Citat:
Jag anser också att det är svårt att komma runt SE som GM.Därmed inte sagt att man jag anser att etvar självklart att peka ut honom som huvusmisstänkt utifrån detta för det kan man abolut ifrågasätta.Jag vet inte om SE är oskyldig, utan jag försöker belysa frågan om häktning i perspektivet att SE är oskyldig för att visa att det är ytterst tveksamt om en oskyldig SE verkligen skulle ha häktats på de frågetecken som KP menar finns idag så som KP menar att det finns grund för att göra.
Om SE skulle häktats är ren spekulation från KP: s sida för att motivera hans omotiverade offentliga angrepp på och utpekande av SE utan några bevis. Det är ett svepskäl.
Annars förstår jag din poäng och håller med om att det krävs rätt lite för att häktas och att det givetvis inte går att utesluta kategoriskt att SE hade häktats vid ett tidigare tillfälle om KP var åklagare. Jag kan heller inte kategoriskt påstå att SE inte var skyldig.
Men det finns en massa saker som teoretiskt kan inträffa om inte om var. Både KP: s uttalande om grund för åklagaråtgärder mot SE och om att man ”inte kommer runt” SE är ur detta perspektiv rappakalja utan förankring i verkligheten. Varken KP eller vi har en aning om misstankarna hade räckt för tvångsåtgärder mot SE.
Därför borde inte KP påstå något sådant. Han har ett ansvar därvidlag som exempelvis du inte har när du spekulerar i vad som kunde ha varit.
Om SE skulle häktats är ren spekulation från KP: s sida för att motivera hans omotiverade offentliga angrepp på och utpekande av SE utan några bevis. Det är ett svepskäl.
Annars förstår jag din poäng och håller med om att det krävs rätt lite för att häktas och att det givetvis inte går att utesluta kategoriskt att SE hade häktats vid ett tidigare tillfälle om KP var åklagare. Jag kan heller inte kategoriskt påstå att SE inte var skyldig.
Men det finns en massa saker som teoretiskt kan inträffa om inte om var. Både KP: s uttalande om grund för åklagaråtgärder mot SE och om att man ”inte kommer runt” SE är ur detta perspektiv rappakalja utan förankring i verkligheten. Varken KP eller vi har en aning om misstankarna hade räckt för tvångsåtgärder mot SE.
Därför borde inte KP påstå något sådant. Han har ett ansvar därvidlag som exempelvis du inte har när du spekulerar i vad som kunde ha varit.
KP kände nog en viss press att leverara ett namn på mördaren men i avsaknade av teknisk bevisning kanske men borde avstått från att göra just detta-
Men den frågan om hur KP resonerade kan ju bara ställas till KP själv.
Det är givetvis svårt att spekulera i hur KP hade agerat om han varit ansvarig åklagare i detta fall redan 86 eller 87.
SE har sedan dess försökt spä på misstankar mot sig själv bla i intervjun i Skydd&Säkerhet 1992.
GMP fanns heller inte då den som stämmer ÄNNU bättre på CA men som stämmer skapligt även på SE.
Framförallt stämmer SE kusligt bra på Clarkes tankar i "The possible Assassin".
Detta vet vi nu men visste inte då givetvis påverkar det iaf mitt säkert också KP undermecvetna idag.
Att sedan inte en GMP kan ligga till grund för ett anhållande eller en häktning är en annan sak.