2020-07-15, 11:15
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det där fungerar i sociala sammanhang.

Nu är problemet att vi har med offentliganställda makthavare att göra. De har makten oavsett hur mycket du exkluderar dem i din tankevärld.

Men upplys oss då om hur vi skall göra. Eller är allt alltid omöjligt?
Citera
2020-07-15, 11:17
Medlem
Citat:
Jag tror att den här ”exklusiviteten” redan finns men att det har gått snett någonstans på vägen. Det är exklusiviteten i att vara den Humanitära Stormakten som banat vägen för mångkulturen. En trygg förvissning om att ”Sverige är ett rikt land som har råd att hjälpa de som flyr för sina liv”.

Tricket är rimligen att identifiera och exponera skillnaden mellan den bilden och verkligheten. Det behövs en korrigering av den svenska självbilden. Sen löser sig förmodligen många problem automatiskt.
Vad får våra politiska partier att då och då ta stora språng upp i opinionsiffror?

Det sker när man visar tydligt var man står och vad man vill. Problemet som många här diskuterat är att systemet är så trögt och komplicerat så ingen kan hålla vad de lovat väljarna och därmed backar man tillbaka till dessa vilande mellanvalssiffror. Svenska folket som då ska försöka hitta någon som kan genomföra de förändringar som behövs blir därmed ständigt svikna, man tappar förtroendet för systemet.

Att prata om en Svensk klubb där folk ska känna samhörighet och styrka känns döfött, folket längtar efter kraftfulla politiker som vågar ta beslut och genomföra dessa, då kommer vi åter samlas och enas kring något och det räcker. Det är det som politiken varit tidigare, en samlande faktor.

Numera finns inte den kraften politiskt, ta bara den senaste förhandlingen om migrationen, hur fan ska någon vettig svensk känna förtroende för dessa lallare som inte ens kan enas kring den största tydligaste problemfrågan på bordet. Där lösningar finns klara och alla vet vad som ska göras. Då tappar folket hoppet och man splittras att återgå till sitt och skita i andra.

Tror inte våra politiska ledare förstår hur illa de behandlar sin befolkning och vilka skador det kommer ge i framtiden. Men kanske vill de ha det så här, det är bara en lek som försörjer ett antal jubelidioter, helt fristående från folket, utan en tanke på vad deras lek kommer innebära när det gått för långt. Kanske njuter de av att vara föraktade eller så är de inte ens medvetna om vad folket tycker om denna könlösa obeslutsamma sörja de kallar rikspolitik. En skamfläck på den demokratiska historiekartan.
Citera
2020-07-15, 11:20
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Här är en som tröttnat: "Bari Weiss quits New York Times after bullying by colleagues over views: 'They have called me a Nazi and a racist'"

https://www.foxnews.com/media/bari-weiss-quits-new-york-times-bullying
Här ett exempel från 2018 på en tidigare liberal och gay, ung och framgångsrik, som genomskådat liberala media, den liberala ingruppens ständiga lögner och skrämselpropaganda.
Lyssna noga och begrunda hans ståndpunkt och analys.
https://www.youtube.com/watch?v=eO_-wchKGhs
Citera
2020-07-15, 11:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det finns och den är enkel att uppvisa. Släktforskning. Det är ganska lätt att hitta sina anor flera hundra år tillbaka i svenska register. Och väldigt fascinerande. Då kan man ståta med Svensk i xx antal generationer. Pursvensk? I mitt fall är problemet att mina förfäder är från den del av Norge som sedan blev svensk och finnar från Sveriges då östra rikshalva. Vi talar om 1500 och 1600 talet. Svensk?
Jag tycker ju det. Men vad tycker du?

Men att barn till assimilerade invandrare skall förvägras bli svenskar känns märkligt för mig.
Någonstans måste gränsen gå och jag tycker att födelseland och språkkunskaper är en vettig kompromiss.
Man väljer liksom inte födelseland själv.

Du har solklart rötter på svenskt territorium, så du går fri.

Hälsningar,
Heinrich Himmler.

Det är svårt att förvägra i grunden icke-svenskar tillträde, främst för att vi alla är individer och ingen sitter och styr över våra val och attityder, men det vore inte dumt om synen på svenskhet kunde bli mer exkluderande. Det ökar värdet — och leder till större ansträngningar.
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ordmagi/marknadsföring/identitetsbygge för den stora massan, också i en god sak, ger en felrekrytering i urvalet av nya ledare.

Somliga i den här tråden tycks ha en leninistisk syn på "Hur förändring sker", att en liten grupp upplysta snickrar ordmagi och marknadsföringsstrategier som till slut skall få "den stora massan" att överge sitt "falska medvetande" och förstå sitt eget bästa.

Meet your new boss. Same as the old boss. Upgraded with mental disorder.
Jag! Jag!

Nä. Sanningen är ju att världen är mer komplex än man kunde tro när man hänger i bl.a. den här tråden, men impulsen till förändring kommer alltid någonstans ifrån. Man får dock inte glömma att det — dessvärre — ändå är upp till var och en. Om ingen ser något värde i en exklusiv svenskhet är alla förhoppningar i den riktningen förgäves. Så är det ju.
Man ska nog även vara väldigt försiktig med att tala om "sitt eget bästa", osv. Flera här har ju sina önskningar och åsikter, men de delas inte av majoriteten svenskar i nuläget. Där råder en helt annan uppfattning om vad som är bäst.
Självinsikt — bra eller dåligt...? Beror väl på. Den som kritiserar rådande system behöver den definitivt, och då ingår vetskapen om att saker och ting inte förändras per automatik på ett för dig själv positivt sätt.

Jag är vidare ingen anhängare av idén om universella värden utan förfäktar endast mina egna idéer.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-07-15 kl. 11:27.
Citera
2020-07-15, 11:24
Medlem
Identitet är per definition exklusiv och i fungerande ingrupper finns det jag efterlyser i form av statussänkande sanktioner att inte vara tillräckligt partisk och lojal. Den klubb som är värd att tillhöra har avgifter - fördelarna kommer senare.

Att vara en fantasilös gnällspik eller dysterkvist är lågstatus, vad mig anbelangar. Kanske t o m diskvalificerande efter samma logik jag berörde innan: Fiender i uniform kan man behandla hyggligt och enligt konventioner. Sabotörer och infiltratörer i den egna uniformen är historiskt en helt annan sak, där blotta misstanken kunde leda till summarisk avrättning. I en nutida kontext måste det finnas en risk att bli cancelled av den egna sidan som väger tyngre än risken att bli cancelled av motståndaren. Annars finns det ingen egen sida utan bara individatomer som underkastas andra kollektiv.

Det många av er inte verkar förstå är att vi faktiskt befinner oss i en övergångsfas i såväl Sverige som USA, där det inte längre finns en naturlig och stabil demografisk garant/arrangör för mångkulturen som har lyxen att "inte bry sig". Detta gör som sagt inte att identitetspolitik blir mindre viktigt, utan tvärtom betyder ALLT på det maniska, allt genomsyrande sätt som etnocentriska minoriteter förstår världen.

Identitet är alltså inget som ska "skapas" ur tomma luften med "ordmagi", utan något som finns organiskt och hela tiden söker autentiska företrädare. Det är INTE något syntetiskt, uppifrån-ned utan en spontan kärleksfullhet som gör det naturligt att vilja köpa sina jordgubbar av en svensk pensionär.
Citera
2020-07-15, 11:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men upplys oss då om hur vi skall göra. Eller är allt alltid omöjligt?
Jag kan givetvis bara tala för mig själv. Den enda lösning jag kan se är att använda statsmaktens vapen mot dem själva. De behöver attackeras från alla håll med den lagstiftning som finns.

När jag tar upp lagstiftning brukar det bli ett ramaskri i tråden men det kan inte hjälpas. Det går att visa att mångkulturpolitiken är oförenlig med den lagstiftning som definierar den svenska välfärdsstaten.

Till tråden: Nu föreslår jag att den eller de som vill rapportera detta inlägg istället bemöter det i sak.
Citera
2020-07-15, 11:31
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Menar du att vi skall lämna walkower i mediekriget som pågår? Och bara foga oss i dagens situation?
Vad är ditt alternativ? Hur skall vi få till stånd en förändring med demokratiska medel i den situation vi nu är i? Upplys oss.

Beror på ditt tidsperspektiv. Goda förändringar tar flera generationer, det är de dåliga som går fort. Att klaga hos världsalltets skapare över fysikens lagar ger inget.

I sådana här situationer med dåliga förändringar som gått fort skall man inte handla efter vilken framgång man önskar sig, utan utifrån vilka egna krafter man har. Om det enda man kan göra är att tala med sin omgivning eller klottra på FB, so be it.

Citat:
De väldige härar med skri och med dån
slå riken och byar omkull;
tyst bygga dem bonden och hans son,
som så i blodbestänkt mull.

Men visst, i samma dikt

Citat:
Jag går ej stadigt stugan kring;
ty blir mig hågen varm,
jag vandrar upp till Svea ting
med skölden på min arm.

Med mång’ ord talar vår lagman ej
för kungen i allmän sak.
Men kraftigt är allmogens ja eller nej
under vapnens skallande brak.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Identitet är alltså inget som ska "skapas" ur tomma luften med "ordmagi", utan något som finns organiskt och hela tiden söker autentiska företrädare. Det är INTE något syntetiskt, uppifrån-ned utan en spontan kärleksfullhet som gör det naturligt att vilja köpa sina jordgubbar av en svensk pensionär.

Enig. När den finns, finns den. Antingen den underbyggts med spelteori och evolutionen eller ej. Men vi är några som behöver matematik som "stödvetenskap" för vad vi redan känner i maggropen.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-07-15 kl. 11:39.
Citera
2020-07-15, 11:35
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
I sådana här situationer med dåliga förändringar som gått fort skall man inte handla efter vilken framgång man önskar sig, utan utifrån vilka egna krafter man har. Om det enda man kan göra är att tala med sin omgivning eller klottra på FB, so be it.

Det är nog ganska bra taktik.

"Pennan är mäktigare än svärdet" är en mycket gammal visdom som visat sig stämma.
Senast redigerad av longbow4y 2020-07-15 kl. 11:39.
Citera
2020-07-15, 11:36
Medlem
Citat:
Jag kan givetvis bara tala för mig själv. Den enda lösning jag kan se är att använda statsmaktens vapen mot dem själva. De behöver attackeras från alla håll med den lagstiftning som finns.

När jag tar upp lagstiftning brukar det bli ett ramaskri i tråden men det kan inte hjälpas. Det går att visa att mångkulturpolitiken är oförenlig med den lagstiftning som definierar den svenska välfärdsstaten.

Till tråden: Nu föreslår jag att den eller de som vill rapportera detta inlägg istället bemöter det i sak.

Fast du vänder ju på följden. Du får inte makt genom lagar utan manifesterar din makt genom nya eller gamla lagar. Du behöver "likasinnade" jurister eller partier i ryggen. Du behöver ett sociojuridiskt våldskapital. Ett gäng.
Citera
2020-07-15, 11:38
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Jag kan givetvis bara tala för mig själv. Den enda lösning jag kan se är att använda statsmaktens vapen mot dem själva.

Ett av deras starkaste vapnen är propaganda via trogna medier. SVT, SR, DN osv

Det är detta vapen vi vänder mot dem själva i denna tråd.
Citera
2020-07-15, 11:39
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Tricket är rimligen att identifiera och exponera skillnaden mellan den bilden och verkligheten. Det behövs en korrigering av den svenska självbilden. Sen löser sig förmodligen många problem automatiskt.

När Gunnar Sträng hade möten för arbetare på landsbygden så var det inte godsägaren som var problemet utan arbetsledaren och hans närmsta medarbetare. Det var de som var våldsamma eller övertalade godsägaren att inte upplåta lokal. Arbetarna var också rädda för arbetsledarens vrede om man gick på möte. Vilket berodde på att arbetsledarens position var hotad om arbetarna fick bättre arbetsvillkor.

Detsamma gäller nu angående att invandringskritiker som vill befria svenskarna för invandringens konsekvenser och försörjningskravet för bosättarna. Det är bara ett fåtal aktörer inom näringsliv, myndigheter och media som gynnas av massinvandringen. Även om de är i minoritet så har man stora resurser och man satsar all kraft för att hålla myten om att alla får det bättre vid liv och attackerar åsiktsbrottslingar. Med krisande kommuner och system som knäar undgår ingen konsekvenserna och det är uppenbart att den här myten är en lögn. När det nu är synbart och kännbart för alla och att flera inom media och politik bytt fot lär självbilden ändras.
Citera
2020-07-15, 11:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ett av deras starkaste vapnen är propaganda via trogna medier. SVT, SR, DN osv

Det är detta vapen vi vänder mot dem själva i denna tråd.
Precis. Denna tråd är viktig. Det gäller att jobba på flera fronter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in