2020-06-09, 20:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
De har obegränsad kapacitet att köpa upp alla obligationer som säljs på marknaden.
Mer korrekt är att centralbankerna har laglig rätt att tvångslåna av bankerna och köpa obligationer.
Köpeskillingen dyker upp som en skuld till bankerna.

Riksbanken skulle inte kunna köpa upp alla obligationer i världen. Det räcker inte de svenska bankerna till.

I praktiken kan RB köpa lite obligationer.

Citat:
Jag skulle vilja höra din analys hur minusränta kan inträffa på en marknad.

Inte mycket tyder på att tidspreferensen i samhället minskat. Folk lånar till konsumtion eller för att placera i tillgångar vars värde inflateras av den låga räntan.
Inget problem att låna till minusränta om risken bara är tillräcklig låg.
Det gör massor av stater idag.

Och det är inget konstigt. Det finns gott om köpare av obligationerna och då går effektiv ränta under 0.

Ta Finland som exempel. Styrräntan är 0, men 10 års statsobligationsränta är -0.07%. 10 års alltså.

Troligen underskattar du sparbehovet.

Antag att Sverige hade haft en fonderande pensionslösning. Och att folk velat spara så de har 20k i månaden i pension. I snitt. En del mer, andra mindre. Och att vi har pension i 20 år.
Då hade pensionssparandet i Sverige varit ca 19000 mdr.
Dvs våra pensionsfonder hade ägt alla obligationer. Hela börsen. Och en del av fastighetsmarknaden.
Till detta kommer att försäkringsbolag vill spara i tillgångar. Och privatsparande finns.
Vad blir det då för effektiv ränta när staten emitterar obligationer och alla dessa skall konkurrera om obligationerna.

Nu kan någon invända och säga att den allmänna pensionen är transfererande och inte fonderande. Så summan är mindre i just Sverige. Men i många länder så är pensionssparandet fonderande. Och de egna ländernas tillgångar räcker inte. Så sparandet sprids över världen. Det är därför emerging markets får så mycket riskkapital.

Stigande levnadsstandard och ökande livslängd driver ned globala räntor i världen.
Citera
2020-06-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mer korrekt är att centralbankerna har laglig rätt att tvångslåna av bankerna och köpa obligationer.
Köpeskillingen dyker upp som en skuld till bankerna.

Riksbanken skulle inte kunna köpa upp alla obligationer i världen. Det räcker inte de svenska bankerna till.

I praktiken kan RB köpa lite obligationer.

Och det är inget konstigt. Det finns gott om köpare av obligationerna och då går effektiv ränta under 0.

Ta Finland som exempel. Styrräntan är 0, men 10 års statsobligationsränta är -0.07%. 10 års alltså.

Troligen underskattar du sparbehovet.

Antag att Sverige hade haft en fonderande pensionslösning. Och att folk velat spara så de har 20k i månaden i pension. I snitt. En del mer, andra mindre. Och att vi har pension i 20 år.
Då hade pensionssparandet i Sverige varit ca 19000 mdr.
Dvs våra pensionsfonder hade ägt alla obligationer. Hela börsen. Och en del av fastighetsmarknaden.
Till detta kommer att försäkringsbolag vill spara i tillgångar. Och privatsparande finns.
Vad blir det då för effektiv ränta när staten emitterar obligationer och alla dessa skall konkurrera om obligationerna.

Nu kan någon invända och säga att den allmänna pensionen är transfererande och inte fonderande. Så summan är mindre i just Sverige. Men i många länder så är pensionssparandet fonderande. Och de egna ländernas tillgångar räcker inte. Så sparandet sprids över världen. Det är därför emerging markets får så mycket riskkapital.

Stigande levnadsstandard och ökande livslängd driver ned globala räntor i världen.

Efterfrågan på kapital som fastigheter, obligationer och aktier är enorm. Så långt är jag med...

Det driver upp priset på aktier och fastigheter... men... räntan.

Så tillgången på obligationer är enorm då alla sitter med kosing som de vill låna ut till ränta... efterfrågan är relativt liten... då sjunker räntan, aktier stiger, fastighetsmarkanden förvandlar torp till slott prismässigt.

Är det så jädra enkelt??
Citera
2020-06-10, 00:25
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Det var något nytt. Var står det att centralbanker har rätt att tvinga en bank att sälja en obligation till dem?

Citat:
Världen? Riksbanken kan bara skapa kronor. Men för dessa kronor kan de köpa obegränsat med obligationer på svenska räntemarknaden. Bankerna är bara mellanhand och utgör ingen flaskhals.

Citat:
Frågan var hur minusränta skulle kunna uppstå på en marknad där inte en centralbank handlar. Du tror inte centralbanken kan påverka räntan särskilt mycket så det innebär att minusränta är ett marknadsfenomen. Varför i herrans namn skulle en långivare betala för att låna ut pengar? Det har bara skett i sagans värld med Ebberöds bank. Det som hände med råolja när det var negativa priser nyligen var att säljarna var tvungna att göra sig av med olja för att lagren var fulla.
Senast redigerad av jnilsson 2020-06-10 kl. 00:28.
Citera
2020-06-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag har en så kraftig uppgång att jag inte oroar mig för nedgång

Om du verkligen lyckats intala dig själv det där så är jag imponerad, det är en helt ny nivå av förnekelse.
Citera
2020-06-10, 11:20
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Nu får kraschen börja snart
Nasdaq upp 10 % i år och 40% sedan botten
Börjar bli hög tid för en nedgång

man undrar ju när kraschen kommer.

jag har 3 fonder som gått mycket bra nu vid halvtidsresultat för 2020:

Lannebo teknik 11 %
Handelsbanken sverige 8 %
Handelsbanken hållbar energi 7 %
Citera
2020-06-10, 11:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Om du verkligen lyckats intala dig själv det där så är jag imponerad, det är en helt ny nivå av förnekelse.
Varför skulle det vara en förnekelse?
Om man fått ihop några miljoner på en börs som gått upp i 20 år och dessutom har bil, boende m.m betalt. Så kan man väl vara nöjd och inte vilja riskera nåt.
Jag behöver inget mer, men vill heller inte riskera att förlora 40% i kommande
Nån gång måste man bli nöjd.
Citera
2020-06-10, 12:42
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Vi har alla olika förutsättningar, och jag har numer ett så pass stort kapital att en nedgång på 60-70% inte skulle påverka min levnadsstandard över huvud taget. Utifrån det så har jag ingen brådska någonstans, och således gör det ingenting om det dippar kraftigt så länge det återhämtar sig på åtminstone 10-15 års sikt.
Citera
2020-06-10, 13:47
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ja själv så tycker jag att det är rätt tråkigt att se en bra uppgång försvinna.
Men vi är ju alla olika.
Citera
2020-06-10, 16:21
Medlem
Shepard25s avatar
Kinnevik, VNV, Swedbank, Intrum, Immunovia och Atlas Copco fyllde jag alla på i mars och de ser så här långt ut att hämta sig bra. Investor blev det aldrig någon påfyllning då min GAV ligger på 353 och den aldrig riktigt varit nära det.
Bactiguard kanske man borde fyllt på när den låg på ca 80 kr men GAV på hela innehavet på 27 kr är ändå min överlägset bästa aktie i år.
Citera
2020-06-10, 18:35
Avstängd
Gjorde jag fel?
Jag sålde mina ärvda skanskaaktier som jag hade på en vanlig depå.
Jag ville egentligen ha dem kvar men tror inte på börsen nu framöver och ville inte förlora mitt farsarv.
Nu får jag skatta 22,5% på försäljningsbeloppet.
Om jag sen köper tillbaka dem nästa år får jag bara 77,5% av vad jag hade före om kursen är lika som nu.
Stiger de får jag ännu mindre.
Sjunker de så var det väl rätt.
Borde jag köpt nån bear-produkt istället.
Som hade kvittat vinsten eller förlusten.
Citera
2020-06-10, 19:37
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Gjorde jag fel?
Jag sålde mina ärvda skanskaaktier som jag hade på en vanlig depå.
Jag ville egentligen ha dem kvar men tror inte på börsen nu framöver och ville inte förlora mitt farsarv.
Nu får jag skatta 22,5% på försäljningsbeloppet.
Om jag sen köper tillbaka dem nästa år får jag bara 77,5% av vad jag hade före om kursen är lika som nu.
Stiger de får jag ännu mindre.
Sjunker de så var det väl rätt.
Borde jag köpt nån bear-produkt istället.
Som hade kvittat vinsten eller förlusten.

Att betala skatt till den svenska skurkstaten är omoraliskt. Så sent som idag påmindes vi om att de kan anklaga vem som helst för mord utan tillstymmelse till bevis. Så behåll ditt arv för dig själv.
Citera
2020-06-10, 21:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det var något nytt. Var står det att centralbanker har rätt att tvinga en bank att sälja en obligation till dem?
Det var en halmgubbe. Jag har inte talat om att CB kan tvinga till sig obligationer av banker. Det har du hittat på.

Citat:
Världen? Riksbanken kan bara skapa kronor. Men för dessa kronor kan de köpa obegränsat med obligationer på svenska räntemarknaden. Bankerna är bara mellanhand och utgör ingen flaskhals.
Om CB skulle kunna köpa obegränsat med obligationer så verkar du utgå från att CB kan tvinga banker att sälja de.
Har du säkerställt att CB kan tvinga bankerna till det?

Citat:
Frågan var hur minusränta skulle kunna uppstå på en marknad där inte en centralbank handlar. Du tror inte centralbanken kan påverka räntan särskilt mycket så det innebär att minusränta är ett marknadsfenomen. Varför i herrans namn skulle en långivare betala för att låna ut pengar? Det har bara skett i sagans värld med Ebberöds bank. Det som hände med råolja när det var negativa priser nyligen var att säljarna var tvungna att göra sig av med olja för att lagren var fulla.
Vill minnas att jag förklarade hur konkurrensen om tillgångar ledde till att effektiv årsränta sjönk.

Om det inte var så, så skulle många stater inte kunna låna till negativ ränta. Borde gå att förstå.
Då skulle inte försäkringsbolag, banker, räntefonder köpa de. Och hushållen skulle inte placera i räntefonder.

I verkligheten så prioriterar många förmögna capital preservation. De accepterar -0,1% ränta bara de slipper risk. För risken kan äta upp mer av deras kapital.
Dessutom blandar en del riskfyllda tillgångar med obligationer för att anpassa risken för portföljen. Och det leder till efterfrågan på fixed income.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in