2020-06-13, 14:47
Medlem
Sleeptalkers avatar
Ooops ... var det en så satans asgammal artikel?!

Där ser man att man borde källgranska lite bättre. Och inte bara ta första bästa via Google-sökning.

My bad för det ... men utan att det för den skull det ser bra ut just nu för kontorsstols-branschen, snarare tvärtom.
Citera
2020-06-13, 23:53
Medlem
Dags att köpa igen, korrektionen är över.
Citera
2020-06-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraguz
Dags att köpa igen, korrektionen är över.

Nej inget som har bekräftat detta, det vi såg i fredags var ”buy the dipp” men var fortfarande väldigt hög volatilitet. Och SPX testade faktisk en lägre nivå än i torsdags.

Det finns inget som bekräftat en uppgång ännu även inget som bekräftat fortsatt fall. Däremot är det större sannolikhet vi ser faller mer.

Sedan är det helg nu, alla idioter till vanligt befolkning sitter kollar sina portföljer på helgen. Och tycker dom den ser röd ut kan dom börja dumpa nu på måndagen.

Jag använder även marknaden här i GCC/MENA som referens för den öppnat söndag här.

Dubai -1.69% Abu Dhabi -1.1%. KSA -0.44%, Tel Aviv -1.95%.

Du kan ta bra intraday trade genom börja köpa på natten precis innan Asien öppnar
Citera
2020-06-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Hade jag haft råd hade jag köpt mark, det är bland de få saker som kommer ha ett reellt värde här i världen om det går åt helvete. Det och kanske fysiskt guld 🤔
Om det som du säger går åt helvete så existerar inte längre staten du har avtalet med och din mark blir upp till dig att skydda. Infrastrukturen som du i bra tider hunnit bygga upp kommer ha ett värde men någon kommer vilja ta den ifrån dig, och i kaoset kan man slänga ditt lik i samma hög som de andra.

Mark är bra, men du behöver mer än så för att klara dig om det verkligen går åt helvete.
Citera
2020-06-14, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Kan inte säga mer än att du har helt rätt! Men folk säljer och det är helt fel. De kanske ska hålla sig från börsen helt och hållet.
Skulle inte funka något bra. Säljarna måste finnas på börsen för att du ska kunna köpa. Alla företag kan inte emittera i all oändlighet.
Men visst, jag förstår vad du menar och håller med om att de som säljer i panik kanske inte har nerver för börsen. Men att efter övervägande välja att gå ur med en del av sitt kapital har jag full respekt för
Citera
2020-06-21, 17:37
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det var en halmgubbe. Jag har inte talat om att CB kan tvinga till sig obligationer av banker. Det har du hittat på.
Jovisst...
Citat:
Mer korrekt är att centralbankerna har laglig rätt att tvångslåna av bankerna och köpa obligationer.

Citat:
Om CB skulle kunna köpa obegränsat med obligationer så verkar du utgå från att CB kan tvinga banker att sälja de.
Har du säkerställt att CB kan tvinga bankerna till det?
Det heter "sälja dem". Det här med centralbankers tvångsköp av obligationer från banker är ditt påhitt från början till slut. Centralbanken aviserar uppköp och bjuder in banker att sälja obligationer. Skulle det bli helt tomt på säljare (vilket aldrig hänt) kommer politikerna ändra lagstiftningen så att centralbanken köper obligationer direkt från Riksgälden.

Jag förstår att du inte kommenterade ditt påstående "Riksbanken skulle inte kunna köpa upp alla obligationer i världen". Riksbanken kan bara skapa kronor, inte utländsk valuta.

Citat:
Vill minnas att jag förklarade hur konkurrensen om tillgångar ledde till att effektiv årsränta sjönk.

Om det inte var så, så skulle många stater inte kunna låna till negativ ränta. Borde gå att förstå.
Då skulle inte försäkringsbolag, banker, räntefonder köpa de.
"köpa dem". Du försöker motivera tesen att negativ ränta kan uppstå på en marknad utan centralbank, utan skatteindrivande stater och utan halvstatliga banker med att negativ ränta uppstått på en marknad med centralbank, med skatteindrivande stater och med halvstatliga banker.

Om centralbanken gav konton med x% ränta till alla aktörer som önskade så skulle aldrig någon marknadsränta gå under x%. En centralbank kan aldrig konka och behöver aldrig skriva av skulder. Exemplet visar att det aldrig kan finnas någon räntemarknad värd namnet med en centralbank.

På en privat marknad skulle ett lån mellan två parter, från A till B, uttryckas i banken C:s valuta. Det säger sig självt att A aldrig skulle låna till B till negativ ränta, då A som mest kan få tillbaka från B samma tillgodohavande som han redan hade gentemot C.

Ränta uttrycket tidspreferens, viljan att konsumera idag kontra framtiden. Att människor skulle slutat värdera tid så till den milda grad att de måste betala folk som vill konsumera är en befängd tanke. Den stora låntillväxt genom pantsättning av hus och andra tillgångar som sker idag har som syfte att konsumera idag, inte i framtiden.
Citera
2020-06-23, 22:28
Medlem
c-d af ands avatar
Tycker detta klipp passar lika bra nu som det gjorde för 9år sedan:
https://www.youtube.com/watch?v=j2AvU2cfXRk
Citera
2020-06-25, 17:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Jovisst...
Det är i verkligheten skillnad mellan att låna och att köpa.

Din halmgubbe är att du likställer de.

Citat:
Det heter "sälja dem".
Det är ju en tung kommentar. Borde vi informera Riksbanken.

Citat:
Det här med centralbankers tvångsköp av obligationer från banker är ditt påhitt från början till slut.
Nu hävdade du att RB kunde tvångsköpa alla Obligationer i världen.

Citat:
"köpa dem".
Det är ju en tung kommentar. Borde vi informera Riksbanken.

Citat:
Du försöker motivera tesen att negativ ränta kan uppstå på en marknad utan centralbank, utan skatteindrivande stater och utan halvstatliga banker med att negativ ränta uppstått på en marknad med centralbank, med skatteindrivande stater och med halvstatliga banker.
Global nominell ränta har fallit i decennier. Negativ ränta som obligationsköparna betalar frivilligt uppstod precis som förväntat och i enlighet med trenden.

Citat:
På en privat marknad skulle ett lån mellan två parter, från A till B, uttryckas i banken C:s valuta. Det säger sig självt att A aldrig skulle låna till B till negativ ränta, då A som mest kan få tillbaka från B samma tillgodohavande som han redan hade gentemot C.
Vilket är falsifierat gång på gång under decennier, iom att globala sparare frivilligt accepterat negativ realränta.

Citat:
Ränta uttrycket tidspreferens, viljan att konsumera idag kontra framtiden. Att människor skulle slutat värdera tid så till den milda grad att de måste betala folk som vill konsumera är en befängd tanke. Den stora låntillväxt genom pantsättning av hus och andra tillgångar som sker idag har som syfte att konsumera idag, inte i framtiden.
Du förstår inte att förmögna personer är riskaverta. Och därför heller kan acceptera tom svagt negativ säker avkastning hellre än att ta risk och då riskera att förlora störa delar av kapitalet.
Det är däremot välkänt bland kapitalförvaltare.
Därav att många placeringsstrategier innehåller fixed income som kan innebära negativ avkastning.
Citera
2020-06-30, 22:31
Medlem
brutefishs avatar
den här tråden är ganska död nu va? tråkigt då det var ganska underhållande att varje dag få lite dos verklighet från alla permabjörnar.
Citera
2020-07-01, 20:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Fritt fall nu på börsen, nu rasar hela korthuset! Dags att hoppa av det sjunkande skeppet innan allt är förlorat! Rädda sig den som kan! Total panik och det bara fortsätter, något liknande har aldrig inträffat. Hur kommer ni göra? Själv kommer jag köpa björnar all in nu, för nu kommer det bara att rasa!

Uppdatering på utfallet av din strategi?
Citera
2020-07-02, 09:48
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Uppdatering på utfallet av din strategi?
säkert jättebra.

jag nådde min ATH i februari och sen kom skiten.
nu är jag 1,7% kort från ATH igen, ge det några veckor till så är jag förbi det med råge.
jag sålde inte av något utan satt still i båten och köpte.
så blir det nästa kris också.
Citera
2020-07-02, 09:51
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
säkert jättebra.

jag nådde min ATH i februari och sen kom skiten.
nu är jag 1,7% kort från ATH igen, ge det några veckor till så är jag förbi det med råge.
jag sålde inte av något utan satt still i båten och köpte.
så blir det nästa kris också.
Jag hade BEAR i februari, sålde allt i mars, köpte aktier 10-20 mars, har nu sålt allt, och ligger +38% på första halvåret under den värsta krisen som funnits sedan depressionen.

Våra siffror är en bra jämförelse på vad som är bäst av "allt går upp och ner, köp och sälj" och "allt går bara upp så sitt stilla i båten". Man ska inte sitta stilla i båten under en bubbla.

Till råga på allt sitter du på massor med aktier idag medans jag har all cash just nu. Och en ny stor corona-dipp är oundviklig eftersom USA- och Sverige-börsen är ganska nära och över ATH fast corona härjar fritt i USA.

Just idag sålde jag mina sista aktier. Det var en lite högre topp kring 5 juni som jag missade men jag är ändå nöjd. Om 2-3 månader kan vi se om jag får skämmas eller skratta. OMXS30 i denna stund 1692. Nasdaq 10154 (ATH). Dow Jones 25734 (AHT 29500).
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-02 kl. 09:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in