2020-07-07, 11:46
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Ooops!

Det är ytterligare en motsägelsefull förklaring.

Är bilden från SD?

Han kan inte hålla reda på allt han ljuger om. Därför är de tidigaste förhören de mest intressanta att läsa.

Om bilden inte varit från SD:s gräsmatta skulle jag ha lagt till en kommentar.
Om du jämför med bilden som notknapparen delade från google maps igår så kan du se den låga muren, en lyktstolpe och de två små träden som syns växt till sig lite jämfört med bilden där robotklipparen syns. Du ser detaljerna om du "vandrar" på bilden.

https://www.google.se/maps/@59.29238...7i13312!8i6656

www.bildtagg.se/bild/ngxmpxu55ab22h670ooijv3f

--------

Länk till inlägg med sammanfattning och länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp71691040
Senast redigerad av Honan6 2020-07-07 kl. 11:49.
Citera
2020-07-07, 12:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag har läst domen.
Jag håller inte med domstolens konstaterande att om det hade varit Lenas blod från mordet på tvättmaskinen borde det ha tvättats bort vid storstädningen eller försök till avtorkning borde ha gjorts.

För mig är det helt logiskt att det kan ha varit ett avstryk när blodiga kläder har kommit åt luckan efter mordet och att det inte har uppmärksammats av varken SD eller HD.
Vid storstädningen kan HD storstädat badrummet utan fokus alls på tvättmaskinen om ingen påpekat att den borde ha torkats av. Själv torkar jag av min tvättmaskin lite då och då, och inte alls i samband med städning i badrummet.

Jag tycker att Domaren är onödigt spydig mot åklagaren, då den avbrutna tekniska undersökningen som begärdes av teknikerna den 15:e avbröts av jouråklagare. Oklart varför för mig; kanske hade man inte tillräckligt på fötterna för att få göra det då? Att kalla det brist i utredningen som ska falla tillbaka till åklagaren ska inte stå i domen på det viset (anser jag).

Att Lena har varit i SDs bostad vid flertal tillfällen, hur har det bevisats under rättegången? Nu hävdar jag inte att hon inte varit där, men har det bevisats i domstolen? I källaren? Eller är det bara SDs berättelse som styrker detta? Grannen berättade att hon aldrig sett Lena där. I en domstol ska det som beslutas och som står i domen visa varifrån uppgifterna kommer.

Att blodet ensamt kan bevisa att SD är mördaren menar jag inte. Det är ett av flera indicier.

Jag har idag citerat NFCs forensiker DWs vittnesmål i rätten om blodet på tvättmaskinen.
Och eftersom det kriterie som NFC ställer på att besudlingen ska se ut som blod, det har polisens tekniker GS vittnat om att han har sett (att det var rött, det såg ut som blod med all den erfarenhet han hade så tänkte han"här är det blod"). Så det första av de tre kriterierna är uppfyllda.
De andra två är också uppfyllda: två gånger har man testat för humant blod (med leukomalakitgrönt, både polisens tekniker och på NFC) positivt och därefter har man lyckats identifiera DNA från Lena.

Att NFC inte kan skriva att det är blod utan enbart "indikation på blodförekomst" beror på att NFC inte kunde på topsen se att det var blod.

Kriterierna är uppfyllda. Alla tre.
Det är blod.

Från domen:

Vem ska bristerna i utredningen falla tillbaka på om inte åklagaren som är förundersökningsledare? Knappast ska det falla tillbaka på försvaret väl? Självklart ska det vara till gagn för försvaret och åklagaren förlorade därför i TR tyvärr.

Som förundersökningsledare är Hiding ansvarig för allt som skett i utredningen. Vare sig det är jouråklagare eller annan som tagit besluten.

Kritiserar du en domare nu för att han inte håller med dig?
Citera
2020-07-07, 12:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men att reducera polisens tekniker till ett vittne är väl fel?
Det handlar om en person som är utbildad och har erfarenhet från sitt yrke som kriminaltekniker. Hans observation görs i samband med en teknisk undersökning av huset.

Inte random person som kom ner till tvättstugan.

Men att kritisera en domare är okej? En domare har verkligen många års utbildning om någon. Betydligt mer än din kriminaltekniker. Dessutom mycket mer att förlora på att göra fel i sin yrkesutövning. Men eftersom kriminaltdknikern har hittat Lenas blod har han förstås alltid rätt.

Domaren höll inte med dig och åklagaren så han har förstås fel och kan inte litas på trots all gedigen utbildning och yrkeserfarenhet?

Hur ska du ha det? Kan vi lita på kriminalteknikern och domaren d v s samtliga med utbildning eller kan alla göra fel även din kriminaltekniker? Det är alltså inte blod?
Citera
2020-07-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vem ska bristerna i utredningen falla tillbaka på om inte åklagaren som är förundersökningsledare? Knappast ska det falla tillbaka på försvaret väl? Självklart ska det vara till gagn för försvaret och åklagaren förlorade därför i TR tyvärr.

Som förundersökningsledare är Hiding ansvarig för allt som skett i utredningen. Vare sig det är jouråklagare eller annan som tagit besluten.

Finns inga större brister i utredningen. Bristerna finns i att åklagarna inte muntligen lyckades framföra bevisen i rätten. Rätten har inte läst fup. De kan bara gå på vad som kommer fram i förhandlingen. Och det lyckades inte åklagarna med. Man får tyvärr heller inte vare sig insinuera eller ställa ledande frågor. Vi får se hur HR tänker när de går igenom materialet från TR.
Citera
2020-07-07, 12:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Området på tomten, där SD sannolikt spolade av sig och cykeln, kan vara den platsen som hans/SD´s badbalja flyttades till under hösten 2018?

Vore jag Polisen så skulle jag gräva upp hela gräsmattan, särskilt den delen av gräsmattan som han tjatade hål i huvudet på grannar och vänner, för att de skulle vattna där veckan efter mordet.

#TeamÅsaHiding

Ja, lite skumt är det allt.
I första hand tror jag att det handlar om avspolningen av blodet, vilket förstås idag är svårt att göra något åt.

Men man kan ju tänka sig att flytten av utepoolen har en funktion för att dölja något. Den ser ut att stå på ett trädäck, och kan det vara utgrävt, cemeneterat under?

Jag vet inget om hur man gör för att få poolen att stå på ett bra och fungerande underlag.
Citera
2020-07-07, 12:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Finns inga större brister i utredningen. Bristerna finns i att åklagarna inte muntligen lyckades framföra bevisen i rätten. Rätten har inte läst fup. De kan bara gå på vad som kommer fram i förhandlingen. Och det lyckades inte åklagarna med. Man får tyvärr heller inte vare sig insinuera eller ställa ledande frågor. Vi får se hur HR tänker när de går igenom materialet från TR.

Inga större brister i utredningen? Jo det har varit katastrofala brister sedan dag ett annars hade SD varit fälld idag. En av bristerna var när det blev rubricerat enbart som människorov och inte både som människorov och försvunnen person. Då kunde man satt in utredningsåtgärder för båda rubriceringarna och Lena hade hittats tidigare. Vid människorov letar man t ex inte i närområdet vilket man gör vid försvunnen person.
Citera
2020-07-07, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Han kan inte hålla reda på allt han ljuger om. Därför är de tidigaste förhören de mest intressanta att läsa.

Om bilden inte varit från SD:s gräsmatta skulle jag ha lagt till en kommentar.
Om du jämför med bilden som notknapparen delade från google maps igår så kan du se den låga muren, en lyktstolpe och de två små träden som syns växt till sig lite jämfört med bilden där robotklipparen syns. Du ser detaljerna om du "vandrar" på bilden.

https://www.google.se/maps/@59.29238...7i13312!8i6656

www.bildtagg.se/bild/ngxmpxu55ab22h670ooijv3f

--------

Länk till inlägg med sammanfattning och länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp71691040

Jag har totalt missat robotklipparen!
När jag läste FUP eller om det var nån i tråden som skrev det, så reflekterade jag över att gräsklippandet skulle skett mitt i natten. Det borde rimligen ha hörts av grannar med en bensinklippare, och ingen har vittnat om det.
Tack, där föll poletten 😁!
Citera
2020-07-07, 12:36
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Vilka förhörs i vilket avsnitt på YT rättegången? preliminär lista – förbättrad av StudebakerHog666
Jättebra om vi får till vem som är var bland poliser, forensiker mfl. hoppas länkar funkar
1-3: SD; 18-21. SD , 45 SD (?)
4. UW
5.Socionomen från Gbg
6.Mållganpolis 1och TT
7. SOA
8. T*erese - HD kompis
9. LW granne som inte hörde ngt för att hon sov, SOA, Stefans chef
10. LWs vän Stefan från Stockholm (som bad henne söka skyddat boende i maj) , Forensiker om skoavtryck - eller brist på
11. Mållgaspolis2
12.LW väninna JF
13.SDs polisvän 3
14. Per - granne som mötte SD 12/5, Expressen ang publicering av artikel
15. NW
16. Mgl (LWs tidigare pojkvän)
17. Kvinnlig gckompis och socionom, första polis på plats
22. SDs Gckompis
23. KJ - lagrade LWs sparade mail och ringde polisen från Kina
24. Kar*n- - HD vännina
25. SDs granne Judith och LWs telefonkompis JJ JudiT = klockren!
26. JS (Sill*n)
27. JH (LWs chef) JD, reviewer o LWs vän
28. ,polis?
29. SR Supergoof*y (tidigare teammedlem m LW och SD)
30. Skrikvittnena
31. JS (tidigare pojkvän till LW)
32. Polis
33. HÅ (Lw vänninna och GC reviewer)
34. HD
35 BP tekniker?
36. tekniker?
37-38 JG
39. polis?
41. CvMB (vän till LW)
42, Anna - grannen Pers fru
43- polis?
44 rättsläkare

Minutangivning vad sägs var i SD förhör
fr 1 (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
2 (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
3 (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
18 (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
19 (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
20 (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
21 (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Länk till avsnitten på Youtube www.youtube.com/playlist?list=PLvOJ3rmH43554VDREmuI2DS1lyR0y3cUO
Citera
2020-07-07, 12:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

För det första kan jag inte se att det är nödvändigt i domen ta upp det som man anser vara brister på detta sätt.
Det som i just det stycke som jag citerade handlar ju om att en jouråklagare nekade till att teknisk undersökning skulle göras där den 15 maj. Av vilken anledning? Kanske fanns det juridiska skäl till det?
Visst, när man vet vad som hade hänt, så är det ju förbaskat synd att det inte gjordes då. Men i det läget var inte ens Hiding inkopplad på ärendet.

På det viset uppfattar jag domarens nedlåtande ton i domen som "vi" mot "dom, vilket det inte borde vara. Jag gillade inte domarens uttryck när han lämnade salen "nu ska vi göra juridik av det här". Det kanske var mer av en olycklig slump att det lät nedlåtande, men i en rättssal ska det vara så objektivt som möjligt och det borde inte handla om vem som har mest rätt eller fel för den egna prestigens skull, utan det borde handla om att få det så rätt enligt lagens mening.

Nu tror jag att domaren är en noggrann person, det kan man väl ana av hur domen är skriven. Det är iinte det min kritik kommer av, även om det visat sig vara några missförstånd och felaktigheter. Det kan hända att dessa inte är solklara att ha förstått underrättegången.

Så det jag pratar om är inte vem som är ansvarig för utredningen, utan att den kritik domaren har mot åklagaren är felaktig på det vis att hon inte var ens inblandad i fallet då och att det inte handlar om vi mot dom. Den diskussionen borde falla utanför den skrivna domen.

Domen ska vara saklig enligt min mening och sakna personlig åsikter.
Citera
2020-07-07, 12:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men att kritisera en domare är okej? En domare har verkligen många års utbildning om någon. Betydligt mer än din kriminaltekniker. Dessutom mycket mer att förlora på att göra fel i sin yrkesutövning. Men eftersom kriminaltdknikern har hittat Lenas blod har han förstås alltid rätt.

Domaren höll inte med dig och åklagaren så han har förstås fel och kan inte litas på trots all gedigen utbildning och yrkeserfarenhet?

Hur ska du ha det? Kan vi lita på kriminalteknikern och domaren d v s samtliga med utbildning eller kan alla göra fel även din kriminaltekniker? Det är alltså inte blod?

Men att dra paralleller mellan domare och kriminaltekniker, varför ska det göras?
Något som jag anser att domaren gör fel blir varken sämre eller bättre beroende av en kriminalteknikers whatever?

Nu har ju inte domstolen sagt att det inte var blod på tvättmaskinen heller. De har godkänt att fyndet är blod.

Det det handlar om i domstolen, det handlar ju om blodets betydelse för mordet.
Där har varken kriminalteknikern eller NFC någon roll längre. De har gjort sin bit i utredningen.
Nu är det den samlade bilden som samtliga har bidragit till som spaningsledningen och åklagaren pusslar ihop som gäller.

Betydelsen av blodet på tvättmaskinen, det är det som åklagaren och domstolen har skilda åsikter om. Inte om det är blod eller inte.

Domstolen anser inte att man kan dra slutsatsen att det är SD som är mördaren av blodet på tvättmaskinen, medan åklagaren anser att det är ett indicium.
Citera
2020-07-07, 12:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Länk till avsnitten på Youtube www.youtube.com/playlist?list=PLvOJ3rmH43554VDREmuI2DS1lyR0y3cUO

Tack, bra att ha allt samlat!
Tillägg:
Kanske Elsa eller Honan kan ha Elsas "katalog" och Elsas "Rättegången, minut för minut"- sammanfattning av YT delarna i sin signatur?
Senast redigerad av notknapparen 2020-07-07 kl. 12:56.
Citera
2020-07-07, 13:11
Medlem
... logg som leder till mord, intelligensbefriat till absurdum.. just för att det är känslobetingat med prestige.
samtalet om loggar:
Lena Wesström sista delen med VIDEO - De mystiska samtalen .. "hoten" och konstiga beteenden LW har, triggar SD.
TG är även en triggerpunkt i mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in