2016-10-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Okej

Så fundamenta som ska starta ett ras idag fanns alltså inte igår då?
Se förra inlägget.
2016-10-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racquel.Darrian
Att marknaden har hybris råder det ju inga tvivel om men en krasch är jag inte lika säker på. Någon form av pyspunka/avmattning både tror och hoppas jag på dock. Jag är i köptagen, letar villa/radhus i och kring kranskommunerna till Stockholm men det ligger fortfarande något år eller så framåt i tiden. Så rent generellt, hur går spekulationerna hos er här på FB? Bör jag kanske hålla på det ännu lite längre, kanske rent av två-tre år?

Personligen tror jag att det på sikt kommer bli ett högre tryck på just villor/radhus i kranskommunerna till Stockholm då förfallet av innerstan bara tilltar(inte så mycket bostadsrätterna, mer klientelet/miljön). Fast å andra sidan, det kommer ju alltid yngre generationer som vill bo mitt i smeten.
Köp det du vill ha, nöj dig inte med mindre, när du väl fått det du vill ha så underhåll bostaden och amortera hårt, du kommer då att sluta som en vinnare.
2016-10-03, 15:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Se förra inlägget.

Det fanns inget svar på min fråga i det inlägget. Om det är fundamenta som ska starta ett ras just idag borde det rimligen betyda att det har uppstått just idag. Menar du alltså att det uppstod idag?
2016-10-03, 15:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Att marknaden har hybris råder det ju inga tvivel om men en krasch är jag inte lika säker på. Någon form av pyspunka/avmattning både tror och hoppas jag på dock. Jag är i köptagen, letar villa/radhus i och kring kranskommunerna till Stockholm men det ligger fortfarande något år eller så framåt i tiden. Så rent generellt, hur går spekulationerna hos er här på FB? Bör jag kanske hålla på det ännu lite längre, kanske rent av två-tre år?

Personligen tror jag att det på sikt kommer bli ett högre tryck på just villor/radhus i kranskommunerna till Stockholm då förfallet av innerstan bara tilltar(inte så mycket bostadsrätterna, mer klientelet/miljön). Fast å andra sidan, det kommer ju alltid yngre generationer som vill bo mitt i smeten.
Gissningen om marknaden som jag gjorde i våras står sig.

Dipp i samband med införande av amorteringskravet. Den skedde visserligen lite tidigare än jag trodde och blev något större.

Nu när röken har lagt sig så gissar jag på en uppgång fram till nyår. Sedan får FI kalla fötter igen och ökar amorteringskravet ytterligare. Då följer en ny dipp under våren men storleken beror på hur mycket Fi tar i.
2016-10-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Gissningen om marknaden som jag gjorde i våras står sig.

Dipp i samband med införande av amorteringskravet. Den skedde visserligen lite tidigare än jag trodde och blev något större.

Nu när röken har lagt sig så gissar jag på en uppgång fram till nyår. Sedan får FI kalla fötter igen och ökar amorteringskravet ytterligare. Då följer en ny dipp under våren men storleken beror på hur mycket Fi tar i.

Tror inte alls FI rör på amorteringskravet igen under långt tid framåt. Däremot lär de driva på kapitalkravet på 600%. Det lustiga är alla åtgärder riktas mot nya bostadsköparna, och gör rörligheten minskas. Det mest sannolika scenario är det kommer att uppstå stiltje på bostadsmarknaden, svenskarna kommer i så fall tvungna bo hemma tills över 30, mer och mer som andra länder förmodar jag.
2016-10-03, 16:23
Bannlyst
Citat:
Att marknaden har hybris råder det ju inga tvivel om men en krasch är jag inte lika säker på...

När jag läser det du skriver, rätt typiskt. Folk tänker inte på risker de inte begriper sig på. Halva Europas banker kan störta samman och då djäklar ett annat läge men inte bekymrar det några svenskar det inte, förrän det är för sent. Men när det är för sent så är det.
2016-10-03, 16:27
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Tror inte alls FI rör på amorteringskravet igen under långt tid framåt. Däremot lär de driva på kapitalkravet på 600%. Det lustiga är alla åtgärder riktas mot nya bostadsköparna, och gör rörligheten minskas. Det mest sannolika scenario är det kommer att uppstå stiltje på bostadsmarknaden, svenskarna kommer i så fall tvungna bo hemma tills över 30, mer och mer som andra länder förmodar jag.
Varför tror du inte Fi rör amorteringskravet?

Eventuellt så kan man lätta kravet på eget kapital. Det skulle underlätta för förstagångsköpare med bra inkomst att komma in på marknaden.
2016-10-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Eventuellt så kan man lätta kravet på eget kapital. Det skulle underlätta för förstagångsköpare med bra inkomst att komma in på marknaden.

Lägre priser skulle också underlätta för förstagångsköparna.
2016-10-03, 18:17
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Jag skulle rekommendera en bra flytväst, helst CE-märkt och med krage. Baltic PRO är top notch.
http://www.flytvast.nu/flytvastar-vuxen/kragvastar-100n/baltic-pro-sailor-adult.html

Det kommer att flyta meterhögt med blod på gatorna i Stockholm när bolånetorskarna slaktas. Vill du vara väl förberedd så säljer du din BR i höst innan prisfallen på 40-60% och väntar in blodbadet med en bra flytväst.

ah, bra med flytväst
Har någon spekulerat hur länge kraschen kommer vara? När kommer det vara som värst, i början, efter en månad, ett halv år?
Jag är relativt ung och vet inte riktigt hur det sett ut tidigare år men är ändå ganska intresserad
2016-10-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
ah, bra med flytväst
Har någon spekulerat hur länge kraschen kommer vara? När kommer det vara som värst, i början, efter en månad, ett halv år?
Jag är relativt ung och vet inte riktigt hur det sett ut tidigare år men är ändå ganska intresserad

Det kommer en krasch den dagen folk (majoriteten) inte klarar av sina lånekostnader längre. När den dagen kommer vet ingen, men den kommer inte så länge arbetslösheten är låg, och räntan är låg/"normal".

Räntan kommer inte gå upp fören inflationen går upp, vilket förmodligen inte kommer ske på lång tid. Troligtvis är vi fast i 0-läge/deflation under många år till (läs på om Japans ekonomi).

Fortfarande är det löjligt billigt att låna pengar, och kommer så vara länge till. Därför kommer det inga krasch om inte de incitamenten jag beskrivit ovan inträffar.
2016-10-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead

Du sätter huvudet på spiken.

Amorteringskravet är relativt fast, det kommer inte att röras. Däremot är nog skuldtak nästa steg (vilket de flesta storbankerna redan har).

Skuldtak är nog spiken i kistan vilket gör att regeringen inte behöver röra ränteavdraget för att matta av bostadsmarknaden.
2016-10-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
När jag läser det du skriver, rätt typiskt. Folk tänker inte på risker de inte begriper sig på. Halva Europas banker kan störta samman och då djäklar ett annat läge men inte bekymrar det några svenskar det inte, förrän det är för sent. Men när det är för sent så är det.
Nej ! inte halva Europas banker !!! Precis ALLIHOP kan/kommer ramla omkull förstatligas eller stängas medans politikerna trollar bort de flesta skulder genom att införa nya valutor med kopplingar till riktiga värden. Så illa är det ! Låt nu Svensson leva i sin bubbla och tro att deras lägenhet som de köpte för 5 år sedan nu är värd det dubbla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in