2020-07-09, 13:46
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
1.) Vem har trott att priserna ska stiga varje år, kan du citera någon som skrivit det?

2). Du missar också att man gör vinst genom lägre boendekostnader jämfört med motsvarande hyrd bostad som det går att få tag i. Det är en vinst man gör varje månad även när priserna står still.

1.) Jag har inte hävdat det.

Däremot möter jag ditt påstående här och jag citerar dig "Om priset är 100% högre än vad de köpt för eller bara 85% högre påverkar dem inte alls." Jag påtalar enbart att många som köpt nyligen inte har en 100% vinst på sitt boende. Förstår du mig nu?

2.) Detta är kaffepengar jämfört med en mild korrektion på bostadsmarknaden. Jag håller med om att det kan betyda en del i småstäder med mycket billiga hus/bostadsrätter. I min stad går bostadsrätter för många miljoner och då är några tusenlappar i månaden ingenting mot en potentiell prisminskning på hundratusentals kronor. Eller till och med miljoner.
2020-07-09, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jag menade givetvis den potentiella värdeminskningen som inte var helt otänkbar några månader sedan. Vem bryr sig om räntan? Den är ingenting. Däremot känns ett tioprocentigt prisfall rätt hårt kan jag tänka mig. Vad kör ni bolånetorskar för hävstång nu igen? Är det 5 ggr eller 10 ggr? Jag skulle aldrig kunna sova lätt om jag hade sån enorm risk.
Värdeminskning och förlust är helt olika saker, värdeminskning har ingen betydelse så länge som jag inte säljer. Bor själv i hus som jag har köpt för att bo i minst 10 år och känner ingen oro alls för att priserna inte skulle ligga på samma nivå.

För dig låter det som att folk köper hus som aktier och även om det förekommer så köper den absoluta majoriteten för att bo.

Om nu priserna tickar uppåt mitt i en pandemi så känns alla prisras ganska avlägsna.
2020-07-09, 13:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du missar också att man gör vinst genom lägre boendekostnader jämfört med motsvarande hyrd bostad som det går att få tag i. Det är en vinst man gör varje månad även när priserna står still.
Det är en helt annan diskussion. Bara en ekonomisk stolle hyr sitt boende på lång sikt. Att äga bostaden är det sätt som 90% av svenska miljonärer har blivit rika på. Att hyra av någon annan är att göra honom till miljonär. Jag kommer aldrig att rekommendera någon att hyra, inte ens med dagens bubbelpriser. Men man får vara försiktig att betala för mycket och ha bra marginaler för en räntehöjning.

En student kan naturligtvis hyra, eller någon som bara ska jobba 2 år i Stockholm. Alla andra ska köpa.

Jag tycker extremt synd om den generation som precis nu går ut högskolan, typ 22-25-åringar, som tvingas in på högsta prisnivån. De kommer inte att bli rika lika lätt som alla som kom in 1990-2010. Men eftersom de måste bo i 40 år till så är det ändå bäst att köpa. Det finns tendens till en förmögenshetsöverföring från generationen född 1990-2000 till vår generation 1960-70-80. Därför kommer jag att ge bort var sin lägenhet till mina 5 barn.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-09 kl. 13:56.
2020-07-09, 13:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
1.) Jag har inte hävdat det.

Däremot möter jag ditt påstående här och jag citerar dig "Om priset är 100% högre än vad de köpt för eller bara 85% högre påverkar dem inte alls." Jag påtalar enbart att många som köpt nyligen inte har en 100% vinst på sitt boende. Förstår du mig nu?

2.) Detta är kaffepengar jämfört med en mild korrektion på bostadsmarknaden. Jag håller med om att det kan betyda en del i småstäder med mycket billiga hus/bostadsrätter. I min stad går bostadsrätter för många miljoner och då är några tusenlappar i månaden ingenting mot en potentiell prisminskning på hundratusentals kronor. Eller till och med miljoner.

1. Jag har aldrig sagt att alla har en vinst på 100% men att många som äger sina bostäder har fått stora vinster sedan de första gången köpte en bostad och därför inte bryr sig om lite upp och nedgångar. Det är mest hyrestorskar som inte har några vinster som sitter och minutbevakar bostadspriserna och hoppas.

När jag bytte bostad senast hade jag bott 10 år i min förra och hade då ingen aning om hur priset hade rört sig, det kollade jag upp först när det blev aktuellt att byta bostad. Tiden när jag bara bodde och mådde bra hade jag ingen anledning att bevaka priset.

2. Nej det är inte kaffepengar då skillnaden är större än vad du antyder. Du kanske jämför med HR i första hand där bostaden är av lägre standard eller har sämre läge men jag jämför med motsvarande lägenhet i andra hand eftersom det är vad som är alternativet om man ska ha en motsvarande lägenhet. Det blir många sköna slantar som trillar in varje månad, månad efter månad, år efter år. Har man dessutom som jag investerat den vinsten i börsen har det blivit ännu betydligt mer.
2020-07-09, 14:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det finns hus och lägenheter som kommer att sjunka 50% om det kommer en krasch, t.ex nyköpta lägenheter i dåliga föreningar eller "för dyrt" i lite sämre läge. Det jag själv har tänkt köpa är premiumläge och där kommer värdena inte att dippa lika mycket, -30% vore mycket. Vad TS hade i åtanke vet jag inte, det är nog inte alla i tråden som är så fokuserade på Stockholms innerstad som vi.

Eftersom jag var med 1990 med Sveriges värsta bostadskrasch så kan jag ge lite prisexempel.

Jag byggde en nybyggd villa mitt i Danderyd 1988. Tomten kostade 350.000 kr och villan 1.1mkr nyckelfärdigt. 1990 tänkte jag flytta och ville sälja för 2mkr. Det var omöjligt, jag fick hem en mäklare som tittade på huset och sa att det inte gick att sälja, han ville inte ens ta in den. Jag hyrde ut den och lyckades sälja för 2.5mkr 1998. 2005 såldes det vidare för 3.5 mkr. 2019 såldes det vidare nyrenoverad för 10 mkr.

Från 1988 till 2019 prisstegring 1.4mkr till 10mkr. Uppenbarligen finns en del att ta av där. Ett rimligare pris är 7 mkr. Med räntor som 1994, de var då 16%, skulle den hamna på 3 mkr. Vi kan komma dit igen. I själva verket går allt i cirklar. Denna är dock den längsta som uppmätts, i princip uppåt sedan 1994.

Varför skulle vi få räntor på 16% igen? Anledningen sist var försvaret av den svenska kronan. Exakt vad skulle föranleda denna gång?
2020-07-09, 14:08
Avslutad
Citat:
Nu har priserna stått och stampat eller stigit enbart måttligt sen 2017. Alla som köpt sedan dess har inte haft någon vinst att tala om. Enbart ett måttligt fall på 10 % kan leda till att många förlorar sin kontantinsats eller stora delar av den.

Denna oro märks tydligt när bolånetorskarna diskuterar bostadssituationen. Man bokstavligen känner rädslan och deras passiv-aggressiva ilska genom skärmen.

Så det hade varit en bättre affär att bo i andra hand för 17 000 i mån än att äga sitt boende och betala 5 000? Förstahandskontrakt är ju ändå inte aktuellt.

Då sparar man hypotetiskt 12 000 i mån sedan 2017. Nästan 400 000 på 3 år.
2020-07-09, 14:09
Medlem
Citat:
Denna oro märks tydligt när bolånetorskarna diskuterar bostadssituationen. Man bokstavligen känner rädslan och deras passiv-aggressiva ilska genom skärmen.

Är du säker på att det inte är något som bara du inbillar dig på samma sätt som du inbillar dig att vi befinner oss på randen till en krasch på bostadsmarknaden?
2020-07-09, 14:23
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Nu har priserna stått och stampat eller stigit enbart måttligt sen 2017. Alla som köpt sedan dess har inte haft någon vinst att tala om. Enbart ett måttligt fall på 10 % kan leda till att många förlorar sin kontantinsats eller stora delar av den.

Dock har de flesta som köpte 2017 ett amorteringskrav, har man bostadslån på 4msek har man amorterat nästan 250k, dessa pengar hade gått till en hyresvärd eller en annan bostadsägare om man bott i HR eller i 2a hand.
2020-07-09, 14:33
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tycker extremt synd om den generation som precis nu går ut högskolan, typ 22-25-åringar, som tvingas in på högsta prisnivån. De kommer inte att bli rika lika lätt som alla som kom in 1990-2010.

Amen brother.

Suger verkligen balle för dom. Herregud vilken tur man hade och kom nästan perfekt när bostadsrätterna kostade bara några månadslöner. (Nu fick ju inte folk lån så det var fortfarande riktigt så lätt som det låter). Nu kostar samma lägenhet miljonbelopp.
2020-07-09, 14:47
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Är du säker på att det inte är något som bara du inbillar dig på samma sätt som du inbillar dig att vi befinner oss på randen till en krasch på bostadsmarknaden?

Det där var väl inte postat till dig men det säger något att du tar åt dig.

Här är min aktieportfölj.

https://imgur.com/a/EhPIR6i

Tror du jag skulle sitta med fastighetsbolag och banker om jag trodde att kraschen var på väg? Jag har till och med ett byggbolag.
2020-07-09, 14:51
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Värdeminskning och förlust är helt olika saker, värdeminskning har ingen betydelse så länge som jag inte säljer. Bor själv i hus som jag har köpt för att bo i minst 10 år och känner ingen oro alls för att priserna inte skulle ligga på samma nivå.

För dig låter det som att folk köper hus som aktier och även om det förekommer så köper den absoluta majoriteten för att bo.

Om nu priserna tickar uppåt mitt i en pandemi så känns alla prisras ganska avlägsna.

Nej men det låser in dig. Ibland blir saker inte som trott och man kan tvingas flytta. Död och skilsmässa och mindre trevliga saker generellt.

Jag tror inte det blir prisras.
2020-07-09, 14:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej men det låser in dig. Ibland blir saker inte som trott och man kan tvingas flytta. Död och skilsmässa och mindre trevliga saker generellt.

Jag tror inte det blir prisras.

Ja det är ju väldigt jobbig att bli tvungen att flytta efter man har dött.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in