2018-01-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Hej allihopa,

Men min tjej vi vill köpa en lite 2:a i Södermälm. Med min tjej har vi 600,000Kr av kontantinsats och vill låna 3,400,000Kr.

Just nu har vi en andrahand kontrakt, vi betalar 15,000Kr för en 59kvm (2:a) i Södermalm. Det är pengar kasta bort varje månad...

Tror du att det är klok att köpa nu eller vi borde vänta lite mer?

Beroende på vad avgiften är på BRF:en så lär ni ändå hamna på 11-13 000 i månadskostnad med avgift+ränta+amortering, om ni köper något för 4 miljoner.

Det är ju lägre än de 15,000 ni betalar nu i månaden, men på ett år handlar det om ca 24-48 000 SEK årligen som är den kortsiktiga insparningen för er del om ni skulle köpa något. Om bopriserna sjunker 10% det kommande året innebär det en värdeminskning på 400 000 SEK för ett boende som kostar 4 miljoner idag.

Så rent investeringsmässigt (kortsiktigt) så har ni relativt liten uppsida (det ni sparar in på att betala mindre månadskostnad för att bo), medans ni har en enorm nedsida om trenden med fallande bopriser håller i sig.
Men sen är det ju andra faktorer som spelar in. Hur länge kan ni bo där ni gör nu? Hur länge har ni tänkt på i den nya BRF:en?

Jag befinner mig i samma situation som er men i en annan stad. Jag har bestämt mig för att avvakta minst ett år och ta beslut utifrån hur läget med bopriserna är då om jag skall köpa eller avvakta ytterligare tills priserna stabiliserats. I dagsläget är min inställning att enda anledningen att jag skulle köpa något och belåna mig är om jag blir hemlös och står helt utan andra alternativ. Om det ser ut som det finns en stor nedsida på priserna om ett år så ser jag som ett vettigt alternativ att hyra något större under ett femårsperspektiv samt investera kontantinsatsen i något lämpligt istället. Dagens situation kommer ju även sätta press nedåt på första och andrahandshyror.
Senast redigerad av tryhardereminem 2018-01-05 kl. 22:46.
2018-01-05, 22:47
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Vad skulle ni ge för råd om man vill köpa närmsta tiden? Jag sålde min lägenhet i april i en förort till Stockholm. Hade lägenheten i 10år så jag har 1.5milj i kontantinsats.
...
Jag har inte velat köpa nytt just för att jag tycker marknaden varit helt efterbliven.
...
Ledsen för lång text men skulle uppskatta synpunkter från alla olika vinklar.

MVH
Om du inte sitter i sjön:
Ta det lugnt och se hur marknaden utvecklar sig.

Det är stor möjlighet att det kommer ut en stor mängd billiga hyreslägenheter under 2018 på grund av troligtvis nya lagar:
Utredare föreslår skärpta regler mot handel med hyreskontrakt och oskäliga andrahandshyror
...
Utredaren konstaterar att andrahandshyrorna i stor utsträckning är för höga i hyreslagens mening. Därför föreslår utredaren att förstahandshyran i fortsättningen ska utgöra ett tak för andrahandshyran. Utredaren föreslår vidare att en hyresrätt ska vara förverkad om en hyresgäst vid uthyrning i andra hand tar ut en högre hyra än sin egen. Utredaren föreslår också att sanktionerna mot otillåten andrahandsuthyrning ska skärpas och att det ska kriminaliseras att otillåtet hyra ut en lägenhet i andra hand i vinningssyfte.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2019.
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/11/utredare-foreslar-skarpta-regler-mot-handel-med-hyreskontrakt-och-oskaliga-andrahandshyror/

OM lagen går igenom kommer många lämna sina hyreslägenheter redan under detta året för att inte riskera fängelse.

OM lagen kommer gå igenom kommer det GARANTERAT påverka bostadsmarknaden redan i år.
Dvs i höst kommer du se vartåt det lutar.
2018-01-05, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har sj aldrig någonsin bott så här billigt med hög standard samtldigt. Och det är jag inte ensam om..

Nä och se på fan! Priserna på mark, bostadsrätter och hus är därefter. "Vem hade kunnat tro det"?

För att bo billigt gäller att köpa så dyrt att svenskarna inte har råd på annat sätt än att skuldsätta sig stort. Den här risken dessa köp medför förfäktas som bekant bort. Det är ju bara fånigt.
2018-01-06, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är också en teori om kostnad. Så om vi räknar på det.
En 1a i Solna som är en acceptabel förort. Kostar 2,4M. Avgift ca 3k, Ränta på 1,5%. Sedan lägger vi på 5% för extra omkostnader och sedan 10% i avkastning för värden. Rimligt?

Jag får det till 7050 kr i månaden.

Motsvarande 1a på Östermalm kostar 3,6M och då får man en hyra på 8775kr med samma kalkyl.

Faktiskt något lägre än vad jag väntat mig, speciellt på ö-malm. Fortfarande en bra bit över vad FBerntsson tyckte var rimligt.

10% i avkastning på 2,4M = 240k/år = 20k i månaden.

3k avgift, 1,5% ränta och 5% omkostnader = 16k i månaden. Dina siffror ger utgifter (edit: om priserna inte stiger kontinuerligt) på 36k i månaden.
2018-01-06, 00:41
Medlem
Lömskt att köpa nu. Kom ihåg att Maggan kommer att göra PRECIS VAD SOM HELST för att stabilisera marknaden fram till valet. Sedan får vi se. Jag kan tänka mig att Maggan efter valet introducerar den s k "SverigeUtjämningen", där man återinför fastighetsskatten som används för att subentionera hyror i nybyggen så att festen kan fortsätta och byggfacken är glada.

Då minskar även kommunernas kostnader när de som flyttar in i nybyggena, t ex Barkarby, inte kan betala. Och det kostar inte ett öre för Svenne betalar. För att ytterligare förbättra SverigeUtjämningen gör vi så att man får avdrag av bolåneräntor utan begränsning på den skyhöga fastighetsskatten (2%+) så att det i praktiken blir så att man kramar ut arvet från pensionärer med o- eller lågbelånade äldre villor. Just pensionärer som bor kvar i lågbelånade villor är en hittills orörd kapitalreserv som kan kramas ur för att hålla igång festen ett tag till.
2018-01-06, 01:48
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag tror utbudet kommer att explodera och att 10 000 objekt t.o.m. kan visa sig vara konservativt,
MEN
jag håller inte med om sommarbilderna. Jag gick igenom de 20 första objekten idag på Booli Sthlm innanför tullarna och bedömer bilderna så här:
sommar 3 ---tidig höst 2 --- sen höst/vinter 15
Det här är något vi skall spana efter, även om vi skall vara medvetna om att ifall man bokat sig för nyproduktion så kan man ha tagit bilderna på sin nuvarande bostad lång tid i förväg när det passade alla inblandade.

Edit: Medveten om att du tittade på Hemnet och jag Booli, det borde inte göra någon skillnad tänker jag.

Kan så vara också trodde inte att det skulle explodera som det gjort med utbudet redan första veckan på det nya året, jag kan ha räknat lågt!

Ja jag såg sen att det var just villor i lite högre segmentet där sommarbilder var mer frekvent och därför tror jag inte att villor har klarat sig "bättre" utan är helt enkelt mer svårsålt men med folk som inte behöver "stressälja". Tror att villapriserna kommer komma ikapp och kanske gå förbi lägenheter i längden i tappat värde!
2018-01-06, 09:17
Medlem
biljons avatar
Under veckan har antalet prissänkta objekt återigen accelererat vilket är tydligt för oss som följer https://twitter.com/bobubbla/with_replies

Prissänkningarna är återigen uppe på över 5% i snitt vilket innebär att det försvinner minst 10-12% ur ekonomin på varje sådan affär.
Detta pga att ekonomin tidigare växt ca 7% på varje genomsnittlig bostadsaffär, denna "tillväxt" är nu bortblåst, hej sänkt BNP samt högre räntor.

Den som köper i spekulationssyfte i denna marknad kommer förlora pengar.
Köper man för att man måste bör man inse att risken för att du inte kommer få tillbaka pengarna på 5-10 år är överhängande.
Detta är inte heller bra för landets ekonomi eftersom folk kommer dra sig för att ta det där nya jobbet på annan ort såvida dom inte först kan få tag på en hyresrätt för att känna in sig i sitt nya liv.
2018-01-06, 09:45
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Kan så vara också trodde inte att det skulle explodera som det gjort med utbudet redan första veckan på det nya året, jag kan ha räknat lågt!

Ja jag såg sen att det var just villor i lite högre segmentet där sommarbilder var mer frekvent och därför tror jag inte att villor har klarat sig "bättre" utan är helt enkelt mer svårsålt men med folk som inte behöver "stressälja". Tror att villapriserna kommer komma ikapp och kanske gå förbi lägenheter i längden i tappat värde!
Sökte på Sthlms län villor minst 10 miljoner: 8 sommar, 1 tidig höst, 1 sen höst / vinter.

Du har helt rätt! Dyra villor verkar vara mycket svårsålda. Dessutom kände jag igen flera av objekten från tidigare spaningar. Villasäljarna har inte gett upp på att få betalt som tidigare.
2018-01-06, 10:50
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Under veckan har antalet prissänkta objekt återigen accelererat vilket är tydligt för oss som följer https://twitter.com/bobubbla/with_replies

Prissänkningarna är återigen uppe på över 5% i snitt vilket innebär att det försvinner minst 10-12% ur ekonomin på varje sådan affär.
Detta pga att ekonomin tidigare växt ca 7% på varje genomsnittlig bostadsaffär, denna "tillväxt" är nu bortblåst, hej sänkt BNP samt högre räntor.

Den som köper i spekulationssyfte i denna marknad kommer förlora pengar.
Köper man för att man måste bör man inse att risken för att du inte kommer få tillbaka pengarna på 5-10 år är överhängande.
Detta är inte heller bra för landets ekonomi eftersom folk kommer dra sig för att ta det där nya jobbet på annan ort såvida dom inte först kan få tag på en hyresrätt för att känna in sig i sitt nya liv.

Jag skulle tippa med alla variabler om Sveriges framtid så är chansen mycket hög att de reala priserna nu kommer gå stadigt neråt under fortsatt framtid. (D.v.s ingen bortre horisont på nedgången).

Då framtidsutsikterna ser dåliga ut för landet så ser bostadsmarknaden lika dålig ut. Vi har en fördröjningseffekt som gör att det inte blommar ut fullt ännu då vi artificiellt håller uppe ekonomin ännu.

Men hav förtröstan, Svenska kronan kommer förmodligen också störtdyka när det enda vapnet som kommer finnas kvar är att trycka upp mer pengar för att fylla hålen som kommer uppstå.

Det kan dämpa nergången i Svenska kronor mätt men gör dig inget lyckligare när mjölken kostar 100:- litern och bränslet likaså för att konkretisera.
2018-01-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Du har rätt i detta och lösningen stavas trailer parks. Dessa behöver inte innebära kategoriboende som den ökända Åby Camping i Mölndal där det mestadels bodde missbrukare och resande och där det till och med förekom mord. Man kan tänka sig trailer parks som ställer krav på utdrag ur brottsregistret och att man kan visa på anställning.
2018-01-06, 11:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Jag skulle tippa med alla variabler om Sveriges framtid så är chansen mycket hög att de reala priserna nu kommer gå stadigt neråt under fortsatt framtid. (D.v.s ingen bortre horisont på nedgången).

Då framtidsutsikterna ser dåliga ut för landet så ser bostadsmarknaden lika dålig ut. Vi har en fördröjningseffekt som gör att det inte blommar ut fullt ännu då vi artificiellt håller uppe ekonomin ännu.

Men hav förtröstan, Svenska kronan kommer förmodligen också störtdyka när det enda vapnet som kommer finnas kvar är att trycka upp mer pengar för att fylla hålen som kommer uppstå.

Det kan dämpa nergången i Svenska kronor mätt men gör dig inget lyckligare när mjölken kostar 100:- litern och bränslet likaså för att konkretisera.
Knappast, snarare en japansk situation med deflation och svårigheter att få folk att konsumera.
Dock finns det enorma mängder fläsk att skära bort från grisen Staten.
Kraftigt sänkta bidrag, slopad service. Större klasser, färre vårdplatser, högre egenavgifter etc etc.
Givetvis stoppad asylturism och kraftigt reducerade bidrag till asylturisterna.
Det kan ge utrymme för skattesänkningar och en nystart för ekonomin.
Bostadssektorn kommer kollapsa vid nästa lågkonjuktur.
Ska vi gissa på 50-60% ned från toppen 2017.
2018-01-06, 11:33
Medlem
Här är en artikel om modernisering av bostäder.
https://www.byggahus.se/renovera/hus-totalforvandlats-efter

Kostar en del att göra detta. Och då stiger "priset" för bostaden ungefär lika mycket beroende på hur mycket de högst betalande gillade moderniseringen.

Detta är en bidragande orsak till att bostadspriser stiger. För att anlita folk för att göra sådana här saker kostar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in