Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Vem ska bristerna i utredningen falla tillbaka på om inte åklagaren som är förundersökningsledare? Knappast ska det falla tillbaka på försvaret väl? Självklart ska det vara till gagn för försvaret och åklagaren förlorade därför i TR tyvärr.
Som förundersökningsledare är Hiding ansvarig för allt som skett i utredningen. Vare sig det är jouråklagare eller annan som tagit besluten.
Kritiserar du en domare nu för att han inte håller med dig?
För det första kan jag inte se att det är nödvändigt i domen ta upp det som man anser vara brister på detta sätt.
Det som i just det stycke som jag citerade handlar ju om att en jouråklagare nekade till att teknisk undersökning skulle göras där den 15 maj. Av vilken anledning? Kanske fanns det juridiska skäl till det?
Visst, när man vet vad som hade hänt, så är det ju förbaskat synd att det inte gjordes då. Men i det läget var inte ens Hiding inkopplad på ärendet.
På det viset uppfattar jag domarens nedlåtande ton i domen som "vi" mot "dom, vilket det inte borde vara. Jag gillade inte domarens uttryck när han lämnade salen "nu ska vi göra juridik av det här". Det kanske var mer av en olycklig slump att det lät nedlåtande, men i en rättssal ska det vara så objektivt som möjligt och det borde inte handla om vem som har mest rätt eller fel för den egna prestigens skull, utan det borde handla om att få det så rätt enligt lagens mening.
Nu tror jag att domaren är en noggrann person, det kan man väl ana av hur domen är skriven. Det är iinte det min kritik kommer av, även om det visat sig vara några missförstånd och felaktigheter. Det kan hända att dessa inte är solklara att ha förstått underrättegången.
Så det jag pratar om är inte vem som är ansvarig för utredningen, utan att den kritik domaren har mot åklagaren är felaktig på det vis att hon inte var ens inblandad i fallet då och att det inte handlar om vi mot dom. Den diskussionen borde falla utanför den skrivna domen.
Domen ska vara saklig enligt min mening och sakna personlig åsikter.