2020-07-04, 08:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Godmorgon!
Lite om blodet på plösen: . (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

"Enligt tingsrättens mening tyder Polisens bedömning på att det inte går att dra några säkra slutsatser om skon tvättats eller inte. NFC erhöll indikation på blod i område b (se bild strax ovan), dvs. under snörningen på plösens ovansida, men hittade endast DNA från Stefan Davidsson. Det framstår som märkligt att Stefan Davidsson skulle ha lyckats tvätta bort Lena Wesströms blod, men inte sitt eget."

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=33

Ja se där. Tack för korrigering, jag fick för mig det var på undersidan. Men TRs uttalande landar ändå i underkännande av antydan att det kan funnits mer som tvättats bort.
Citera
2020-07-04, 08:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Kan det vara så att Steffe är snål? Såpass att han inte vill elda upp eller kasta något plagg eller sko eller någonting annat som han haft med sig vid mordtillfället? Någonting han gömt undan, i väntan på att "kusten är klar" hämtat "det" och slängt in det i tvättmaskinen och då råkat besudla tvättmaskinen med L*enas blod? Någonting han inte vill bli av med
Det är märkligt att blod inte skulle torkats bort/upptäckts vid den stora superstorstädningen?

Njä, LW berättar i förhör och konversationer att han köper dyra presenter. Han hade väl kommit till henne med dyra högtalare som han också installerat. Någon ytlig bekant hade han lånat ut en dyr mountainbike till. JG och grannar kan låna verktyg och diverse maskiner i stort när som helst. Så han framstår inte som särskilt gniden. Så min tanke är att ifall det är SD som är skyldig, och gärningen är minsta planerad, att det väl är mer sannolikt att han dragit på sig ett par äldre skor som ändå snart gjort sitt och som kan kastas.
Citera
2020-07-04, 08:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, han är ett fullblodssvin. Och honom skyddar hon! Helt otroligt. Om HD haft lite ryggrad idag, så hade hon talat sanning, hela sanningen och inget annat än sanningen. Men hon är så söndermanipulerad av SD att hon antagligen inte längre vet vem hon är. Självkänslan är antagligen fullständigt borta. För att inte tala om självförtroendet. Han är så vidrig.

Varför ska hon inte skydda honom? Om du tänker på det ur Hannas perspektiv så är det mer troligt att hon känner tacksamhet över att plågoanden är borta än tvärtom.

Jag säger inte att HD gör rätt OM hon skyddar en mördare. Men psykologiskt sätt är hennes beteende att vilja göra det ganska naturligt under omständigheterna. BO fick henne att må dåligt och han är pappa till deras barn. De tjänar ingenting på att ha en dömd mördare till far. HD har allt att vinna på att han inte döms för mordet. Jag kanske hade gjort likadant i hennes skor. Det kan man inte veta förrän man själv hamnat där.
Citera
2020-07-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja se där. Tack för korrigering, jag fick för mig det var på undersidan. Men TRs uttalande landar ändå i underkännande av antydan att det kan funnits mer som tvättats bort.

Blodet i/på skon har blivit en trådsanning.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:

 Ursprungligen postat av JokerMannen

Hur kom LW:s blod UNDER SD:s plös hos vederbörandes vänstra sko ?

Varför hittades inget blod hos SD:s högra sko och skons plös ? ... varken ovanpå eller under plösen.

Mvh/ @JokerMannen

Sitter du och ljuger rakt av eller är du bara okunnig.

NFCs expert kunde inte avgöra om DNAt på skon kom från
blod saliv eller sekret.

Man får rulla ner halva sidan ungefär.
https://embed.scribblelive.com/Embed...&overlay=false

Citat:
23 mar 2020 11:09

Det går inte att säga om det är blod eller dna från saliv eller sekret som hittats på 45-åringens skor

På skorna har det hittats dna från både Lena Wesström och 45-åringen
.
Citera
2020-07-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom delar ut medicin även på dagen, är du helt säker på att
dom inte använder medicinvagnen då också?
JAG är inte säker. Men enligt chefen så är det enda gången man använder den. Jag gör som alla andra, inkl åklagare, läser förhören i fupen. Föreslår att du gör det också.
Citera
2020-07-04, 10:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Du har dock aldrig lyckats förklara skillnaden som du påstår finns mellan de olika posterna benämnda på samma sätt.

Samma här, men Midsomerdetektiven har utnämnt sig själv till expertvittne.
Midsomerdetektiven här, det var någon som gnällde igår om att jag tjatar om 23.34-händelsen och upprepar samma sak. Jag vet inte hur många gånger jag behövt förklara den och varför den sticker ut jämfört med de andra. Den korta versionen av förklaringen (för "nypåstigna") ser ut så här:
"Små" händelser liknande dem senare under natten ("skruttarna") har jag lyckats återskapa genom att t ex låta en Drivesida vara öppen i webbläsaren. I cachehistoriken registreras en eller ett par enstaka rader, väsensskilda från 20.29 och 23.34-händelserna som handlar om att en webbsida öppnas eller uppdateras. Det finns alltså endast två händelser av den typen registrerade på SD-datorn under en 11-timmars-period (20.00 - 07.00). På min dator sker inte (heller) liknande händelser spontant, faktiskt inte en enda gång under 2-3 månader. Inte ens ett rejält åskoväder häromdagen fick datorn att hicka till och skapa en sådan händelse.

Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Så småningom? Varför vänta?
Ingen brådska, HR är väl i mars 2021, om den nu blir av. Försvaret kommer att få en fullständig redogörelse långt innan dess. Dock tror jag inte den kommer att spela någon avgörande roll. Om man tittar på TR-domen så var det ju inte direkt något tiebreak det handlade om, för att använda tennistermer.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-07-04 kl. 11:30.
Citera
2020-07-04, 12:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nja, det låter väl märkligt om något. Han kontaktade väl SD för att LW i perioder umgicks mycket med SD och detta kände NW till (framgick väl från LWs diverse sociala medier dessutom). Och han tyckte att SD var den konstigaste som LW kände när han tillfrågades om uppfattningen om SD (av de NW känner till) men orsaken till att han kontaktade SD var för att höra om han hört av var LW var. Det var ärendet han hade när han kontaktade SD.

Men det är väl självklart att han ringer för att få reda på var mamma var, det är ju underförstått.

Nu blir det ordbajseri, men med mitt inlägg ville jag förtydliga vad jag trodde att N*a sa om "den konstigaste personen".

Jag har i ett inlägg nyligen (igår?) skrivit av vad han sa ordagrant i rättegången.

Här ett lite citat från YT Rättegången, mordet på Lena Wesström, del 15:

"[...]N*oa: "Eh, ja, och efter det så eh fortsätter jag att leta, gå runt och försöker komma på vad jag kan göra för att hitta henne. Ehm, och då vid, på den tiden tänkte inte jag så mycket på, jag tänkte inte logiskt, jag var 16, så jag vet inte... Min första instinkt var att ringa den personen som jag tyckte var konstigaste i hennes närvaro. Det var ju Stefan. Ehm, ja nån magkänsla, instinkt. Bara, han kanske vet, ehm vart hon är. Ehm, så jag ringer honom.[...] "
Citera
2020-07-04, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Klart att chefen tar fel på tiden.
Hur svårt ska det vara att fatta?
Ni dömer HD p.g.a. något hennes chef påstår.
Chefen påstod ju också att LWs pappa ringt
och frågat efter LW. Där försvinner ju all
trovärdighet. Hon har ju ingen koll.

Åfan, är det klarlagt att MT tar fel på tiden eller är det bara dina sanningar som formas i den gråa massan som sitter mellan öronen?
Du kan väl göra något normalt och länka till det påståendet så du har någon källhänvisning istället för att kräkas ut det som faller dej in
Citera
2020-07-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
JAG är inte säker. Men enligt chefen så är det enda gången man använder den. Jag gör som alla andra, inkl åklagare, läser förhören i fupen. Föreslår att du gör det också.

Precis, det finns en anledning att det var just den tiden på arbetspasset som MT hade samtalet med HD, vilket framgår i FUP.
Citera
2020-07-04, 12:23
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Åfan, är det klarlagt att MT tar fel på tiden eller är det bara dina sanningar som formas i den gråa massan som sitter mellan öronen?
Du kan väl göra något normalt och länka till det påståendet så du har någon källhänvisning istället för att kräkas ut det som faller dej in

Så du tror att HD är synsk?

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hänger det inte också på hur stor kristallkula du anser att HD drömt om..? - Hur skulle hon annars tidigt på morgonen kunna veta allt det hon kommunicerat till MT (att N och UW kontaktat SD)..? - "L:s pappa" måste här anses bygga på ett missförstånd från MT:s sida, dvs "pappan" uppfattades av MT vara den försvunna kvinnans far.
Citera
2020-07-04, 12:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Blodet i/på skon har blivit en trådsanning.

Citat:

 Ursprungligen postat av JokerMannen

Hur kom LW:s blod UNDER SD:s plös hos vederbörandes vänstra sko ?

Varför hittades inget blod hos SD:s högra sko och skons plös ? ... varken ovanpå eller under plösen.

Mvh/ @JokerMannen

Sitter du och ljuger rakt av eller är du bara okunnig.

NFCs expert kunde inte avgöra om DNAt på skon kom från
blod saliv eller sekret.

Man får rulla ner halva sidan ungefär.
https://embed.scribblelive.com/Embed...&overlay=false

Citat:
23 mar 2020 11:09

Det går inte att säga om det är blod eller dna från saliv eller sekret som hittats på 45-åringens skor

På skorna har det hittats dna från både Lena Wesström och 45-åringen
.

Ja, att det finns DNA från SD på skorna är väl helt logiskt när det är hans skor.

Man undersökte dock de fläckar som reagerade för reagens på blod.
När man undersökte plösens insida, kunde man se med blotta ögat en fläck på yttertyget, och när man öppnade plösen kunde man se fläcken i det skumgummimaterial som fanns inunder.

I inlägget nedan har jag redogjort för vad jag har hittat i FUP i mars om blodet och DNA:t i plösen.

Min tro är ju att det är stor sannolikhet att det är Lenas blod på fläcken eftersom fläcken är precis där Lenas DNA har hittats.

Det känns väldigt underligt hur Lenas DNA har krupit så långt in i plösen och det på insidan. Fläcken är dessutom utspridd med oskarpa kanter som att den har blivit uppblött som efter tvätt.

Men det räcker inte med tro om vems blod det är på fläcken, så man får acceptera att det enda man med säkerhet har kunnat analysera fram är att det är DNA från Lena inne i plösen på fläcken.
Citera
2020-07-04, 12:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Midsomerdetektiven här, det var någon som gnällde igår om att jag tjatar om 23.34-händelsen och upprepar samma sak. Jag vet inte hur många gånger jag behövt förklara den och varför den sticker ut jämfört med de andra. Den korta versionen av förklaringen (för "nypåstigna") ser ut så här:
"Små" händelser liknande dem senare under natten ("skruttarna") har jag lyckats återskapa genom att t ex låta en Drivesida vara öppen i webbläsaren. I cachehistoriken registreras en eller ett par enstaka rader, väsensskilda från 20.29 och 23.34-händelserna som handlar om att en webbsida öppnas eller uppdateras. Det finns alltså endast två händelser av den typen registrerade på SD-datorn under en 11-timmars-period (20.00 - 07.00). På min dator sker inte (heller) liknande händelser spontant, faktiskt inte en enda gång under 2-3 månader. Inte ens ett rejält åskoväder häromdagen fick datorn att hicka till och skapa en sådan händelse.

Ingen brådska, HR är väl i mars 2021, om den nu blir av. Försvaret kommer att få en fullständig redogörelse långt innan dess. Dock tror jag inte den kommer att spela någon avgörande roll. Om man tittar på TR-domen så var det ju inte direkt något tiebreak det handlade om, för att använda tennistermer.

Det är väl viktigt att man har tid på sig att ta till sig informationen och om det är nödvändigt ha tid på sig att göra förnyade analyser?
Det är väl välkänt att NFC t ex är överbelastat, det är semestertider och att det kanske behövs skickas till andra ställen för analys?

Varför vänta?
Vilket är ditt skäl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in