2020-07-11, 13:30
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Håller med åklagaren, det går inte komma runt honom. Man bör avfärda Skandiamannen innan man tittar på mer exotiska gärningsmän med tanke på att han var på plats.

Lågskorna pekar på en gärningsman som precis slutat jobba och är oförberedd.

I videon när han springer, sådär springer inte en vanlig slö kontorsarbetare med lågskor. Ännu ett indicium mot honom. Den som inte motionerat på ett tag vet att benen blir som blyklumpar, Engström har bra krut i benen. Att det gick lite vingligare mordnatten beror ju på snö och is.
Jag har i dagarna tänkt på SE:s första berättelse, till väktarna, där han säger att han var först fram till makarna Palme och att han stod och betraktade tablån ett tag. Att Palme såg så liten ut.

Är det SE:s upplevelser från ögonblicken direkt efter skottet? Hans tankar när han betraktar sitt verk? Flera vittnen uppger ju att gärningsmannen dröjer sig kvar i några sekunder och tittar mot Lisbet och Palme på marken.
Citera
2020-07-11, 13:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Har det framgått vem Engströms första hustru var? Hon var dotter till en världskänd svensk kulturpersonlighet.

http://anckarsater.blogspot.com/2020/03/palmemordet-6-skandiamannen-vem-var.html?m=1
Citera
2020-07-11, 13:51
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Har det framgått vem Engströms första hustru var? Hon var dotter till en världskänd svensk kulturpersonlighet.

http://anckarsater.blogspot.com/2020/03/palmemordet-6-skandiamannen-vem-var.html?m=1
Eventuellt adlig, eftersom bröllopsmiddagen hölls på Riddarhuset.
Citera
2020-07-11, 17:08
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LorenVisser
St*g Engstr*m var skriven på följande adresser 1975, 1985, 1990 och vid sin död år 2000:

1975: Radarvägen 29, VI, 183 61 Täby
1985-1990: Lahällsvägen 64, 183 30 Täby
2000: Grindtorpsvägen 9, 183 32 Täby

Gift första ggn 1964 enl. artikel i Expressen. Andra giftet 1968 var barnlöst. Första giftet likaså??

Som många antagligen redan vet, var han son till Ruth Engström (1902-2013), Sveriges äldsta levande person (ett tag ivarjefall). Hans enda syskon, brodern P*r, avled i april 2017.

Källor Sveriges Befolkning 1975, 1985 (Arkiv Digital). Sveriges befolkning 1990. Sveriges dödbok 1901-2017.

Komplettering:

1960 var Stig skriven med sina föräldrar och brodern på Skiftesvägen 5 i Täby.
Det var en intressant gata redan då. Staffan af Jochnick bodde i nr 23 och Bengt Wallroth i 103:an.
Citera
2020-07-11, 18:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Eventuellt adlig, eftersom bröllopsmiddagen hölls på Riddarhuset.

Det tror jag inte är nödvändigt och det är rätt ont om världsberömda adliga svenska kulturpersonligheter. Man kan hyra riddarhuset för bröllop idag om jag förstår det rätt och sannolikt även 1964.

Jag tänkte på Ingmar Bergman, Astrid Lindgren och Ingrid Bergman, men det verkar inte stämma riktigt. Jussi Björling har en dotter i rätt ålder som kanske är en kandidat.
Citera
2020-07-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Jag är inte övertygad om att SE verkligen stämmer in speciellt på gärningsmannaprofiler ur tex Clarkes bok. Han stämmer in på ett sätt som skulle göra väldigt många människor till troliga politiska attentatsmän, för många för att det fortfarande skall vara ett effektivt verktyg att dra slutsatser från.

SE var av allt att döma varken tillräckligt knäpp, tillräckligt hatisk, tillräckligt misslyckad, tillräckligt politiskt målmedvetet ideologisk, tillräckligt beroende osv. Han hade drag av detta och stämmer på så sätt kanske in, men ingenting visar att det inom några kriterier rör sig om starka överensstämmelser med de drag en politisk attentatsman skall ha.

Jag är verkligen ingen expert, men den bild man får av vanliga medborgare som åkt fast för liknande brott är att de uppvisar ett betydligt större personligt sönderfall och udda beteende som kan konstateras efter attentatet än vad den eländige mannen från Täby gjorde.
Det ligger mycket i det du säger.
Den som stämmer klart bäst på GMP i stort är ju CA.
Jag var dock lite otydlig de bitar som verkligen stämmer kusligt bra är ju de Clarke skrev om hur GM agerar efter mordet.
Inte precis efter mordet utan på lite sikt,
Det stämmer kusligt bra på SE att han la sig i utredningen utspel i media osv.
Att han hånade polis och andra vittnen främst den vid mordet blott 17årige AH.
SE kallade tex de piketpoliser som jobbade på mordnatten för "den glammande skolklassen".

Clarke skrev också att GM på olika sätt försökte återskapa minnena och känslan från mordnatten.
Att ofta prata om mordet är ju ett sätt att göra det på.
Intervjun från 1992 i Skydd&Säkerhet OM SE var GM måste mordet ha gått till ungefär så snacka om att återskapa känslan från mordet genom att prata om det.
Det gäller verkligen det legendariska inslaget i Rapport den 6/4 1986.
SE tom sprang samma väg som mördaren( han själv)? flydde efter mordet.
Vilken normal människa gör det??

MEN om SE var GM så kan man ändå förstå det till viss del han återskapade känslan och kände kanske lite av den euforiska känsla han enligt sin dåvarande hustru också kände på mordnatten.

Ett alternativ är ju också att SE ville vara GM men att han inte var det jag har funderat lite över det faktiskt.

Vid flera tillfällen speglar han mördaren dvs i sina egna utsagor rör han sig ungefär som mördaren följer i mördarens spår.
Det kan vara ett sätt att också återskapa känslan från mordnatten precis som Clarke skriver i "The probable Assassin" detta förutsatt at SE är GM.
Eller så önskar han att han vore det och sätter sig in i mördaren så att säga.

Det var just dessa bitar jag främst syftade på att säga "skottet mot Lisbeth var som att skjuta mot ett oskyldigt djur" gör mig också misstänksam och om man tänker sig att SE är =GM så kan man definitivt säga att han också där gör just detta rekonstruerar mordet i sitt minne försäker återskapa känslan och situationen från mordnatten.
Citera
2020-07-12, 07:56
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Håller med åklagaren, det går inte komma runt honom. Man bör avfärda Skandiamannen innan man tittar på mer exotiska gärningsmän med tanke på att han var på plats.

I videon när han springer, sådär springer inte en vanlig slö kontorsarbetare med lågskor. Ännu ett indicium mot honom. Den som inte motionerat på ett tag vet att benen blir som blyklumpar, Engström har bra krut i benen. Att det gick lite vingligare mordnatten beror ju på snö och is.

Vi tar och läser Per Häggströms eget PM till polisen:

https://drive.google.com/file/d/1CDYLvXgWRwDDTfPKvFMfEe6dh8_pWIuH/view
Utsaga 3

Till kollegor på Skandia har Engström berättat att han var först av alla framme vid Palme, vände honom i framstupa sidoläge och gjorde mun-mot-mun-metoden. Eftersom han insåg att läget var kritiskt sprang han från Tunnelgatan till Kungsgatan för att hitta en polis eller ambulans. När han misslyckades med det återvände han till Tunnelgatan.

Då polismännen kom till platsen ville han hjälpa dessa. De poliser som kommenderades efter gärningsmannen hade ej fått gärningsmannens signalement av ÖK. Själv hade Engström hört Lisbeth säga ”blå täckjacka” varför han sprang efter de efterföljande polismännen för att informera dessa. Han hann emellertid icke upp poliserna utan återvände till mordplatsen. Då han kom tillbaka efter språngmarschen hörde han hur, en äldre man, ett vittne, gav hans signalement till poliserna. Engström försökte rätta till detta missförstånd men ingen tog notis om honom.

Engström hade endast hört ett skott. Han hade då befunnit sig vid entrén S44.
Vi kan inte säkert veta hur lång tid utflykten till Kungsgatan tog, men den kan säkert förklara varför en del vittnen vid Tunnelgatan inte såg SE på mordplatsen. Fast då kan ju inte SE vara mördaren förstås....
Citera
2020-07-12, 08:35
Medlem
Obolenskys avatar
Hur reagerade SE på skriverier i bl.a. i tidskriften Proletären i början 1990-talet om att man där misstänkte honom med kopplingar till mordet på OP? Den följetongen borde väl han ha följt med intresse - när han nu annars var så meddelsam med dagspressen om sina förehavanden vad gällde händelserna under själva mordnatten.
Citera
2020-07-12, 12:14
Medlem
Citat:

Kan bara hålla med dig springa kunde han verkligen.
Hans löpstil påminner starkt om den löpstil som LJ säger att mördaren hade.
Det är nog inte fastslaget att mördaren hade lågskor men det finns vissa vittnesmål som vill göra gällande att så var fallet.
Stämmer det jadå kan man nästan utgå från att modet var oplanerat och då ligger tveklöst Stig "bra till" som GM.

Alla SE förnekare påpekar att SE var alldeles för gammal för att vara mördaren utifrån vittnesmålen ring dennes ålder.
MEN INGEN har ju sett mördarens ansikte möjligen LP undantagen men det är inte alls säkert att det var mördaren hon såg det kan lika gärna ha varit vittnet Björkman.

Om man bara hade sett Stig bakifrån springa iväg som i Rapport inslaget så hd eiaf jag uppskattat dennes ålder till 40 absolut max 45 han springer snabbt och smidigt.

SÅ det är ju det vittnena sett hade vittnen sett ansikte på GM och utifrån det sagt 30-40 år så nej då hade sannolikheten för att SE vore GM minskat betydligt.

OM LP ändå såg GM kom då ihåg att den allra första teckningen/fantombilden av den misstänkte mördaren föreställde SE ELLER hans dubbelgångare.
Tyvärr utreddes aldrig Stig då vilket är oerhört märkligt utifrån känna fakta.
Bara Stigs intervju med tillhörande språngmarsch i Rapport 86 borde gjort att utredarna hade fått upp ögonen och fattat misstankar.
Även det PM som Skandias internutredare skickade till polisen innehållande fakta om SE vittnesmål från väktarna som jobbade mordkvällen.
Samt en försiktig misstanka om att Stig kunde vara Palmes mördare.
Att han ändå inte utreddes är oerhört anmärkningsvärt.
När KP tog över var det tyvärr för sent för att kunna hitta de bevis mot SE som hade krävts.
Idag är det för sent och man har gjort allt som man kunnat för att kunna knyta ihop säcken utan att lyckas tyvärr.
Citera
2020-07-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Jag har i dagarna tänkt på SE:s första berättelse, till väktarna, där han säger att han var först fram till makarna Palme och att han stod och betraktade tablån ett tag. Att Palme såg så liten ut.

Är det SE:s upplevelser från ögonblicken direkt efter skottet? Hans tankar när han betraktar sitt verk? Flera vittnen uppger ju att gärningsmannen dröjer sig kvar i några sekunder och tittar mot Lisbet och Palme på marken.
Det är en mycket intressant tanke ja.
Det kan mycket väl vara så.
SE har ju vid flera tillfällen i sina utsagor placerat sig i mördaren spår dvs att SE säger sig ha placerat sig precis där mördaren också verkar ha varit rört sig på samma sätt och riktning som mördaren osv.
Jag tror att han velat spegla sanningen så mycket som möjligt utan att avslöja att han är GM.

Detta förutsatt att det verkligen varSE vilket ju ändå är det mest sannolika utifrån det vi vet om fallet idag.

Det är väl också ett sätt att försöka återskapa känslan och minnet från mordkvällen precis som Clarke skrev i "The probable assassin" att mördaren sannolikt skulle göra.

Givetvis kan det också vara så att han bara av någon orsak ville förvilla polisen och andra och göra sig till.
MEN VARFÖR så att säga spegla mördarens röreslser?
Det sannolika är ju som sagt som du är inne på att SE ÄR=GM. Ett annat möjligt alternativ är att han önskar att han vore GM och kanske känner viss avundsjuka mot mördaren.
Fast då vore det troligare at han skulle håna mördaren på nåt sätt liksom han gjorde med polis och andra vittnen.
Citera
2020-07-13, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Nu är jag ingen rubriksättare, men jag skulle inte vara så utpekande mot SE i rubrikerna och när man sedan läser artiklarna så är där ingenting speciellt som pekar på att det skulle vara just han som är mördaren, inte ens något som pekar i den riktningen.
Jag kommer inte ihåg ordagrant, men en rubrik var något om att han kom hem till frun exalterad. Ja, vem fan hade inte varit det om man sett Sveriges statsminister bli mördad?
Jo fast han såg ju inte mordet utan kom senare.
MEN ja man kan inte dra några växlar utifrån hans eufori även om man kan fundera på om han inte om han precis missat mordet inte borde varit lite besviken?
Över at PRECIS missa mordet århundratets händelse i Sverige.
OM han hade hunnit tid för att se mordet så hade han ju verklige varit ett vittne ett nyckelvittne fått sin uppmärksamhet och fått känna sig viktig
MEN var han GM ja då kan man verkligen förstå euforin,
Det JAG just gjord blir en världsnyhet jag är den ENDA människan i världen som vet vem mördaren är och hur mordet gick till,
Jag är väldigt misstänksam mot att mordet så starkt präglade SEs liv de sista 14 åren det är inte normalt om han bara vore ett vittne som dessutom knappt sett något.
Varför speglade SE mördarens rörelser osv?
Satte sig in i hur mördaren kanske tänkte i sina utsagor speglade SEs rörelser mördarens osv.
VARFÖR göra det ??

Antingen önskade SE att han var GM eller så var han GM det känns mycket logiskt och sannolkit utifrån en massa såna här faktorer.
Plus att den allra första teckningen /fantombilden på mördaren föreställde SE ELLER hans dubbelgångare.

Ja det finns många starka indicier just euforin ska man vara försiktig med att tolka så mycket instämmer i det.
Även om det finns en viss logik i det jag precis skrev när tror du att du är MEST euforisk om du just missat århundradets händelse i Sverige och bara finns i periferin ELLER om du är GM?

En annan väldigt misstänkt sak med SE är ju hur han precis som Clarke sa att mördaten sannolikt gjorde la sig i utredningen pratade mycket om mordet sökte sig till media osv.
Hånade polis och andra vittnen osv.

Clarke menade att mördaren sannolikt försöker återskapa minnen och känslan från mordkvällen.
Ja Rapport inslaget från april 86 är ju ett oerhört talande exempel på det SE tom sprang samma väg som mördaren(han själv)? flydde efter mordet.

Snacka om att återskapa situationen jag ger mig fan på att SE kände viss eufori på kvällen även då,
intervjun i Skydd&Säkerhet 1992 likaså.

Att inte SE utreddes efter Rapport inslaget är helt obegripligt måste man säga.
Citera
2020-07-15, 23:35
Medlem

Så du menar att han kutat runt på mordplatsen 2ggr? Och ingen lägger märke till honom?
Enda sättet att ingen ser honom är ifall han är en bit ifrån står och glor och inte gör någonting för att utmärka sig. Fast det passar inte alls in på Engström, det vi ser när han är i media så är han ingen grå mus som inte gör något, utan han babblar och agerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in