Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Din argumentation verkar enbart gälla lyxsegmentet i Stockholm? För nog bor butikspersonal någonstans också. Hur många bor i en 10mkr-kåk i Sverige? Några 1000 i Stockholms dyraste kranskommuner, i övriga landet existerar bara en handfull sådana hus. Ta och gör en slagning på min 10mkr på hela Sverige i hemnet.
Själv tror jag att om 5% = 200.000 ytterligare saknar arbete från i höst så påverkas samtliga bostadssegment under 5mkr, dvs 98-99% av alla svenska bostäder. Folk måste flytta till mindre, eller åtminstone stoppas deras tänkta uppgradering.
Hur det går i lyxsegmentet under hösten är omöjligt att säga. Börsen är galen just nu så personer som jag med mycket aktier känner oss stenrika. Men vi känner oss också försiktiga, det kan förändras över en natt pga corona.
Visst skulle det påverka marginellt..men ingenting tyder på 5% ytterligare arbetslöshet inom kort.
Sen får du komma ihåg att en väldigt stor andel i de lägre inkomstsskick som drabbats som jag talade om bor i HR. Sannolikt en stor majoritet. De grupper som primärt bor i BR eller villa är i sådana yrken som inte drabbats av corona ÖHT.
När sskor, lärare, ekonomer, kommunalanställda osv blir arbetslösa i hög grad kommer det säkert reflekteras tydligt, men inget pekar på drt idag.
Vågar du slå vad om att priserna inte backat mer än max 5-10% från dagens inom ett år och stannat där? Det tror jag knappast du vågar.