2020-05-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du har redan glömt tidigare inlägg. Boendeutgifter är INTE bara ränta.
2 löner a 40 k ger cirka 60k efter skatt.

Min fru och jag ligger ganska exakt där, får ibland ut lite över 60k gemensamt. Vi har inte råd med hus eller stor lägenhet i Stockholm utan får klämma ihop oss i en tvåa om vi inte vill bo i Rimbo och pendla 1,5-2h/dag. Helt sjukt vad man måste tjäna för att ha råd att bo i annat än en trång lägenhet i Stockholm.
2020-05-14, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Min fru och jag ligger ganska exakt där, får ibland ut lite över 60k gemensamt. Vi har inte råd med hus eller stor lägenhet i Stockholm utan får klämma ihop oss i en tvåa om vi inte vill bo i Rimbo och pendla 1,5-2h/dag. Helt sjukt vad man måste tjäna för att ha råd att bo i annat än en trång lägenhet i Stockholm.

Så ni tjänar ca 960k brutto/år men har inte råd med större än en tvåa närmare än Rimbo? Ni kannske borde bli bättre att hålla i slantarna...en 3a i Västberga tex går för strax över 3msek och då har man 15 min till stan (slussen) kommunalt. En 4a går ju även att hitta lite längre ut på röda, tex i Fruängen eller västertorp för inte jättemycket mer.

Låter konstigt att ni med en kombinerad lön på 60k netto inte kan spara tex 25k a 12.5k var per månad i två år för att skrapa ihop 600k, vilket skulle räcka för ett lån på 4msek, vilket man faktiskt kan få en hyfsat stor lägenhet för i närförort.

Sen att ni inte har råd med en paradvåning på Strandvägen eller hus i Enskede är ju en annan sak...
2020-05-14, 06:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag hade inte heller bara med ränta. Det måste du väl kunnat se.

Amortering kan du inte ha med. Det är bara en omstuvning av tillgångar. Det har exakt 0 påverkan på nettotillgångarna.

Vidare så innebär 4% ränta och 3% inflation, 1% realränta och 3% implicit amortering. Då lär inte staten ligga kvar med ytterligare amorteringskrav.

Amorteringen är inte frivillig utan ska upp på bordet varje månad och bör därför vara med i kalkylen. Annars skulle man kunna säga att ett hushåll med 60k i mån i nettoinkomst "klarar" att amortera 100k i mån.

Vad staten "lär" göra är knappast grund för en sund kalkyl. Knappast så att banken säger att man inte ska oroa sig för 3% amortering för staten tar bort den direkt om räntan stiger. Staten lade inte på amorteringar på befintliga lån vid amorteringskravet vilket tyder på att de inte kommer ta bort dem på befintliga lån om inget extremt (typ corona) inträffar.
2020-05-14, 07:13
Avslutad
Citat:

Ja ni måste ju ha en insats tyvärr.

Alla som sitter med en knapp miljon i insats i sina boenden borde vara rejält skakiga nu i Sthlm. -10% från det de köpte för gör en flytt totalt omöjlig.

I andra länder hade ni kunnat hyra. Men det sätter ju hyresregleringen P för.
2020-05-14, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Så ni tjänar ca 960k brutto/år men har inte råd med större än en tvåa närmare än Rimbo? Ni kannske borde bli bättre att hålla i slantarna...en 3a i Västberga tex går för strax över 3msek och då har man 15 min till stan (slussen) kommunalt. En 4a går ju även att hitta lite längre ut på röda, tex i Fruängen eller västertorp för inte jättemycket mer.

Låter konstigt att ni med en kombinerad lön på 60k netto inte kan spara tex 25k a 12.5k var per månad i två år för att skrapa ihop 600k, vilket skulle räcka för ett lån på 4msek, vilket man faktiskt kan få en hyfsat stor lägenhet för i närförort.

Sen att ni inte har råd med en paradvåning på Strandvägen eller hus i Enskede är ju en annan sak...

Västberga.. Fruängen? Du är medveten om att de flesta människor inte vill titta Abdullah Mahmoud i ansiktet när de går till jobbet varje dag? Att frugan inte vill bli våldtaget 4x/år, jag rånad, att jag vill kunna gå ner till centrum utan att höra halalmusik eller blattar på mopeder? Dessutom jobbar långt ifrån alla Stockholmare i city. Jag har mitt jobb i Norrort och därför bor jag i Norrort. Dessutom är det den vitaste delen av Stockholm och det trivs jag bra med.

Det finns ytterst få ställen i Stockholm där det faktiskt är gångbart för vanligt folk att bo om de inte vill uppleva Beirut live. Danderyd, Täby, Lidingö, Bromma, delar av Spånga, söderort nära city, delar av Solna & Sumpan. Det är detta ihop med frikostig utlåning som driver priserna till absurdum. Stockholm är en fis i rymden och det finns ingenting som berättigar att vi ska ha bland världens högsta priser på bostäder.

p.s. du vet att kollektivtrafiken i Stockholm inte varit kommunal sen 1966?
2020-05-14, 09:28
Medlem
Eftersom vi nyligen köpt hus så har jag ganska bra koll på hur ett par banker agerat när det kommer till låneöfte i alla fall.
Jag och min sambo ligger på 40-45k/månaden och kunde utan problem låna över 5milj, om vi ville.
Nu har vi förvisso mer än 1milj att gå in med kontant, men även när de räknade på en kontantinsats på bara 15% fick vi låna över 5milj. Vi valde dock att köpa något betydligt billigare än vad vi kunnat göra med det lånelöfte vi fick, vi var helt enkelt inte bekväma med att låna så mycket pengar som läget är.
2020-05-14, 10:35
Medlem
Citat:
Västberga.. Fruängen? Du är medveten om att de flesta människor inte vill titta Abdullah Mahmoud i ansiktet när de går till jobbet varje dag? Att frugan inte vill bli våldtaget 4x/år, jag rånad, att jag vill kunna gå ner till centrum utan att höra halalmusik eller blattar på mopeder? Dessutom jobbar långt ifrån alla Stockholmare i city. Jag har mitt jobb i Norrort och därför bor jag i Norrort. Dessutom är det den vitaste delen av Stockholm och det trivs jag bra med.

Det finns ytterst få ställen i Stockholm där det faktiskt är gångbart för vanligt folk att bo om de inte vill uppleva Beirut live. Danderyd, Täby, Lidingö, Bromma, delar av Spånga, söderort nära city, delar av Solna & Sumpan. Det är detta ihop med frikostig utlåning som driver priserna till absurdum. Stockholm är en fis i rymden och det finns ingenting som berättigar att vi ska ha bland världens högsta priser på bostäder.

p.s. du vet att kollektivtrafiken i Stockholm inte varit kommunal sen 1966?

Inte för att vara den som är den men hela röda linjen mot Fruängen är väldigt vit...

Jag håller med om att bostadspriserna är alldeles för höga men att påstå att man med en årsinkomst på 960k inte kan köpa något större än 2rum samt närmare bort än 2 timmar är bara löjligt och skvallrar snare om ens förmåga att spara pengar?

PS: har bott längs med röda linjen mot Fruängen (söderort) senaste 10 åren och kan meddela att det inte ser ut som "Beirut Live", spelas "halalmusik" eller åker runt gång med rånare på mopeder, speciellt inte vid Telefonplan som är närmsta tunnelbanestation för mig...är alla ni Sverigekramare lika världsfrånvända?
2020-05-14, 11:53
Medlem
Eventuella stödpaket till drabbade byggare pratas det om nu....

Det är ju inte så att byggarna inte får tag på material eller arbetare som är problemet utan snarare att de är för ineffektiva och det är för dyrt! Var ju ingen som köpte innan Corona heller, ibland blir man så jävla trött på Sverige med alla jävla avdrag och skit. Blir ju bara massa byråkrati!
2020-05-14, 11:56
Avslutad
Citat:

Jag är rätt skeptiskt till förd politik och många områden, kan klaga utan ordentligt grund ibland men detta toppar allt jag tidigare skrivit och läst.
Bott i dessa områden och är där ofta då jag har både bekanta och familj kvar.

Ovanstående beskrivning är så långt ifrån verkligheten att jag skäms att de finns sådana inskränkta människor som hävdar detta.
2020-05-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu skämtar du aprillo.

Fruängen är ett vänsterfäste med ett vidrigt centrum, 22% utlandsfödda och allmän sunkighet. Västertorp nästan ännu värre. Telefonplan och Midsommarkransen lite mindre illa men knappast i närheten av Lidingö, Bromma, Danderyd eller Täby.

https://valresultat.svt.se/2018/101803922.html

https://valresultat.svt.se/2018/101802103.html

Så med underlag från ovan källor är Lidingö, Bromma, Täby och Sundyberg att betrakta som "Bagdad live"?

Lidingö - Torsvik S Centrum
Andel utländsk bakgrund: 25%
https://valresultat.svt.se/2018/101860109.html

Bromma 5 Åkeshov
Andel utländsk bakgrund: 30%
https://valresultat.svt.se/2018/101802705.html

Täby 11 Ensta, Kullagränd
Andel utländsk bakgrund: 22%
https://valresultat.svt.se/2018/101600111.html

Centrala Sundbyberg 3
Andel utländsk bakgrund: 26%
https://valresultat.svt.se/2018/101830107.html

Jag har aldrig sagt något om skicket på Fruängens centrum eller partitillhörighet så hur det skulle vara relevant vet bara du. Det jag opponerade mig mot var Blekmyrs inlägg om att man med en kombinerad årsinkomst på 980k brutto inte kan kan bo större än 2rum och närmare än Rimbo i Stockholm...Inlägget i sin helhet går att läsa här: (FB) Bostadsbubbla i Sverige? men som vanligt ska det bli någon metadiskussion kring invandring och att Röda linjen söderut mot Fruängen är något slags "Bagdad live" där man blir "våldtagen 4x per år", "rånad" och det "spelas halal musik"...Antingen bor ni inte i Stockholm eller så har ni aldrig satt er fot söder om liljeholmen. Att påstå att Fruängen, Västertorp, Hägerstensåsen, Telefonplan, Västberga och Midsommarkransen är som "bagdad live" är ju bara löjligt, det är inte Fittja, Botkyrka och Alby vi pratar om.
2020-05-14, 13:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När du skriver att något blev fel hade det varit bra om du kunnat peka på felet. Det hade stärkt din sak. Nu blir det bara ett blint påstående.

Att bostadspriser inte ingår i KPI bör väl du och andra vara överlyckliga för. DÅ hade KPI varit ännu lägre.
Varje månad hade då SCB fått subtrahera stigande bostadspriser från hushållens kostnader.
Varvid KPI stiger långsammare. Eller rentav sjunker.
Du tänkt inte på det kanske.

Då får man väl se det som att det är bättre som de gör idag att de bara räknar utgifter för boende. Stiger bostadspriserna så stiger ju kapitalkostnaden.

Visst finns det källa. Nu råkade det vara så fint att en person länkade det idag i granntråden. Se här: (FB) Halverade bostadspriser och halverad kronkurs inom en nära framtid, efter Corona?
jag skulle med din hjälp vilja titta in i din skalle och se om det finns något där? Här är kurvan vi diskuterar, jag förutsätter att du tror att SCB har sanna siffror:
http://flutetankar.blogspot.com/2017/11/reala-svenska-bostadspriser-uppdaterade.html

Om man lägger PÅ utvecklingen för bostäder på reallöneökningarna, som stigit något snabbare än KPI de sista åren, så skulle naturligtvis KPI-kurvan sticka iväg uppåt på ett hiskeligt sätt. Inflationen hade sannolikt höjts med 50% de senaste 5 åren.

Hur stämmer detta med ditt påstående "Att bostadspriser inte ingår i KPI bör väl du och andra vara överlyckliga för. DÅ hade KPI varit ännu lägre.". Berätta hur ständigt stigande bostadspriser skulle sänka KPI. Tror du även att stigande morotspriser sänker KPI, och hur i så fall.
2020-05-14, 13:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Lånet betalas tillbaka när villan säljs. Och varför skulle man inte kunna "vara ägd" av banken hela sitt liv? Man bor bra och betalar en lägre kostnad i ränta än vad merkostnaden för en hyresrätt är, finns ingen anledning till att tvunget betalat av hela lånet tills man dör så att ens arvingar eller gud förbjude allmänna arvsfonden blir rika.

Sen är det uppenbarligen så oavsett vad du tycker så är det månadskostnaden som styr den allmänna uppfattningen om hur dyrt eller billigt ett boende är. Så om villan kostade 2 miljoner för 20 år sedan med 4% ränta och den kostar 8 miljoner idag med 1% ränta så läger man ju lika mycket av sin lön på boendet. Förutsatt att man tjänar lika mycket nominellt idag som för 20 år sedan.
Aha, så om jag lånar 1 mkr till 0% ränta och köper morötter så är morötterna gratis? För mina arvingar får ju betala tillbaka lånet.

Skillnaden mellan dig och mig, utöver 30 års erfarenhet och 50 IQ-poäng, är att du inte förstår pengars värde eller bostäders. Under mina föräldrars era, jag är född på 1960-talet, så kunde man betala av hela sin bostad inom de 35 år som man arbetade. man ägde sedan sin bostad. Eftersom priserna nu 4-dubblats på kort tid och lönerna släpat efter så tar det istället 100 år. Kan du se att det är en stor skillnad på att äga sin bostad vid 65, och att äga hälften och ha ett lån på 4 mkr när man blir pensionär?

Har du tänkt på att om priserna helt bygger på den ränta man måste betala in, som du verkar anse, så måste priserna på bostäder i Stockholm halveras om räntorna fördubblas? Du tycker inte det verkar vara lite osäkert? Hur löser du det när det inträffar, fördubblar du din lön eller byter ner dig till halva boytan? kan du se att det gamla konceptet med priser som är kopplade till byggpriset är säkrare och mer långsiktigt?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-14 kl. 13:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in