Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Det städer du räknade upp som tråkiga etc, är inte tråkigare än du själv gör det till. För det finns massor att hitta på och göra i eller runt de städerna bara man själv vill.
Men vill kan att det ska vara tråkigt, vill vara en negativ gnällkuk, så blir det heller inte roligare, än man själv gör det..
Det att storstäder och hela Sverige skulle börja se ut som eller vara som en soptipp visar bara att du är blind för verkligheten.
Jag bor inte i de städer du klagar på, men far runt en jäkla massa i landet och gästar en massa städer och samhällen i alla storlekar, och överraskas konstant över hur mycket det finns att se och göra nästan överallt, om man vill. Och som täcker en massa intresseområden.
Jag tror att jag var lite otydlig när jag startade tråden. Min mening var inte att gnälla på varken dig eller någon annan som kanske bor på en mindre ort. Jag undrade lite hur man klarar av det, för det känns som att tristessen är mer närvarande på en mindre ort än i en större stad där det hela tiden händer saker. Men självklart är allting här i livet väldigt individuellt och så även valet av bostadsort.
Citat:
Ursprungligen postat av
LenaPaul
Ja är du 20 bast så kan du omöjligt förstå så det är ingen mening att förklara. För mig som har bott i ett antal storstäder är det kanske lättare att se fördelarna med en liten stad.
Men berätta gärna vad det är för spännande grejer som du "gör" i Göteborg? Sitter i bilen en timme varje dag? Åker spårvagn?
Jag är betydligt äldre än 20 bast, men du får jättegärna fortsätta gissa om du känner att det skänker dig någon slags mening inatt.
Jag påstår inte på något sätt att jag gör någonting roligare än någon annan. Jag menar bara att valmöjligheterna finns här i större grad än på en mindre ort.
Citat:
Ursprungligen postat av
hittanemoo
Har du ens varit i Lund? Ligger ju till och börja med i Stor-Malmö, så det är faktiskt en del av ett storstadsområde

12 min med tåg som går i princip hela tiden till centrala Malmö, ca. 25 min till Kastrup och ungefär detsamma till Helsingborg. Har TROTS det en egen stadskärna - DESSUTOM en av Sveriges äldsta och vackraste. Bra skolor och relativt fin dialekt med tanke på dess geografiska läge. Nej, läs på innan du startar en tråd som denna.
Annars kan jag hålla med TS att jag undrar varför folk vill bo i små och deppiga gamla skitstäder (läs: gamla arbetarstäder som numera är helt döda).
Hur fan kan du inte nämna Karlskoga, Trollhättan och typ Eskilstuna?! Där har du skitstäder på riktigt!
Ja, jag har varit i Lund, och att det är en ort som ligger nära Malmö är ju knappast en fördel.
Vad är det du vill att jag ska läsa på om? Att vi tycker olika kring huruvida Lund är ett tråkigt ställe att bo på är väl i allra högsta grad subjektivt eller? Det är ju inte som att jag startade tråden baserad på vad alla tycker. Jag tog det som ett exempel på en stad där tiden verkar stå stilla och inte mycket händer.
Jag hade kunnat nämna bra mycket fler städer än vad jag gjorde men det var liksom inte poängen med tråden. Jag tog bara ett gäng städer som jag kom på just då. Staden jag växte upp i tog jag inte heller med men den anser jag vara en riktig skitstad också.