Citat:
Ursprungligen postat av
JustinTrudeau
1.) Jag har inte hävdat det.
Däremot möter jag ditt påstående här och jag citerar dig "Om priset är 100% högre än vad de köpt för eller bara 85% högre påverkar dem inte alls." Jag påtalar enbart att många som köpt nyligen inte har en 100% vinst på sitt boende. Förstår du mig nu?
2.) Detta är kaffepengar jämfört med en mild korrektion på bostadsmarknaden. Jag håller med om att det kan betyda en del i småstäder med mycket billiga hus/bostadsrätter. I min stad går bostadsrätter för många miljoner och då är några tusenlappar i månaden ingenting mot en potentiell prisminskning på hundratusentals kronor. Eller till och med miljoner.
1. Jag har aldrig sagt att alla har en vinst på 100% men att många som äger sina bostäder har fått stora vinster sedan de första gången köpte en bostad och därför inte bryr sig om lite upp och nedgångar. Det är mest hyrestorskar som inte har några vinster som sitter och minutbevakar bostadspriserna och hoppas.
När jag bytte bostad senast hade jag bott 10 år i min förra och hade då ingen aning om hur priset hade rört sig, det kollade jag upp först när det blev aktuellt att byta bostad. Tiden när jag bara bodde och mådde bra hade jag ingen anledning att bevaka priset.
2. Nej det är inte kaffepengar då skillnaden är större än vad du antyder. Du kanske jämför med HR i första hand där bostaden är av lägre standard eller har sämre läge men jag jämför med motsvarande lägenhet i andra hand eftersom det är vad som är alternativet om man ska ha en motsvarande lägenhet. Det blir många sköna slantar som trillar in varje månad, månad efter månad, år efter år. Har man dessutom som jag investerat den vinsten i börsen har det blivit ännu betydligt mer.