2020-04-22, 20:13
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Just nu är det främst folk som egentligen inte är målgruppen för dyra br och hus som drabbats hårdast. Går ekonomin ner ännu mer så kan vi absolut se -10% från februaris nivåer.
Jo, det är precis det det är. Låg- och medelinkomstagare är framförallt de grupper som pressar bostadsrättsmarknaden på köpsidan i Stockholm. Dussinjobben här är 30ksek/månad, dvs är man två i familjen är det vipps just dessa typ 4msek lånen hamnar på. Vidare är det bra att förstå att många av de som hittills förlorat jobbet och blivit permitterade ligger långt över detta. IT konsulter, tekniker, jurister. Dvs snarare 45-50ksek/månad. Återstår att se vad som händer med permiteringarna efter sommaren - utfallet där kommer ge enormt utslag.

Det är en annan typ av marknad för bostäder >10msek. Det är mycket möjligt att den delen av marknaden blir mer oberörd och återhämtar snabbare, men även den lider rätt hårt men istället kanske främst av börsen.

Folk som uppriktigt tror på någon form av rally-återhämtning om några månader... herregud. Det är en ny botten för tråden.
Senast redigerad av Trillske 2020-04-22 kl. 20:15.
2020-04-22, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jo, det är precis det det är. Låg- och medelinkomstagare är framförallt de grupper som pressar bostadsrättsmarknaden på köpsidan i Stockholm. Dussinjobben här är 30ksek/månad, dvs är man två i familjen är det vipps just dessa typ 4msek lånen hamnar på. Vidare är det bra att förstå att många av de som hittills förlorat jobbet och blivit permitterade ligger långt över detta. IT konsulter, tekniker, jurister. Dvs snarare 45-50ksek/månad. Återstår att se vad som händer med permiteringarna efter sommaren - utfallet där kommer ge enormt utslag.

Det är en annan typ av marknad för bostäder >10msek. Det är mycket möjligt att den delen av marknaden blir mer oberörd och återhämtar snabbare, men även den lider rätt hårt men istället kanske främst av börsen.

Folk som uppriktigt tror på någon form av rally-återhämtning om några månader... herregud. Det är en ny botten för tråden.

Glöm inte 600ksek också, annars blir det ingen 4 miljoners-lägenhet. Du pratar som om vilken stolle som helst kan valsa in på en bank och teckna 4moljonerslån. Hoppar man runt på andrahandskontrakt med ockerhyror i Stockholm kommer det ta en väldigt lång tid att spara ihop 600ksek. Dessutom, De som påverkats mest av pandemin är främst servicepersonal. Tjänar cafebiträden 30ksek i Stockholm? Då bor vi andra i fel stad, om dessa är lönerna i Stockholm.

Detta kommer med stor sannolikhet att pressa priserna på BR och hus, det har jag redan sagt. Vad jag har svårt att se just nu är en kollaps av marknaden, speciellt i våra två stora städer där det fortfarande är väldigt svårt att få en bostad till en rimlig hyra. Nej, ett andrahandsrum för 8000kr är ingen rimlig hyra.

Jag har även svårt att se att vi tok-kör ekonomin i botten och håller landet stängt för en sjukdom som har uppskattningsvis 0,2% dödlighet i Stockholm just nu. Eller där under 2000 dött av cirka en miljon smittade i landet (enligt Imperial Colleges modeller). Men jag har ingen spåkula så detta är enbart spekulationer.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2020-04-22 kl. 20:41.
2020-04-22, 21:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
herregud
"Sofia Elfsson Da Costa kommer bland annat ansvara för försäljningen av 117 nya bostäder i Väsjön, Sollentunas nya stadsdel som år 2032 kommer innehålla över 4 000 nya hem, skolor och förskolor. Bostadsrätts-föreningen uppförs med ett annorlunda finansieringsupplägg som man kallar BRF 2.0. I Väsjön innebär modellen att bostadsköparen erlägger en fast insats om drygt 12 000 kronor per kvadratmeter för sin bostad.

– Intresset för Väsjön är stort och behovet för BRF 2.0 skriande. Jag söker alltid efter utmaningar. Well Fastigheters position på marknaden är unik och mycket intressant. Det blir spännande att få vara med att stärka bolagets position och samtidigt själv kunna växa professionellt, säger Sofia Elfsson Da Costa."

"Säljsuccé för Brf 2.0. 23 av 28 ettor såldes på en månad!"

??
Det är väl utvecklaren som begärts i rekonstruktion. Inte föreningen. Väl?

Att BRF 2.0 säljer är väl inte konstigt. Låg insats och högre månadsavgift. Passar ju bra för folk som har svårt att hala upp stor kontantinsats.

Var som det var på 80-talet när jag köpte BR. En köpeskilling som var ungefär 160k i dagens priser. Men en väldigt hög månadsavgift.
2020-04-22, 21:33
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
??
Det är väl utvecklaren som begärts i rekonstruktion. Inte föreningen. Väl?

Att BRF 2.0 säljer är väl inte konstigt. Låg insats och högre månadsavgift. Passar ju bra för folk som har svårt att hala upp stor kontantinsats.

Var som det var på 80-talet när jag köpte BR. En köpeskilling som var ungefär 160k i dagens priser. Men en väldigt hög månadsavgift.

det är lurenderier, år 2035 skall dessa bostäder vara färdiga
jag hade aldrig satsat en enda krona på det företaget
2020-04-22, 22:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
det är lurenderier, år 2035 skall dessa bostäder vara färdiga
jag hade aldrig satsat en enda krona på det företaget
Nja det i väsjön har väl tillträde när som helst. Om inte mitt minne sviker mig fullständigt.
Det är nog hela stadsdelen med 4400 bostäder som skall vara klart 2023.
Well har tydligen ett kvarter där. Tittar just nu på en gammal bild. Så det kan väl ha ändrats.

Det är fint läge där. Har kört förbi. Men en bit till pendel.
2020-04-22, 22:14
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja det i väsjön har väl tillträde när som helst. Om inte mitt minne sviker mig fullständigt.
Det är nog hela stadsdelen med 4400 bostäder som skall vara klart 2023.
Well har tydligen ett kvarter där. Tittar just nu på en gammal bild. Så det kan väl ha ändrats.

Det är fint läge där. Har kört förbi. Men en bit till pendel.

jag tror inte på företaget
läs om deras projekt i järfälla
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/well-uppges-salja-bokningar-utan-bygglov-kommunen-fornekar-kannedom/
2020-04-22, 22:32
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Du pratar som om vilken stolle som helst kan valsa in på en bank och teckna 4moljonerslån.
Och så är det också, åtminstone om stollen är tillsammans med en stolle och de båda har dussin-jobb. 4mkr är då inget problem. Problemet är att det måste vara två säkra/tillsvidareanställningar.

Citat:
Nej, ett andrahandsrum för 8000kr är ingen rimlig hyra.
Du har missförstått ekonomin kring bostäder helt. Om du äger en lägenhet värd 3-4mkr med en avgift på 2-3ksek/månad gör du en rejäl förlust om du hyr ut den till 8000ksek månad.

Det finns förövrigt såklart en stor svart marknad inte minst i Stockholm, som kring alla kommunistiska marknader. Däremot går det inte laglig väg att hyra ut till inflationsjusterad vinst andrahand (dock till över de 8000:- du kallar ocker, eftersom det skulle innebära rejäl förlust).

Om du på riktigt menar just "rum" är det alltså dels inte lagligt, dels inte något som går åt ändå.
2020-04-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Och så är det också, åtminstone om stollen är tillsammans med en stolle och de båda har dussin-jobb. 4mkr är då inget problem. Problemet är att det måste vara två säkra/tillsvidareanställningar.

Du har missförstått ekonomin kring bostäder helt. Om du äger en lägenhet värd 3-4mkr med en avgift på 2-3ksek/månad gör du en rejäl förlust om du hyr ut den till 8000ksek månad.

Det finns förövrigt såklart en stor svart marknad inte minst i Stockholm, som kring alla kommunistiska marknader. Däremot går det inte laglig väg att hyra ut till inflationsjusterad vinst andrahand (dock till över de 8000:- du kallar ocker, eftersom det skulle innebära rejäl förlust).

Om du på riktigt menar just "rum" är det alltså dels inte lagligt, dels inte något som går åt ändå.

Som vanligt bemöter du inte argumenten. Jag vet inte om du är dum eller om du leker dum. Du nämner inte det största hindret för Herr och fru stolle, och det är att en kontantinsats på 600ksek behövs.
2020-04-22, 22:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
jag tror inte på företaget
läs om deras projekt i järfälla
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/well-uppges-salja-bokningar-utan-bygglov-kommunen-fornekar-kannedom/
Företaget har ju problem iom att det är i rekonstruktion. Är väl inte så lönsamt att vara utvecklare.

Jag kommenterade mer lägenheterna.
2020-04-22, 23:32
Medlem
Citat:
Som vanligt bemöter du inte argumenten. Jag vet inte om du är dum eller om du leker dum. Du nämner inte det största hindret för Herr och fru stolle, och det är att en kontantinsats på 600ksek behövs.

Herr Stolle köpte en etta i bredäng för 550 kSEK belånad till taket för tio år sedan när det inte fanns några krav på kontantinsats och inget krav på amortering. Herr Stolle fick dubbelt betalt vid försäljning 2015 vilket gjorde att paret Stolle sen kunde köpa en 3:a på Liljeholmskajen för 3 MSEK med 550 kSEK i handpenning. 3:an har gått upp ytterligare 400 kSEK vilket gör att Stollarna med råge har insatsen som krävs för att spekulera i villor för 4-5 MSEK år 2020, fru Stolle sneglar på ett kedjehus i Täby för 6.5 MSEK och vill ta ett blancolån på resten av handpenningen.

Det hela är ett pyramidspel, den enda anledningen till att Stockholmarna(de flesta, undantag finns såklart) har handpenning till villorna är att de sitter på vinster från tidigare försäljningar. Om priserna slutar stiga(eller gud förbjude går ned!) så är det få personer som har några handpenningar och priserna kraschar abrupt nedåt.
2020-04-23, 00:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carburetor
Herr Stolle köpte en etta i bredäng för 550 kSEK belånad till taket för tio år sedan när det inte fanns några krav på kontantinsats och inget krav på amortering. Herr Stolle fick dubbelt betalt vid försäljning 2015 vilket gjorde att paret Stolle sen kunde köpa en 3:a på Liljeholmskajen för 3 MSEK med 550 kSEK i handpenning. 3:an har gått upp ytterligare 400 kSEK vilket gör att Stollarna med råge har insatsen som krävs för att spekulera i villor för 4-5 MSEK år 2020, fru Stolle sneglar på ett kedjehus i Täby för 6.5 MSEK och vill ta ett blancolån på resten av handpenningen.
Går ju lite skatt för herr Stolle vid första lägenhetsförsäljningen. Men Fru Stolle dök ju upp så hon kan väl bidra till kontantinsatsen. Så 3:an går nog. Och inkomstkraven för den skall dom väl klara.
Efter försäljning av 3:an har de kvar efter mäklaravgift och skatt 814 kSEK. En sådan kontantinsats medger köp till 6240 kSEK. Men för att få låna måste dom ha 100 kSEK i månadsinkomst. Har dom det?
Har dom 56k i månaden så räcker det till att köpa något för 3.8 MSEK. Frågan är då om dom inte lika gärna kan bo kvar i 3:an.

Citat:
Det hela är ett pyramidspel,
Då vill jag veta vem som arrangerar det pyramidspelet, och sitter med en balansräkning i obalans.

Citat:
Om priserna slutar stiga(eller gud förbjude går ned!) så är det få personer som har några handpenningar och priserna kraschar abrupt nedåt.
Borde priserna inte ha kraschat då?
Många i forumet kommer att säga att priserna peakade 2017 och sedan föll. Vi har således haft inte bara stillaståendet priser utan även fallande. Varför har de då inte kraschat?
2020-04-23, 01:11
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Som vanligt bemöter du inte argumenten.
Hur kan vi få så många obs här inne? Det är ju otroligt. Du skrev en massa dumma argument på grund av att du är ett barn eller av någon annan anledning inte har någon som helst koll på bostadsmarknaden, vare sig det gäller lån eller hyror. Dessa rättade jag.

Det stämmer att jag inte rättade dig på ett enstaka argument, så vi tar väl det också då:
Det är standard för kreti och pleti att låna även till insatsen, även idag när det är mer ovanligt att en kompis på banken helt enkelt struntar i insatsen.

Till att börja med rekommenderar till och med den statliga banken topplån. Detta täcker delar av insatsen. För det andra finns det en massa andra sätt att låna - det vanligaste via föräldrar. 600ksek är mycket pengar för en tonåring, inte för någon som förbrukat merparten av sitt arbetsliv. I synnerhet inte om fler hjälps åt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in