Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Jo, det är precis det det är. Låg- och medelinkomstagare är framförallt de grupper som pressar bostadsrättsmarknaden på köpsidan i Stockholm. Dussinjobben här är 30ksek/månad, dvs är man två i familjen är det vipps just dessa typ 4msek lånen hamnar på. Vidare är det bra att förstå att många av de som hittills förlorat jobbet och blivit permitterade ligger långt över detta. IT konsulter, tekniker, jurister. Dvs snarare 45-50ksek/månad. Återstår att se vad som händer med permiteringarna efter sommaren - utfallet där kommer ge enormt utslag.
Det är en annan typ av marknad för bostäder >10msek. Det är mycket möjligt att den delen av marknaden blir mer oberörd och återhämtar snabbare, men även den lider rätt hårt men istället kanske främst av börsen.
Folk som uppriktigt tror på någon form av rally-återhämtning om några månader... herregud. Det är en ny botten för tråden.
Glöm inte 600ksek också, annars blir det ingen 4 miljoners-lägenhet. Du pratar som om vilken stolle som helst kan valsa in på en bank och teckna 4moljonerslån. Hoppar man runt på andrahandskontrakt med ockerhyror i Stockholm kommer det ta en väldigt lång tid att spara ihop 600ksek. Dessutom, De som påverkats mest av pandemin är främst servicepersonal. Tjänar cafebiträden 30ksek i Stockholm? Då bor vi andra i fel stad, om dessa är lönerna i Stockholm.
Detta kommer med stor sannolikhet att pressa priserna på BR och hus, det har jag redan sagt. Vad jag har svårt att se just nu är en kollaps av marknaden, speciellt i våra två stora städer där det fortfarande är väldigt svårt att få en bostad till en rimlig hyra. Nej, ett andrahandsrum för 8000kr är ingen rimlig hyra.
Jag har även svårt att se att vi tok-kör ekonomin i botten och håller landet stängt för en sjukdom som har uppskattningsvis 0,2% dödlighet i Stockholm just nu. Eller där under 2000 dött av cirka en miljon smittade i landet (enligt Imperial Colleges modeller). Men jag har ingen spåkula så detta är enbart spekulationer.