Citat:
Ursprungligen postat av
Garak
Jag tror du slår huvudet på spiken här. Jag kan å ena sidan se den "rationella" sidan av det, att blockeraren helt enkelt skickar ut ett "låt bli" genom blockeringen för att kväsa kontakten i sin linda och spara tid. Samtidigt tycker jag precis som du att det är smakfullt att låta den andra bli sedd genom ett "nej tack". Sådan omtanke tycker jag är extremt ovanlig i dejtingvärlden och jag är imponerad av att du är empatisk i det läget och väljer att göra så.
Jag har börjat fundera på varför jag tar så mycket mer illa vid mig av en blockering, och kommit fram till att även om ett uteblivet svar naturligtvis inte är roligt så är det ändå möjligt att rationalisera med att "hon får säkert massor av meddelanden", "hon kanske redan skriver med någon som hon gillar" etc.
En blockering däremot, biter mycket hårdare på mig och gör ont i mig när jag loggar in. Jag blir uppriktigt ledsen av se att konversationer, favoriter med mera bara är som bortblåsta.
För mig är det just det faktum att blockeringen är en aktiv handling som biter på min självkänsla, att någon bestämt sig för att rata mig och vidtar åtgärder för att bli av med mig trots att jag i vissa fall inte ens valt att ta kontakt. Det får mig ibland att känna att jag blir ratad på så oerhört lösa grunder, bara för att min bild kanske inte lever upp till idealet eller för att min presentation inte höll måttet i deras ögon.
Ofta tar det en liten stund innan mitt psykologiska försvar kickar in med samma argument som nämnts tidigare, att jag ändå inte vill ha kontakt med någon som beter sig så mot mig, att de är ytliga idioter, att det finns andra som bättre har vett att uppskatta mina kvaliteter och... ja ni vet väl själva ungefär hur tankarna brukar gå
Personligen har jag bara så svårt att inte ta illa vid mig av blockerings-kulturen som uppenbarligen verkar breda ut sig mer och mer i dejtingvärlden, och jag tycker det är trist att det ska behöva göra ont på det här viset när uppsidan stundtals känns ganska liten, framför allt för män tänker jag mig. Jag har gått på många dejter genom åren och har haft längre relationer som har sitt ursprung på nätet också så jag är själv lite förvånad att jag tar så illa vid mig.
Vad tycker ni andra, är ett uteblivet svar samma sak som en blockering för er eller hur känner ni?
Jag vill bara förtydliga ifall det inte framgått, jag dejtar endast på sida inriktad på sex, så för mig är ju syftet solklart redan från början. Och då köper jag att det är mera yta, då det inte handlar om någon seriös relation, men trots det är det sällan man ser ansiktsbilder, så jag har ju oftast bara en profil-beskrivning att gå på. Men jag är uppväxt med dator och internet, så jag har kanske ett annat "filter" än dom som är unga idag?
Jag har sen jag fick en förklaring till block, tänkt att det är lite smart, att den som kollar min profil blockerar mig om jag ändå inte har det dom söker, så slipper jag ödsla tid på att eventuellt skriva till dom och få en diss då. För mig tar det mindre på självkänslan med ett kort och koncist "nej tack" i form av en block, än att få någon krystad förklaring om att han har mycket att göra nu så att han väljer att säga nej tack.
Jag tycker att det tar emot att själv blockera någon, så ifall jag kollar en profil jag inte gillar alls, helt annat än det jag söker, så kan jag lägga en "ignorera" bara för att slippa kolla in den profilen flera gånger, och då ser ju den profilen att jag inte är intresserad och lär sannolikt inte skriva till mig.
Men jag tror att det som ställer till det mycket, är att många går efter bilden, och sen läser profilen. Det skulle säkert bli ett annat resultat om både män och kvinnor gav varandra en chans genom att inte kunna se någon bild, utan bara en beskrivning om hur man är som människa, och sen efter en tid få se hur den andra ser ut. Men det är bara min personliga åsikt, tror inte att så många andra håller med mig i det, men då blir det nog mest yta också....Och detta säger jag då utan att vara på en sån dejtingsida själv, så uttrycker bara min åsikt trots att jag inte vet hur det ser ut

Men det är vad jag snappar upp i olika trådar här, att det verkar vara problemet, och att en del delar in människor i olika ligor utseendemässigt, och vill ha en som matchar ens eget utseende, vilket inte borde spela så stor roll ifall det är äkta känslor?