Citat:
Visst tror jag att man kan säga att vi på ett plan skapar våra egna gränser. Vi tillåts ju att göra detta. Dock är allt underordnat Gud ytterst, också Satan själv måste finna sig i det.Som Satanist så undrar jag ibland om det finns någon gräns?
Då alla "regler" i princip är oärliga sanningar som Gud och de under honom har skapat till de svaga som blundar för sanningen i omedveten dimma fastkedjad i slaveri.
Jag förstår att Vi har ett samhälle som inte hade funkat utan regler så dom reglerna köper jag...
Men på ett filosofiskt plan så ställer jag frågan:
finns det någon gräns? Eller finns den bara om JAG skapar den?
Är kunskapen berättigad till att skapa en gräns för oss?
Då alla "regler" i princip är oärliga sanningar som Gud och de under honom har skapat till de svaga som blundar för sanningen i omedveten dimma fastkedjad i slaveri.
Jag förstår att Vi har ett samhälle som inte hade funkat utan regler så dom reglerna köper jag...
Men på ett filosofiskt plan så ställer jag frågan:
finns det någon gräns? Eller finns den bara om JAG skapar den?
Är kunskapen berättigad till att skapa en gräns för oss?
Regler är till för dem som bryter dem. För att koppla till det du
skriver:
Om du har lust att ta grannens cykel kanske du ändå avstår, tex pga att du vet att konsekvenserna kan bli för jobbiga för dig själv. Man kan då säga att du sätter en lag för dig själv, nämligen den att allt som gynnar dig själv gör du, och allt som inte gynnar dig avstår du. Regeln är i sig inte från Gud, men kommer sig ändå av att Gud verkar och tillåter tex lagar och gränser.
Den gudomliga lagen är att du avstår av kärlek. Att vara helt helgad, förhärligad, är att inte ens tänka tanken att stjäla.
I helvetet saknas dessa Guds begränsande verkan, så ja: helvetet saknar begränsningar i form av regler. Detta gör alltså även himlen på det viset. Det avgörande är alltså vilket tillstånd människan går mot, om det är himmel eller helvete.
Från den som inte har ska tas även det han har. Ingenting av Gud kan föras med till helvetet.