2020-07-15, 00:57
Medlem
Stockholm, GBG och Malmö tillhör Sverige vilket är ett sjukt skitland. Jag har varit runt i en del storstäder och jag skulle faktiskt säga att AMS är den optimala staden. Jämföra STH med AMS är ju som att jämföra grus och honung. Bra städer i .se skulle jag säga är Jkpg, kommer inte på någon annan.
Citera
2020-07-15, 01:19
Medlem
RyanCrockers avatar
Jag tänker att familj är det som får de flesta att stanna kvar i sina småstäder.
Tillhör man arbetarklassen så kommer man vilja vara kvar med likasinnade.

Intressant utveckling när svenskar lämnar småstäder på grund av arbetsbrist. Samtidigt som man fyller på dessa städer med lågutbildade asylinvandrare.
Citera
2020-07-15, 01:20
Medlem
Case closed
Citera
2020-07-15, 01:24
Medlem
Jag tror det handlar om att de som bor där gör det pga deras föräldrar och mor-/farföräldrar gör det. De är för ofullständiga som individer för att klara sig själva. De sitter mest och hatar på storstäder (mellanstäder för dem). En av de största nationalister och hatare på detta forum bor i en byhåla hos sin kommunfullmäktigasossemorsa. Men det är lugnt så länge hon betalar.
Dessa stackare har jag ändå träffat genom pök. Hade en karl för tre veckor sen som körde 80 mil fram och tillbaka. Han ville inte ens knulla, bara ligga i soffan och se film.
Så ja. De i skitorter eller mellanstäder är fan tragiska
Senast redigerad av MissDope 2020-07-15 kl. 01:27.
Citera
2020-07-15, 01:26
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det städer du räknade upp som tråkiga etc, är inte tråkigare än du själv gör det till. För det finns massor att hitta på och göra i eller runt de städerna bara man själv vill.
Men vill kan att det ska vara tråkigt, vill vara en negativ gnällkuk, så blir det heller inte roligare, än man själv gör det..

Det att storstäder och hela Sverige skulle börja se ut som eller vara som en soptipp visar bara att du är blind för verkligheten.

Jag bor inte i de städer du klagar på, men far runt en jäkla massa i landet och gästar en massa städer och samhällen i alla storlekar, och överraskas konstant över hur mycket det finns att se och göra nästan överallt, om man vill. Och som täcker en massa intresseområden.
Jag tror att jag var lite otydlig när jag startade tråden. Min mening var inte att gnälla på varken dig eller någon annan som kanske bor på en mindre ort. Jag undrade lite hur man klarar av det, för det känns som att tristessen är mer närvarande på en mindre ort än i en större stad där det hela tiden händer saker. Men självklart är allting här i livet väldigt individuellt och så även valet av bostadsort.
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Ja är du 20 bast så kan du omöjligt förstå så det är ingen mening att förklara. För mig som har bott i ett antal storstäder är det kanske lättare att se fördelarna med en liten stad.

Men berätta gärna vad det är för spännande grejer som du "gör" i Göteborg? Sitter i bilen en timme varje dag? Åker spårvagn?
Jag är betydligt äldre än 20 bast, men du får jättegärna fortsätta gissa om du känner att det skänker dig någon slags mening inatt.

Jag påstår inte på något sätt att jag gör någonting roligare än någon annan. Jag menar bara att valmöjligheterna finns här i större grad än på en mindre ort.
Citat:
Ursprungligen postat av hittanemoo
Har du ens varit i Lund? Ligger ju till och börja med i Stor-Malmö, så det är faktiskt en del av ett storstadsområde 12 min med tåg som går i princip hela tiden till centrala Malmö, ca. 25 min till Kastrup och ungefär detsamma till Helsingborg. Har TROTS det en egen stadskärna - DESSUTOM en av Sveriges äldsta och vackraste. Bra skolor och relativt fin dialekt med tanke på dess geografiska läge. Nej, läs på innan du startar en tråd som denna.

Annars kan jag hålla med TS att jag undrar varför folk vill bo i små och deppiga gamla skitstäder (läs: gamla arbetarstäder som numera är helt döda).

Hur fan kan du inte nämna Karlskoga, Trollhättan och typ Eskilstuna?! Där har du skitstäder på riktigt!
Ja, jag har varit i Lund, och att det är en ort som ligger nära Malmö är ju knappast en fördel.
Vad är det du vill att jag ska läsa på om? Att vi tycker olika kring huruvida Lund är ett tråkigt ställe att bo på är väl i allra högsta grad subjektivt eller? Det är ju inte som att jag startade tråden baserad på vad alla tycker. Jag tog det som ett exempel på en stad där tiden verkar stå stilla och inte mycket händer.

Jag hade kunnat nämna bra mycket fler städer än vad jag gjorde men det var liksom inte poängen med tråden. Jag tog bara ett gäng städer som jag kom på just då. Staden jag växte upp i tog jag inte heller med men den anser jag vara en riktig skitstad också.
Citera
2020-07-15, 01:28
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Tänkt på det några gånger nu, hur pallar folk/ni bo där ni bor, om ni då är bosatta på en ort som generellt anses som jävligt tråkig. Exempel på städer är:

Borås
Sundsvall
Skellefteå
Piteå
Gävle
Sandviken
Ludvika
Borlänge
Kalmar
Byxelkrok
Lund

osv.

Vad gör man där liksom? Jag säger inte att storstäderna är så mycket bättre, hela Sverige börjar mer och mer likna en jävla soptipp, men i Göteborg t ex så finns det ju rätt mycket man kan göra till skillnad mot i Gävle. Har varit i Gävle ett par gånger och hela jävla staden stinker fan skit, ni har gnällig och provocerande dialekt och staden bjuder inte på någonting välkomnande. Skulle nog hellre sitta på livstid på Kumla än att tvingas bo i den jävla hålan.

Ännu värre måste det ju vara för er som bor i små samhällen man aldrig hört talas om. Samhällen där man måste ta bilen 3 mil till närmsta skitaffär för att köpa mjölk och snus. Hur fan orkar ni liksom?

Grejen är att man Gör Någonting Själv, eftersom man tvingas hitta på något och inte får allt serverat. Jag önskar innerligt att mina barn hade fått växa upp i en lika liten och tråkig stad som den jag själv växte upp i, eftersom jag tror att det hade gjort dem till mer kreativa (och mer avslappnade) människor. Men nu är det som det är. Och då bor vi ändå inte i någon storstad.

Gävle är fint och charmigt, för övrigt. Skulle gärna bo där.

Storstäder är en avstjälpningsplats för stackars jävlar som inte klarar av att a) stå öga mot öga med sin egen tomhet, och b) göra något konstruktivt av den situationen.
Citera
2020-07-15, 01:34
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Vissa från "landsbygden" vågar ju inte ens köra bil här i Stockholm tex. bara det säger ju en hel del.
Är alltid lika fascinerad av det här. Är själv ursprungligen från en mellanstor svensk stad och får ibland höra det där. "Va!? Kör du i Stockholm!? Det skulle jag aldrig göra."

Man kör väl dit man behöver ta sig eller har jag missat nåt?
Citera
2020-07-15, 01:37
Medlem
Nimars avatar
Bor i en skittråkig håla, men vad spelar det för roll? mesta tiden spenderar man ju på jobbet. Helgerna dricker man öl, fixar på huset och umgås med vänner, det spelar väl ingen roll vart man bor, man gör typ samma sak ändå.
Fördelar med hålan är att ett hus kostar som en normal kontantinsats och det tar bara 5 minuter att åka till jobbet.

Har bott i Göteborg men en timmas enkel resa till jobbet är inget som lockar idag . Hur fan pallar folk spendera flera timmar per dag i en bilkö? eller ännu värre ståplats på en spårvagn bredvid en blatte som inte vet vad en deo är för något?
Du kan inte ens gå ut och sätta dig på uteplatsen utan att minst 20 personer tittar på dig.

Vad är det för jävla liv? visst är man 20-25 så är en storstad grymt och då känns vipkortet på trädgårn värt alla timmar i bilkön. Men dom flesta växer upp någon gång.
Citera
2020-07-15, 01:59
Medlem
Håller verkligen inte med om att Borås är en tråkig stad. Högskola, polishögskola och textilhögskola gör att det finns gott om unga människor i staden. Nära till Landvetter och Göteborg om man måste dit. Flertalet fina naturområden och badplaster. 2 st 50 meters simbassänger. Djurpark. Du kan nå dom flesta stadsdelar inom 5-6 min. Inte många städer i Sverige som kan möta sig med det. Skulle inte för mitt liv flytta till Stockholm, stå i kö i tid och otid är inget som lockar mig. Att sedan en 2a i rimligt område kostar 2,5 miljoner är skrattretande.
Citera
2020-07-15, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Tänkt på det några gånger nu, hur pallar folk/ni bo där ni bor, om ni då är bosatta på en ort som generellt anses som jävligt tråkig. Exempel på städer är:

Borås
Sundsvall
Skellefteå
Piteå
Gävle
Sandviken
Ludvika
Borlänge
Kalmar
Byxelkrok
Lund

osv.

Vad gör man där liksom? Jag säger inte att storstäderna är så mycket bättre, hela Sverige börjar mer och mer likna en jävla soptipp, men i Göteborg t ex så finns det ju rätt mycket man kan göra till skillnad mot i Gävle. Har varit i Gävle ett par gånger och hela jävla staden stinker fan skit, ni har gnällig och provocerande dialekt och staden bjuder inte på någonting välkomnande. Skulle nog hellre sitta på livstid på Kumla än att tvingas bo i den jävla hålan.

Ännu värre måste det ju vara för er som bor i små samhällen man aldrig hört talas om. Samhällen där man måste ta bilen 3 mil till närmsta skitaffär för att köpa mjölk och snus. Hur fan orkar ni liksom?

Håller med dig, tror på urbanisering. Sverige är för övrigt ett så otroligt stelt och tråkigt land så att jag bara redan nu vill lägga mig i kistan och få det överstökat.

Jag sitter med mitt enda liv i ett medelstor svensk stad, åkte just genom stan bara för att hoppas se människor, helt dött.

Skulle hellre bo i en storstad som Hong Kong eller liknande. Vad gör jag med mitt liv?
Citera
2020-07-15, 02:27
Medlem
Om vi hade haft en total lockdown som i andra länder så hade jag klättrat på väggarna om jag hade varit tvungen att vara inlåst i en lägenhet 23 timmar om dygnet oavsett om jag hade bott i Stockholm, Köpenhamn eller Kalmar.

Jag bor där jag bor för att jag hade råd att köpa hus där till hyfsat pris...
Citera
2020-07-15, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Grejen är att man Gör Någonting Själv, eftersom man tvingas hitta på något och inte får allt serverat. Jag önskar innerligt att mina barn hade fått växa upp i en lika liten och tråkig stad som den jag själv växte upp i, eftersom jag tror att det hade gjort dem till mer kreativa (och mer avslappnade) människor. Men nu är det som det är. Och då bor vi ändå inte i någon storstad.

Gävle är fint och charmigt, för övrigt. Skulle gärna bo där.

Storstäder är en avstjälpningsplats för stackars jävlar som inte klarar av att a) stå öga mot öga med sin egen tomhet, och b) göra något konstruktivt av den situationen.

Tror du är inne på något här. Kan nog också tillägga att storstäder är mer för folk som inte tycker om att vara hemma. Tänker att storstaden passar mer för alla från 15-35 som är singlar/inte har familj/barn. De som inte bara kan vara istället för att alltid leta efter att konsumera något nytt som nästa ligg, nästa nya restaurangbesök, nästa nya bar/klubb eller nästa inköp på shoppingrundan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in