2020-07-08, 10:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostit007
Som Satanist så undrar jag ibland om det finns någon gräns?

Då alla "regler" i princip är oärliga sanningar som Gud och de under honom har skapat till de svaga som blundar för sanningen i omedveten dimma fastkedjad i slaveri.

Jag förstår att Vi har ett samhälle som inte hade funkat utan regler så dom reglerna köper jag...

Men på ett filosofiskt plan så ställer jag frågan:

finns det någon gräns? Eller finns den bara om JAG skapar den?

Är kunskapen berättigad till att skapa en gräns för oss?
Visst tror jag att man kan säga att vi på ett plan skapar våra egna gränser. Vi tillåts ju att göra detta. Dock är allt underordnat Gud ytterst, också Satan själv måste finna sig i det.

Regler är till för dem som bryter dem. För att koppla till det du
skriver:
Om du har lust att ta grannens cykel kanske du ändå avstår, tex pga att du vet att konsekvenserna kan bli för jobbiga för dig själv. Man kan då säga att du sätter en lag för dig själv, nämligen den att allt som gynnar dig själv gör du, och allt som inte gynnar dig avstår du. Regeln är i sig inte från Gud, men kommer sig ändå av att Gud verkar och tillåter tex lagar och gränser.
Den gudomliga lagen är att du avstår av kärlek. Att vara helt helgad, förhärligad, är att inte ens tänka tanken att stjäla.

I helvetet saknas dessa Guds begränsande verkan, så ja: helvetet saknar begränsningar i form av regler. Detta gör alltså även himlen på det viset. Det avgörande är alltså vilket tillstånd människan går mot, om det är himmel eller helvete.
Från den som inte har ska tas även det han har. Ingenting av Gud kan föras med till helvetet.
Citera
2020-07-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Visst tror jag att man kan säga att vi på ett plan skapar våra egna gränser. Vi tillåts ju att göra detta. Dock är allt underordnat Gud ytterst, också Satan själv måste finna sig i det.

Regler är till för dem som bryter dem. För att koppla till det du
skriver:
Om du har lust att ta grannens cykel kanske du ändå avstår, tex pga att du vet att konsekvenserna kan bli för jobbiga för dig själv. Man kan då säga att du sätter en lag för dig själv, nämligen den att allt som gynnar dig själv gör du, och allt som inte gynnar dig avstår du. Regeln är i sig inte från Gud, men kommer sig ändå av att Gud verkar och tillåter tex lagar och gränser.
Den gudomliga lagen är att du avstår av kärlek. Att vara helt helgad, förhärligad, är att inte ens tänka tanken att stjäla.

I helvetet saknas dessa Guds begränsande verkan, så ja: helvetet saknar begränsningar i form av regler. Detta gör alltså även himlen på det viset. Det avgörande är alltså vilket tillstånd människan går mot, om det är himmel eller helvete.
Från den som inte har ska tas även det han har. Ingenting av Gud kan föras med till helvetet.

Varför skulle Satan fimna sig i det?

Helt korrekt är att han mer än någon annan förstår de begräsningar som skapelsen har. Detta eftersom dessa begränsningar kan användas för att störta demiurgen och söndra skapelsen.
Citera
2020-07-09, 00:03
Medlem
Satan av idag är den gränslösa kapitalismen.
Den har ingen gräns, den överskrider alla mänskliga värden.
Profitera sig själv på andras bekostnad, det är avgudadyrkan, dyrkan av Mammon( om man nu måste tala gammalbibliskt språk, vi är ju trots allt på religionsforumet)
Redan Jesus såg detta och motsatte sig otyget genom att slänga ut månglarna ur templet.

Men vi fattar fortfarande inte!!
Vi fattar 0, zero....!
Senast redigerad av rantaplan 2020-07-09 kl. 00:24.
Citera
2020-07-09, 00:30
Medlem
Därför säger skriften att då han 😏kommer tillbaks för att hämta oss, inte skall finna en, inte en endaste en som är värdig!
Dom visste en hel del, ökengubbarna, av ren erfarenhet om det mänskliga psyket!

Således måste vi nog alla inse att vi är urusla, och därefter resa upp oss och göra bättring, ren inre revolution!
Det låter väldigt puritanskt, tom äckligt... Men det ligger en viss djup sanning i detta..

Man kan inte lära känna sig själv om man inte vet om sina svagheter(synder)
Och till fullo blir medveten och erkänner dessa?
Eller?
Senast redigerad av rantaplan 2020-07-09 kl. 01:27.
Citera
2020-07-09, 01:55
Medlem
Satanism är som rapmusik!

Dvs jävligt tröttsamt i längden.
Senast redigerad av rantaplan 2020-07-09 kl. 02:17.
Citera
2020-07-09, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Satan av idag är den gränslösa kapitalismen.
Den har ingen gräns, den överskrider alla mänskliga värden.
Profitera sig själv på andras bekostnad, det är avgudadyrkan, dyrkan av Mammon( om man nu måste tala gammalbibliskt språk, vi är ju trots allt på religionsforumet)
Redan Jesus såg detta och motsatte sig otyget genom att slänga ut månglarna ur templet.

Men vi fattar fortfarande inte!!
Vi fattar 0, zero....!

Hur funkar satanism=kapitalism med sataniska organisationer som t.ex. ONA som dels inte har någon medlemsavgift utan rent av uppmanar de som följer deras system att öppna nya tempel utan att ge dem något, dels copyleftar sitt material och dels innehåller perioder då man ska leva i isolering förutom om man köper mat.
Citera
2020-07-09, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Hur funkar satanism=kapitalism med sataniska organisationer som t.ex. ONA som dels inte har någon medlemsavgift utan rent av uppmanar de som följer deras system att öppna nya tempel utan att ge dem något, dels copyleftar sitt material och dels innehåller perioder då man ska leva i isolering förutom om man köper mat.
Suck,
Är en gedigen ateist som inte har någonsomhelst samröre eller vetskap om ONA eller andra såna.....

Med nöd och näppe tolererar jag dom, och kan förstå mekanismerna bakom både gudstro och avsky mot allt vad gud heter pga att jag själv varit både troende/förnekare unga år.
Enligt mig är satanism bara en studentikos företeelse som försvinner när vuxenlivet börjar och ger människan sina verkliga läxor.
Citera
2020-07-09, 06:20
Medlem
Citat:
Suck,
Är en gedigen ateist som inte har någonsomhelst samröre eller vetskap om ONA eller andra såna.....

Med nöd och näppe tolererar jag dom, och kan förstå mekanismerna bakom både gudstro och avsky mot allt vad gud heter pga att jag själv varit både troende/förnekare unga år.
Enligt mig är satanism bara en studentikos företeelse som försvinner när vuxenlivet börjar och ger människan sina verkliga läxor.

Uppenbarligen förstår du inte fullt ut mekanismerna bakom de former av satanism som tillskillnad från LaVeys förklädda ateism har ett värde och djupare mål.

Personligen finner jag att vuxenlivets läxor ger mer utrymme för satanism och det värde den ger.
Citera
2020-07-09, 06:35
Medlem
Citat:
Uppenbarligen förstår du inte fullt ut mekanismerna bakom de former av satanism som tillskillnad från LaVeys förklädda ateism har ett värde och djupare mål.

Personligen finner jag att vuxenlivets läxor ger mer utrymme för satanism och det värde den ger.
Det enda en människa behöver förstå och begripa är sig själv, sina egna begränsningar och möjligheter.
Andras förklädda självbedrägerier genomskådar man först efter man genomskådat sina egna.
Citera
2020-07-09, 06:54
Medlem
Citat:
Det enda en människa behöver förstå och begripa är sig själv, sina egna begränsningar och möjligheter.
Andras förklädda självbedrägerier genomskådar man först efter man genomskådat sina egna.

Ja?
Detta tacklas i ONAs insight role, den initiation där man spenderar en natt ensam och vaken samt den initiation där man spenderar tre månader ensam i vildmarken. I andra sataniska system finns det liknande punkter och tillfällen.

Sluta begränsa dig till LaVey.
Citera
2020-07-09, 07:21
Medlem
Citat:
Ja?
Detta tacklas i ONAs insight role, den initiation där man spenderar en natt ensam och vaken samt den initiation där man spenderar tre månader ensam i vildmarken. I andra sataniska system finns det liknande punkter och tillfällen.

Sluta begränsa dig till LaVey.
La Vey, aldrig hört talas om ens engång!
ONA? Initiation...wtf...ensam i vildmarken...?
Du är den enda som är "lost in the wilderness" här, inte bara i tre månader utan permanent!
Citera
2020-07-09, 08:19
Medlem
Citat:
La Vey, aldrig hört talas om ens engång!
ONA? Initiation...wtf...ensam i vildmarken...?
Du är den enda som är "lost in the wilderness" här, inte bara i tre månader utan permanent!

Då har du uppenbarligen ingen koll på vad satanism är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in