Jag är satanist, vad det innebär är ju olika för olika personer precis som det är med övriga religioner.
Ateismen och satanismen är inte så långt ifrån varandra. Det är också skillnad på djävulsdyrkare och satanister, det är långt ifrån samma sak.
Jag tror varken på gudar eller djävulen/satan, för mig är satan en symbolisk grej kan man säga. Satan står för synder, lust och njutning. Det som är förbjudet inom andra religioner.
Satanismen jag följer menar på att gud och djävulen är människans påfund, att det bara är påhittat trams.
Alla är sina egna "gudar", alla har kontrollen över sitt egna liv och sina egna handlingar. Det innebär att jag inte skyller ifrån mig på gud eller djävulen, jag ber inte till någon gud eller djävul heller.
Satanismen är vettig jämfört mot andra religioner. Kristendomen och dom andra religionerna skrämmer folk till att inte synda. "Gud straffar dig om du syndar"
Satanismen säger att du straffar dig själv om du syndar, i form av skuldkänslor och ånger. Satanismen lär och förklarar för en, till skillnad från andra religioner, varför man inte ska synda. Att gud ska straffa en om man syndar är inte en godtagbar anledning att inte synda enligt mig, sen ber man om förlåtelse till någon påhittad gubbe bland molnen... alltså va? Satanismen förklarar vad som händer om man syndar, att folk kanske ogillar en eller vill ta avstånd från en. Man blir inte förlåten om man håller på med skit som andra religiösa tomtar tror.
Satanismen är väldigt öppen, satanister är fria människor. Anledningen till att satanism smutskastas så mycket är på grund av att dom andra religionerna som vill kontrollera och hjärntvätta är rädda för att folk ska lämna deras sketna religioner och bli fria satanister istället. Man förvränger bilden av vad satanismen är för att folk ska bli rädda för satanister.
Här är en satanistisk låt, kanske verkar sjukt läskig och hemsk, men detta är som ett hån mot religioner som smutskastar satanismen. Typ som en parodi på hur satanismen framställs inom övriga religioner(det visuella i videon och musiken i sig) samtidigt som sångaren endast sjunger om sådant andra religioner förespråkar och sysslar med för att visa att det är de andra religionerna som är fucked up.
Att bli skrämd till att tro, att bli skrämd och hotad till att överge sin frihet och börja tro, martyrdöden, hjärntvättning, förtryck osv.
Översatt till engelska, dock inte så bra översättning men är begripligt:
"lay a person under a spell
marvelous, pray, hold up, believer, brainwash, founder, agitate, religion
The blasphemer
After restraining him shall we now prejudice?
The sister in black, shall we discriminate her?
make a martyr
Awaken, convert, reform!
Move forward!
In the shattered rosary I finally believed
For the one blessed with life, to call the name of God
What is there to gain by throwing your freedom away?
-faith! respect god!
In the shattered rosary I finally believed
I and my children will know, in the name of god
You gain "everything" by throwing your freedom away"
https://youtu.be/YQazVA7guoE