2020-07-09, 14:20
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo, Du är liberal = maximal vinst och minimalt ansvar. Mycket vanligt beteende, men därför inte etiskt försvarbart.

Tokholmare kan jag väl leva med, men det är ledsamt när torp, oaktat landskap, köps upp av utlänningar som saknar förankring i bygden. Sådant är viktigare än man tror.

Jag kan och köpa ett torp i Småland utan förankring i bygden.
Min förankring i Norrlands skogar är borta.
Industristaden jag växte upp i är förändrad.
Nu bor jag i Dalarna, mina barnbarn kommer kanske att bli masar och kullor. Jag kommer aldrig att räknas som mas.
Om de inte flyttar till storstaden som två av mina tre gjort.

Jag tillhör den motsägelsefulla gruppen som ibland kallas socialliberal. I(ej att jämföra med Folkpartiet)
Citera
2020-07-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Nu bor jag i Dalarna, mina barnbarn kommer kanske att bli masar och kullor. Jag kommer aldrig att räknas som mas.

Jag tillhör den motsägelsefulla gruppen som ibland kallas socialliberal. I(ej att jämföra med Folkpartiet)

Var har socialliberaler sin politiska hemvist idag??
Citera
2020-07-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och vad vet du om vad människor "ser sig som"?

Tror du etniska svenskar som är kriminella ex. "ser sig som" svenskar?

Alla människor har ett enormt intresse ( sitter i hårt förankrat i våra gener) att att tillhöra gruppen.
Och jag skulle hävda att den kanske främsta orsaken till just kriminalitet är en känsla av att inte få lov tillhöra gruppen.
vare sig det nu handlar om en arbetarklass, en förtryckt minoritet eller invandrare.

Behovet hos vissa, Uven ex. att särskilja på ett "vi" ( som är godkända) och ett "dom" som itne är godkända...är problemet. Inte att människor ser lite olika ut.

Sen... de flesta människor skaffar barn, så även de som i sin ungdom ex. gjort abort.
Sverige har ett av Europas högsta nativitets siffra. Vi föder alltså barn.

Att en större andel av invandrarna inte betraktar sig som svenskar är inte direkt kontroversiellt. Jag har aldrig påstått att invandrare inte kan känna sig som svenskar. Det kan de absolut och många gör det med tiden.
Citera
2020-07-09, 17:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vi noterar.
Våldtäkt=abort
Sprucket preventivmedel=tvingas föda ett oönskat barn

Så vill inte jag ha det., Men du vill det.

Var och en argumenterar för sin ståndpunkt och sedan avgörs det i demokratisk ordning.

Citat:
Varför kommer alltid den här frågan från rasisterna?
"Varför vill du utrota svenskar*
Vem f%n vill utrota svenskar?

Typexempel på halmgubbe. Som jag inte behöver förklara för dig.

Belägg för att den frågan alltid kommer från rasisterna? Det är väl allmänt en rätt berättigad fråga i ett land med belagd dålig kollektiv överlevnadsinstinkt.

Citat:
Bra barndom främjas av ett tryggt och stabilt och kärleksfullt liv.

Låta våldtäktsmän ta hand om barnet är väl ett lämpligt straff.
Samma som du vill ge kvinnor med otur.

Varför vill Du straffa barnet och våldtäktsoffret?

Citat:

Motsägelsefull, och än mer ogenomtänkt. Ni behöver gå igenom på vilka grunder Era ställningstaganden står.
Citera
2020-07-09, 18:36
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Var har socialliberaler sin politiska hemvist idag??
Egentligen vet jag inget om den politiska hemvisten.
Jag gillar en stat som funkar och tar hand om oss när det behövs, sen kan jag reta mig på alla möjliga regler som står i vägen för kreativitet.

Jag vill inte ha med staten att göra förre. Jag själv vill.
Lite lagom flummigt.😁
Citera
2020-07-09, 18:42
Medlem
Citat:
Egentligen vet jag inget om den politiska hemvisten.
Jag gillar en stat som funkar och tar hand om oss när det behövs, sen kan jag reta mig på alla möjliga regler som står i vägen för kreativitet.

Jag vill inte ha med staten att göra förre. Jag själv vill.
Lite lagom flummigt.😁

Du är nog mer gråsosse kanske? De flesta svenskar är nog det fortfarande.
Citera
2020-07-09, 18:53
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Var och en argumenterar för sin ståndpunkt och sedan avgörs det i demokratisk ordning.

Belägg för att den frågan alltid kommer från rasisterna? Det är väl allmänt en rätt berättigad fråga i ett land med belagd dålig kollektiv överlevnadsinstinkt.

Varför vill Du straffa barnet och våldtäktsoffret?

Motsägelsefull, och än mer ogenomtänkt. Ni behöver gå igenom på vilka grunder Era ställningstaganden står.
Saknar du helt humor?
Livet är komplext och vägrar styras av dina enkla regler.
Gråtoner saknas i din skala.

Edit
Du får säga du till mig.
Rexed ändrade på det där
Senast redigerad av pollenper 2020-07-09 kl. 19:02.
Citera
2020-07-10, 09:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Saknar du helt humor?
Livet är komplext och vägrar styras av dina enkla regler.
Gråtoner saknas i din skala.

Edit
Du får säga du till mig.
Rexed ändrade på det där

Nej, tvärtom finns det rätt mycket grått i min skala, men just graviditet tenderar att vara binärt.

Sedan tilltalar jag Er socialliberaler samlat, så pronomen är valt efter det. Annars borde, Rexheds Du-reform till åminne, tilltal brukas i tredje person och företrädesvis med titlar; se här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Titel

Men, det skulle väl bli litet omständligt i debatten och vi inledde varje inlägg med Ädle och högaktade.
Citera
2020-07-10, 09:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej, tvärtom finns det rätt mycket grått i min skala, men just graviditet tenderar att vara binärt.

Sedan tilltalar jag Er socialliberaler samlat, så pronomen är valt efter det. Annars borde, Rexheds Du-reform till åminne, tilltal brukas i tredje person och företrädesvis med titlar; se här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Titel

Men, det skulle väl bli litet omständligt i debatten och vi inledde varje inlägg med Ädle och högaktade.
Förutom några undantag förstås! (Det binära)

Jag undanber mig att klumpas ihop med socialliberaler, mina åsikter är just mina.
Citera
2020-07-10, 10:07
Medlem
Citat:
Här handlar det om fortplantning och en ny, unik människas liv i vardande - inte produktion av fekalier.

Ok, Vem ska ha rätt bestämma över ditt reproduktionssystem...?
Det bär ju på trilljarders potentiella nya liv i "vardande".
Så? vilka "villkor" tycker du ska gälla för dig, för att du ska ha rätt att bossa över ditt eget underliv, med allt detta "liv i vardande"
hmm?
Och, den dagen medicintekniken kommit så långt att man kan operera in foster i mäns kroppar och få dem att utvecklas där, Vad ska din ideologi då ta vägen tycker du?
Där existerar väl säkerligen några miljoner befruktade äggceller ( dvs fullvärdiga "BARN"! enligt din logik) i div. frysar som man kan tvångsutveckla i mäns kroppar i en framtid.
Vill du leva i den framtiden som man?
Och om du inte vill det, varför tycker du kvinnor ska acceptera dina skitåsikter om "villkoren" för deras sjävbestämmande och rätt till SINA kroppar?

Citat:
Du är som vanligt ute i ogjort väder. Flera läkarorganisationer har för flera år sedan krävt rökstopp före operationer, ty de förbättrar radikalt chanserna till tillfrisknande. Att ställa krav, relevanta i respektive situation, är inte förtryck eller TVÅNG - det är en väg till framgång.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5431253

Endera dagen kanske det går upp för Dig att graviditet inte är en sjukdom, utan en fullt naturlig del i en vuxen kvinnas liv.
En dag kanske det går upp för dig att kivnnor är människor, de har precis som du har, rätt att bestämma över sina egna kroppar och underliv. och vill de INTE utveckla en befruktad äggcell, så har de all rätt slippa detta. Finns inga "villkor" för människor rätt att bestämma över sig själva.

Citat:
Våldtäktsmannen skall enligt min mening kastreras både som straff för begånget brott och för att hindra upprepning, emedan vi vet att sexualförbrytare ofta återfaller.

Och varför ska inte våldtäktsmän ta ansvar för sitt "sexande" och tvingas ta hand om barn de lika uppenbart, som en kvinna som vill göra abort, inte vill eller kan ta hand om?

Varför duger plötsligt inte ditt resonemang om "har haft sex = får skylla sig själv" när det kommer till män?

Och??? Kvinnliga våldtäktsmän?, ska de också få slippa konsekvenserna ( läs: BAAAAAARN) av sin våldtäkt?
hmm?

När ska du fatta att ditt resonemang läcker som ett såll, det kollapsar vid minsta logiska "check".
Det bär helt enkelt inte, just för att i grunden handlar om rena påhitt:
- att konceptionsögonblick skulle vara färdigutvecklade barn redan från start. Det är det INTE.
- Att män inte bär något moraliskt ansvar för reproduktion, bara för att de slipper biten med graviditet. De bär precis samma ansvar.
- Att dina ideer om "Heliga konceptionsögonblick"/ "liv i vardande" etc etc....inte går att anpassa efter våldtäkter. Det går inte hävda "okränkbart liv" i ena sekunden för att sen hävda "värdelöst, går aborteras" bara för att det skapats via en våldtäkt, eller tillhör "fel" etnicitet. Antingen är det just "heligt" och "okränkbart" eller också är det inte. Så lite konsekvens tack.

Och vi kan konstruera samhället så att detta ansvar fördelas mest rättvist. och INTE som dina patriarkala religiösa ideal, enkom ska åläggas kvinnor medan män ska få slippa undan.

"Mina" resonemang kring detta bär inte samma logiska problem som ditt.
Hur kan det komma sig tror du?

Citat:
Jag är 185 cm lång och väger ca 80 kg - det är inte så litet. Och är inte alls rasist, utan anknyter i mitt resonemang till den i FN-stadgan reglerade principen om nationellt självbestämmande. (FN-stadgan kapitel 1, artikel 1, §2). Det är samma princip som ger samerna rätt till ett sameting eller kurderna rätt att driva frågan om en egen stat. Men, etniska svenskar vill Du förvägra samma rätt. Vill Du utrota svenskarna?

Jag pratar inte om din fysik, jag pratar om litenheten i ditt intellekt och moral.

HUR exakt vill jag förvägra svenskar demokratisk bestämmanderätt i sitt eget land, menar du?
Bara för att jag till skillnad från dig, och din rasistiska hållning, inte har några problem med att acceptera kurder som svenskar, om de, precis som jag, äger svenskt medborgarskap, känner sig som svenskar och ex. precis som jag, är födda i Sverige.
Senast redigerad av Merapi 2020-07-10 kl. 10:10.
Citera
2020-07-10, 10:13
Medlem
Citat:
En släkting till mig har hand om en ensamkommande afghan, de små barnen älskar honom och han är jättetrevligt.
Studerar osv.

Äkta mänsklig solidaritet som leder till en välfungerande medborgare med tillit och solidaritet i sin tur, att föra vidare...Vidareförmedla min eloge.
Citera
2020-07-10, 10:53
Medlem
Citat:
Som om det skulle saknas exempel...

Jag visade i detta inlägg bl a på hur de demografisk utvecklingen ser ut i Sverige, där det föds allt färre barn av föräldrar som båda är födda i Sverige (det närmaste etniska svenskar vi kommer statistiskt):
(FB) Konservatism och familj - En samlad diskussion

Du följde upp detta med följande påstående ur det blå, vilket inte alls korrelerar med det jag visade:

"1) det föds barn i Sverige, Uven, i fullt tillräckligt mängd, vi ligger tom bra till härvidlag. Vi BEHÖVER faktiskt inte öka i befolkningsmängd, vi behöver snarare minska i kontrollerad form, tills vi kan plana ut i en mer hälsosam nivå.
Och jävligt mer humant och smart att vi släpper in redan existerande barn så DE ( som nu faktiskt ÄR barn)
slipper svält eller att sprängas i luften, istället för att tvångsutveckla massa nya könsceller till olyckliga barndomar, med "motivet" de är "rätt" sort."
(FB) Konservatism och familj - En samlad diskussion

Vilket visar att Du inte alls förstår vad statistiken visar - alternativt inte har läst den.

Statistisk från SCB ex. räknar "SVENSK" nativitet, dvs antalet barn som föds i Sverige.
Den sitter INTE med ditt rasistiska synsätt av att bara vissa svenskar ska räknas, medan andra inte ska räknas...för de skulle plötsligt vara "fel" sorts svenskar.
Fattar du?

Eller är du så otroligt inkonsekvent i ditt tänkande, att du verkligen har inbillat dig att samiska barn ex. eller judars, romers, tornedalningar boendes i Sverige etc etc INTE räknas av svenska statistiska centralbyrån....utan till vadå Uven Norges?

Allvarligt Uven, ditt resonemang härvidlag är under all kritik.

jag begriper utmärkt statistik, jag kan till skillnad från dig, avläsa siffror korrekt.

Både vad gäller svensk nativitet.....OCH! svensk statistisk gällande hur många barn som lever med styvförälder eller "max en förälder" det är INTE, som du påstod "över 50%).

Du sitter alltså och
1) ljuger dig blå
2) har 0 koll över....svensk statistik.

Deal with it.

Citat:
Svensk alkohollagstiftning har aldrig varit i lag med människors synsätt, där huvuddelen allra helst vill få dricka så mycket sprit de vill till ingen eller ringa kostnad. Effekterna av att enbart lagstifta efter människor kortsiktiga önskningar leder samhället bort i tok.

Sorry, men undersökningar visar att svenskar är rätt nöjda med det svenska systemet med systembolag ex.
Precis som de är nöjda med svensk abortlagstiftning.
De är förmodligen 2 av de lagar som svenskar uppvisar mest nöjdhet över. Och med rätta eftersom de i stort fungerar väldigt väl.

Citat:
Som detta handlar om politik, så är mina önskningar rätt mycket det diskussionen handlar om...

Bra barndomar byggs till största delen av ett tryggt och stabilt familjeliv.

Och trygg och stabilt familjeliv byggs inte av tvång eller hot.

Citat:
Kosmopolitiska knarkdrömmar behöver vi väl inte ta upp i tråden? Människor etniska och kulturella bakgrund har oerhörd betydelse, det vet man i de flesta länder utanför Sverige, där man ofta behövt kriga för sin självständighet och särart.
och var kom "knarkdrömmar" ifrån?

Och varför tror du människor har behövt "kriga för sin sjä'lvständighet och särart" hmm?
Nån aaaaaaning?
Kan det vara för att där existerar en nation i närheten med exakt DITT synsätt över just en etnicitets överläge över andras? eller köns, eller sexualitets eller ......

Problemet i världen stavas DINA idéer Uven. Av isolation, nationalism, rasism, sexism homofobi och idiotiska föreställningar kring värdet av att BEVARA framför värdet av att tänka. Och det är när DINA åsikter kommer till makt som massa människor måste börja kriga för sina rättigheter att existera på lika villkor......kvinnor, homosexuella, etniska och religiösa minoriteter etc etc.

Dina idéer har ju aldrig i livet ex. gett samer några rättigheter. ohh nooooo, samer är ju "fel" människor, inte "svenskar" och ska därför INTE ha några egna rättigheter i landet. eller hur Uven?

Citat:
Konstigt? De vill väl också smita från ansvar, förmodar jag. Ansvarsflykt är en mäktig kraft.
Nej, de, till skillnad från dig, fattar att det är hjärnans utveckling/ existens man går efter då man värderar "liv", inte existensen av DNA, eller celler.

Citat:
Menar Du att Du vill att våldtäktsmän skall ta hand om barn? Är Du från vettet?

De kvinnor som inte vill bli gravida har god till gång till preventivmetoder - och avhållsamhet.

Menar du att människor som inte vill eller kan ta hand om barn ska ta hand om barn, bara för att de råkar vara kvinnor?
är DU från vettet?

och känner du inte till att 100% av alla preventivmedel kommer med en risk?????
Är DU helt okunnig?

Citat:
Så, om jag flyttar till Kurdistan så ökar antalet kurder?

Nej, kurdistan är ingen nation för det första.
Och för det andra. Ja, om du flyttar till kurdistan, ex. gifter dig med en kurd, får barn och barnbarn och barnbarnbarn där så blir med högsta säkerhet dessa kurder, ja. Vad skulle de annars bli hade du tänkt dig? Aliens?

Citat:
Alla vetenskapliga påståenden är osäkra och anses i olika mån vara temporära, till och med inom fysiken. För allt vad vi vet just nu, så är psykopati avsevärt mer förekommande hos män än hos kvinnor. På samma sätt som att andra kunskaper kan förändra sig som ett resultat av ytterligare forskning, så kan detta också göra det. Återkom när det finns någon studie som pekar i den riktningen, men tillsvidare får vi hålla oss till vad vi tror att vi vet just nu.
nej, inte alla, vissa ja, för det ligger i just dessas innehåll. Det går ex. inte bevisa vissa saker, för vi har ännu ej verktygen för det, eller ...det går inte bevisas.

Och vad DU tror dig veta just nu är altlså att kivnnor ska hållas ansvariga för att män uppvisar mer psykopati?
För att de ...medvetet och aktivt "väljer" psykopatiska män att skaffa barn med.

Är det korrekt beskrivning av din åsikt?

Överallt kan vi se annonser från alla dessa 100% av kvinnor i världen.

Söker:
Psykopatisk man.
Han ska vara elak, våldta och slå mig.
Dumpa mig så fort jag blivit gravid eller över 25, elelr gått upp 2 g i vikt.
med fördel gärna även kriminell, och i fängelse och kosntant otrogen och totalt skita i mig och våra gemnsama barn eller hem.

Nått sånt?
Senast redigerad av Merapi 2020-07-10 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in