2020-07-03, 19:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det låter väldigt konstigt att de måste bokföras som förlust i dessa tider. Massor av lån sker till både noll och negativ ränta i dessa tider.

Jag tror RBs plan är att rulla vidare obligationerna i evighet. Så de köper nya när de gamla förfaller.
Vad är konstigt med det?
Ett lån som låntagaren inte klarar betala ränta på skall väl inte värderas till fullt värde. Marknadsvärdet på ett sådant lån om det skulle säljas är inte så högt. Och skall då inte värderas högre.
Efter en tid (jag inte kommer ihåg exakt) måste det lånet tas som kreditförlust.

Nja, inga banklån (utom till RB men de hanteras speciellt) löper med 0% ränta.

För en obligation där inte kupongen betalas gäller samma. För en nollkupongare måste man vänta till den förfaller innan man vet, eller tills utställaren konkar.

Detta handlar bara om principen mark to market.
2020-07-05, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mottin
Förlorarna är dom med pengar på kontot oavsett om det smäller eller inte? Menar du på fullaste allvar att vi förlorar lika mycket pengar om jag har alla mina pengar på banken och du har alla dina på börsen om börsen kraschar?
Efter ditt inlägg så ska det vara härdsmälta i huvudet på dessa skribenter? Och det enda du skriver grundar du i vad riksbanken gör och säger...
Mycket talar för en fortsatt stark bostadsmarknad? Vad? Låga räntor och stark börs? Är detta något nytt menar du? Eller ska börsen öka mycket mer och räntan sjunka ännu mer enligt dig?

Nej, du sitter bara och gissar och visar samtidigt att du inte förstå någonting. Trots detta har du ego nog att dumförklara folk som har betydligt starkare argument än dina argument rakt från media.

Jag fattar ingenting av vad du försöker säga.

Betalar nu när reporäntan är 0.0% runt 1.6% i bolåneränta, när reporäntan låg på -0.5% betalade jag 1.1%. Det är en kostnadsreduktion på mitt bolån på 45%. Och du tror du inte det spelar någon roll på priserna? Eller försöker du hävda att det är omöjligt att reporäntan sänks?
2020-07-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Jag fattar ingenting av vad du försöker säga.

Betalar nu när reporäntan är 0.0% runt 1.6% i bolåneränta, när reporäntan låg på -0.5% betalade jag 1.1%. Det är en kostnadsreduktion på mitt bolån på 45%. Och du tror du inte det spelar någon roll på priserna? Eller försöker du hävda att det är omöjligt att reporäntan sänks?

Han skrev att låga räntor och en stark börs talar för en fortsatt stark bostadsmarknad. Men dessa två faktorer har vi haft länge och räntan kommer inte bli så mycket lägre att den påverkar speciellt. Alltså argumenterade personen att "allt är som vanligt, men nu har vi Corona och ett urballat USA men ändå kommer priserna att vara lika höga eller högre framöver"... Låter inte vidare klokt i mina öron.
2020-07-05, 11:50
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mottin
Förlorarna är dom med pengar på kontot oavsett om det smäller eller inte? Menar du på fullaste allvar att vi förlorar lika mycket pengar om jag har alla mina pengar på banken och du har alla dina på börsen om börsen kraschar?
Efter ditt inlägg så ska det vara härdsmälta i huvudet på dessa skribenter? Och det enda du skriver grundar du i vad riksbanken gör och säger...
Mycket talar för en fortsatt stark bostadsmarknad? Vad? Låga räntor och stark börs? Är detta något nytt menar du? Eller ska börsen öka mycket mer och räntan sjunka ännu mer enligt dig?

Nej, du sitter bara och gissar och visar samtidigt att du inte förstå någonting. Trots detta har du ego nog att dumförklara folk som har betydligt starkare argument än dina argument rakt från media.

Det jag menar är att vi har en ekonomi där allt går ut på att upprätthålla tillgångspriserna. Ekonomin har gått från att styras av fundamenta till att styras av centralbanker och tillgångspriser. Går vi bakåt i tiden hade det inte varit möjligt att trycka pengar på det sättet man gör idag för att det hade fått oönskade effekter på inflation, räntor och annat. Idag trycker man pengar som aldrig förr samtidigt som man ändrar beräkning för inflation och liknande för att kunna styra den som man vill.

Jag tycker att det är galenskap, men samtidigt bygger hela den globala ekonomin på detta och man kommer göra vad som än krävs för att hålla denna karusell vid liv. Så med tanke på att att tillgångspriserna styr så tror jag det är mycket dumt att tro att man vet bättre än alla andra och stå utanför tillgångar och vänta in kraschen. Jag menar, vi är mitt inne i den största krisen på årtionden och den har minimal påverkan på tillgångspriserna, det sätter lite perspektiv på hur vi styr ekonomin idag och vad som skulle krävas för att rubba systemet.
2020-07-05, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Det jag menar är att vi har en ekonomi där allt går ut på att upprätthålla tillgångspriserna. Ekonomin har gått från att styras av fundamenta till att styras av centralbanker och tillgångspriser. Går vi bakåt i tiden hade det inte varit möjligt att trycka pengar på det sättet man gör idag för att det hade fått oönskade effekter på inflation, räntor och annat. Idag trycker man pengar som aldrig förr samtidigt som man ändrar beräkning för inflation och liknande för att kunna styra den som man vill.

Jag tycker att det är galenskap, men samtidigt bygger hela den globala ekonomin på detta och man kommer göra vad som än krävs för att hålla denna karusell vid liv. Så med tanke på att att tillgångspriserna styr så tror jag det är mycket dumt att tro att man vet bättre än alla andra och stå utanför tillgångar och vänta in kraschen. Jag menar, vi är mitt inne i den största krisen på årtionden och den har minimal påverkan på tillgångspriserna, det sätter lite perspektiv på hur vi styr ekonomin idag och vad som skulle krävas för att rubba systemet.

Det var ett bättre inlägg och jag håller med i mycket. Att stå utanför beror helt på hur länge man har gjort det. Har man stått utanför i 5 år och väntat så har man självklart gjort fel. Men om vi pratar om någon som kunde köpa först under våren men som nu valt att vänta så tror jag att det är helt rätt. Det är en sak för dom som förlorar vinst och en helt annan sak för den som är sist in. På området jag kollar har det t ex gått ner 2,5% sista 3 månaderna. Visst det är lite, men för Kalle som är sist in är det ändå mer pengar än han förlorat på sin hyresrätt sett över hela året.

Coronan har minimal påverkan på tillgångspriserna just nu pga att vi styr ekonomin, saken är bara det att du skjuter problemet framför dig istället. Frågan blir då om det skiter sig i höst eller nästa höst eller när? Och för någon som är sist in bådar det väldigt dåligt, du kommer i bästa fall stå +-0 fram till dagen det skiter sig ordentligt och du får bo kvar i kanske 10 år innan priserna är tillbaka där du köpte.
2020-07-08, 09:33
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Då var borallyt igång igen. Priserna stiger och allt är frid och fröjd i al-Swedi.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-corona-effekt-i-juni-bostadspriserna-okar
2020-07-08, 10:49
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Då var borallyt igång igen. Priserna stiger och allt är frid och fröjd i al-Swedi.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-corona-effekt-i-juni-bostadspriserna-okar

Och HR-torskarna i denna tråd övergår från att vara förhoppningsfulla till att gråta över att marknaden är dopad igen.
2020-07-08, 14:49
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Och HR-torskarna i denna tråd övergår från att vara förhoppningsfulla till att gråta över att marknaden är dopad igen.

Och bolånetorskarna drar en lättnadens suck. Det blir ingen personlig konkurs i år heller.

Gladast är så klart bank- och fastighetsaktieägare. Man kan lugnt fortsätta att ha parasitsnabeln i bolåne- och hyrestorskarnas plånböcker.
2020-07-08, 15:08
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Och bolånetorskarna drar en lättnadens suck. Det blir ingen personlig konkurs i år heller.

Gladast är så klart bank- och fastighetsaktieägare. Man kan lugnt fortsätta att ha parasitsnabeln i bolåne- och hyrestorskarnas plånböcker.

Jag tror det är ytterst få med bolån som varit oroliga. De flesta bor bra till låg månadskostnad och bevakar inte marknaden på sekundsbasis som många HR-torskar gör. Om priset är 100% högre än vad de köpt för eller bara 85% högre påverkar dem inte alls.

Edit: Intressant är också att vid varje kris skriks det att denna gång är det annorlunda, denna kris är så mycket värre att denna gång ska priserna krascha. Nej inte denna gång heller.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-07-08 kl. 15:21.
2020-07-09, 07:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag tror det är ytterst få med bolån som varit oroliga. De flesta bor bra till låg månadskostnad och bevakar inte marknaden på sekundsbasis som många HR-torskar gör. Om priset är 100% högre än vad de köpt för eller bara 85% högre påverkar dem inte alls.

Edit: Intressant är också att vid varje kris skriks det att denna gång är det annorlunda, denna kris är så mycket värre att denna gång ska priserna krascha. Nej inte denna gång heller.

Så långe det bara är café, restaurang och butikspersonal som drabbas kommer marknaden knappt påverkas. De sitter inte i kåkar värda 10msek utan i lgh med max 1 msek i lån (där räntan kostar dem 1000 kr i mån). Sådana billiga boenden kan finansieras av akassa eller tom socialbidrag.

Det är.först om vi får se massarbetslöshet i högre inkomstskick, dvs ingenjörer, lärare, sskor, ekonomer osv som det kan påverka. Alternativt om räntan går upp mot 3-5%. Så länge inget av dessa två scenarier inträffar kommer ingen krasch att ske.

Varför ska någon flytta från en BR som kostar 4 000 i mån till en andrahandslgh som kostar 10 000?

De få som trodde räntan skulle skena iom corona borde nog gömma sig nu. Storbankerna erbjuder bundna lån på 5 år till 1.25% åt alla låntagare.
2020-07-09, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så långe det bara är café, restaurang och butikspersonal som drabbas kommer marknaden knappt påverkas. De sitter inte i kåkar värda 10msek utan i lgh med max 1 msek i lån (där räntan kostar dem 1000 kr i mån). Sådana billiga boenden kan finansieras av akassa eller tom socialbidrag.

Det är.först om vi får se massarbetslöshet i högre inkomstskick, dvs ingenjörer, lärare, sskor, ekonomer osv som det kan påverka. Alternativt om räntan går upp mot 3-5%. Så länge inget av dessa två scenarier inträffar kommer ingen krasch att ske.

Varför ska någon flytta från en BR som kostar 4 000 i mån till en andrahandslgh som kostar 10 000?

De få som trodde räntan skulle skena iom corona borde nog gömma sig nu. Storbankerna erbjuder bundna lån på 5 år till 1.25% åt alla låntagare.

Enligt cycler så ska räntan i USA gå upp emot 6-7% inom tre år. Vi får se ifall Sverige följer efter. Det visade sig ju här om veckan att riskbanken har ingenting med räntan att göra, de är helt irrelevanta.

Även om man nu låser sitt lån på 1,25% så stoppar det ju inte föreningens lånebetalningar ifrån att skena. Vad spelar det för roll ifall du har låg amortering, när avgiften på din bostadslåda ligger på 10k kr?

Vad kommer samma låda att kosta i så fall relativt med inköpspriset?
2020-07-09, 08:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Din argumentation verkar enbart gälla lyxsegmentet i Stockholm? För nog bor butikspersonal någonstans också. Hur många bor i en 10mkr-kåk i Sverige? Några 1000 i Stockholms dyraste kranskommuner, i övriga landet existerar bara en handfull sådana hus. Ta och gör en slagning på min 10mkr på hela Sverige i hemnet.

Själv tror jag att om 5% = 200.000 ytterligare saknar arbete från i höst så påverkas samtliga bostadssegment under 5mkr, dvs 98-99% av alla svenska bostäder. Folk måste flytta till mindre, eller åtminstone stoppas deras tänkta uppgradering.

Hur det går i lyxsegmentet under hösten är omöjligt att säga. Börsen är galen just nu så personer som jag med mycket aktier känner oss stenrika. Men vi känner oss också försiktiga, det kan förändras över en natt pga corona.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-09 kl. 08:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in