2020-07-02, 15:52
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ingen gissning ännu.
Då tar vi ett stycke till:

Om den här boken skrev Artur Lundkvist i en recension "att den bör kunna bli en
klassiker i sin genre, någonting i närheten av Robinson Crusoe."

Bjuder på ett tredje citat när jag ändå håller på:
Papillon?
Citera
2020-07-02, 16:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Papillon?
Det är alldeles rätt!
"Räddningens Öar" av Henri "Papillon" Charièrre.
Hans självbiografiska berättelse om vistelser på, och flykter från, franska fängelser och
straffkolonier.
Har den som sliten pocketbok på nästan 600 sidor.
Många har nog sett den första filmatiseringen man gjorde 1973 med Dustin Hoffman och Steve McQueen i huvudrollerna. Blev en mycket sevärd rulle.

Ja, då får du ta vid!
Citera
2020-07-03, 10:33
Medlem
Massajens avatar
Tackar! Vem har vi här då?

Citat:
Men Revolutionen är hårt trängd. Kontrarevolutionen och koalitionen behärskar redan sextio departement. De rika vältrar sig fortfarande i överflöd under det patrioterna hungrar. Och överallt stämplar den gamla regimens drängar. För fyra dagar sedan avrättades de förrädiska girondisterna. Dufriche-Valazé sökte undkomma straffet genom att ta livet av sig med en insmugglad dolk. Nå, hans lik fördes till schavotten för att visas samman med de andras.
Citera
2020-07-04, 12:16
Medlem
atts avatar
Citat:

Victor Hugo?
Citera
2020-07-04, 12:52
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:

Jag drar till med Gudarna Törsta av Anatole France.
Citera
2020-07-04, 14:56
Medlem
Massajens avatar
Fel land och tid. Men herrarna är sannerligen ursäktade då mitt citat blev en liten fint.

Citat:
På kafé Foy i Palais Égalité i går pratade Restif med mig om hur snabbt allting förändras. Nyss beundrade vi dem som revolutionärer. Nu var de avslöjade. De visade sig vara fiender till den odelbara Republiken. De slog vakt om Egendomens okränkbarhet mot Folkets krav på skatt på de rika och bröd åt de byxlösa.
- Ja, sade Restif, sådant blir slutet för sådana vilka inte förmår redligt och ärligt följa Revolutionens väg.
Citera
2020-07-04, 15:21
Medlem
atts avatar
Citat:
Fel land och tid. Men herrarna är sannerligen ursäktade då mitt citat blev en liten fint.

Ser att Hilary Mantel skrivit en bok som utspelas under franska revolutionen, kan det vara den?
Alltså Frihet.
Citera
2020-07-05, 08:39
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Ser att Hilary Mantel skrivit en bok som utspelas under franska revolutionen, kan det vara den?
Alltså Frihet.
Inte Mantel. Vår författare är också samtida, men äldre.
Återkommer med fler citat.
Citera
2020-07-05, 13:18
Medlem
Nix-registrets avatar
Jag antar att Restif är Restif de la Bretonne, men det är inte han själv som är "jag" här. Det rör sig uppenbart om en frasglad vänsterförfattare; jag hade tänkt gissa på Eric Hobsbawm efter första citatet men det andra är mer påtagligt skönlitterärt. Catherine Rihoit har skrivit en roman om Restif, men den verkar inte finnas på svenska, och jag tror inte heller att den har fullt samma revolutionsromantiska jargong som här. Dessutom skulle det inte vara franskt. Men jag drar till med den ändå i brist på annat: Catherine Rihoit - Natten i Varennes, sv. övers. av Massajen själv?
Citera
2020-07-05, 14:53
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Jag antar att Restif är Restif de la Bretonne, men det är inte han själv som är "jag" här. Det rör sig uppenbart om en frasglad vänsterförfattare; jag hade tänkt gissa på Eric Hobsbawm efter första citatet men det andra är mer påtagligt skönlitterärt. Catherine Rihoit har skrivit en roman om Restif, men den verkar inte finnas på svenska, och jag tror inte heller att den har fullt samma revolutionsromantiska jargong som här. Dessutom skulle det inte vara franskt. Men jag drar till med den ändå i brist på annat: Catherine Rihoit - Natten i Varennes, sv. övers. av Massajen själv?

Det kan ju möjligen finnas en ironisk baktanke i skildringen av den revolutionsromantiska jargongen.
Citera
2020-07-05, 16:26
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Ingen av de nämnda, men vänster är förvisso en ledtråd här.

Citat:
Och jag står alltså i mitt fönster denna kväll den 13 brumaire ¨år II när jag skrivit rent anteckningarna. Jag ser ner på trängseln längs rue Saint-Denis, väntar på att Georg Forster skall komma til kvällsvard som han lovat och drar mig till minnes några strofer riktad till oss efterkommande som kommer att ta form hos Bertold Brecht om hundrafemtio år
Citera
2020-07-05, 16:39
Medlem
iters avatar
Tänkte först att det här är något som Jan Myrdal skrivit förord till, men det är kanske han själv som skrivit det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in