Citat:
Ursprungligen postat av
akrylforlibbad
Om man tycker att livet går ut på att jämt trängas med andra, springa från krog till krog och ligga med olika skabbiga brudar varenda kväll så ska man absolut bo i en storstad som Stockholm eller Göteborg.
Vill man däremot ha livskvalitet ska man bosätta sig i någon av platserna som räknades upp i första inlägget. Det är helt obegripligt att folk vill bo i Stockholm eller Göteborg. Jag kan förstå att man tvingas dit som nyutexaminerad eftersom arbetsmarknaden är avsevärt större där än i till exempel Kalmar, men inte fan får man ett bra liv där.
Jag tänker på ungefär samma sätt som du

Vad gör man förresten i Sthlm som man inte kan göra i dessa brukshålor? Visserligen har en större stad ett bredare utbud när det gäller föreningsliv och affärer men dessa fördelar uppväger ändå inte nackdelarna. I Sthlm måste man spendera halva sin lön på att betala hyra, käka lunch på dyra restauranger och ägna helgen åt att dricka svindyr öl på krogen. Detta blir ganska tråkigt efter några månader så jag undrar återigen varför man vill bo i sthlm när man kan få ett betydligt rikare liv i resten av landet.
Just nu bor jag i en ganska liten stad men det finns några trevliga individer här också. Vi har t.ex. suttit och spelat brädspel några helger med lite whisky, vandrat i skogen och kollat på vacker natur o.s.v. Jag kan även spara undan pengar varje månad och tröttnar jag på bruksorten reser jag bara till en större stad på helgen. En annan bra sak med Sverige är 5 veckors semester vilket betyder att man kan resa utomlands ett par gånger om året om man så önskar. Jag har faktiskt vänner som bor i både sthlm och Göteborg och de har faktiskt en sämre levnadsstandard. Jag sitter även och kollar på hemnet ibland för att köpa hus med braskamin. På grund av att jag inte bor i Sthlm har jag tillgång till nästan gratis ved, d.v.s uppvärmning, en tomt där jag kan odla lite egen mat vilket sänker mina levnadsskostnader ytterligare och ger livsskvalité. På grund av mitt flitiga sparande kommer jag att ha väldigt låga bolån när jag väl köper huset och när olyckan inträffar, alltså om jag får barn, kommer det att kännas tryggt här. När jag jämför mitt liv med polare i Sthlm skulle jag säga att min levnadsstandard är högre både materialistiskt och emotionellt. Om man får barn i Sthlm måste man köpa bil, betala vägtullar och hyra en dyr parkeringsplats, hitta en svindyr barnomsorg o.s.v. samtidigt som familjen måste trängas ihop i en trång andra-hands lägenhet. Vill jag bada på sommaren har jag en sjö knappt 1 km från där jag bor.
Så tacka vet jag landsbygden där man kan leva drägligt och får man barn kan de få leka på en äkta gräsmatta, bygga kojor i skogen medan jag sitter på en fin altan och dricker kaffe i morgonsolen

Jag växte visserligen upp i en annan bruksort och flyttade utomlands när jag var mogen men sedan tröttnade jag på "urban-livet" och flyttade tillbaka till mina hemtrakter igen. När man är ung tror man alltid att gräset är grönare på andra sidan och det där coola livet i storsta'n är det enda rätta, eller att allt är roligare utomlands. Men man tröttnar snabbt på att alla människor har en annan kultur, sunkiga pubar och att man måste jobba även om man bor utomlands. Storsta'n i Sverige betyder även att allt är svindyrt, seg vardag och dryga människor som tror att de är världens centrum bara för att de bor i Sthlm och har en skum sushibar runt hörnet. Landsbygden med vacker natur runt hörnet, 5 minuters avstånd till allting är faktiskt mycket roligare. Om jag blir uttråkad kan jag alltid spela något skojigt online-spel, läsa en bra bok eller helt enkelt gå ut i skogen