlägg) osv.
2020-07-17, 11:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Till skillnad från dig har jag rätt bra koll vad som i stort hände i den här tråden 2016. Det är helt omöjligt att du skummat fram detta nu (för många inlägg), alltså har du sökt efter vad du vill hitta. Så grattis för att du hittade vad du vill hitta.

Tja om du inte tror de inläggen jag citerade från den tiden var representativa kan du ju alltid leta fram alla inlägg som styrker det du skrev, att det fanns de som var säkra på uppgång, varsågod!

Plockade fram några inlägg från 2018 också när det hade fallit och vi stod på botten, dvs. när det var ett mycket bra köpläge så här med facit i hand. Får se vad tråden trodde då:
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Nu ikväll 6138 objekt till salu i Stockholms län (6951 om man räknar med kommande försäljningar). I min egen kommun är vi i princip tillbaka till nivån i slutet på november.
De flesta objekten känner jag igen, det mesta blev alltså inte sålt och de finns faktiskt några objekt med bilder på blommande syrener kvar.... Men, under kommande försäljningar finns nya objekt.
Det var en snabbare och kraftigare utbudsökning än jag trodde, och det kommer nog att leda till fortsatt prispress.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Om du inte sitter i sjön:
Ta det lugnt och se hur marknaden utvecklar sig.

Det är stor möjlighet att det kommer ut en stor mängd billiga hyreslägenheter under 2018 på grund av troligtvis nya lagar:
Utredare föreslår skärpta regler mot handel med hyreskontrakt och oskäliga andrahandshyror
...
Utredaren konstaterar att andrahandshyrorna i stor utsträckning är för höga i hyreslagens mening. Därför föreslår utredaren att förstahandshyran i fortsättningen ska utgöra ett tak för andrahandshyran. Utredaren föreslår vidare att en hyresrätt ska vara förverkad om en hyresgäst vid uthyrning i andra hand tar ut en högre hyra än sin egen. Utredaren föreslår också att sanktionerna mot otillåten andrahandsuthyrning ska skärpas och att det ska kriminaliseras att otillåtet hyra ut en lägenhet i andra hand i vinningssyfte.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2019.
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/11/utredare-foreslar-skarpta-regler-mot-handel-med-hyreskontrakt-och-oskaliga-andrahandshyror/

OM lagen går igenom kommer många lämna sina hyreslägenheter redan under detta året för att inte riskera fängelse.

OM lagen kommer gå igenom kommer det GARANTERAT påverka bostadsmarknaden redan i år.
Dvs i höst kommer du se vartåt det lutar.

Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Kan så vara också trodde inte att det skulle explodera som det gjort med utbudet redan första veckan på det nya året, jag kan ha räknat lågt!

Ja jag såg sen att det var just villor i lite högre segmentet där sommarbilder var mer frekvent och därför tror jag inte att villor har klarat sig "bättre" utan är helt enkelt mer svårsålt men med folk som inte behöver "stressälja". Tror att villapriserna kommer komma ikapp och kanske gå förbi lägenheter i längden i tappat värde!

Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Under veckan har antalet prissänkta objekt återigen accelererat vilket är tydligt för oss som följer https://twitter.com/bobubbla/with_replies

Prissänkningarna är återigen uppe på över 5% i snitt vilket innebär att det försvinner minst 10-12% ur ekonomin på varje sådan affär.
Detta pga att ekonomin tidigare växt ca 7% på varje genomsnittlig bostadsaffär, denna "tillväxt" är nu bortblåst, hej sänkt BNP samt högre räntor.

Den som köper i spekulationssyfte i denna marknad kommer förlora pengar.
Köper man för att man måste bör man inse att risken för att du inte kommer få tillbaka pengarna på 5-10 år är överhängande.
Detta är inte heller bra för landets ekonomi eftersom folk kommer dra sig för att ta det där nya jobbet på annan ort såvida dom inte först kan få tag på en hyresrätt för att känna in sig i sitt nya liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Sökte på Sthlms län villor minst 10 miljoner: 8 sommar, 1 tidig höst, 1 sen höst / vinter.

Du har helt rätt! Dyra villor verkar vara mycket svårsålda. Dessutom kände jag igen flera av objekten från tidigare spaningar. Villasäljarna har inte gett upp på att få betalt som tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Jag skulle tippa med alla variabler om Sveriges framtid så är chansen mycket hög att de reala priserna nu kommer gå stadigt neråt under fortsatt framtid. (D.v.s ingen bortre horisont på nedgången).

Då framtidsutsikterna ser dåliga ut för landet så ser bostadsmarknaden lika dålig ut. Vi har en fördröjningseffekt som gör att det inte blommar ut fullt ännu då vi artificiellt håller uppe ekonomin ännu.

Men hav förtröstan, Svenska kronan kommer förmodligen också störtdyka när det enda vapnet som kommer finnas kvar är att trycka upp mer pengar för att fylla hålen som kommer uppstå.

Det kan dämpa nergången i Svenska kronor mätt men gör dig inget lyckligare när mjölken kostar 100:- litern och bränslet likaså för att konkretisera.
2020-07-17, 11:23
Medlem
longbow4ys avatar
Men hade jag fel i inlägget från 5 jan 2018?
....
Uppgången kom under andra halvåret 2019

Prisbilden:
http://www.bostadspriserna.nu/faces/index.xhtml?omraade=Stockholms%20kommun&typ=Bostad sr%C3%A4ttsl%C3%A4genhet&
2020-07-17, 12:45
Medlem
Furbo2020s avatar
Även om risken för en fastighetsbubbla är och har varit stor innebär det ju inte nödvändigtvis att den måste utlösas genom att människor helt plötsligt inte vill betala dessa höga belopp för sitt boende. Ofta är det något annat som utlöser bubbla, exempelvis en kinesisk kreditbubbla - ingen oberoende har koll på den kinesiska svarta kreditmarknaden som via skuggbanker beräknas vara minst lika stor som den officiella marknaden.

Kanske den kommersiella fastighetsmarknaden i Sverige kollapsar eftersom Corona skapat nya köpbeteenden? Helt klart verkar butiksytor och kontor inte vara något att satsa på i dessa dagar, särskilt inte genom hög belåning. Men det fungerar än så länge.
2020-07-17, 12:55
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men hade jag fel i inlägget från 5 jan 2018?
....
Uppgången kom under andra halvåret 2019

Prisbilden:
http://www.bostadspriserna.nu/faces/index.xhtml?omraade=Stockholms%20kommun&typ=Bostad sr%C3%A4ttsl%C3%A4genhet&

Jag citerade typiska inlägg som jag hittade från den tiden, jag letade inte speciellt efter de som hade uppenbart rätt eller fel.

Det slående är däremot just det att bubbelbabblare uttrycker sig regelmässigt väldigt tvärsäkert om att priserna ska dyka och absolut inte kan stiga. Sådana tvärsäkra uttalanden hittar man i princip aldrig från dem som tror på uppgång utan då är det mer återhållsamma uttalanden om att priserna ger låga boendekostnader och därför är rimliga.

Annat som är återkommande är just argumenten för att det skulle vara en prisbubbla, inte minst att räntorna kommer inte kan bli lägre och kommer stiga kan vi läsa under hela trådens livslängd sedan år 2010.
2020-07-17, 13:27
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Även om risken för en fastighetsbubbla är och har varit stor innebär det ju inte nödvändigtvis att den måste utlösas genom att människor helt plötsligt inte vill betala dessa höga belopp för sitt boende. Ofta är det något annat som utlöser bubbla, exempelvis en kinesisk kreditbubbla - ingen oberoende har koll på den kinesiska svarta kreditmarknaden som via skuggbanker beräknas vara minst lika stor som den officiella marknaden.

Kanske den kommersiella fastighetsmarknaden i Sverige kollapsar eftersom Corona skapat nya köpbeteenden? Helt klart verkar butiksytor och kontor inte vara något att satsa på i dessa dagar, särskilt inte genom hög belåning. Men det fungerar än så länge.

Svartas svanar finns. Och ingen kan förutsäga hur de påverkar marknaden.
Coronaepedimin verkar leda till ökad efterfrågan av bostäder med trädgård. Och dämpad efterfrågan av lägenheter. Men kommer det bestå?

Kommersiella fastigheter kanske ökar sitt krav på ytor istället då social distansering innebär glesare mellan skrivbord, matbord eller bland varuhyllorna? Vem vet nu?

Och hur kommer alla dessa stödpaket som nu lånas upp av regeringar och EU påverka räntan?
Kommer det bli inflation av dessa massiva kapitaltillskott eller blir det deflation på grund av ändrade köpbeteenden?
Vem vet?

Osäkerheten är stor och det i sin tur påverkar räntor och beteenden.

Är det nu dags att gå ur den svenska bostadsmarknaden och bosätta sig i något av EUs stödländer istället? Där lär priserna öka med alla dessa nya stöd.
2020-07-17, 15:44
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag citerade typiska inlägg som jag hittade från den tiden, jag letade inte speciellt efter de som hade uppenbart rätt eller fel.

Det slående är däremot just det att bubbelbabblare uttrycker sig regelmässigt väldigt tvärsäkert om att priserna ska dyka och absolut inte kan stiga. Sådana tvärsäkra uttalanden hittar man i princip aldrig från dem som tror på uppgång utan då är det mer återhållsamma uttalanden om att priserna ger låga boendekostnader och därför är rimliga.

Annat som är återkommande är just argumenten för att det skulle vara en prisbubbla, inte minst att räntorna kommer inte kan bli lägre och kommer stiga kan vi läsa under hela trådens livslängd sedan år 2010.

Dom fick ju sin krasch hösten 2017, priserna föll med 15% på ett par veckor, det om något är väl en krasch.

Men det räckte inte för foliehattarna, dom vägrade acceptera att dom väntat 7 år på endast 15% och började bråka om att bubblan kommer fortsätta ”pysa”. Och det har den väl gjort, dock pyser priserna uppåt, totalt härdsmälta hos foliehattarna nu.

Trots att det gått över 10 år sedan tråden startade så fortsätter de att skrika sig hesa över det nominella prisbeloppet för bostäder, nu KAN det inte bli högre, trots att kostnaden fortfarande är rejält mycket lägre för ägt än hyrt boende.
2020-07-17, 15:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Dom fick ju sin krasch hösten 2017, priserna föll med 15% på ett par veckor, det om något är väl en krasch.

Men det räckte inte för foliehattarna, dom vägrade acceptera att dom väntat 7 år på endast 15% och började bråka om att bubblan kommer fortsätta ”pysa”. Och det har den väl gjort, dock pyser priserna uppåt, totalt härdsmälta hos foliehattarna nu.

Trots att det gått över 10 år sedan tråden startade så fortsätter de att skrika sig hesa över det nominella prisbeloppet för bostäder, nu KAN det inte bli högre, trots att kostnaden fortfarande är rejält mycket lägre för ägt än hyrt boende.

Jag tror det är få som räknar -15% som en krasch men visst, de fick sin chans men som vanligt tror de alltid på mer varje gång det går ner. Detta såg vi från citaten jag grävde fram från januari 2018, alla var övertygade om fortsatta ras trots att detta var en botten-notering och utmärkt köptillfälle.

Samma sak nu i april efter Covid, den här gången skulle det vara annorlunda skrek de för hela samhället var lamslaget. Massiv arbetslöshet och ekonomisk kollaps måste självklart få priserna att gå ned i källaren, de pratade om nedgångar på 50-90%! Men hur blev det, jo även denna tidpunkt var ett bra köptillfälle som de återigen missade.

Problemet för bubbelbabblarna är att det alltid ser som mörkast ut när botten nås så de kommer aldrig våga köpa då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in