2020-07-07, 19:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du gör dig löjlig Uven.
och VEM av oss är det som inte kan läsa statistik?

Tydligtvis Du, vilket jag visat vid ett flertal tillfällen.

Citat:
Det är ju snarare män genom den patriarkala historien som "tagit barn som gisslan" för att tvinga kvinnor att göra som de vill.
Och du tänker ju i samma banor....lyckas man få en kvinna gravid så då har man makten över henne, försämrar man ekonomin så pass att kvinnor inte kan vara självständiga så ....har man makten över henne....kan man hota med att lämna henne och hennes gravida mage åt fanders....
För mot DET beteendet har du ju inga lagförslag, det är ju kivnnans ANSVAR se till....att mannen beter sig korrekt...eller hur Uven? Kvinnans "livsuppgift".
Så snacka om! att ta barn och graviditeter som gisslan för att kunna använda som maktmedel.
Det är ju vad hela din antifeminisitska ideologi går ut på, mer eller mindre.

Jag konstaterar att jag saknar makt över min bättre avlönade hustru, trots att vi har barn ihop. Men, vi har skapat en hyfsad familj trots att vi som andra gifta par inte är problemfria.

Det tycks som att Du har snöat in på makt i relationer, och betydligt mindre hur man får en familj att fungera. Mitt röd: bilda inte familj.

Citat:
Det går självklart rädda massa äktenskap....men samma studier påvisar att problemen ofta ligger i ojämställdhet, och att den part som vägrar ändra på sig härvidlag är män.
Så du bör förklara varför just kvinnan ska uthärda tvingas leva i ett s.k. SAMARBETE ,med en partner på sämre villkor ..."för barnens skull".....om nu inte den andre gör likadant?

Jag tror det var Einstein som sade, ungefär:

- När en man och en kvinna gifter sig, så tänker han "Ändra Dig aldrig!" och hon "Jag skall ändra honom!".

Sluta försöka ändra män hela tiden, från dagis till ålderdomshemmet.

Citat:
Jag är så trött på att tvingas sitta och förklara vad du missförstår hela tiden.

Vad var det du skulle bevisa att jag hävdat?
JO.... "Du har redan meddelat att Du struntar i konsekvenserna för män och barn, så en sorts likgiltighetsuppsåt har Du allt."
]

Att hävda eller påvisa att det finns ett mönster av att äktenskap är sämre för ett kön än vad det är för det andra......är INTE att strunta i konsekvenser....utan faktiskt dess raka motsats.....

Du är så satans ohederlig i din debattstil så som sagt
du gör dig löjlig.

Märker Du av mycket stöd för Din uppfattning? Du vidgår själv att Ditt intresse är kvinnors, inte män eller barn. Man får ha den uppfattningen, men jag försöker å min sida se till vad som fungerar för både män och kvinnor, för barn och för samhället. Detta är varken ohederligt eller löjligt.

Citat:
Jag jämför inte ett barn eller ett foster eller ett konceptionsögonblick med en mask.
jag jämförde båda deras beteenden av att befinna sig inuti en annans kropp...

Återigen....du gör dig löjlig.

Märker Du hur litet Du imponerar genom att ständigt påstå löjlighet? Du ägnar Dig i många trådar åt halsbrytande jämförelser, och Du får nog stå ut med någon ibland påtalar detta för Dig.

Citat:
Nej...det går säga ur en biologisk vinkel att det är den absoluta starten av ett enskilt "mänskligt liv".
men en bobba celler på under utveckling i en livmoder är knappast! vad vi tänker på då vi tänker "människa". Inte heller är det en start på en människa som äger ett endaste dyft av allt det som utmärker en människa i form av saker som äger betydelse ex. medvetande och hjärna och sensorik av olika slag.
Och därför kan vi för att förhindra lidande av olika slag, sätta P för utvecklingen av denna cellklump.
Det skadar absolut ingenting. Finns ingenting där som kan känna, gråta, lida, eller nått som helst.
men det finns åtskilliga.....som kan det OM man inte har fri aborträtt.

Fri aborträtt minskar alltså lidande i världen.
Abortförbud...bygger in det.

Bara välj.

Du har en mycket ytlig uppfattning om vad som konstituerar mänskligt liv och människovärde. Det handlar inte alls om ifall fostret kan gråta.

Citat:
Du vet likaväl som jag att det kommer inte ske....endast om vi verkligen återfår nån form av patriarkalt religiös eller nationalisitisk diktatur.

hade du verkligen tyckt det var värt det?
vad hade du valt...demokrati eller abortförbud?

Som tur är behöver jag inte välja - jag ser gärna både en förbättrad demokrati och en påtaglig minskning i antalet slentrianaborter.

Citat:
Du bör istället glädjas åt att så pass många par och kvinnor, som blir oväntat gravida, upptäcker att det är önskat och väljer att föda...för att de faktiskt lever i ett land där detta är möjligt.

Om jag får gissa, för detta har jag inte nån koll på, skulle jag misstänka att de flesta, eller stor andel, graviditeter i Sverige faktiskt inte är planerade.

Sverige har så pass hög nativitet, just för att kivnnor äger möjligheterna att kunna föda.
De slipper tvingas sluta arbeta.
De slipper leva i beroendeställning av en man, som kan använda deras situation som ett maktmedel.
De lever i ett land där män lärt sig ta omsorg och ansvar för sina barn.

och DÄR! ligger den rätta nyckeln till en vettig demografi och inte dina fantasier av tvång, straff och
"kvinnors livsuppgift".

Statistiken visar, som jag framhållit men Du vill hellre diskutera mina åsikter, att svenska folket inte reproducerar sig utan fastmer både minskar i absoluta tal och i relativa i Sverige.

Citat:
Ja OJ! uven vad du uppvisar intelligens i dina svar till mig.....

Det är inte så man mäter intelligens. Det borde inte minst Du vara tacksam över.

Citat:
Kvinnor, speciellt unga dito, har sexuellt intresse för vackra män, med den rätta lockande manliga kropps doften...och...dessa luffsar runt lite överallt...så även bland kriminella.

Män tillhör också det kön som har mest av kriminella, våldsverkare, etc etc.. så betydligt svårare faktiskt för kivnnor än för män att undvika... våldsverkare, kriminella etc etc.

Men, kivnnor verkar ju nu initiera skilsmässa i betydligt högre grad än män, och det speglar ju just en ovilja att behöva leva och samarbeta med ex. våldsverkare, kriminella, psykopater etc etc.

men,, du vill ju helst förbjuda, eller införa ekonomiska sanktioner för att förhindra kivnnor denna möjlighet.

Kvinnor ska ju "skylla sig själva" i sin "livsuppgift" av att lida och straffas....
allt för att män ska slippa ändra på sig....och ta ansvar för sin kuk, egna reproduktion eller liv.
eller hur Uven?

DET är ju grunden i hela din ideologi. Män ska enbart ansvara för ett gevär.....mänskligt liv kan skjutas på kivnnor.

Hade kvinnor undvikit att ha relationer med t ex psykopater och därmed fört vidare sådana arvsanlag, så hade världen blivit bättre. Makten ligger här helst hos kvinnor. Överhuvudtaget behöver kvinnor fundera mer på vilka sorts män de har relationer med - det är nu en gång så att det är mer kvinnor som väljer män än tvärtom.
Citera
2020-07-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Tydligtvis Du, vilket jag visat vid ett flertal tillfällen.

Vilket du aldrig kunnat visa. Och skulle jag nu be dig om "bevis" för detta ditt påstående så kommer du citera nått helt ovidkommande, ungefär som du gjort nedan, som jag sen måste jag återigen sitta och förklarar för dig varför du har fel för 17e gången.

Så point?

Citat:
Jag konstaterar att jag saknar makt över min bättre avlönade hustru, trots att vi har barn ihop. Men, vi har skapat en hyfsad familj trots att vi som andra gifta par inte är problemfria.

Det tycks som att Du har snöat in på makt i relationer, och betydligt mindre hur man får en familj att fungera. Mitt röd: bilda inte familj.
Ja, du saknar makt över din fru för att hon idag har samma möjligheter och rättigheter i livet som du har, ex. rätt att bestämma över sin egen kropp via ex. fri aborträtt etc etc.. Det kallas jämställdhet.

Vad tycker du var din poäng med att ta upp din fru ( med rätt till fri aborträtt) som exempel på hur "bra" det går med förbud av fri aborträtt?
För ajg antar? att Din fru knappast vara så lastgammal att hon fick barn före 60 talet? (då praktiken av 1938 års stränga abortlagstiftning började falera) för då kan hon ju knappast vara arbetsför

Citat:
Jag tror det var Einstein som sade, ungefär:

- När en man och en kvinna gifter sig, så tänker han "Ändra Dig aldrig!" och hon "Jag skall ändra honom!".

Sluta försöka ändra män hela tiden, från dagis till ålderdomshemmet.

Så länge vi fortsatt har män som inte kan tänka sig dela sina privilegier med kvinnor eller ens behandla kvinnor som fullvärdiga människor, så kommer vi försöka ändra på situationen.
Det är nämligen grundskälet till all önskan till förändring.
Så sluta slå, våldta, tvinga, hota, utnyttja och kräv att hon ska ta hand om allt män inte har lust med som sin "livsuppgift".
I ditt fall sluta önska tillbaka en misogyn samhälllsordning.

Citat:
Märker Du av mycket stöd för Din uppfattning? Du vidgår själv att Ditt intresse är kvinnors, inte män eller barn. Man får ha den uppfattningen, men jag försöker å min sida se till vad som fungerar för både män och kvinnor, för barn och för samhället. Detta är varken ohederligt eller löjligt.

Snälla Uven, jag har hela Sverige bakom mig som "stöd" för min uppfattning kring fri aborträtt, utom några fundamentalistiska kvinnohatare till höger.....du ex.

Jag har också verkligheten bakom mig.... Fri aborträtt i kombination med andra faktorer som ex. jämställdhet ger vansinnigt bättre samhällen för just barn ( men även vuxna män) än vad tvångsutvecklande av konceptionsögonblick och tvångsfödande ger.
....Ja? vad har hjag för bevis för detta Uven? och vad HAR DU för bevis för dina små teser av att din ordning skuolle vara bättre?
hmm? Ge mig 1 enda exempel.

Och vidare barns gynnas rejält mer av jämställdhet än de någonsin "gynnats" i din typ av samhälle.
I dina resonemang så är ju vissa barn "fel" och ska straffas. Fungerar ju finemang för dessa barn, eller hur Uven.

Och du kunde ju inte alls bevisa att jag någonstans skulle ha skrivit att jag "struntar i män eller barn".

Som sagt du gör dig löjlig.

Citat:
Märker Du hur litet Du imponerar genom att ständigt påstå löjlighet? Du ägnar Dig i många trådar åt halsbrytande jämförelser, och Du får nog stå ut med någon ibland påtalar detta för Dig.
nej, det är du som verkar sakna grundläggande förståelse för hur liknelser används och grundläggande svårigheter att fatta vad som jämförs....
De tär ett vanligt retoriskt felgrepp....i ditt fall börjar på allvar misstänka att du helt enkelt inte begriper bättre.

Om jag liknar en människas sprinterlopp med en gazells ex. så betyder INTE detta att jag därmed likställer en människa med en gazell....fattar du? Det betyder att jag poängterar just denna sprinters förmåga kuta snabbt via att associera hen till en av världens snabbaste, elegantaste och kvickaste löpare nämligen gazeller.

På samma sätt....om jag tar upp binnikemaskar som ett annat exempel på oönskat "liv" i din kropp, så betyder inte detta att jag likställer binnikemaskar med foster i alla avseenden utan att jag intresserar mig för just förmågan: dyka upp oanmäld och oönskad i en värds mage, och därmed alla värdars rättighet att göra sig av med det man inte vill ha i sin egen mage....

bara för att kvinnor har sex eller reproduktionsförmåga, så betyder inte det att hon därmed ska tvingas utveckla eller föda barn, eller ta hand om barn, om hon inte vill detta.
Samma gäller för män.

Citat:
Du har en mycket ytlig uppfattning om vad som konstituerar mänskligt liv och människovärde. Det handlar inte alls om ifall fostret kan gråta.

Min uppfattning bygger på förnuft. logik och vetenskap Uven.
Vad bygger din på? hmm?

HEEEEEEEEEELIGA konceptionsögonblick.....ahhhhhh 2 könsceller!!!!!!! Vi måste BEVARA! titta i mikroskåpet!!!! en MÄNNISKA i petriskålen!

Det är så "ytligt" idiotiskt så hälften vore nog.

Det finns inget förnuftigt skäl överhuvudtaget betrakta något som enkom består av mänskliga celler som "heligt", nej, inte ens när de bär på en "ny" DNA kombination.

Det som det finns förnuftiga skäl att betrakta som "heligt" dvs med stort värde är liv man förstår äger medvetande av något slag...och/ eller uppnått en viss utvecklingsnivå, som enskild individ (stort träd ex.) eller art...(hjärna ex.)

det finns alltså väldigt goda skäl vara respektfull och "snäll" mot grisar, kor, småfåglar och födda småbarn ex. men inte frön eller konceptionsögonblick.

Speciellt inte! När man vet att ett av livets grundprinciper är att merparten av alla "frön och konceptionsögonblick" slås ut, och måste slås ut för det finns bara den plats som finns.... Och har gjort så under alla miljarder av år som "liv" funnits.

Det går alltså inte att plantera och låta alla frön växa till sig till fullvuxna individer för de är såååååååå
heeeeeliga. Då går vi under.

Lika lite går det att låta alla mänskliga konceptionsögonblick bli till människor, för vi tycker det är sååååååååå "heligt" att tvinga kvinnor mot deras viljor. Då går mänskligheten under och med oss förmodligen även de flesta av de mer komplexa arterna där ute.

Är ditt gravt ologiska trams värt det tycker du?

Citat:
Som tur är behöver jag inte välja - jag ser gärna både en förbättrad demokrati och en påtaglig minskning i antalet slentrianaborter.

Du vill inte ha nån "minskning" du vill ha ett förbud.
Och du tycker kvinnors vilja att slippa få barn om de inte vill är "slentrian".

Citat:
Statistiken visar, som jag framhållit men Du vill hellre diskutera mina åsikter, att svenska folket inte reproducerar sig utan fastmer både minskar i absoluta tal och i relativa i Sverige.

Nej statistiken visar att Sveriges befolkning ökar, år efter år.
Att vissa av dess inte duger för dig, för de inte är tillräckligt blond och blåögda, får vara ditt problem.

Citat:
Det är inte så man mäter intelligens. Det borde inte minst Du vara tacksam över.

Å jo, det det allt....
Man märker när folk är bakom flötet Uven.
En stark indikation på detta är vilka resonemang de har bakom åsikter ex. Och hur de svarar för sig....med trams eller med saklighet ex.

Citat:
Hade kvinnor undvikit att ha relationer med t ex psykopater och därmed fört vidare sådana arvsanlag, så hade världen blivit bättre. Makten ligger här helst hos kvinnor. Överhuvudtaget behöver kvinnor fundera mer på vilka sorts män de har relationer med - det är nu en gång så att det är mer kvinnor som väljer män än tvärtom.

Psykopati står inte ristat i pannan på folk. Det är något som oftast kräver lång tids samvaro för att upptäcka. Vet du varför? jo för att det just är ett av psykopatins signum att vara oerhört skicklig att dölja sig.

Vidare så tror jag inte där finns något empiriskt belägg för att psykopati skulle vara vanligare hos män än kvinnor. bara att manlig psykopati oftare "hittas".....

hade världens alla samhällen överhuvudtaget GETT kvinnor makten och möjligheterna att kunna undvika män eller konceptionsögonblick de inte vill ha, så hade världen blivit bättre, ja.

men, nu är det ju inte så som de sista 2000 åren av världens alla patriarkat har format sig eller hur?
Och det är ju detta system du och din eländiga trams konservatism trånar så efter.
Senast redigerad av Merapi 2020-07-08 kl. 09:28.
Citera
2020-07-08, 16:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag gallrar litet, så att diskussionen alltfort håller sig till ämnet.

Citat:
Vilket du aldrig kunnat visa. Och skulle jag nu be dig om "bevis" för detta ditt påstående så kommer du citera nått helt ovidkommande, ungefär som du gjort nedan, som jag sen måste jag återigen sitta och förklarar för dig varför du har fel för 17e gången.

Så point?

Bevisen finns i denna och ett flertal andra trådar.

Citat:
Ja, du saknar makt över din fru för att hon idag har samma möjligheter och rättigheter i livet som du har, ex. rätt att bestämma över sin egen kropp via ex. fri aborträtt etc etc.. Det kallas jämställdhet.

Vad tycker du var din poäng med att ta upp din fru ( med rätt till fri aborträtt) som exempel på hur "bra" det går med förbud av fri aborträtt?
För ajg antar? att Din fru knappast vara så lastgammal att hon fick barn före 60 talet? (då praktiken av 1938 års stränga abortlagstiftning började falera) för då kan hon ju knappast vara arbetsför

Nej, av lätt insedda skäl var ingen av oss i barnalstrande ålder före 1938, våra föräldrar var inte ens födda då.

Min poäng är den, att jag är inte intresserad av "makt" över min fru och vi är båda så funtade att vi klarar av att hantera materielen, så att inget oväntat inträffar.

Citat:
Så länge vi fortsatt har män som inte kan tänka sig dela sina privilegier med kvinnor eller ens behandla kvinnor som fullvärdiga människor, så kommer vi försöka ändra på situationen.
Det är nämligen grundskälet till all önskan till förändring.
Så sluta slå, våldta, tvinga, hota, utnyttja och kräv att hon ska ta hand om allt män inte har lust med som sin "livsuppgift".
I ditt fall sluta önska tillbaka en misogyn samhälllsordning.

Det jag önskar är ett samhälle som i högre grad bygger på ansvar för sådant som vi vet sedan generationer är bra för såväl individer som samhälle.

Citat:
Snälla Uven, jag har hela Sverige bakom mig som "stöd" för min uppfattning kring fri aborträtt, utom några fundamentalistiska kvinnohatare till höger.....du ex.

Jag har också verkligheten bakom mig.... Fri aborträtt i kombination med andra faktorer som ex. jämställdhet ger vansinnigt bättre samhällen för just barn ( men även vuxna män) än vad tvångsutvecklande av konceptionsögonblick och tvångsfödande ger.
....Ja? vad har hjag för bevis för detta Uven? och vad HAR DU för bevis för dina små teser av att din ordning skuolle vara bättre?
hmm? Ge mig 1 enda exempel.

Ett uppenbart bevis är att om svenskarna förökat sig som före 1973, så hade vi haft fler svenskar idag, hade vi hållit ihop familjerna bättre så hade fler barn växt upp i trygghet, svenska folket hade inte varit på väg att bli minoritet i sitt eget land.

Citat:
Och vidare barns gynnas rejält mer av jämställdhet än de någonsin "gynnats" i din typ av samhälle.
I dina resonemang så är ju vissa barn "fel" och ska straffas. Fungerar ju finemang för dessa barn, eller hur Uven.

Och du kunde ju inte alls bevisa att jag någonstans skulle ha skrivit att jag "struntar i män eller barn".

Som sagt du gör dig löjlig.

Vilket jag gjorde, men Du inte begrepp innebörden av vad Du själv skrev.

Citat:
Om jag liknar en människas sprinterlopp med en gazells ex. så betyder INTE detta att jag därmed likställer en människa med en gazell....fattar du? Det betyder att jag poängterar just denna sprinters förmåga kuta snabbt via att associera hen till en av världens snabbaste, elegantaste och kvickaste löpare nämligen gazeller.

På samma sätt....om jag tar upp binnikemaskar som ett annat exempel på oönskat "liv" i din kropp, så betyder inte detta att jag likställer binnikemaskar med foster i alla avseenden utan att jag intresserar mig för just förmågan: dyka upp oanmäld och oönskad i en värds mage, och därmed alla värdars rättighet att göra sig av med det man inte vill ha i sin egen mage....

bara för att kvinnor har sex eller reproduktionsförmåga, så betyder inte det att hon därmed ska tvingas utveckla eller föda barn, eller ta hand om barn, om hon inte vill detta.
Samma gäller för män.

Däremot om ett barn bli till i livmodern så inträder ett betydande ansvar, som inte helt kan avgöras av förtillfälletvarande stämning, känsla eller önskan.

Citat:
Min uppfattning bygger på förnuft. logik och vetenskap Uven.
Vad bygger din på? hmm?

HEEEEEEEEEELIGA konceptionsögonblick.....ahhhhhh 2 könsceller!!!!!!! Vi måste BEVARA! titta i mikroskåpet!!!! en MÄNNISKA i petriskålen!

Det är så "ytligt" idiotiskt så hälften vore nog.

Det finns inget förnuftigt skäl överhuvudtaget betrakta något som enkom består av mänskliga celler som "heligt", nej, inte ens när de bär på en "ny" DNA kombination.

Det som det finns förnuftiga skäl att betrakta som "heligt" dvs med stort värde är liv man förstår äger medvetande av något slag...och/ eller uppnått en viss utvecklingsnivå, som enskild individ (stort träd ex.) eller art...(hjärna ex.)

det finns alltså väldigt goda skäl vara respektfull och "snäll" mot grisar, kor, småfåglar och födda småbarn ex. men inte frön eller konceptionsögonblick.

Speciellt inte! När man vet att ett av livets grundprinciper är att merparten av alla "frön och konceptionsögonblick" slås ut, och måste slås ut för det finns bara den plats som finns.... Och har gjort så under alla miljarder av år som "liv" funnits.

Det går alltså inte att plantera och låta alla frön växa till sig till fullvuxna individer för de är såååååååå
heeeeeliga. Då går vi under.

Lika lite går det att låta alla mänskliga konceptionsögonblick bli till människor, för vi tycker det är sååååååååå "heligt" att tvinga kvinnor mot deras viljor. Då går mänskligheten under och med oss förmodligen även de flesta av de mer komplexa arterna där ute.

Är ditt gravt ologiska trams värt det tycker du?

Att livet startar vid konceptionsögonblicket r den mest vetenskapliga startpunkt vi har. Det händer där och då. Ingen biolog eller motsvarande skulle säga något annat. Det är vad vi drar för slutsatser av detta faktum som skiljer de olika uppfattningarna åt, och då kommer andra aspekter in i bilden.

Citat:
Du vill inte ha nån "minskning" du vill ha ett förbud.
Och du tycker kvinnors vilja att slippa få barn om de inte vill är "slentrian".

Jag vill ha ett förbud mot aborter som saknar försvarbara motiv och jag önskar att det leder till en minskning av aborterna totalt sett. Det är inte å att Du avslöjar några hemligheter här.

Citat:
Nej statistiken visar att Sveriges befolkning ökar, år efter år.
Att vissa av dess inte duger för dig, för de inte är tillräckligt blond och blåögda, får vara ditt problem.

Igen, vilket jag redan visat i tråden: den svenska befolkningen i Sverige minskar, dels genom utflyttning, dels genom låg nativitet. Det har inte med ögonfärg att göra, utan om etnicitet. Du vill tydligtvis att svenskar som folk skall upphöra, i alla fall som majoritetsbefolkning i Sverige, men det vill inte jag. Utan svenskar som majoritetsbefolkning så upphör Sverige, och enbart skylten finns kvar. Ja, och inbördeskrig.

Ånyo visar Du att Du inte kan läsa statistik - inte ens när jag placerar den framför ögonen på Dig.

Citat:
Psykopati står inte ristat i pannan på folk. Det är något som oftast kräver lång tids samvaro för att upptäcka. Vet du varför? jo för att det just är ett av psykopatins signum att vara oerhört skicklig att dölja sig.

Vidare så tror jag inte där finns något empiriskt belägg för att psykopati skulle vara vanligare hos män än kvinnor. bara att manlig psykopati oftare "hittas".....

Nej, alla studier tyder på att män är i majoritet när det gäller psykopati:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Så svårt är det inte heller att identifiera:
https://weekend.di.se/nyheter/sprak-avslojar-psykopaten

Som vanligt så pladdrar Du på utan kunskap eller underlag och eftertanke.
Citera
2020-07-08, 19:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag gallrar litet, så att diskussionen alltfort håller sig till ämnet.

Bevisen finns i denna och ett flertal andra trådar.

Nej, av lätt insedda skäl var ingen av oss i barnalstrande ålder före 1938, våra föräldrar var inte ens födda då.

Min poäng är den, att jag är inte intresserad av "makt" över min fru och vi är båda så funtade att vi klarar av att hantera materielen, så att inget oväntat inträffar.

Det jag önskar är ett samhälle som i högre grad bygger på ansvar för sådant som vi vet sedan generationer är bra för såväl individer som samhälle.

Ett uppenbart bevis är att om svenskarna förökat sig som före 1973, så hade vi haft fler svenskar idag, hade vi hållit ihop familjerna bättre så hade fler barn växt upp i trygghet, svenska folket hade inte varit på väg att bli minoritet i sitt eget land.

Vilket jag gjorde, men Du inte begrepp innebörden av vad Du själv skrev.

Däremot om ett barn bli till i livmodern så inträder ett betydande ansvar, som inte helt kan avgöras av förtillfälletvarande stämning, känsla eller önskan.

Att livet startar vid konceptionsögonblicket r den mest vetenskapliga startpunkt vi har. Det händer där och då. Ingen biolog eller motsvarande skulle säga något annat. Det är vad vi drar för slutsatser av detta faktum som skiljer de olika uppfattningarna åt, och då kommer andra aspekter in i bilden.

Jag vill ha ett förbud mot aborter som saknar försvarbara motiv och jag önskar att det leder till en minskning av aborterna totalt sett. Det är inte å att Du avslöjar några hemligheter här.

Igen, vilket jag redan visat i tråden: den svenska befolkningen i Sverige minskar, dels genom utflyttning, dels genom låg nativitet. Det har inte med ögonfärg att göra, utan om etnicitet. Du vill tydligtvis att svenskar som folk skall upphöra, i alla fall som majoritetsbefolkning i Sverige, men det vill inte jag. Utan svenskar som majoritetsbefolkning så upphör Sverige, och enbart skylten finns kvar. Ja, och inbördeskrig.

Ånyo visar Du att Du inte kan läsa statistik - inte ens när jag placerar den framför ögonen på Dig.

Nej, alla studier tyder på att män är i majoritet när det gäller psykopati:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Så svårt är det inte heller att identifiera:
https://weekend.di.se/nyheter/sprak-avslojar-psykopaten

Som vanligt så pladdrar Du på utan kunskap eller underlag och eftertanke.
Du vill förvägra din hustru rätten till abort.
Av någon konstig anledning är inte foster som resultat av våldtäkt värda något.

Att svenska med 400 är svensk stamtavla minskar, vad gör det?
Om min gård köps som sommarstuga av en tysk eller en invandrad syrier eller någon jag inte är släkt med.
Vem bryr sig om det? Inte jag i alla fall. Jag vill ha bästa priset.
Citera
2020-07-08, 20:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du vill förvägra din hustru rätten till abort.

Jag vill inte förvägra henne rätten till abort - jag anser att en sådan rätt inte finns villkorslöst.

Citat:
Av någon konstig anledning är inte foster som resultat av våldtäkt värda något.

Det handlar om balans av ansvar. En kvinna kan inte åläggas ansvar för en graviditet som uppkommit genom våldtäkt. Att hon skulle åläggas ansvar för att föda ett barn som avlats genom våldtäkt vore en dubbel kränkning. Därför slår kvinnans intresse fostrets värde, inte för att fostret är värdelöst utan mindre värt än kvinnans rätt i detta fall.

Citat:
Att svenska med 400 är svensk stamtavla minskar, vad gör det?
Om min gård köps som sommarstuga av en tysk eller en invandrad syrier eller någon jag inte är släkt med.
Vem bryr sig om det? Inte jag i alla fall. Jag vill ha bästa priset.

Så talar en liberal som struntar i landets framtid. Som konservativ ser jag ett starkt värde i att den svenska majoritetsbefolkningen utgörs av etniska svenskar som har sin rötter i landet sedan lång tid tillbaka och känner ett ansvar för landets framtid, och som inte blott är "gräshoppor" här och äter en stund för att sedan hoppa vidare. Detta är också grunden för demokratin; att medborgarna känner en nationell samhörighet som består av djupare känslor än att enbart för tillfället råka bo inom samma administrativa yta.
Citera
2020-07-08, 22:00
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag vill inte förvägra henne rätten till abort - jag anser att en sådan rätt inte finns villkorslöst.

Det handlar om balans av ansvar. En kvinna kan inte åläggas ansvar för en graviditet som uppkommit genom våldtäkt. Att hon skulle åläggas ansvar för att föda ett barn som avlats genom våldtäkt vore en dubbel kränkning. Därför slår kvinnans intresse fostrets värde, inte för att fostret är värdelöst utan mindre värt än kvinnans rätt i detta fall.

Så talar en liberal som struntar i landets framtid. Som konservativ ser jag ett starkt värde i att den svenska majoritetsbefolkningen utgörs av etniska svenskar som har sin rötter i landet sedan lång tid tillbaka och känner ett ansvar för landets framtid, och som inte blott är "gräshoppor" här och äter en stund för att sedan hoppa vidare. Detta är också grunden för demokratin; att medborgarna känner en nationell samhörighet som består av djupare känslor än att enbart för tillfället råka bo inom samma administrativa yta.
Jag känner ansvar för mina avkommor och vänner och resten av mänskligheten.

Mitt Västerås som jag lämnade för 30 år sedan, finns inte längre, inte heller mina förfäders hemman i Norrland.
Släkt och vänner finns kvar, men de fysiska ägorna och omgivningar är borta.
Allt där som jag minns är bebott av främmande människor, jag bryr mig inte om vilka som bor där längre.
Varför skulle jag?

Mitt fina torp är ombyggt till lyxhus. Av en rik svensk. Skulle det vara skillnad om en afghan köpte det? Inte för mig.
Citera
2020-07-08, 23:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Mitt Västerås som jag lämnade för 30 år sedan, finns inte längre, inte heller mina förfäders hemman i Norrland.
Allt där som jag minns är bebott av främmande människor, jag bryr mig inte om vilka som bor där längre.
Varför skulle jag?

Mitt fina torp är ombyggt till lyxhus. Av en rik svensk. Skulle det vara skillnad om en afghan köpte det? Inte för mig.

Detta förklarar varför Du känner Dig rotlös. Hur skulle Du känna om Ditt gamla torp låg intill ett militärt skyddsområde och köptes av en rik ryss?

Demokrati bygger på att vi kan känna samhörighet, om än något avlägsen, med människor vi inte känner eller har blodsband till, dvs en sorts extended-extended family - grunden för ett folkhem. Så klart det spelar roll. Det är avgörande.
Citera
2020-07-08, 23:23
Medlem
Citat:
Sjukt uttalande. VEM ska ha rätt till en människas egen kropp tycker du?
Och vilka villkor tycker du ska avkrävas dig som man, för att du ska få lov bestämma över ditt eget tarmsystem, skelett eller skalle?

Vad är nästa punkt i denna typ av resonemang?

Nej, du får inte lov till någon behandling av ditt brutna ben, för villkoret för detta är att du måste åläggas att dricka mjölk samt hoppa 100 hopp varje dag, gör du inte detta för att skydda ditt skelett så tvignas du ta "ansvar" för ditt eget benbrott. Skyll dig själv.
Och Canceerbehandling? DU? du är ju rökare....villkoreet för att få lov behandla sina sjuka lungor är ju att du itne får lov andas i närheten av en storstad. Springa runt här Stockholm och andaas,, att du inte skäms. Skyll dig själv.

Citat:

men, hon ska plötsligt bära ansvar för om ett preventivmedel falerar?

Sen vad med våldtäktsmannens ansvar här?
Hmm?
Kan vi inte ålägga honom nån form av "balanserat ansvar", och skjuta allt ansvar över på honom för ungen han just åstadkommit?

Du har ju inga som helst problem med att lägga 100% av ansvaret för ett barn på en kvinna....som inte vill eller kan och pga detta ev. kommer skapa ett helvete för ett litet barn.....så? Varför kan inte män tvingas mot sin vilja?

Sen kan fan ingens "intresse" slå någon annas rätt till liv. är ju fan absurt uttalande.
Men nu är det ju inte "någon" som aborteras, utan en klunga celler, som ännu inte är "någon".

Hur kommer det sig egentligen att gubbar av din sort är närmast totalt blinda för mäns ansvar gällande reproduktion?
I ditt fall, skulle jag tom hävda 100% blindhet, eftersom du fasen aldrig ens nämner andra halvan av reproduktions ansvaret.
Män verkar ha 0 ansvar eller ålägganden, eller ens minsta att göra med mänsklig reproduktion.
"vulgär" tanke, för dig eller hur? I din värld är ju mänsklig reproduktion en "kvinnlig livsuppgift" eller varför inte en PLIKT och absolut inte mäns.

Citat:

Och så talar en liten rasist.
Senast redigerad av Merapi 2020-07-08 kl. 23:33.
Citera
2020-07-08, 23:40
Medlem
Citat:

Varför skulle jag?

Men det förstår du väl?

Afghaner är inte ”riktiga” människor, de är gräshoppor.
Citera
2020-07-09, 01:40
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Du har förstås (delvis) rätt i detta. Alla kvinnor är inte sådana, men vi ser en tydlig könsbalans här; betydligt fler kvinnor intresserar sig för destruktiva män, än vad män intresserar sig för destruktiva kvinnor. Detta är ett problem familjebildningsmässigt, både för att det bäddar för instabila familjer och för att t ex psykopati ärvs biologiskt så att kvinnor medger psykopater att föröka sig är mindre bra.
Tja, nu var ju min bror ihop med en destruktiv kvinna. Så det är svårt för mig att se kvinnor som så mycket bättre.
Citera
2020-07-09, 09:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Sjukt uttalande. VEM ska ha rätt till en människas egen kropp tycker du?
Och vilka villkor tycker du ska avkrävas dig som man, för att du ska få lov bestämma över ditt eget tarmsystem, skelett eller skalle?

Här handlar det om fortplantning och en ny, unik människas liv i vardande - inte produktion av fekalier.

[quote]Vad är nästa punkt i denna typ av resonemang?

Nej, du får inte lov till någon behandling av ditt brutna ben, för villkoret för detta är att du måste åläggas att dricka mjölk samt hoppa 100 hopp varje dag, gör du inte detta för att skydda ditt skelett så tvignas du ta "ansvar" för ditt eget benbrott. Skyll dig själv.
Och Canceerbehandling? DU? du är ju rökare....villkoreet för att få lov behandla sina sjuka lungor är ju att du itne får lov andas i närheten av en storstad. Springa runt här Stockholm och andaas,, att du inte skäms. Skyll dig själv.

Du är som vanligt ute i ogjort väder. Flera läkarorganisationer har för flera år sedan krävt rökstopp före operationer, ty de förbättrar radikalt chanserna till tillfrisknande. Att ställa krav, relevanta i respektive situation, är inte förtryck eller TVÅNG - det är en väg till framgång.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5431253

Endera dagen kanske det går upp för Dig att graviditet inte är en sjukdom, utan en fullt naturlig del i en vuxen kvinnas liv.

Citat:
men, hon ska plötsligt bära ansvar för om ett preventivmedel falerar?

Sen vad med våldtäktsmannens ansvar här?
Hmm?
Kan vi inte ålägga honom nån form av "balanserat ansvar", och skjuta allt ansvar över på honom för ungen han just åstadkommit?

Du har ju inga som helst problem med att lägga 100% av ansvaret för ett barn på en kvinna....som inte vill eller kan och pga detta ev. kommer skapa ett helvete för ett litet barn.....så? Varför kan inte män tvingas mot sin vilja?

Sen kan fan ingens "intresse" slå någon annas rätt till liv. är ju fan absurt uttalande.
Men nu är det ju inte "någon" som aborteras, utan en klunga celler, som ännu inte är "någon".

Hur kommer det sig egentligen att gubbar av din sort är närmast totalt blinda för mäns ansvar gällande reproduktion?
I ditt fall, skulle jag tom hävda 100% blindhet, eftersom du fasen aldrig ens nämner andra halvan av reproduktions ansvaret.
Män verkar ha 0 ansvar eller ålägganden, eller ens minsta att göra med mänsklig reproduktion.
"vulgär" tanke, för dig eller hur? I din värld är ju mänsklig reproduktion en "kvinnlig livsuppgift" eller varför inte en PLIKT och absolut inte mäns.

Våldtäktsmannen skall enligt min mening kastreras både som straff för begånget brott och för att hindra upprepning, emedan vi vet att sexualförbrytare ofta återfaller.

Citat:
Och så talar en liten rasist.

Jag är 185 cm lång och väger ca 80 kg - det är inte så litet. Och är inte alls rasist, utan anknyter i mitt resonemang till den i FN-stadgan reglerade principen om nationellt självbestämmande. (FN-stadgan kapitel 1, artikel 1, §2). Det är samma princip som ger samerna rätt till ett sameting eller kurderna rätt att driva frågan om en egen stat. Men, etniska svenskar vill Du förvägra samma rätt. Vill Du utrota svenskarna?
Citera
2020-07-09, 09:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Tja, nu var ju min bror ihop med en destruktiv kvinna. Så det är svårt för mig att se kvinnor som så mycket bättre.

Jag beklagar det.

Självklart finns det destruktiva kvinnor, en del av dem är psykopater. Kvinnlig destruktivitet tar sig emellertid litet andra uttryck i regel, men det faktum att en stor majoritet (bedömt 65-75%) av skilsmässorna initieras av kvinnor säger förstås något. Men, just i fråga om psykopati så tycks det vara en påtaglig manlig övervikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in