2020-07-09, 08:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag tror det är ytterst få med bolån som varit oroliga. De flesta bor bra till låg månadskostnad och bevakar inte marknaden på sekundsbasis som många HR-torskar gör. Om priset är 100% högre än vad de köpt för eller bara 85% högre påverkar dem inte alls.

Edit: Intressant är också att vid varje kris skriks det att denna gång är det annorlunda, denna kris är så mycket värre att denna gång ska priserna krascha. Nej inte denna gång heller.
Personer som äger en bostad som stigit 85% har bott på samma ställe i minst 10 år. Det har knappast majoriteten gjort.

Du verkar inte känna till effekten "min granne sålde för...". Om man har en villa, har sett att grannen fick 5 mkr, så vill man själv ha 5mkr. Om det bara sjunker 10% till 4.5 mkr så blir man helt förstörd och kan inte köpa det nya hus som man tänkt. 10% sänkning av BRF i Stockholm skulle många tycka var en katastrof. Det finns rätt många som tvingas flytta pga skilsmässa, fler barn, nytt jobb på annat ställe. Inte alla häckar i samma kvart som du år efter år.
2020-07-09, 08:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag är benägen att hålla med dej. Vi har en gigantisk skuldbubbla som bara blåses upp större och större, som då den väl spricker så kommer det nog bli ugly. Men när spricker den? Det kan ske imorgon men också om 100 år. Så ska man sitta och vänta på den så kan man få vänta ett bra tag. Man kan köpa lite guld (kanske 5-15% av ditt kapital) eller liknade för ha som en försäkring/hedge emot om det skulle ske snart.

Men för undvika att bubblan ska sprickas så måste priset på tillgångar gå upp hela tiden, det är den riktiga anledningen till varför centralbanker jagar inflation och inte räknar med tillgångar i inflationen. Så även om bubblan är uppenbar så ser jag ingen anledning att gå emot centralbankerna under tiden, för de kan nog hålla igång det ett bra tag till.

När det gäller bostadsbubbla, så tror jag dock kan ske en inom närtid, i storstäderna i alla fall. P.g.a folk jobbar hemifrån.
Folk som jobbar hemifrån är en game changer. Det har inte slagit igenom ännu, men när corona är utfasat om 6-12 månader och IT-firmor m.m. märker att folk vill och kan jobba hemma så kommer det att påverka centrala bostäder radikalt. Finns inga barnfamiljer t.ex som vill bo i en innerstad, man vill bo längre ut. Och jobbar man hemma så kan man göra det.
2020-07-09, 09:14
Medlem
mespingvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Enligt cycler så ska räntan i USA gå upp emot 6-7% inom tre år.

Det tror jag inte. Har då någon graf som visar detta påstående?
2020-07-09, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Och bolånetorskarna drar en lättnadens suck. Det blir ingen personlig konkurs i år heller.

Gladast är så klart bank- och fastighetsaktieägare. Man kan lugnt fortsätta att ha parasitsnabeln i bolåne- och hyrestorskarnas plånböcker.
Lättnadens suck över vad? Är man orolig så kan man binda räntan i 5 år på 1,7 %, det innebär en utgift på 11K för en bostad för 5 MSEK och med 85% belåning Och av det är 7K amortering. Det fixar man med en inkomst och framför allt för ett par så är det inga problem alls.

Så länge som räntan inte stiger kraftigt så kommer bostads-och husägare sova gott om nätterna och alla höjningar känns ganska avlägsna just nu.
2020-07-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mespingvin
Det tror jag inte. Har då någon graf som visar detta påstående?

Här har du informationen jag syftar på angående ökande räntor i USA framöver. 10 minuter in.

https://www.youtube.com/watch?v=jblkFYCYxpU

Lyssna gärna på hela, väldigt intressant information.
2020-07-09, 10:20
Avslutad
Citat:
Enligt cycler så ska räntan i USA gå upp emot 6-7% inom tre år. Vi får se ifall Sverige följer efter. Det visade sig ju här om veckan att riskbanken har ingenting med räntan att göra, de är helt irrelevanta.

Även om man nu låser sitt lån på 1,25% så stoppar det ju inte föreningens lånebetalningar ifrån att skena. Vad spelar det för roll ifall du har låg amortering, när avgiften på din bostadslåda ligger på 10k kr?

Vad kommer samma låda att kosta i så fall relativt med inköpspriset?

De flesta föreningar har relativt låga lån. Att betala räntorna är bara en bråkdel av avgiften. Möjligen att det sänker priset på högbelånade nybyggen men en sekelskifteskåk i Sthlms innerstad som har lån på 1000 kr per kvm drabbas marginellt.
2020-07-09, 10:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Din argumentation verkar enbart gälla lyxsegmentet i Stockholm? För nog bor butikspersonal någonstans också. Hur många bor i en 10mkr-kåk i Sverige? Några 1000 i Stockholms dyraste kranskommuner, i övriga landet existerar bara en handfull sådana hus. Ta och gör en slagning på min 10mkr på hela Sverige i hemnet.

Själv tror jag att om 5% = 200.000 ytterligare saknar arbete från i höst så påverkas samtliga bostadssegment under 5mkr, dvs 98-99% av alla svenska bostäder. Folk måste flytta till mindre, eller åtminstone stoppas deras tänkta uppgradering.

Hur det går i lyxsegmentet under hösten är omöjligt att säga. Börsen är galen just nu så personer som jag med mycket aktier känner oss stenrika. Men vi känner oss också försiktiga, det kan förändras över en natt pga corona.

Visst skulle det påverka marginellt..men ingenting tyder på 5% ytterligare arbetslöshet inom kort.

Sen får du komma ihåg att en väldigt stor andel i de lägre inkomstsskick som drabbats som jag talade om bor i HR. Sannolikt en stor majoritet. De grupper som primärt bor i BR eller villa är i sådana yrken som inte drabbats av corona ÖHT.

När sskor, lärare, ekonomer, kommunalanställda osv blir arbetslösa i hög grad kommer det säkert reflekteras tydligt, men inget pekar på drt idag.

Vågar du slå vad om att priserna inte backat mer än max 5-10% från dagens inom ett år och stannat där? Det tror jag knappast du vågar.
Senast redigerad av flanders 2020-07-09 kl. 10:25.
2020-07-09, 10:44
Medlem
Citat:
Enligt cycler så ska räntan i USA gå upp emot 6-7% inom tre år. Vi får se ifall Sverige följer efter. Det visade sig ju här om veckan att riskbanken har ingenting med räntan att göra, de är helt irrelevanta.

Även om man nu låser sitt lån på 1,25% så stoppar det ju inte föreningens lånebetalningar ifrån att skena. Vad spelar det för roll ifall du har låg amortering, när avgiften på din bostadslåda ligger på 10k kr?

Vad kommer samma låda att kosta i så fall relativt med inköpspriset?

Föreningar har också möjlighet att binda sina lån.
2020-07-09, 10:55
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Personer som äger en bostad som stigit 85% har bott på samma ställe i minst 10 år. Det har knappast majoriteten gjort.

Du verkar inte känna till effekten "min granne sålde för...". Om man har en villa, har sett att grannen fick 5 mkr, så vill man själv ha 5mkr. Om det bara sjunker 10% till 4.5 mkr så blir man helt förstörd och kan inte köpa det nya hus som man tänkt. 10% sänkning av BRF i Stockholm skulle många tycka var en katastrof. Det finns rätt många som tvingas flytta pga skilsmässa, fler barn, nytt jobb på annat ställe. Inte alla häckar i samma kvart som du år efter år.

Det avgörande är inte när man köpte sin senaste bostad utan när man gick in på bostadsmarknaden som köpare. De flesta har mycket stora vinster från alla år i bostadsmarknaden och då bryr man sig inte om lite svängningar, det är mest hyrestorskar som bevakar detta dagligen och hoppas på det stora raset så att de kan komma in.

Varje gång det går ner lite får dessa hyrestorskar förhoppningar och varje gång skriker de att denna gång är det annorlunda, nu ska det rasa. Det lät faktiskt lite mer övertygande denna gång då Corona lamslagit hela ekonomin och stängt arbetsplatser men inte heller denna gång blev det annorlunda. Men fortsätt för all del att hoppas, hoppet är det sista som överger människan.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-07-09 kl. 10:58.
2020-07-09, 11:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det avgörande är inte när man köpte sin senaste bostad utan när man gick in på bostadsmarknaden som köpare. De flesta har mycket stora vinster från alla år i bostadsmarknaden och då bryr man sig inte om lite svängningar, det är mest hyrestorskar som bevakar detta dagligen och hoppas på det stora raset så att de kan komma in.
Ålder helt enkelt. Du verkar så lugn så jag gissar på 70 år? Jag är 55+ så jag har inte riktigt fått ditt lugn, men min stora villa är naturligtvis noll-belånad. Men eftersom jag ska byta upp mig så irriterar de höga priserna en aning och väntar jag tills priserna på lyxbostäder i Stockholm blir lägre i höst.
2020-07-09, 11:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Visst skulle det påverka marginellt..men ingenting tyder på 5% ytterligare arbetslöshet inom kort.

Sen får du komma ihåg att en väldigt stor andel i de lägre inkomstsskick som drabbats som jag talade om bor i HR. Sannolikt en stor majoritet. De grupper som primärt bor i BR eller villa är i sådana yrken som inte drabbats av corona ÖHT.

När sskor, lärare, ekonomer, kommunalanställda osv blir arbetslösa i hög grad kommer det säkert reflekteras tydligt, men inget pekar på drt idag.

Vågar du slå vad om att priserna inte backat mer än max 5-10% från dagens inom ett år och stannat där? Det tror jag knappast du vågar.
Citat:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7495620
Arbetslösheten fortsätter att stiga i rask takt. Förra veckan skrev över 17 000 personer in sig på Arbetsförmedlingen vilket betyder att fler än 200 000 nya arbetslösa har registrerats under coronakrisen.
Det är bara början, fattas 100.000 inom hotell flyg resor konserter evenemang taxi som kommer inom ett kvartal.

Jag är så säker på att priserna på lyxbostäder i Stockholm sjunker så att jag inte köper nu utan väntar 3-9 månader. Jag har 20-30mkr i budget så om du tror priserna stiger 5% så kan man säga att jag bettar 1.5 mkr på att priserna går ner. Du kan prova att betta emot genom att köpa något, nu.
2020-07-09, 12:46
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ålder helt enkelt. Du verkar så lugn så jag gissar på 70 år? Jag är 55+ så jag har inte riktigt fått ditt lugn, men min stora villa är naturligtvis noll-belånad. Men eftersom jag ska byta upp mig så irriterar de höga priserna en aning och väntar jag tills priserna på lyxbostäder i Stockholm blir lägre i höst.

Du påstår dig ha en obelånad villa värd ca 10msek, du påstår dig ha 30msek+ i aktiekapital, men samtidigt är du för snål för att unna dig ett lyxigare boende trots att du är i livets slutskede.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in