2020-07-02, 09:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
säkert jättebra.

jag nådde min ATH i februari och sen kom skiten.
nu är jag 1,7% kort från ATH igen, ge det några veckor till så är jag förbi det med råge.
jag sålde inte av något utan satt still i båten och köpte.
så blir det nästa kris också.

Helvete vad bra! Vad har du för bolag?

Själv är jag fortfarande ner 15% i år och 25% från min ATH precis före raset! Fastighetsbolag och Handelsbanken samt Boliden tynger portföljen.

Sedan minskade utdelningarna med 75% men de pengarna stannar ju i bolagen allt annat lika så det är väl i grunden inget att tala om.
Citera
2020-07-02, 10:25
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag hade BEAR i februari, sålde allt i mars, köpte aktier 10-20 mars, har nu sålt allt, och ligger +38% på första halvåret under den värsta krisen som funnits sedan depressionen.

Våra siffror är en bra jämförelse på vad som är bäst av "allt går upp och ner, köp och sälj" och "allt går bara upp så sitt stilla i båten". Man ska inte sitta stilla i båten under en bubbla.

Till råga på allt sitter du på massor med aktier idag medans jag har all cash just nu. Och en ny stor corona-dipp är oundviklig eftersom USA- och Sverige-börsen är ganska nära och över ATH fast corona härjar fritt i USA.

Just idag sålde jag mina sista aktier. Det var en lite högre topp kring 5 juni som jag missade men jag är ändå nöjd. Om 2-3 månader kan vi se om jag får skämmas eller skratta. OMXS30 i denna stund 1692. Nasdaq 10154 (ATH). Dow Jones 25734 (AHT 29500).
men nu satt jag still och det var min strategi hela tiden. jag tradar inte aktivt utan köper sådant jag tror på, min horisont är på cirka 20 år.
gällande att man inte ska sitta still under en bubbla, där tycker jag man ska säga, köp inte idiotföretag under en bubbla, det är då du åker på pumpen hårdast.

det handlade mer om att många sålde av i panik och sedan försökte vänta in marknaden, du är tillhör inte den kategorin då du handlar aktivt. men å andra sidan är det bra att folk paniksäljer, annars kan inte jag köpa billigt.

det är möjligt, men jag kan kränga iväg allt idag om det skulle vara så men det tänker jag inte göra.
går det ner så kommer jag bara köpa mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Helvete vad bra! Vad har du för bolag?

Själv är jag fortfarande ner 15% i år och 25% från min ATH precis före raset! Fastighetsbolag och Handelsbanken samt Boliden tynger portföljen.

Sedan minskade utdelningarna med 75% men de pengarna stannar ju i bolagen allt annat lika så det är väl i grunden inget att tala om.
en hel del, har cirka 40 papper i portföljen i allt möjligt för jag vill sprida min risk, allt från kryptovaluta, investmentbolag, klassiska verkstad, förhoppningsbolag, skog, fastigheter, olja - en jävla massa helt enkelt. många brukar säga att man inte ska ha mycket, men det skiter jag i. jag har slagit index 1,2,3,4,5 år tillbaka, det räcker som underlag för min del.
Citera
2020-07-02, 10:30
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
men nu satt jag still och det var min strategi hela tiden. jag tradar inte aktivt utan köper sådant jag tror på, min horisont är på cirka 20 år.
gällande att man inte ska sitta still under en bubbla, där tycker jag man ska säga, köp inte idiotföretag under en bubbla, det är då du åker på pumpen hårdast.

det handlade mer om att många sålde av i panik och sedan försökte vänta in marknaden, du är tillhör inte den kategorin då du handlar aktivt. men å andra sidan är det bra att folk paniksäljer, annars kan inte jag köpa billigt.
Det är åtminstone rätt, man ska "sitta stilla i båten" på så sätt att man har en strategi och sedan håller sig till den. Den som hoppar mellan strategier är oftast en nybörjare och förlorare.

Men du kan se t.ex Buffett som blixtsnabbt sålde alla flygaktier i februari med multi-miljard-förlust. Det var ändå bättre än att härda ut, han gjorde en analys och fick fram att flyg är kört för många år. Då kan man inte sitta stilla i båten. Nu har han istället dessa pengar att satsa på en vettig bransch.

Om det kommer en dipp till så har vi iallafall fakta om hur djup den bör bli, så den blir enklare att förutspå än i februari. Då kommer jag naturligtvis att tanka fullt. När man känner att NU är det omöjligt att köpa, alla vill bara sälja, just då ska man köpa.
Citera
2020-07-02, 12:06
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Det är åtminstone rätt, man ska "sitta stilla i båten" på så sätt att man har en strategi och sedan håller sig till den. Den som hoppar mellan strategier är oftast en nybörjare och förlorare.

Men du kan se t.ex Buffett som blixtsnabbt sålde alla flygaktier i februari med multi-miljard-förlust. Det var ändå bättre än att härda ut, han gjorde en analys och fick fram att flyg är kört för många år. Då kan man inte sitta stilla i båten. Nu har han istället dessa pengar att satsa på en vettig bransch.

Om det kommer en dipp till så har vi iallafall fakta om hur djup den bör bli, så den blir enklare att förutspå än i februari. Då kommer jag naturligtvis att tanka fullt. När man känner att NU är det omöjligt att köpa, alla vill bara sälja, just då ska man köpa.
instämmer i allt det där.
Citera
2020-07-02, 12:22
Medlem
Citat:

Vad har vi för fakta om hur djup nästa dipp kommer bli? Om detta var en bulltrap som har byggts upp under unika omständigheter (låg ränta, QE, globalism, manipulerad KPI osv osv) så ser jag inte att vi har en susning om hur den verkliga kraschen skulle se ut.
Citera
2020-07-02, 12:34
Medlem
Citat:
säkert jättebra.

jag nådde min ATH i februari och sen kom skiten.
nu är jag 1,7% kort från ATH igen, ge det några veckor till så är jag förbi det med råge.
jag sålde inte av något utan satt still i båten och köpte.
så blir det nästa kris också.

Jag gjorde samma sak, och då sitter jag med hattiga placeringar som jag inte ens funderat särskilt mycket över. Var upp ca 12% i år innan raset, var som lägst -20%, och är nu på +7%, vilket omständigheterna känns bra.

Mina bästa placeringar i år har varit Microsoft (upp 30%) och Apple (upp 24%).
Citera
2020-07-02, 12:41
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mottin
Vad har vi för fakta om hur djup nästa dipp kommer bli? Om detta var en bulltrap som har byggts upp under unika omständigheter (låg ränta, QE, globalism, manipulerad KPI osv osv) så ser jag inte att vi har en susning om hur den verkliga kraschen skulle se ut.
De fakta som finns är att världens samlade expertis ansåg att OMXS30 skulle vända upp i mars på 1292 dvs 24% under dagens läge. Naturligtvis kan annat hända fram tills nästa dipp, t.ex ett corona-vaccin eller inte, Trump förlorar eller inte, Brexit pajar, HongKong blir hel-kinesiskt osv. Vardera sådan jätte-händelse som var okänd i mars påverkar naturligtvis en eventuell kommande botten upp eller ner. Inget är statiskt. Man måste hela tiden omvärdera läget.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-02 kl. 12:45.
Citera
2020-07-02, 13:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mottin

Sant. Negativa realräntor säger oss att något är galet. Börsen "enligt realia" (aggregerad nyckeltalsanalys etc) redan övervärderad INNAN Corona, och nu börjar index närma sig pre-Corona, trots sämre utsikter hur vi än analyserar makrodata. Ett 30-40 % fall inte omöjligt, men så länge alla på marknaden intalar varandra "att sitta lugnt" i båten och så länge MSM är fyllda med artiklar som "Tussilussan 22 år och urblåst, började med 10k, nu miljonär. Lär dig alla tricken" ja då vet vi inte NÄR smällen kommer.
Citera
2020-07-02, 14:15
Medlem
Lifewringers avatar
New York
Opening calls för Wall Street pekar uppåt - IG Squawk (Finwire)
2020-07-02 14:10
IG Squawk twittrar följande inför den amerikanska börsöppningen.

#DOW 25965 +0,94%
#SPX 3138 +0,74%
#NASDAQ 10342 +0,64%
#RUSSELL 1442 +1,11%
#FANG 4284 +1,55%
Citera
2020-07-02, 15:12
Medlem
TheRiddle-s avatar
Ska bli väldigt intressant att se hur rapporterna blir nu framöver, snart drar ju rapportsäsongen igång igen.
Citera
2020-07-02, 15:34
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...så länge MSM är fyllda med artiklar som "Tussilussan 22 år och urblåst, började med 10k, nu miljonär. Lär dig alla tricken" ja då vet vi inte NÄR smällen kommer.

När gammelmedia har en massa sådana artiklar brukar det vara ett säkert tecken på att det är ett större ras runt hörnet.

Men den här gången vågar jag inte säga säkert.
Citera
2020-07-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyltpatrullen
Skulle ni ta ut 20 k som minskade 30% och nu är på kring samma som insättning? Endast haft Avanza Zero sen årsskiftet, men med tanke på att en del snackar om ras framöver. Bättre å ha pengarna på ett högränte sparkonto, eller låta sitta? Ska tas ut om cirka 2.5 år.

Om du behöver pengarna om 2,5 år är det väl lämpligt att spara dem på ett konto med ränta och insättningsgaranti istället för i en indexfond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in