2020-03-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja du, för att kunna få någon ordning på det här så måste vi nog veta hur skorna var beskaffade med DNA överhuvudtaget, var de helt rena från all MGM,s DNA eller var det fullsmackat med MGM DNA utom just på den där lilla fläcken där de hittade BO,s DNA mixat med MGM,s DNA.

Problemet är väl att NFC gör just bara den undersökning som beställs och i det här fallet så var det väl att leta efter DNA från BO.

Eller också är det så fantastiskt att MGM faktiskt har talat sanning och att BO brukade låna hans skor för vissa ärenden, låter ju helt otroligt men det kan ju vara sant.

Tycker personligen att det inte är nåt problem men att NFC hittar mer besudling av offret än av misstänkt är kanske det. För den misstänkte.
Citera
2020-03-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Mmm intressant också att ingen kommenterat SD's röra - däremot kallas LW's hem ett knarkarhem. Jag har fått uppfattningen att han var ganska stökig av sig.

Noterat röran. Tror att jag kommenterat med att han borde flytta till lägenhet i stället. Jag är dock pessimistisk när det gäller hur han ska lyckas ordna upp sin tillvaro om det blir ett liv efter det nuvarande.
Citera
2020-03-23, 18:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Noterat röran. Tror att jag kommenterat med att han borde flytta till lägenhet i stället. Jag är dock pessimistisk när det gäller hur han ska lyckas ordna upp sin tillvaro om det blir ett liv efter det nuvarande.

Don’t hold your breath, som man brukar säga...
Citera
2020-03-23, 18:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Tycker personligen att det inte är nåt problem men att NFC hittar mer besudling av offret än av misstänkt är kanske det. För den misstänkte.

Hmm, jag inser nu att det jag skrev kunde misstolkas och det gjorde du ju uppenbarligen

Vad jag menade var att NFC inte kör en total genomgång av skorna om inte beställaren säger till om det vilket gör att vi inte vet hur mycket av MGM,s DNA som fanns för övrigt på skorna, blev det lite klarare nu med vad jag menade med det du fetade.

Om vi ska kunna dra några slutsatser om den besudling vi pratar om så anser jag att vi måste veta mer om hur skorna var besudlade med MGM,s DNA, fanns det inget så bör ju skorna vara tvättade och fläcken glömd men jag tror inte vi vet hur det är med den saken.
Citera
2020-03-23, 18:25
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Mmm intressant också att ingen kommenterat SD's röra - däremot kallas LW's hem ett knarkarhem. Jag har fått uppfattningen att han var ganska stökig av sig.

Aktbilaga 151 vittnesförhör sid 74

"I Lenas värld fanns det mycket tid för det som var roligt
och det som var mindre roligt valde Lena bort, ex. städning. Hon var alltid ute i sista minuten
enligt min uppfattning. Lena var väldigt öppen med sitt sätt att vara. De hade en familjeblogg
som de skrev i men Ulf ville stänga ner den när han bytte jobb. Där skrev hon rätt öppet om
sitt sätt att vara, ex. att hon inte var så noga med städning."

------------
Längre ner på samma sida.
-------------
Efter dopet kom
konfirmationen och då planerade vi först att ha den hos Lena men hon sa att hon inte orkade
städa inför det. Då löste Ulfs föräldrar detta väldigt fint och bokade bord och mat på det här
stället som jag inte minns.

-------------
Till styrkande av polisernas antagande att Lenas hem gav intrycket av ett missbrukarhem.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

#TeamSanningen
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-23 kl. 18:57.
Citera
2020-03-23, 18:25
Medlem
Liouvilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Hade han inte haft översvämning i källaren, eller nåt sånt? Pappret kanske var utlagt för att suga upp resterande vatten..?

Papperet kan ha sin förklaring i att v14 2018 (18-04-02 - 18-04-08) så sanerades källaren efter att man har släckt en pelletsbrand med pulversläckare. Problemet var inte branden utan släckmedlet. Saneringfirman beskriver att lösöret packades efter regöring i papper och placerades i kartonger.

Vid städningen 18-05-25 så kan ju det lösöret packats upp och papperet kastats uppifrån ned i gången nedanför trappen.
Citera
2020-03-23, 18:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Jag skrev ett inlägg till Reimer tidigare (men fick ingen respons).

Att besudlingen i plösen på SD:s skor var övervägande LW:s DNA och mindre mängd från SD.
(Källa: vittne under rättegången; forensiker på NFC)

Jag tycker att det är märkligt att NFC kan påvisa mer DNA-besudling från offret än från misstänkt förövare när det är hans egna skor?

(Skribenten En God Tanke har tidigare hintat trådens läsare om skorna och menar på att SD har redan försagt sig men jag har ej haft tid att kolla upp detta och vet således inte vad hen menar).

Jag blir ganska förvirrad av det som rapporterats idag från rättegången om blod/DNA från SDs skor.

Ska man tolka forensikern idag som att det har visserligen påvisats blod på skorna lite här och där, och att det DNA som påvisar att det kommer från LW behöver inte komma från blodet, även om det fanns blod där också?

NA:

"På skorna har det hittats dna från både Lena Wesström och 45-åringen."
//
"Det går inte att säga om det är blod eller dna från saliv eller sekret som hittats på 45-åringens skor."

https://www.na.se/artikel/just-nu-expert-fran-nfc-det-finns-dna-fran-tva-personer-pa-lena-wesstroms-ring-folj-direktrapporten- fran-rattegangen-om-hjarstamordet

FUP:

Aktbilaga 157 B
sid 332
: -------------------
"På den övre delen av den vänstra skons plös, insida, reagerade luminollösningen
Bluestar som för blod.
Vid kontroll i vanligt vitt ljus kunde blodliknande besudling
iakttas
på det material som fanns innanför det yttre nätliknande materialet. Detta område
förprövades med blodförprövningsmedel och gav reagens som för blod. Den röda pilen
på bilden nedan visar det område på insidan av plösen som reagerade som för blod.
"

Aktbilaga 157 B
sid 337:
----------------------------------------
" De blodliknande besudlingarna var knappt synliga i det yttre nätliknande skiktet men syntes
tydligt i det tätare bottenskiktet innanför. Det såg ut som att blodet spätts ut/sugits upp
och spridit ut sig i det tätare bottenskiktet.
"
Aktbil 157 B
sid 339:
---------------------------------------------------------

Bra bild på plös, de synliga besudlingarna innanför yttre plöstyget och det inre skumfodret
Fem spår säkrades från plösen; S 191-S195.

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:71240a8393f5f151b35e78781e68a271

Aktbilaga 160
sid 114:

Alla proven gav positiva leuko. Alla prov påvisade blodförekomst, utom S 195.

Prov S 193 visar positivt på DNA (Grad +4 för L*ena Wesström och Grad +4 för S*tefan Davidsson)
"Bit av plös. Vänster sko (G121), skumstoppning inuti plös,
positiv med leuko.
Indikation på blodförekomst erhölls, vid utförd DNA-analys
påvisades DNA. Analysen visar en blandning av DNA frän minst
två personer. Resultaten talar extremt starkt för att del av DNA:t
kommer från Lena Wesström (Grad +4)
, om man bortser från
möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten
talar extremt starkt för att del av DNA:t kommer från Stefan
Davidsson ( Grad +4)
, om man bortser från möjligheten att det
kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för
att DNA:t inte kommer från någon av de övriga under jämförelse
material nämnda personerna ( Grad -4). "
https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:4b99bd5d1e882818359417d6ba9cfc07
Citera
2020-03-23, 18:51
Medlem
Citat:

Jo, att det var stökigt och mycket grejer i SD:s hus har nämnts i tråden, dock
absolut inte i samma omfattning som diskussioner om hur det var i Lenas hem.
Citera
2020-03-23, 18:52
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Aktbilaga 151 vittnesförhör sid 74

"I Lenas värld fanns det mycket tid för det som var roligt
och det som var mindre roligt valde Lena bort, ex. städning. Hon var alltid ute i sista minuten
enligt min uppfattning. Lena var väldigt öppen med sitt sätt att vara. De hade en familjeblogg
som de skrev i men Ulf ville stänga ner den när han bytte jobb. Där skrev hon rätt öppet om
sitt sätt att vara, ex. att hon inte var så noga med städning."

------------
Längre ner på samma sida.
-------------
Efter dopet kom
konfirmationen och då planerade vi först att ha den hos Lena men hon sa att hon inte orkade
städa inför det. Då löste Ulfs föräldrar detta väldigt fint och bokade bord och mat på det här
stället som jag inte minns.

-------------

Till styrkande av polisernas antagande att Lenas hem gav intrycket av ett missbrukarhem.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Hennes prio var SD, burkletande 24/7 med SD, mobilen som var fastklistrad i hennes hand 24/ 7. hon gav blanka fan i att pojken som bodde hos henne fick leva i skiten, hon hade ett sexmissbruk, vilken vidrig *mamma*

Hon hade två 2 <<<< män hemma samtidigt den ena låg i hennes soffa, den andra låg i dotterns säng med LW när dottern kom hem och såg/upptäckte detta. stackars denna flicka.
Senast redigerad av Smhf 2020-03-23 kl. 19:05.
Citera
2020-03-23, 19:04
Medlem
Citat:
Jag är lite inne på ficklampa med tanke på att han den 12 beväpnade sig med pannlampa och ficklampa.

Forensikerna ser på Lenas huvudet att det är små runda märken efter slag, vilket troligen tyder på en hammare. Det vet vi dock.
Citera
2020-03-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Någon har varit inne på SDs cachingsida 20 mars - HD eller polisen?

BhX har nyligen loggat hans Kumla-cache...

Är det någon cachare som klurat på om den förslagna SD lämnat ledtrådar i de cacher han släppt efter 14 maj -18?

Mig skulle det inte förvåna om han inte har kunnat låta bli att "skriva svar på näsan" bara för att retas.

Känns lite scary att han döpte sin myst till "Att skapa ett hem" med tanke på att LW hade sin "Home S*oft Home" som hon planerade placera på fp/mp.

SD:s myst "Att skapa ett hem" som Jelly Shaky Gray var först att signa ihop med järnet PC (är han med benägen att fuska?):
www.geocaching.com/geocache/GC86QNW_bonus-adventure-lab-att-skapa-ett-hem

Hmmm. Ja.
Det ska bli ytterst intressant att höra Gerald Jerry Gray d.y:s vittnesmål sen. Övertygad om att han är både skärrad och ledsen då. (och nu?)

Men vi får väl se. Han är först ut kl 09.00 nästa vecka nån dag.
Citera
2020-03-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
Papperet kan ha sin förklaring i att v14 2018 (18-04-02 - 18-04-08) så sanerades källaren efter att man har släckt en pelletsbrand med pulversläckare. Problemet var inte branden utan släckmedlet. Saneringfirman beskriver att lösöret packades efter regöring i papper och placerades i kartonger.

Vid städningen 18-05-25 så kan ju det lösöret packats upp och papperet kastats uppifrån ned i gången nedanför trappen.

Fast röran var ju vid första tekniska undersökningen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in