Citat:
Ursprungligen postat av
Soderguy
Hej allihopa,
Men min tjej vi vill köpa en lite 2:a i Södermälm. Med min tjej har vi 600,000Kr av kontantinsats och vill låna 3,400,000Kr.
Just nu har vi en andrahand kontrakt, vi betalar 15,000Kr för en 59kvm (2:a) i Södermalm. Det är pengar kasta bort varje månad...
Tror du att det är klok att köpa nu eller vi borde vänta lite mer?
Beroende på vad avgiften är på BRF:en så lär ni ändå hamna på 11-13 000 i månadskostnad med avgift+ränta+amortering, om ni köper något för 4 miljoner.
Det är ju lägre än de 15,000 ni betalar nu i månaden, men på ett år handlar det om ca 24-48 000 SEK årligen som är den kortsiktiga insparningen för er del om ni skulle köpa något. Om bopriserna sjunker 10% det kommande året innebär det en värdeminskning på 400 000 SEK för ett boende som kostar 4 miljoner idag.
Så rent investeringsmässigt (kortsiktigt) så har ni relativt liten uppsida (det ni sparar in på att betala mindre månadskostnad för att bo), medans ni har en enorm nedsida om trenden med fallande bopriser håller i sig.
Men sen är det ju andra faktorer som spelar in. Hur länge kan ni bo där ni gör nu? Hur länge har ni tänkt på i den nya BRF:en?
Jag befinner mig i samma situation som er men i en annan stad. Jag har bestämt mig för att avvakta minst ett år och ta beslut utifrån hur läget med bopriserna är då om jag skall köpa eller avvakta ytterligare tills priserna stabiliserats. I dagsläget är min inställning att enda anledningen att jag skulle köpa något och belåna mig är om jag blir hemlös och står helt utan andra alternativ. Om det ser ut som det finns en stor nedsida på priserna om ett år så ser jag som ett vettigt alternativ att hyra något större under ett femårsperspektiv samt investera kontantinsatsen i något lämpligt istället. Dagens situation kommer ju även sätta press nedåt på första och andrahandshyror.