2020-07-04, 12:34
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Har kommit dryg halvvägs in i Nationens Fiende av Lars Larsson. Och även om denna bok verkar vara långt mer balanserad än vad "Den osannolike mördaren är", så börjar Nationens fiende med detta i prologen.

Jag tänker då på den relativt spretiga floran av redgörelser från vittnen både vad gäller rörelsemönster, huvudbonader och klädesplagg.

Läste också den för inte så länge sedan. Han ger en utmärkt och målande beskrivning av personerna runt brottsplatsen. Problemet är att han inte lyckats sortera in Nicola F, så han ströks helt enkelt från manuset. Trots att han pekar ut Skandiamannen. Han reder inte ut vem som går bakom Olof Palme precis innan mordet. Björkman placerar han vid bankomaten.
Citera
2020-07-04, 13:59
Medlem
Citat:
Har kommit dryg halvvägs in i Nationens Fiende av Lars Larsson. Och även om denna bok verkar vara långt mer balanserad än vad "Den osannolike mördaren är", så börjar Nationens fiende med detta i prologen.

Jag tänker då på den relativt spretiga floran av redgörelser från vittnen både vad gäller rörelsemönster, huvudbonader och klädesplagg.
Klädesplaggen stretar väl inte så mycket. En del vittnen talar om en jacka som gick nedanför midjan, andra om en duffel, en rock eller ulster. För mig går en jacka aldrig längre än till midjan (sen blir det en rock). Duffel och ulster är väl typer av rockar.

Huvudbonaden stretar något mer, men "Sherlock Holmes-liknande hatt" och "keps" kulle jag sortera som väldigt snarlikt.

Rörelsemönster är väldigt subjektivt.
Citera
2020-07-04, 14:11
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Klädesplaggen stretar väl inte så mycket. En del vittnen talar om en jacka som gick nedanför midjan, andra om en duffel, en rock eller ulster. För mig går en jacka aldrig längre än till midjan (sen blir det en rock). Duffel och ulster är väl typer av rockar.

Huvudbonaden stretar något mer, men "Sherlock Holmes-liknande hatt" och "keps" kulle jag sortera som väldigt snarlikt.

Rörelsemönster är väldigt subjektivt.

Ja, många rockliknande beskrivningar finns.
Men rock och täckjacka är väl ändå rätt olika.
Citera
2020-07-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ja, många rockliknande beskrivningar finns.
Men rock och täckjacka är väl ändå rätt olika.
Täckjacka är väl fodrad på ett speciellt sätt, men för mig är ändå "jacka" nåt som inte passerar midjan. När vittnena sedan säger att den gick ner till knäna, då undrar jag inte om mycket av skillnaden bygger på vad man lägger in i de olika namnen för kläderna. YN, t ex, kanske aldrig skulle kalla någonting som är längre än midjan för en "jacka", även fast, säg, LJ mycket väl skulle kunna det.

Med andra ord menar jag att skillnaden i vittnesmål kan härröra minst lika mycket från vad olika vittnen har för "privata definitioner" (Wittgensteins begrepp) av olika klädesplagg som faktiskt skillnader i vad de har uppfattat.
Citera
2020-07-04, 15:15
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Räknar man numerärt så säger de flesta vittnen 3/4 lång mörk rock samt en stickad mössa.

Sherlock holmes liknande hatt säger enbart ett vittne, men denna säger att det är en kombination av denna och herrhatt, vilket du inte nämner.

Även endast ett vittne nämner keps-liknande huvudbonad, inte keps, vilket du uppger.

Viktigt att man är noga när man drar fram beskrivningarna, annars tror folk att du selektivt tolkar vittnesuppgifterna åt ett specifikt håll.
Citera
2020-07-04, 16:43
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Läste också den för inte så länge sedan. Han ger en utmärkt och målande beskrivning av personerna runt brottsplatsen. Problemet är att han inte lyckats sortera in Nicola F, så han ströks helt enkelt från manuset. Trots att han pekar ut Skandiamannen. Han reder inte ut vem som går bakom Olof Palme precis innan mordet. Björkman placerar han vid bankomaten.

Är dåligt inläst på Nicola F. Men den som spar han har....
Ja, jag har hittat mer märkligheter i boken men har inte fört anteckning på det. Att placera Björkman vid bankomaten känns väl lite i slarvigaste laget?
Citera
2020-07-04, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
En allmän reflektion angående väskan, jag har svårt att tro att det någonsin förvarades en magnumrevolver i den.

Engströms handledsväska var för liten (22 cm lång) för att rymma en magnumrevolver, liksom även andra tänkbara revolvrar. Vittnen har heller inte sagt att de sett mördaren bära en väska, men väl ett vapen med lång pipa, dvs revolver.

En annan omständighet som gör SE till en osannolik GM är det faktum att han inte kunde veta att han skulle veta att han skulle möta LOP när han lämnade sin arbetsplats. Spana från fönster är helt orealistiskt, med tanke på tidsfönstret.

Vill man vara konspiratorisk, så kan man möjligen anta förekomsten av något slags radiosamband med någon ute på gatan, som rapporterade till SE. Istället för vaga uppgifter om walkie-talkiepersoner här och var, skulle en troligare misstänkt för detta samband kunna vara en av de fyra i tjänst i Skandiahuset denna kväll, nämligen den av väktarna som befann sig ute på gatan. Att SE kallades ut behöver heller inte betyda att han är GM. Eftersom dådet tilldrog sig så många vittnen inom så kort tid, och deras vittnesmål går isär så kraftigt, betydligt mer än vad som brukligt är, så tyder det på att hjärnorna bakom MOP sett till att försvåra och i praktiken omöjliggöra en lyckad utredning redan från första början. SE kan ha varit ett av flera falska vittnen, vilka medvetet gav oriktig information, enbart i syfte att förvirra utredningen.
Citera
2020-07-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Räknar man numerärt så säger de flesta vittnen 3/4 lång mörk rock samt en stickad mössa.

Sherlock holmes liknande hatt säger enbart ett vittne, men denna säger att det är en kombination av denna och herrhatt, vilket du inte nämner.

Även endast ett vittne nämner keps-liknande huvudbonad, inte keps, vilket du uppger.

Viktigt att man är noga när man drar fram beskrivningarna, annars tror folk att du selektivt tolkar vittnesuppgifterna åt ett specifikt håll.
Nåja, låt oss bara se på kategorierna.

Det finns tre typer av vittnesuppgifter gällande huvud: hatt med brätte, stickad mössa utan brätte och barhuvad.

Det finns i praktiken konsensus gällande ytterplagg: rock (inräknat duffel och ulster och "jacka nedanför midjan").

Vad gäller specifika detaljer blir det naturligtvis mer och mer spretigt ju finare man går in på detaljer.
Citera
2020-07-04, 18:09
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Täckjacka är väl fodrad på ett speciellt sätt, men för mig är ändå "jacka" nåt som inte passerar midjan.

Ja, jag håller med om att en "jacka" är något som inte är mycket längre än midjan i alla fall. Just på 80-talet var det ju vanligt med täckjackor, de var typiskt midjekorta och lite "bulsiga".

Citat:
När vittnena sedan säger att den gick ner till knäna, då undrar jag inte om mycket av skillnaden bygger på vad man lägger in i de olika namnen för kläderna.

Eftersom det är många som pratar om en "rock" så tänker jag mig att det är ett klädesplagg som är betydligt längre än midjan, och som dessutom väldigt sällan är gjorda i samma material som "täckjackan" som ju är mera plastig.
Citera
2020-07-04, 18:11
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Nåja, låt oss bara se på kategorierna.

Det finns tre typer av vittnesuppgifter gällande huvud: hatt med brätte, stickad mössa utan brätte och barhuvad.

Det finns i praktiken konsensus gällande ytterplagg: rock (inräknat duffel och ulster och "jacka nedanför midjan").

Vad gäller specifika detaljer blir det naturligtvis mer och mer spretigt ju finare man går in på detaljer.

Det kan jag hålla med om
Citera
2020-07-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Engströms handledsväska var för liten (22 cm lång) för att rymma en magnumrevolver, liksom även andra tänkbara revolvrar. Vittnen har heller inte sagt att de sett mördaren bära en väska, men väl ett vapen med lång pipa, dvs revolver.

En annan omständighet som gör SE till en osannolik GM är det faktum att han inte kunde veta att han skulle veta att han skulle möta LOP när han lämnade sin arbetsplats. Spana från fönster är helt orealistiskt, med tanke på tidsfönstret.

Vill man vara konspiratorisk, så kan man möjligen anta förekomsten av något slags radiosamband med någon ute på gatan, som rapporterade till SE. Istället för vaga uppgifter om walkie-talkiepersoner här och var, skulle en troligare misstänkt för detta samband kunna vara en av de fyra i tjänst i Skandiahuset denna kväll, nämligen den av väktarna som befann sig ute på gatan. Att SE kallades ut behöver heller inte betyda att han är GM. Eftersom dådet tilldrog sig så många vittnen inom så kort tid, och deras vittnesmål går isär så kraftigt, betydligt mer än vad som brukligt är, så tyder det på att hjärnorna bakom MOP sett till att försvåra och i praktiken omöjliggöra en lyckad utredning redan från första början. SE kan ha varit ett av flera falska vittnen, vilka medvetet gav oriktig information, enbart i syfte att förvirra utredningen.

SE's väska var 26,6 cm i diagonalen. Tillräckligt stor för att rymma vissa typer av vapen som går att använda ihop med aktuell amunitionstyp.

Dock förstår jag inte varför den där väskan måste ha använts för att ha ett vapen i. Ett vapen får väl plats i en rockficka?

Hur kan man utesluta en gärningsman baserat på att denna inte visste att Palme skulle vara just där han var i det ögonblicket? Det utesluter helt ett slumpmord. Så kan man inte tänka. Mordet kan ha varit planerat, det kan ha varit ett slumpmord.

Om mordet hade skett vid Sari's skyltfönster, hade du även då undrat hur en GM kunde veta att Palme skulle stå just där och just då?
Citera
2020-07-05, 09:23
Medlem
Alplandskaps avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g75Gl5/skandiamannen-utpekad-i-internutredning

https://www.svd.se/skandiamannen-utpekad-i-internutredning

Aftonbladet skriver om Skandias internutredning (bl a SvD plockar upp det). Intressant att läsa utdrag ur utredningen, sannerligen grundlig (Per Häggström som skrev den var ju fd polis). Häggström verkar mest hänga upp sig på Stigs varierande vittnesmål.

Sorry om Skandias internutredning gått att läsa tidigare. Den var i alla fall ny för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in